waterpokken - wie kan mij geruststellen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door petra2707, 27 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. petra2707

petra2707 Lid

8 sep 2012
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

wie kan mij gerustellen?

Afgelopen zaterdag (21 juni) heeft ons dochtertje van 1,5 gespeeld met 2 andere kindjes. Bij 1 van die 2 kindjes zijn op zondag vlekjes ontstaan en op maandag (23 juni)zaten hier blaasjes op....waterpokken dus.
    Normaal gesproken zou ik hier niet zo hysterisch over doen; waterpokken zal ze uiteindelijk toch een keer moeten krijgen.... MAAR nu over 3 weken gaan wij met vakantie (18 juli). Dit is op 1 dag na 4 weken na de mogelijke besmetting.
    Mijn eerste vraag is: wat is nu de daadwerkelijke kans dat ons dochtertje nav het speelcontact met dit kindje ook waterpokken krijgt? Heb op een site gelezen dat na contact met iemand met waterpokken de kans toch wel 80 à 90 % is dat ze ook waterpokken krijgt. Klopt dit?
    En de 2e vraag is: als ze dus toch waterpokken krijgt hoe groot is dan de kans dat we hier met de vakantie nog mee te maken hebben? Ik heb gelezen dat de waterpokken meestal tussen de 2 en 3 weken na besmetting opkomen; dat zou dan zijn tussen 5 en 12 juli ongeveer. Dan zou als het goed is voor 18 juli het besmettingsgevaar (als de pokjes ingedroogd zijn) wel weer over zijn toch?
    Ik weet dat ik lastige vragen stel waar ook geen antwoorden met zekerheid op te geven zijn. Maar wil toch weten wat de verwachtingen kunnen zijn aagezien wij een week in een babyhotel in Oostenrijk zullen verblijven. En ik weet dat we daar niet aan kunnen komen met een kindje met waterpokken die nog besmettelijk zijn....

Wie heeft er wat antwoorden voor me?

Alvast super bedankt!!!

Petra

2. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Kan alleen maar mijn eigen ervaring vertellen. Zoon kreeg 2 weken + 2 dagen na dochter de pokjes. De eerste op zaterdag, zondag redelijk onder maar verder niets aan de hand. Maandag huildag + juik en beetje koortsig. Dinsdag nog wat koortsig en beetje jeuk. Daarna was het over. Die donderdag zou hij best naar het kinderdagverblijf mogen maar hij is nog even thuis gebleven.
    Dat was ons verloop. Dus na 1 volle week echt over hier. Idem bij dochter.

Maar nu is het ziekteverloop natuurlijk bij ieder kind anders dus weet niet of je er echt iets over kunt zeggen. Hopen dat het redelijk snel gaat en dat je met een gerust hart de 18de het hotel binnen kan lopen.

3. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Besmetting is idd over een periode van 2 weken. Hier waren na een paar dagen de blaasjes alweer aan het indrogen.
    Het lijkt mij dat, als de waterpokken komen, ze op tijd weer ingedroogd zijn.

4. freewilly30

20 feb 2011
    50
    0
    0
    Hier kwamen de waterpokken pas na 3,5 week. Maar waren wel snel ingedroogd en ze heeft er weinig last van gehad.
    Hopelijk valt het allemaal mee en kunnen jullie lekker genieten van de vakantie.

5. petra2707

petra2707 Lid

8 sep 2012
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt! We hopen gewoon dat ze deze eerste keer de dans heeft ontsprongen en dat we waterpokloos op vakantie kunnen.

6. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Ik duim met jullie mee ^^ Nog wel iets minder leuk bericht... ik weet niet of jullie gaan vliegen? Dat mag helaas niet met een kindje met waterpokken wist mijn huisarts mij van de week te vertellen.

Dame hier is 1,5 week terug in aanraking gekomen met waterpokken en heeft nu wel 5 rode stipjes op haar gezicht. Die zitten er nu 3 dagen, maar doen verder niks... Geen blaasjes, geen andere plekken op haar lichaam, helemaal niks! Ze heeft er ook geen last van verder. Nu is ze wel een stukje jonger... Geen idee of het echt waterpokken zijn (of dat die stiekem volgende week de hoek om komen kijken)

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De kans op besmetting is zeeeer grooot. Waterpokken is echt enorm besmettelijk. Ik de k echter dat je kans hebt dat het alweer (bijna) over is als jullie op vakantie gaan.
    Veel plezier!

8. Darinka1

Darinka1 Bekend lid

21 nov 2010
    504
    10
    18
    thuis
    Bij nora was het op woensdag het eerste blaasje en woensdag erna waren ze allemaal ingedroogd. Wat hier heel goed hielp was een havermoutbadje. Dat helpt tegen de jeuk en zorgt dat de blaasjes sneller indrogen.

9. petra2707

petra2707 Lid

8 sep 2012
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    We gaan gelukkig niet vliegen, dus dat is al 1 probleem minder...

Wie kan de volgende vraag nog beantwoorden?

Het kindje met we ze vorige week heeft gespeeld heeft ook een zusje; deze kan dus ook besmet zijn met de waterpokken (ze vertoont nog geen uiterlijke tekenen). Nu zijn we door dezelfde vrienden uitgenodigd om morgen voetbal te kijken. Nu willen we voor de zekerheid dochterlief thuislaten.
    Kan dochterlief alsnog besmet worden doordat wij het virus, wat hun dochter eventueel bij zich draagt, van daar mee naar huis nemen en onze dochter alsnog besmetten?

Groetjes,

Petra

10. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Dat heb ik gisteren uitgezocht en dat zou niet moeten kunnen :)

11. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Mijn zoontje heeft t nu een maand geleden gehad en mijn dochter heeft t nog steeds niet...

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Lekker voetbal laten kijken.
    Besmetting op die manier kan niet voor zover ik weet.

13. petra2707

petra2707 Lid

8 sep 2012
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Iedereen super bedankt voor de reacties!

Deel Deze Pagina