Spaarrekening openen voor kind

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marijcha, 28 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marijcha

Marijcha Actief lid

5 mrt 2014
    454
    0
    16
    Zuid Holland
    Wat voor rekening hebben jullie geopend voor jullie kindje? En sparen jullie nu ook al voor een studie?

Wie kan mij adviseren?

2. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Op dit moment hebben we nog geen speciale kinderspaarrekening geopend. We sparen wel al sinds de geboorte voor haar.
    Ik zoek ook nog een goede spaarrekening dus lees even mee :D.

3. Ik heb bij de rabobank een doelspaarrekening die iets voor zijn 18e verjaardag uitkeert. Maar dat is nog niet sparen voor zijn studie, dat is meer om hem een extraatje te geven.

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij hebben idd een rekening geopend voor onze zoon. Die is op zijn naam. Hebben we gewoon bij onze eigen bank gedaan. Daar sparen we wel af en toe iets op, maar niet structureel. Hij krijgt deze rekening gewoon als hij daar juridisch oud genoeg voor is.

Daarnaast sparen we structureel voor hem voor 'later' op een rekening op onze naam. Wij bepalen wat er met dat geld gebeurd. Kan zijn voor studie, kan zijn voor een huisinrichting. Ligt er aan wat hij dan nodig heeft.

5. Marijcha

Marijcha Actief lid

5 mrt 2014
    454
    0
    16
    Zuid Holland
    Ik vind het lastig om iets uit te kiezen, deposito daar schijn je weer niet extra te mogen bijstorten?
    En echte kinderspaarrekening zoals de zilvervloot, hoor je ook niet zoveel meer van.
    Het lijkt mij handig als je bijvoorbeeld ook verjaardagsgeld zou kunnen storten, of andere extra centjes

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een kinderspaarrekening van ABN-Amro, daar gaat iedere maand een vast bedrag naar toe en met verjaardagen krijgt ze soms wat geld van oudooms en -tantes, dat gaat dan ook naar de spaarrekening.

7. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Hier ook een kinderspaarrekening bij de ABN :) Daar kan je gewoon bij vanuit internetbankieren en daar ook extra geld tussendoor op storten. Niet superveel rente, 1,6%, (maar waar wel tegenwoordig...) en ze kan bij het geld als ze 18 is. Is eigenlijk bedoeld voor de studie, maar kan haar niet dwingen ;)

Zelf hebben we ook een spaarrekening en hoewel we nu sparen voor de vakanties en evt verhuizing, houden we er ook rekening mee dat we extra geld voor haar apart hebben.

8. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Hier de zilvervloot bij de sns geopend, gaat maandelijks 50 euro heen, nadeel is wel dat er tussendoor dan niets extra's gestort kan worden. Max €600 per jaar. We hadden zelf niets bij de sns maar hiervoor gekozen ivm gunstige rente, als geld tot 18 blijft staan, dan krijgt ze 10% extra. We sparen trouwens voor haar studie/rijbewijs.
    Spaarpot en we willen nog een extra rekening ws, gewoon regenboog bij de rabobank, die is voor dingen die ze tzt zelf mag kiezen.

9. KimK

KimK Niet meer actief

Wij hebben "gewoon" een spaarrekening van de Rabo, volgens mij heet het regenboog, voor de kids. Als de kinderbijslag dan binnenkomt wordt die de dag erna doorgestort (hebben dat zo ingesteld)

Edit: ik spaar trouwens niet voor een specifiek doel. Als ze braaf zijn krijgen ze het rijbewijs/studie gewoon van ons :p

10. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    We hebben één van onze eigen spaarrekeningen hiervoor ingericht. De oranjerekening van ING kun je opsplitsen.

Wij kiezen niet voor een rekening op de naam van de kinderen, omdat zij dan de beschikking krijgen over het geld als ze 18 zijn. En of dat zo verstandig is op die leeftijd vragen wij ons af. We houden het ook geheim.

11. Dat zijn wij ook van plan. Het moet een leuk extraatje zijn, niet iets waar hij op gaat rekenen...

12. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik twijfel over ASN. Zit zelf bij ING (al mn hele leven zelfde rekeningnummer, voorheen Postbank) en vriend bij ABN Amro. Daar zit ook onze gezamenlijke. Maar wil voor kind eigenlijk naar een bank die alleen in "goede" zaken doet. Vind zelf overstappen maar gedoe, dus zou nu voor mn zoontje wel voor zo'n bank gaan.

13. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Wij hebben een kinderspaarrekening bij de ABN-AMRO. Daar gaat elke maand automatisch €25 heen en als ik genoeg overhoud dan stort ik er zelf wat bij, ik streef naar €50 en dat lukt eigenlijk altijd.
    Heb niet een specifiek doel, maar wil wel dat hij later een opstart heeft voor een een studie, rijbewijs of een huisje.

14. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Ik heb het een tijd geleden ook hier gevraagd. Ik heb uiteindelijk voor ASN gekozen vanwege de groene beleggingen en maatschappelijk verantwoord bankieren.

Let goed op de voorwaarden, die zijn toch verschillend per bank.
    Bij de een mag je alleen voor studiekosten tussentijds opnemen (lijkt mij wel handig als je kind een dure studie wil doen en je er ineens financieel slecht voorstaat).

Op 18e jaar krijgt je kind het geld, sommigen vinden dat nog te vroeg om zoveel te ontvangen. Mijn ouders hebben dit ook voor mij gedaan en ze hebben mij ook financieel 'opgevoed'.
    Mijn kind mag er wat mij betreft ook een wereldreis van maken....
    Maar als je dat een belemmering vind, kan je beter een rekening openen op je eigen naam of een en-en rekening.

15. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Wij sparen automatisch op een kinderspaarrekening bij abn. Daar mag ik ook contant mee opnemen en storten. Tot nu toe alleen gestort en dat hou ik zo!

16. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    mijn ouders hadden voor mij ook een rekening, gewoon op mijn naam. nooit iets over gezegd. ik kreeg het geld toen ik uit huis ging. ouders zijn financieel verantwoordelijk tot dat ki deren 21 zijn, dus dat geld was wel van mij, maar toch ook weer niet. zo ook voor onze kinderen een rekening. is voor hun, tenzij ze onverstandig zijn/ gebruiken/ vast zitten enz enz..

17. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #17 piccolina, 28 jun 2014
    Laatst bewerkt: 28 jun 2014
    Van ing groei rekening is spaarrekening vrij opneembaar gekoppelt aan mijne en heeft eigen rekening nummer zodat als iemand iets wil kan ook storten.
    We sparen daar kinderbijslag is niet veel maar wel wat en indien we dat nodig hebben voor nood kunnen ook gebruiken.
    We gaan haar ook niet zeggen over dat geld en tegen die tijd zien we het wel. We zijn van plan indien nodig ook daaruit haar sport etc betalen (tennis bijv is vrij duur).
    Mijn ouders hadden niet voor mij gespraad maar gewoon en ik kreeg gewoon wat ik wilde of nodig had: studie, reis etc. Ik hoefde niet werkdn voor geld in principe toen ik studeerde dus was fijn. Mijn man had ook niets ze ouders hadden geen spaarrekening voor hem maar ook betaalde niets meer toen hij 18 was hij moest zelfs meebetalen aan eten etc.
    Bijde oplossingen vind ik niets we gaan dus sparen maar kijken wat echt nodig is en ze zal wel moeten werken als ze meer wil etc.
    Maar we gaan altijd financeel steunen als dat zou kunnen. Schoonouders bijv verkopen aan zijn zon oude fiets of bijv als lenen geld dan met % etc. Komen met kringloop speelgoed en kleding elke keer ipv bijv 10 euro stoorten per jaar voor kleindochter... Dus we sparen zelf niemand stoort wat voor haar in onze geval

18. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    opa en oma hebben een zilvervloot in beheer. ik heb bij de abn een rekening op dochters naam waar ik gewoon structureel op stort en soms iets extraas. bij decrabobank hebben wij een gezamelijke spaarrekening op onze naam waar we geld opzij zetten voor school studie etc

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.966
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben gewoon spaarrekeningen op naam van onze kinderen. Het zijn in naam wel kinderrekeningen, maar eigenlijk maakt me dat niet zo veel uit. We hebben ook wel eens naar een spaardeposito gekeken. Dit is geld dat sowieso langere tijd vast blijft staan, dus zou best kunnen. Maar tot nu toe is het bij kijken gebleven. Waarom? Weet ik eigenlijk niet. 't Is een beetje een onbekende spaarvorm voor me, misschien een beetje koud-water-vrees ofzo. Met onze eigen geld durven we het niet 'want-stel-nou-dat-we-het-toch-nodig-hebben'. Maar dat argument gaat niet op voor het geld van de kinderen, aangezien we gelukkig zelf genoeg reserves hebben en niet op dat van hun terug hoeven & willen vallen.

Wat betrft de hoeveelheid: we storten daar sowieso de kinderbijslag op. Mijn schoonouders sparen ook voor ze en die storten dat jaarlijk op die spaarrekening. Ook geld dat we in de kraamtijd kregen staat er voor beide jongens voor het grootste deel nog op. En bij de oudste hebben we ook al eens gedaan dat we maar weinig wisten te vragen voor zijn verjaardag (hij heeft al zo veel) en we dus zelf, naast de cadeautjes die hij al van anderen kreeg, gewoon iets kleins hebben gegeven en de rest van het bedrag gestort hebben.

Verder denk ik dat tegen de tijd dat ze zakgeld krijgen, we altijd een deel geven dat 'vrij te besteden' is. Met dat deel kunnen ze zelf sparen voor iets op de kortere termijn. En een deel dat in de spaarpot gaat om op de spaarrekening voor later te storten. Zo deden mijn ouders dat vroeger ook. Bijvoorbeeld per week een gulden "echt zakgeld" en één of twee kwartjes voor later. Ik vind dat wel een goed systeem. Zo spaart je kind ook mee en wordt hij gelijk een beetje bewust van het idee van sparen.

Overigens kijken wij rond de leeftijd van 17,5 wel goed of we vinden of onze kinderen verantwoord met het geld om kunnen gaan. Anders halen we het dan alsnog terug naar onze eigen spaarrekening om het in beheer te houden.

We hebben nog niet bepaald waar het geld precies voor is, trouwens. In principe als mooi startbedrag voor als ze op zichzelf gaan. We hopen dat ze hun (eventuele) studie niet zelf hoeven te betalen, omdat wij dat kunnen doen. Maar wie weet zit het niet mee en hebben we het geld wel nodig voor hun studie. Of misschien is het wel 'dringender' om het geld te gebruiken voor een rijbewijs of auto, dan voor een uitzet. Tegen de tijd dat het zo ver is, zullen we hopelijk in goed overleg met onze kinderen kunnen bepalen waar het geld voor gebruikt gaat worden.

20. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Hier ook rabo doelsparen. Flexibel inleggen, wij storten automatisch elke maand 25 euro en soms een extraatje.
    Je bepaald zelf wanneer dat het geld 'vrijkomt'.
    Het is niet specifiek een kinderrekening.
    Op het moment dat de einddatum is bereikt zullen we bekijken wat onze zoon er mee kan/mag gaan doen.
    Misschien voor studie of rijbewijs, maar als we t zelf kunnen betalen is het gespaarde bedrag misschien voor de toekomst

Deel Deze Pagina