Thuis bevallen na eerst sectio en daarna vaginale bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lizy, 7 mei 2024.

  1. Lizy

    Lizy Actief lid

    12 jun 2011
    136
    12
    18
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

    Vraagje.
    Ons 1e kindje is met een sectio ter wereld gekomen.
    Bij onze 2e moest ik daarom in het ziekenhuis bevallen maar gelukkig dit keer vaginaal bevallen. Is allemaal goed gegaan.
    Ik ben nu zwanger van de 3e. Mag ik nu ook ervoor kiezen om thuis te bevallen?
     
  2. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.809
    1.380
    113
    Vrouw
    Dat kun je het best met je verloskundige bespreken. Zal ook afhangen van het verloop van je vorige bevallingen en rede keizersnede.

    daarnaast staat het je volgens mij sowieso vrij om thuis te bevallen, of het verstandig is is dan een tweede.
     
    Sado vindt dit leuk.
  3. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.583
    5.312
    113
    Vrouw
    Volgens mij wordt dat na een sectio sterk af geraden. Of het ook echt niet mag weet ik niet, maar het wordt wel afgeraden.
     
  4. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.495
    3.469
    113
    Mijn eerste is geboren via een keizersnede, daarna ben ik 3x vaginaal bevallen, maar wel elke keer in het ziekenhuis. Het risico van het scheuren van het litteken is altijd aanwezig.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  5. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.208
    2.427
    113
    Waarom zou je het risico nemen. Die regel is er niet voor niets
     
    Suzi98, Amberxx, Snoepjes en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Mich92

    Mich92 Bekend lid

    25 nov 2015
    608
    220
    43
    Nee je mag niet thuis bevallen want er zit nog altijd een litteken van de sectio. Kans op scheuren van je baarmoeder is groter; en juist bij een 3e nog meer aanwezig.
     
    Sado en Saartje33 vinden dit leuk.
  7. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.974
    7.154
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je dit ook helemaal niet moet willen. Normaal ben je na een eerdere ks altijd medisch, dus ik zou dus gewoon in het ziekenhuis bevallen.
     
    Snoepjes, Sado en Saartje33 vinden dit leuk.
  8. Patty91

    Patty91 Actief lid

    3 jan 2021
    212
    443
    63
    Vrouw
    Het mag absoluut wel. Want veel vrouwen niet weten is dat jijzelf volledige regie hebt over hoe of wat. De VK of het ziekenhuis mag alleen adviseren maar het je verbieden of zeggen het mag niet, dat mogen ze niet.

    Of je het moet willen is een 2e. Ik had bij mijn eerste een keizersnede en bij de 2e wilde ik onwijs graag vaginaal bevallen. Hele zwangerschap al mega veel buikpijn en tijdens de bevalling ook niet normaal veel pijn (heel anders dan de 3 dagen weeën bij de eerste waar ik fluitend doorheen ging). Uiteindelijk gesmeekt om keizersnede en op de OK bleek mijn baarmoeder al in te scheuren en op punt van exploderen te staan (vandaar de pijn).
    De kans is klein maar is zeker aanwezig ook als je 2e bevalling wel goed is gegaan.
     
    JupitR en Saartje33 vinden dit leuk.
  9. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.583
    5.312
    113
    Vrouw
    Ik ben na mijn eerste keizersnede 2 x vaginaal bevallen, in het ziekenhuis. Bij de derde ook veel pijn die ik niet plaatsen kon (anders dan weeen) Het kostte wat moeite dit duidelijk te maken aan de verpleegkundigen maar ik bleek tijdens de keizersnede die volgde ook inwendig te bloeden op meerdere plekken waaronder het litteken van de keizersnede van 12! Jaar daarvoor. Toen ik later op controle kwam is mij verteld dat ik nooit meer vaginaal mag bevallen en dat ik een groot risico loop op complicaties . (Maar gelukkig ben ik met 4 kinderen wel echt klaar)

    ik zou zo’n advies van artsen dus zeker serieus nemen. Hoe fijn het me ook lijkt om thuis te bevallen, is het mij dat risico niet waard. (Maar die keuze moet iedereen uiteraard zelf maken!)
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  10. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.495
    3.469
    113
    Dit inderdaad. Ik wou bij de 5e graag onder begeleiding van mijn eigen vk bevallen. Ik kreeg hier ook groen licht voor. De gynaecoloog gaf wel aan dat bij elke zwangerschap/bevalling het risico op scheuren van het litteken iets groter werd.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  11. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.292
    15.468
    113
    Dat wilde ik ook. Dat mocht wel onder supervisie en na akkoord ter plekke van de gyn. Alleen ging zo snel dat het akkoord te laat kwam om de vk op tijd te laten zijn.
     
  12. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.495
    3.469
    113
    Toen bij een echo in het ziekenhuis bleek dat ons zoontje groot was, werd ik weer behoorlijk angstig (3e dochter was ook groot en daar ben ik niet geheel zonder kleerscheuren vanaf gekomen). In overleg met de gynaecoloog toch besloten om onder hun begeleiding te bevallen. Uiteindelijk is het een geplande keizersnede geworden.
     
  13. bubblybaby

    bubblybaby Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.053
    1.027
    113
    Vrouw
    Thuis bevallen na een eerdere keizersnede noemen ze ook wel een HBAC (home birth after cesarean) en is legaal. Als je dit wilt is het verstandig een goed plan te maken samen met een vk die dit aandurft (en eventueel met het ziekenhuis voor het geval dat). Je hebt altijd de regie over je eigen bevalling, maar het is belangrijk dat je geïnformeerde keuzes maakt. :)
     
  14. Suze29

    Suze29 Fanatiek lid

    20 okt 2014
    2.708
    736
    113
    Je hebt ALTIJD eigen keuzes.
    Kijk eens bij vrije geboorte nederland, vraagdevroedvrouw of zoek op verloskundige zorg buiten de richtlijnen nvog.
     
  15. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.809
    1.380
    113
    Vrouw
    Denk dat t wel de vraag is of je een verloskundige praktijk vind die hier in mee wil gaan.

    Ik zou het zelf niet doen, hoe klein de kans ook is dat t mis gaat. Tegen medisch advies in een risico nemen zou ik mezelf nooit kunnen vergeven mocht het mis gaan.
     
    Sado en Saartje33 vinden dit leuk.
  16. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.621
    4.697
    113
    Alles mag natuurlijk. Niemand die jou iets kan weigeren hoor. Uiteindelijk is het jouw lijf en ook jouw probleem als het fout gaat. Maar waarom risico's nemen? Mijn enige belang was een gezond kind. Je kunt het begin thuis doen. En gaat alles goed dan ben je twee uur later weer in je eigen bed. Maar gaat het fout dan kan het ook heel erg verkeerd gaan. Een vk kan veel maar geen echte ingrepen, geen verdoving en geen echo's maken. En in de tijd dat je naar het ziekenhuis moet kan kostbare tijd verloren gaan.
     
    Suzi98 en Saartje33 vinden dit leuk.
  17. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.247
    4.485
    113
    Home
    Of het mag of niet zou mij niet zoveel kunnen schelen ik kies eerder wat veiliger is voor mij en het kind
     
    chrystel73 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina