Sinds januari dit jaar gaat onze dochter van 3 naar een behandelgroep voor kinderen met een taalspraakachterstand. Nu ben ik vanaf dan ook in conclaaf met de verzekeraar omdat ik hoop de reiskosten vergoed te krijgen en we haar eventueel ook met de taxi kunnen laten gaan. Maar nu iedere keer krijgen we te horen dat we er geen recht op hebben omdat we niet aan de 250 punten komen die nodig zijn om deze kosten vergoed te krijgen. Nu is er een berekenig voor aantal maanden x aantal keren per week x aantal km. Nou kom ik met mijn berekening wel over die 250 punten heen, maar ga dan uit van 17 km die ik heen rij voor onze dochter. Maar helaas ook nu weer nadat ze extra gegevens gevraagd hebben en we toch de hoop hadden dat het nu ging lukken, kregen we gisteren bericht dat we deze kosten niet vergoed krijgen. Ik ben zo boos en teleurgesteld, ik zou onze dochter echt voor geen goud willen missen, maar de extra kosten toch wel. Zoals de maand april heeft ons aan benzine geld en parkeerkosten ruim 300 euro gekost en ook maandelijks betalen we 200 euro aan benzine kosten naar de ster. ben nu wel bezig met extra kinderbijslag, maar ik verwacht dat we daarvoor ook niet in aanmerking komen. Pfff morgen maar weer bellen naar de verzekering en uitleg vragen. Is maar goed dat ze vandaag niet bereikbaar zijn want dan was ik vast niet zo vriendelijk aan de telefoon.
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is maar de hardheidsclausule is wettelijk bepaald. De vergoeding voor zittend ziekenvervoer komt vanuit de basisverzekering. Daar kan een zorgverzekering weinig aan doen. Ze bekijken de kortste route en als je daarmee niet aan de 250 komt dan houdt het vervelend genoeg op. Je kunt deze kosten volgens mij wel via de belastingdienst aftrekken.
Is de behandelgroep door de gemeente geindiceerd? Want dan zou je nog kunnen proberen of de gemeente kan indiceren met vervoer. Zo werkte het in ieder geval wel in de eerdere awbz indicaties. Mijn zoon heeft op die leeftijd op een mkd gezeten en daar zat vervoer bij in. Wij hebben daar nooit gebruik van gemaakt en in zijn huidige indicaties zit dan ook geen vervoer, dus ik weet niet hoe de gemeente daarmee omgaat, maar ik denk hetzelfde, want andere kinderen die van dezelfde zorg gebruik maken komen wel met de taxi. Nu gaat dit natuurlijk wel om heel andere zorg, want mijn zoon is inmiddels 7, maar het blijft zorg vanuit de jeugdwet, dus als de behandelgroep daar onder valt, is het het proberen waard.
Mijn zoontje gaat 3x per week met de taxi naar het revalidatiecentrum. Zij hebben toen ook geholpen met de taxi vergoeding aanvragen. Bij ons is het gelijk voor een jaar aangevraagd, want voor 3 maanden zouden we het niet vergoed krijgen. Dus misschien kunnen ze je bij de instelling waar je dochter komt verder helpen.
Ik heb toen ik een revalidatie traject volgde ook zoiets gehad. Uiteindelijk kon ik een kleine vergoeding krijgen maar dan moest ik wel met het openbaar vervoer.,. Terwijl ik ernaast ook nog werkte en vanaf daar naar het revalidatiecentrum reed. Dan zou ik er zoveel langer over doen wat meer energie zou kosten. Gelukkig kon ik omdat ik heel veel kilometers kon declareren, het aftrekken van de belasting. Maar dat was veel minder vervelend dan jouw situatie.