Thuis bevallen? Nee toch.....

Discussie in 'De bevalling' gestart door MSU, 13 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSU

MSU Actief lid

21 jun 2006
    258
    0
    0
    Mijn eerste kindje is ingeleid en derhalve in het ziekenhuis geboren. lekker comfortabel in 5 en half uur.
    Over een hele tijd (maart 2007) moet ik bevallen van de tweede. Ik dacht: eerste ziekenhuis, tweede dus ook !
    Helaas blijkt dit niet het geval en kan ik alleen op medische indicatie etc -vergoed- bevallen in het ziekenhuis. Zelf betalen is helaas geen optie.
    De eerste was te laat en de tweede dus waarschijnlijk ook. Als ik weer moet worden ingeleid, ben je dus automatisch in het ziekenhuis.
    Zo niet, dan wordt het een thuisbevalling. Het spijt me, maar het lijkt me helemaal niks !!!! :cry:
    Mijn eerste kindje zal dan bijna vier zijn (mijn ouders wonen 70 km verderop en woon hier nog te kort voor "overige"bekenden ) en om je heen rennen voordat hulp is gearriveerd, je vriend is over de toeren, je vliezen breken natuurlijk net op je bankstel etc etc.
    Het lijkt me veel rustiger om in het ziekenhuis te bevallen !
    Is er iemand die het tegenovergestelde denkt en dit kan beargumenteren ?;)
    Slaap ik tenminste weer lekker.....

2. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Nou naar mij weten kun je als je dat wilt gewoon in het ziekenhuis bevallen hoor! zou ik dat zekers doen als je daar een beter gevoel bij hebt.

3. Eef83

Eef83 Lid

20 aug 2006
    26
    0
    1

Ligt volgens mij aan je verzekering of ze dat vergoeden of niet.

4. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Het duurt nog zo'n poos... wie weet komt er tussendoor nog een reden dat je niet thuis kan bevallen. Bij mn eerste wou ik thuis gana bevallen, was er helemala op ingestekd en bij 37 weken (ik mocht net thuis gaan bevallen) werd ik overgedragen aan de gyn ivm niet indalen, bloeddruk en nog wat dingetjes... dag thuisbevalling. Achteraf was het maar goed want ik kreeg een ks maar anyway de voordelen:
    - lekker in je eigen omgeving
    - aangezien het de vorige keer vrij snel ging zal dat misschien nu ook zo zijn/nog sneller, als het snachts gebeurt merkt je ander kind er misschien niks van
    -meteen je eigen bed weer in, je eigen douche enz

het lijkt mij een superervaring!

Waarom zou je als een gek heen en weer moeten rennen voor de vk er is en waarom zou je vriend over z'n toeren zijn?

Dat je vliezen breken kan altijd thuis gebeuren, ookal wil je in het ziekenhjuis bevallen... bij sommige begint het daar mee. krijg je eerst weeën dan ga je gewoon daarna op zo'n matje zitten just in case.

verder verschilt het per verzekering of en wat je zelf moet betalen... misschien valt het bedrag wel mee. Bij mijn verzekering is het gratis als ik vrijwillig ervoor zou kiezen... ik heb alleen geen keuze het wordt zowiezo het ziekenhuis.

5. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Vanwege je ks?

6. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Oh sorry beetje offtopic... mij lijkt het heerlijk om thuis te bevallen. Lekker je eigen omgeving, na de bevalling niet meteen weer in de auto te moeten (als het poliklinisch is) maar gewoon in je eigen bed. Vooral de vertrouwde omgeving lijkt mij fijn. Dus ik hoop dat alles zo goed zal blijven gaan dat ik thuis mag bevallen!

7. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik moet er niet aan denken om te bevallen in het ziekenhuis. Een VK die je moet delen en weggaat als iemand anders moet persen. Als je toevallig tegelijk bezig bent, moet 1 van de 2 het maar "ff ophouden". Ik heb ook al gelezen hier op het forum dat iemand meer dan een uur heeft liggen wachten om gehecht te worden, aangezien ze bij iemand anders bezig waren. Thuis heb je een VK én een kraamhulp lekker voor jezelf. En wat betreft je kindje, kan kunnen je ouders hem of haar niet op komen halen? 70 km is een eindje weg, maar je zult vast niet binnen een uur bevallen.

8. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Als je in het ziekenhuis gaat bevallen gaat je eigen VK mee en die is er ook alleen maar voor jou. Die hoef je dus niet met anderen te delen. (een gynaecoloog uiteraard wel, maar je VK doet de bevalling als je poliklinisch in het ziekenhuis bevalt) Het enige verschil met thuisbevallen is eigenlijk dat je een kamer "huurt" in het ziekenhuis in plaats van je eigen slaapkamer.

MSU, bespreek het met de VK, zij kan vast en zeker wel een "kleine medische reden" bedenken waarom je in het ziekenhuis moet bevallen. Daar doen ze vaak helemaal niet moeilijk over, vooral als je de situatie uitlegt.

Succes ! Wij gaan trouwens ook naar het ziekenhuis ... als alles goed is ben je toch binnen twee uurtjes weer thuis. Mocht er iets zijn, heb je tenminste alle medische hulp om je heen die je nodig hebt ... je weet het immers nooit.

Groetjes,
    Nikki F

9. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    @ MSU

Kiezen voor een ziekenhuisbevalling kan altijd. Het verschil zit in een poliklinische bevalling of een klinische bevalling. Voor een klinische bevalling moet je onder controle staan bij een gynaecoloog. Hierbij is het een must om in het ziekenhuis te bevallen.
    Waar jij voor zou kunnen kiezen is een poliklinische bevalling. Je verplaats je thuisbevalling dan naar het ziekenhuis. Je eigen verloskundige doet dan wel de bevalling en meestal mag je daarna ook snel weer naar huis. Afhankelijk van je verzekering zit hier een eigen bijdrage aan vast. Voor de kosten moet je dit navragen bij je eigen verzekeraar.
    Het is dus wel mogelijk om in het ziekenhuis te gaan bevallen.

Kwebbel

10. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Bij ons in het ziekenhuis is dat niet hoor, dat je je eigen VK meeneemt naar het ziekenhuis. Je krijgt gewoon wie daar dienst heeft die avond.

11. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    ik ben 4 keer in het ziekenhuis bevallen en nooit een rekening gehad hoor, alleen van de telefoon op de kamer :) deze keer wil ik thuis!

12. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Idd vanwege de ks, dan mag je niet thuis bevallen. Moet ook vanaf 35 onder controle van de gyn alvast. Just in case. Deze wordt ook weer een ks (te nauw bekken) dus al mocht ik het thuis proberen dan ging het nog niet.

13. labmuisje

labmuisje Actief lid

19 apr 2006
    245
    0
    0
    Bij ons in enschede heb je een geboorte centrum. Daar ga je dan heen, als je de eerst cm thuis hebt gedaan. Je eigen verloskundige en kraamzorg gaan dan ook mee.
    Ik kies daarvoor, geeft voor mij en me man heel wat rust.
    Het is net een thuisbevalling alleen als er wat mocht zijn hoef ik alleen maar de gang over en dan ben ik in een klinische verloskamer met een gynacoloog tot me beschrikking, en alle middelen.
    Als dat niet zo is dan lekker na een paar uurtjes naar huis. En thuis gewassen in een schoon bed, zonder dat je iets van rommel in huis hebt. Dat lijkt me wel heerlijk.

Groetjes labmuisje

14. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Hier is het ook zo dat je voor een poliklinische bevalling kan kiezen zonder medische indicatie. Je betaalt dan een eigen bijdrage van iets 260 euro dacht ik.
    En je neemt idd ook je eigen verloskundige en kraamverzorgster mee.

