Hoi, Ik heb een kater, hij is nu 1,5 jaar oud en heeft regelmatig last van wormen omdat ie alles van de straat eet. Ook momenteel heeft hij wormen. Gelukkig hebben wij geen kattenbak binnen staan en hoef ik die dus ook niet schoon te maken. Maar mijn vraag is nu hoe groot is de kans dat je toxoplasmose krijgt van je kat? Is het gevaarlijk als ie op je bed slaapt? of je likt? Of hoef ik me geen zorgen te maken? Heb je altijd symptomen als je toxoplasmose hebt? Ik ben nu natuurlijk niet ziek en nog niet eens moe! bedankt
hoi, je hoeft zeker niet bang te zijn voor toxoplasmose. Eigenlijk kan de toxoplasmoseparasiet alleen overleven in de darmen van jonge katjes. Hun ontsasting is daardoor gevaarlijk. Maar van jouw kat kun je het eigenlijk al niet meer krijgen. Voor de zekerheid zeggen we wel altijd dat je inderdaad geen kattenbak moet verschonen en dat je met handschoenen aan in de tuin moet werken. Wormen van je kat zijn niet gevaarlijk voor jou (maar wel naar voor je kat, ik zou hem zeker een ontwormkuur geven en als ie het vaker heeft even langs de dierenarts, want het is niet gezond voor hem). Hij kan gerust op je bed liggen en je mag hem ook aaien en als hij jou likt is dat ook geen probleem. Je hebt niet altijd symptomen als je toxoplasmose krijgt. Maar er is ook een kans dat jij in het verleden al een keer besmet bent geraakt, dan heb je nu antistoffen en is er ook niks aan de hand. Mirjam