een verlosk wil altijd de bevalling doen.....helaas is dat een geldkwestie. Beval je in het ziekenhuis, dan zal het ziekenhuis het geld van de zorgverzekeraar opstrijken. Dus je begrijpt dan wel dat de verlosk de bevalling wil doen, zie het als een soort concurrentiestrijd. Nu is er momenteel ook zo,n discussie gaande...de verloskundige krijgt een bonus als de zwangere vrouw niet ingestuurd wordt als de baby in een stuit ligt. Ze moet het eerst proberen te draaien en dan pas het ziekenhuis vragen om hulp. Dit is natuurlijk om de kosten te dekken en zoveel mogelijk sectios tegen te gaan. Maar dat is mijn mening en bovendien ik werk zelf in de gezondheidszorg ik weet dus wat er allemaal speelt!
TIJDENS de bevalling waarsch. niet meer nee : ....maar om ontspannen te blijven...Collagaatje van me noemde dit wel als een voordeel, en die heeft t zo 3x gedaan maar het is maar een synoniem voor idd je eigen spullen en sfeer om je heen te creëeren..toch?
Ik wil ook in het ziekenhuis bevallen. Ik vind het veiliger dan thuis. Mocht er bv iets mis zijn met de baby meteen na de geboorte, dan is er misschien niet altijd een gynaecoloog aanwezig maar in ieder geval altijd wel tenminste 1 arts die je baby eerste hulp kan verlenen! Dat vind ik een veilig idee. En omdat ik geen medische indicatie heb gaan gewoon mijn eigen verloskundige en kraamverzorgster mee. Iedereen moet gewoon kiezen wat voor hem het prettigste aanvoelt, dat is voor iedereen een persoonlijke keuze denk ik
Heb ook gekozen voor het ziekenhuis. Vind dat gewoon een veiliger idee. En bang niet echt bang dat ik m'n eigen omgeving mis (en zeker geen kaarsjes ). Denk dat ik daar niet eens op let aangezien je tijdens een bevalling toch in jezelf gekeerd bent. Maar, mocht ik binnen een uur 10 centimeter ontsluiting hebben dan blijf ik wel thuis...haha...maar de kans dat dat gebeurt is wel heel erg klein
Ik wil heel graag thuis bevallen omdat in me veel meer op mijn gemak voel thuis. Mocht ik eventueel niet tegen de pijn kunnen of wat dan ook ben ik binnen 5 minuten in het ziekenhuis.
Mijn VK wist vanaf moment 1 dat ik in het ziekenhuis wilde bevallen. De eerste controles waren ok, maar des te verder mijn zwangerschap vorderde, des te minder zorgvuldig ze werden (naar mijn idee). Ik had al maanden het idee dat de kleine in stuit lag, maar ze bleven zeggen van niet. Ik hield ontzettend veel vocht vast, en moest maar met de benen om hoog en veel water drinken. Met 34.1 weken kwam in wel in het ziekenhuis terecht, vanwege een zwangerschapsvergiftiging (en een stuit!). Ik lag daar al bijna 2 weken toen een van de VK van mijn praktijk eens kwam kijken, terwijl ze toch vaak genoeg in het ziekenhuis moeten zijn(in elk geval elke maandag, en pas op de 3e maandag dat ik er lag, kwam ze langs). Toen ik daarna weer thuis was, en mijn dochter nog in het ziekenhuis, kreeg ik op weg naar het ziekenhuis telefoon, dat de VK bij mij voor de deur stond. Ik vertelde naar mijn kindje te gaan, maar ze was een beetje verontwaardigd (wie komt er dan ook onaangekondigd langs bij een verse mama die op neer moet om te voeden?). Ik heb haar daarna nooit meer gezien. Ik had eerlijk gezegd ook een beetje het idee dat ik niet zo interessant was, omdat ik weinig in het laatje had gebracht. Bij een volgende zwangerschap kies in voor een andere praktijk. Hopen dat dat helpt!
Ik ga ook naar t ziekenhuis, ikzelf heb nog zitten twijfelen om toch gewoon thuis te bevallen maar mijn vriend wil dat niet. Hij vind het ook gewoon veiliger als alles binnen handbereik is. Als deze bevalling goed gaat denk ik wel dat ik de 2e thuis wil krijgen.. Maar tis nog afwachten dus.