15. natascha25

natascha25 Bekend lid

1 nov 2005
    732
    0
    0
    Maar heb je die stress niet als je vliezen breken je ouders van ver moeten komen je vriend in de stress is en je dan OOk nog eens stel en sprong naar het ziekenhuis moet????

terwijl als je thuis bevalt ... je de VK kan bellen. Je ouders op hun gemak naar je toe kunnen komen. De kleine van 4 dan lekker in zn bedje kan doorslapen of beneden tv kan kijken met oma en opa. Je vriendook lekker in zn eigen omgeving is en dan de VK kan helpen i.p.v. in een ziekenhuis en maar afwachten tot je ergens bij betrokken wordt.

Of zie ik dit verkeerd????

16. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Bij een poli-klinische bevalling neem je altijd je eigen verloskundige mee. Bij een klinische partus krijg je idd de verloskundige die werkt in het ziekenhuis. (mits daar natuurlijk verloskundigen werken).

Kwebbel

17. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik wil graag thuis bevallen. Lekker in m'n eigen omgeving. De rotzooi, ach dat valt wel mee. Als jij staat te douchen wordt alles opgeruimd en na de douche kun je in een schoon bed gaan liggen.

Tot een aantal centimeters ontsluiting mag je nog niet naar het ziekenhuis. Een deel van het 'voorwerk' doe je dus al thuis. Moet er niet aan denken om dan nog in de auto te moeten naar het ziekenhuis! En zoals iemand hiervoor aangaf de stress van je kindje onderbrengen krijg je er dan ook nog bij, terwijl je bij een thuisbevalling kans hebt dat ze er zo doorheen slaapt. En dan de volgende dag weer in de auto terug, pfff.

Ook moet bij een poliklinische bevalling je bed thuis toch op klossen ivm de kraamzorg. Dus ook dat gedoe houd je.

Nee hoor, ik hoop thuis te kunnen bevallen!

Pim

18. Silly

Silly Fanatiek lid

24 okt 2005
    1.537
    0
    0
    Ik moet in het ziekenhuis bevallen vanwege een medische indicatie.
    Mijn vk mag de bevalling wel begeleiden maar er is altijd een gyn. aanwezig wanneer de vk de bevalling toch uit handen zou moeten geven.

Ik ben bij de 1e wel thuis bevallen maar ben daarna direct afgevoerd naar het ziekenhuis en das geen pretje.
    Sorry, doe mij maar een ziekenhuisbevalling dan ben je altijd op de goede plek mocht er iets fout gaan.
    Is misschien wel minder comfortabel dan thuis maar dat vind ik toch even wat minder belangerijk.

Silly

19. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Helemaal eens met Pim!

20. labmuisje

labmuisje Actief lid

19 apr 2006
    245
    0
    0
    Nee zo zie ik dat helemaal niet. Nou hebben wij geen last van nog een kindje want dit is onze eerste en mijn ouders en schoonouders die blijven gewoon thuis in hun eigen bed of huis tot we gebeld hebben dat ze opa en oma zijn dan mogen ze komen. Wil ze er niet bij hebben.
    In dat geboorte centrum doet de man gewoon wat hij anders thuis ook zou doen. Hij is er gewoon bij voor de begeleiding van jouw.
    En de eerste cm doe je toch thuis. Je begint gewoon thuis, dus waarschijnlijk de vliezen breken ook. Als je voldoende cm hebt ga je rustig daar heen samen met de verloskundige, oke je moet met weeën de auto in maar dat lijkt me beter dan met persweeën op de kop de trap af op een brancard omdat het kindje er niet uit wil of de weeën stoppen ermee, zoals me moeder heeft gehad.
    Verder is het wel een rust voor mij dat hij minder gestrest is als we daar zijn. Hij kan namelijk slecht tegen stress situaties en als we dan op een plek zijn waar alles goed geregeld is dan is dat een rust voor hem, en dan ook een rust voor mij omdat ik me dan geen zorgen om hem hoef te maken. En flauwvallen doet ie denk ik toch. Hij kan namelijk niet goed tegen bloed en zo.

Groetjes labmuisje

Deel Deze Pagina