Thuis bevallen of in het ziekenhuis....?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Debster, 21 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debster

Debster Lid

20 nov 2006
    81
    0
    0
    Commercieel Medewerkster Binnendienst
    Nieuwegein
    Hier tips, ervaringen, gedachtes

ik was zelf van plan in het ziekenhuis te bevallen heb je lekker alles in de buurt dacht ik zo

tot ik een collega sprak die zei dat thuis bevallen echt veel relaxter is
    de VK is er bij, die je al maanden kent
    je kunt t zelf zo warm maken als je wilt in huis
    event. kaarsjes aansteken
    ziekenhuis is een erg kille ruimte met velle TL lampen
    om de 10 min. komt er een andere verpleegkundige langs...ben je nr. zoveel

Ideeën.......

Kus!

2. Gisteren tijdens onze cursus Samen Bevallen hadden we het er ook over. Ik kies ervoor om thuis te bevallen. Voordelen: eigen omgeving, meer ontspannen, inderdaad kun je het zelf gezellig aankleden met kaarsjes ed. Je mag zelf weten hoeveel familie en wie je bij je wilt hebben en na de bevalling lig je lekker in je eigen bedje met je kindje bij je.
    Maar....dan moet het natuurlijk allemaal wel goed gaan. Soms heb je geen keus en moet je wel in het ziekenhuis bevallen. Medicijnen zijn daar veel sneller bij de hand natuurlijk.

Maar ik wil thuis bevallen...als alles goed gaat natuurlijk.

3. lisa sophie

28 aug 2006
    69
    0
    0
    in het ziekenhuis. ik heb ze beide in ziekenhuis gekregen. Wel minder sfeer en niet eigen maar wel veiliger!

4. Niet meer actief

Ziekenhuis.. vond dat echt heel fijn en ik had echt een hele aardige VK, KRAAM en GYN. Dus met de 2de hoefde ik niet eens na te denken.. gewoon in het ziekenhuis.

Niet iedereen kan een band met de VK boeien, mij niet, zeker niet omdat ik steeds een ander heb, dus tsja.. het zal mij een zorg zijn wie bij mijn bevalling gaat doen, zolang het de slager maar niet is hihi..

5. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Tegenwoordig maakt dit echt niks meer uit hoor! Er gaan net zoveel thuisbevallingen goed als ziekenhuisbevallingen dus..

6. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Ik ben thuis bevallen en dat vond ik heel erg prettig. Aan het begin van mijn zwangerschap wilde ik eigenlijk in het ziekenhuis bevallen, maar de weëen vielen me mee, dus ik ben thuis gebleven.

Lekker in je eigen bed, je eigen douche, je eigen vertrouwde spulletjes.
    En het is jouw domein, de mensen zijn bij jou te gast en hebben zich aan jou aan te passen.
    Wat ik ook heerlijk vond is dat je na de bevalling, na het douchen weer lekker je eigen bedje in kan kruipen en geen autorit hoeft te maken naar huis.

7. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ik wilde in het ziekenhuis bevallen, en op het laatst lag ik er zelfs al bijna 3 weken, dus had ik niet echt meer een keus :) .
    Ik heb de ziekenhuisbevalling als erg positief ervaren. ik beviel in de hittegolf van dit jaar en die airco in de verloskamer was een uitkomst.
    Aan kaarsjes en de intimiteit van thuis heb ik geen moment gedacht, dus ik heb het ook niet gemist. Moet eerlijk zeggen dat ik dat ook niet echt boeiend vond tijdens de bevalling)
    ik had een ontzettende lieve verpleegkundige en de beste verloskundige aan mijn bed, en zo af en toe kwam de gyn ook langs. Ik heb geen last gehad van wisselende gezichten (ik kende ze na 3 weken toch allemaal, dus in mijn geval was het niet eens erg geweest ;) ), en vond het prettig dat alles bij de hand was.
    Ook de troep en viezigheid die een bevalling toch met zich meebrengt, heb ik niet eens gezien, en dat is bij een thuisbevalling toch wel even anders (denk ik tenminste). Ik hoorde van mijn kamergenoot die thuis heel erg lang met weeen heeft gelegen en uiteindelijk toch naar het ziekenhuis moest, dat manlief het allemaal een ellende vond om op te ruimen (en dan was zij nog niet eens bevallen thuis!)

Van de groep van de zwangerschapsgym was op 1 na iedereen in het ziekenhuis bevallen, terwijl er maar 3 waren die dat van te voren ook echt wilden. Dat lijkt me best een domper: je neemt je voor dat je het thuis wil en dan moet je alsnog verplaatsen...

8. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Hier heb je geen last van hoor, de kraamverzorgster ruimt alles op terwijl jij aan het douchen bent....

9. lykel

lykel Actief lid

26 okt 2006
    337
    0
    0
    dordrecht
    ik moest in het ziekenhuis maar ben daar achteraf heel blij omgeweest.
    had er niet aan moeten denken deze bevalling thuis te moeten doen en dan halve wege toch naar het ziekenhuis te moeten.

10. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Mee eens! Lekker thuis en is net zo veilig! Als je in het ziekenhuis bevalt is er ook niet 24/7 een gyn paraat hoor ;)

En een rotzooi in huis? Nix van gemerkt :) Nee hoor, geef mij maar een thuisbevalling lekker rustig en relaxed in je eigen warme omgeving :)

11. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
    3 keer thuis, en geweldig,
    inderdaad mijn eigen omgeving, en dus veel makkelijker t te relaxen,

veiligheid is in het ziekenhuis of thuis gelijk,

en rotzooi zie je niet, daar heb je de kraamverzorgster voor.

heerlijk!

12. Calimero

Calimero Fanatiek lid

31 aug 2006
    1.901
    0
    0

ik kies inderdaad ook voor een thuisbevalling omdat ik ook geen band heb met de vk! iedere keer als ik er kom heb ik en ander dus...

en vind het gewoon ee nveiliger idee om inhet ziekenhuis te bevallen en daarbij zie ik mezelf echt nogniet liggen thuis met kaarsjes aan...........
    en ik vind als er iets misgaat wat altijd kan ze er in het ziekenhuis toch iets sneller bij zijn dan wanneer je thuis bent ook al is er niet 24/7 een gyn aanwezig

13. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Thuis. Een ziekenhuisbevalling is naar mijn mening niet veiliger. Er is geen gyn aanwezig. Als er iets mis gaat, moet de gyn opgepiept worden. Dus als het thuis mis zou gaan, dan is het grote kans dat je eerder in het ziekenhuis bent dat de gyn.

Verder vordert een bevalling (ontsluiting) beter als je je kunt ontspannen. Ik denk dat dit beter thuis kan dan in een (kil) ziekenhuis.

14. setje

setje Fanatiek lid

18 jun 2006
    1.989
    0
    36
    Hoevelaken
    Mijn vk zei, je kunt het beste lekker thuis beginnen. Mocht je toch graag naar het ziekenhuis willen, kan dat altijd nog!

En wat versta je onder veilig? Als het je gaat om de pijnbestrijding, als je s'nachts bevalt, moet er ook een anesthesist opgeroepen worden, en of die dan komt? Als er complicaties zijn, ga je hoe dan ook toch naar het ziekenhuis.

Het schijnt idd zo te zijn dat thuisbevallingen sneller vorderen, omdat je in een vertrouwde en ontspannen omgeving bent.

15. lisa sophie

28 aug 2006
    69
    0
    0
    Ik ben twee keer in ziekenhuis bevallen, en dat was midden in de nacht. De gyn was wel aanwezig. Ze hebben bij ons ploegendienst. Dus gyn greep gelijk in toe het niet lukte. Bij de tweede was het overdag en ook toen moest er ingegrepen worden. Ook hij was toen in het zieknhuis aanwezig!
    Dus beide keren niet hoeven wachten. Als ik voor een derde zou gaan wordt ik zelf begeileidt door gyn en hij doet ook de bevalling. Dat staat al vast. Ik ben er echt wel van overtuigd dat in ziekenhuis veiliger is. Bij complicaties kunnen ze in ziekenhuis direct ingrijpen. Thuis kunnen ze niets doen dan alleen maar ambulance bellen. (Mocht dit nodig zijn)

16. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    ik ben ervan overtuigd thuis te bevallen...
    oa ook omdat ik het zo'n onzin vind dat je eerst weet ik hoeveel centimeter thuis moet zien te halen en dan nog met weeën in de auto naar het ziekenhuis! Nee doe mij maar lekker thuis in me eigen nestje!
    Kindje is meteen thuis ik kan lekker in me eigen douche...
    jeps en tja veiliger...
    Ik ben op 10minuten in het ziekenhuis ben bang dat ik sneller ben dan de gyn... dus tja.......

17. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik ga ook voor thuis. Hou niet van ziekenhuizen en het lijkt me ontzettend relaxt om gewoon thuis, eigen omgeving, eigen sfeer en eigen dingetjes, te zijn. Mijn vk zei ook nog dat er in het ziekenhuis sneller ingegrepen wordt met hulpmiddelen terwijl zo'n bevalling thuis dan gewoon geschied. En mocht het nodig zijn ben ik in 10 minuten in het ziekenhuis...

18. lisa sophie

28 aug 2006
    69
    0
    0
    Tuurlijk zegt een verlosk dat nogal logisch...... ziekenhuis is ook tegen kunstmatig ingrijpen. Alleen als het echt nodig is! En als het dan nodig is ben je blij dat je in het ziekenhuis bent geloof mij maar. Maar goed, vannacht heeft mijn buurvrouw de derde gekregen thuis, een superbevalling!

19. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Wat maakt het uit dat de vk het zegt?

Ook op de zwangerschapsgym werd het gezegd...

20. Marjanne

Marjanne Fanatiek lid

13 mrt 2006
    1.912
    0
    0
    Noord Holland
    ff een vraagje, maar hoeveel behoeft hebben de gene die al bevallen zijn tijdens de bevalling aan kaarsjes gehad? ;)
    Denk zelf dat dit het laatste is waar je je mee bezig houdt.
    Dat neemt trouwens niet weg dat ik niet thuis wil bevallen, maar meer omdat ik m'n eigen dingetjes om me heen heb als dat ik kaarsen aan wil steken.
    (Zou ik waarschijnlijk op moment suprime ook nog vergeten...)

Deel Deze Pagina