Favoriete vriezer maaltijden?

Discussion in 'De lounge' started by MamaAlice030, Jan 8, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaAlice030

MamaAlice030 Fanatiek lid

Sep 6, 2021
    2,854
    3,050
    113
    Female
    Wij hebben sinds kort een extra vriezer en nu dus ook ruimte om wat meer dingen te bewaren. Ik wil graag voor de kraamweek wat vooruit koken, maar ook in het normale leven is het handig om af en toe wat uit de vriezer te kunnen grijpen natuurlijk! Alleen heb ik niet echt een goed idee wat er lekker is als je het ontdooid. Ik had natuurlijk al wat dingen gevonden op google maar dacht misschien hebben jullie hier nog wat lekkere tips :D Dus wie is er een mealprep-expert en heeft wat inspiratie voor me?

2. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

Nov 20, 2013
    4,613
    1,155
    113
    Ik maak eens in de zoveel weken een mega pan nasi en bami. Die Vries ik in portie zakjes in.
    Ik werk in de zorg en zo heb ik met avonddiensten een gezonde en lekkere maaltijd.
    Invriezen in zakjes in plaats van bakjes scheelt veel ruimte in de vriezer.

NiVa0230 and MamaAlice030 like this.
  3. MamaAlice030

MamaAlice030 Fanatiek lid

Sep 6, 2021
    2,854
    3,050
    113
    Female
    Oh dat is een goeie tip van die zakjes! Had ik eerder aan moeten weten toen we nog alleen onze mini vriezer hadden haha :roflmao:

nicole18 likes this.
  4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Soep en pastasauzen zijn goed in te vriezen.
    Maar ik vries ook rustig boerenkoolstamppot/hutspot in oid, lekker even opbakken en dan is dat ook goed te doen hoor.

MamaAlice030 likes this.
  5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Pastasaus sowieso. Ik maak eens in de zoveel tijd de hele slowcooker vol en dan heb ik 5-6 bakjes voor in de vriezer.
    Daarnaast nasi en soep ook prima te doen.
    Wat ik ook makkelijk vind is dingen al voorgesneden en in porties in de vriezer doen. Ik koop bijvoorbeeld vaak een kilo kipfilet want dat is goedkoper. Dat knip ik dan allemaal in stukjes en gaat per 330gr in de vriezer. Mede ook omdat ik gebakken kip uit de vriezer vaak droog vind.
    Stoofpotjes etc kunnen ook prima in de vriezer.

MamaAlice030 likes this.
  6. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Hutspot vooruit maken en invriezen wil ook prima, en stoofvlees erbij apart invriezen. De pasta saus vind ik lekkerder om apart in te vriezen en dan nog even kort de pasta zelf koken, anders wordt het zo snotterig.

Alle vlees die ik bij de AH in de 35% bak vind zoals gehakt en worst gaat ook ongebakken in de vriezer, ideaal om achter de hand te hebben.

MamaAlice030 likes this.
  7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,748
    113
    Ik ben volgens mij nogal kieskeurig, maar het meeste dat uit de vriezer komt vind ik niet meer zo lekker als vers. Pastasaus en dergelijke gaat prima, vind ik dan, maar echt dingen als pasta en rijst vind ik maar niks uit de vriezer qua structuur. Dat koken we er dus apart vers bij. Ik vries dus vooral in: pastasauzen, soep, stoofgerechten e.d. Maar echt veel maaltijden invriezen doe ik niet, koken doe ik over het algemeen voor 2x en dan hoef ik dus om de dag niet te koken.

Bij ons in de vriezer zit vooral vers ingevroren groenten (voor wanneer het niet in het seizoen is. Zoals doperwten, paprika en courgette), dadels (idem ivm seizoenen), brood, flessen bouillon. En nog wat vlees/vis.

Linda86, MamaAlice030 and Sado like this.
  8. tuc

tuc Niet meer actief

Pastasaus en soep. Die maak ik speciaal op voorhand om in te vriezen voor later.
    Qua maaltijden gaan pasta's en rijstgerechten heel goed. Dat zijn dan leftovers bij ons.
    Qua stamppot alleen hutspot, die kun je goed opbakken en smaakt dan echt nog lekker. Andijvie, sla en boerenkoolstamppotten vind ik echt niet meer lekker als het ontdooit.

Ik zorg ook dat ik maaltijdonderdelen erin heb zitten. Dus een pak kipfilet, zakken zelfgesneden roerbakgroenten enz. Dat doe ik zo met meerdere gerechten. Dan heb ik een voorraadje liggen.

MamaAlice030 likes this.
  9. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,021
    284
    83
    Female
    Hier maak ik vaak dubbele porties stamppotten, soep en pastasaus. Dit vinden wij prima te doen uit de vriezer. Pastasaus even opwarmen en los aparte pasta koken, pasta uit de vriezer vinden wij niet echt lekker. Stamppotten even opbakken, evt nog wat gebakken spekjes of worst erbij. Soep lekker opwarmen, evt een (stok)broodje erbij en lekker snel eten.

10. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,265
    25,723
    113
    Bolognesesaus kook ik standaard een dubbele portie en vries de helft in.
    Verder vries ik niet zo veel in qua bewust preppen.

Maar eigenlijk alleen maar restjes van maaltijden die goed in te vriezen zijn, zoals bami, nasi, e.d. En eigenlijk ook alleen maaltijden waar ik dan bewust wel veel van kook. Ik heb altijd te veel nasi en bami. Dat vries ik in in vacuumzakken. Dat gaat als platte 1-persoonspakketjes de vriezer in. En zo kan ik makkelijk een maaltijd voor 1-persoon uit de vriezer trekken.
    Ik ontdooi het dan door in de pan langzaam te verwarmen en daarna lekker opbakken.
    Maar alle andere maaltijden eet ik de restjes vaak als lunch.

En verder vries ik vaak dingen in voor desserts of andersoortige patisserie dingen, zoals deeg, mousse, bavarois, onderdelen voor taart, etc.

MamaAlice030 likes this.
  11. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    Ik stop ook wel eens restjes groente in de vriezer. Bij elkaar samen is het dan weer lekker voor een groentensoepje.
    Van maaltijden vind ik pastasauzen, nasi/bami , stamppotten en ook wel rijstgerechten lekker voor een tweede keer.
    De rijstgerechten met een sausje zeg maar en bij t opbakken gewoon wat 'vettigs' erbij (olie, kneepje bakboter) en vaak wat vocht waardoor het weer lekker smeuïg wordt.
    Ik heb ook altijd wel wat makkelijk te bereiden voedsel in de vriezer. Een doos vissticks, doosje kibbeling of voorgegaarde hamburgers. Een zak aardappeldingetjes voor in de airfryer. Een doosje spinazie, rode kool of boontjes. Dan kan ik bij weinig tijd ook makkelijk en snel iets op tafel hebben.

12. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Stampotten en pastasaus

MamaAlice030 likes this.
  13. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Pasta saus, nasi, pilav, soep, goulash, chili con/sin carne

MamaAlice030 likes this.
  14. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ik vries in:
    - bami
    - nasi
    - macaroni
    - lasagne
    - pastasaus
    - soep
    - stamppotten.
    - pannekoeken
    - taco's (inhoud)
    - gehaktballen
    - jus

de stamppotten bak ik op omdat die door de aardappelen vaak veel vocht bevatten.

Ik kook dit in grote hoeveelheden. Helemaal wanneer het vlees of de groentes in de aanbieding zijn van bijv 1 + 1 gratis.

Ik doe het in porties in herbruikbare diepvrieszakken.
    Ik doe het erin, leg de zak plat en "duw" met m'n handen via de buitenkant het eten verdeeld over de zak. Zo leg ik hem plat in de vriezer om in te vriezen.

Paar voordelen: het pakketje is dun dus neemt minder ruimte in dan een bakje of wanneer je het er als een homp eten ingooit.
    - Het is snel ingevroren.
    - het is snel ontdooit.
    - je kan de pakketjes na invriezen horizontaal stapelen of je zet ze verticaal in de lade.

MamaAlice030 likes this.
  15. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,048
    17,015
    113
    Ik vries alleen pastasauzen, stoofpotjes en soepen in.
    Af en toe een restje nasi oid voor de kinderen.

Hierboven worden gerechten als stampot veel genoemd, maar dat vind ik dus echt niet te eten als het ingevroren geweest is. :oops:

16. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

Jan 11, 2019
    12,252
    12,628
    113
    Female
    Heel eerlijk ik ben geen groot fan van ingevroren maaltijden :oops:

MamaAlice030 and Sado like this.
  17. Annefien

Annefien Bekend lid

Jan 4, 2021
    596
    359
    63
    Female
    Bij ons 2de kindje ook echt bewust vooruit gekookt zodat we in de eerste periode ook regelmatig wat uit de vriezer konden pakken. Was er heel blij mee achteraf dus kan je dat zeker aanraden.

Wat hier toen de vriezer in gegaan is waren diverse ovenschotels, 2 bakken pastasaus zodat alleen de pasta nog gekookt hoefde te worden, soep en stampot rodekool met gehaktballen.

Wat ik daarnaast ook had gedaan was een lijstje maken met wat makkelijke snel klaar maaltijden, zoals bijv aardappelen, spinazie met een gekookt eitje. Dan hoefde ik niet na te denken op zo’n “wat zullen we nu weer eten” moment, maar kon ik (of vooral manlief) zo wat van het lijstje halen.

MamaAlice030 likes this.
  18. Cobon

Cobon Niet meer actief

Mee eens! Ik vind het meeste ook niet lekker uit de vriezer.

Ik vries pastasaus en soep in. En dingen als verse kruiden etc.

MamaAlice030 and citroenrasp like this.
  19. Golden1213

Golden1213 Fanatiek lid

Apr 14, 2020
    2,453
    1,830
    113
    Hoe lang bewaren jullie de pastasaus in de vriezer?

20. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Tot ik het tegenkom om weer op te eten.

Ik heb gister wat spul weggegooid wat er meer dan een jaar lag.

MamaAlice030 likes this.

Share This Page