@ Kiz, sjonge wat vervelend zeg, dat het op deze manier gelopen. Nu ik erover nadenk, volgens mij heb ik de vk nog niet eens verteld waar ik wil bevallen...
Jeetje wat een verhaal kiz... Mijn verloskundige is echt een schat! Heb een erg goed gevoel bij haar, hopelijk krijg jij dat ook bij de volgende... Ik wil heel graag thuis bevallen,.... Kaarsjes en zo lijken mij wel heel prettig, ben zowiezo echt een kaarsjes mens... Ook lijkt het me heerlijk om zo'n essentiele olie lamp aan te hebben, lekker met een lavendel geurtje... Misschien heb je daar op het heetst van de strijd niks aan maar ik denk van te voren wel,.... (tenminsten ik denk dat ik daar iets aan heb...) Zo ontspannen mogelijk de bevalling in gaan....
Tot vorige week was ik er nog van overtuigd dat ik thuis zou bevallen. Ik vind de vertrouwde omgeving van thuis gewoon het fijnste. Maar helaas moet ik nu vanwege hoge bloeddruk in het ziekenhuis bevallen. Dat was even een domper, maar nu vind ik het ook wel geruststellend.
Is niet helemaal waar natuurlijk. Kijk, tuurlijk is het heus wel veilig, ze doen het niet voor niks graag thuis hier in Nederland... maar ALS er iets gebeurt is het in het ziekenhuis toch ECHT veiliger hoor! Ik wilde thuis bevallen en daar begon ik ook maar toen moest ik na een uur thuis persen alsnog naar het ziekenhuis, nou de volgende keer weet ik het wel. En kaarsjes... pff...haha..... dat kan je echt niet schelen hoor als je bezig bent. Al ontploft er een bom.... haha.
Kiz, inderdaad zodra je begint te zeuren...... of het ziekenhuis neemt het over, ben je opeens niet meer interresant voor hun. Veel mesen in mijn omgeving hebben slechte ervaringen met verlosk. Ze doen de bevalling, meer kunnen ze niet. Zijn prima mensen hoor en kundig. Maar ze maken ook vaak "fouten"
Ho allemaal, Was als nog niet zwangere gewoon even benieuwd naar de verschillende meningen. Moet zelf ooit nog keer bevallen maar dan toch voor thuis als het voorspoedig verloopt. Ik lees echter wel veel twijffels en dingen die ook niet echt kloppen. Voor je verloskundige maakt het echt niet uit (financieel ook niet, ze krijgt evenveel voor thuis als ziekenhuisbevalling, en dat is al niet echt veel voor de soms vele uren die ze er naast zit rond) waar de vrouwen bevallen. Als de zwangere en man zich maar goed voelen bij de keuze die ze zelf maken! Natuurlijk is de sfeer in een ziekenhuis anders maar de bevalling verloopt hetzelfde en de begleiding is ook hetzelfde. Je verloskundige gaat gewoon mee en doet daar de bevalling. Alleen als er complicaties zijn komt de gyn of de vk van het ziekenhuis erbij. En thuis is net zo veilig. Ook zuurstof in een verlostas etc. Ook een knip zetten en hechten gebeurt gewoon thuis. En je vk kan zeker goed inschatten wanneer het nodig is om te gaan en zal dan indien nodig de beslissing maken op cruciale momenten, bijv bij te veel pijn of het niet goed opschieten met je ontsluiting. dat is immers haar vak. Het beste kun je gewoon je gevoel volgen op het moment van bevallen. Plek is er toch wel in het ziekenhuis. Dar moet je vk op het moment van bevallen pas voor bellen. En als je het gevoel hebt meer op je gemak in het ziekenhuis, gewoon gaan. wat iemand anders er ook van zegt. Twijffel en onzekerheid en vooral angst remt een bevalling af. Ontspannen, hoe moeilijk ook met heftige weeen, is erg belangrijk. Bespreek het altijd met je vk. Ze hebben je wensen immers te respecteren. En kaarsjes thuis etc is zeldzaam. Bevallen is vooral hard werken en puffen. Daarna wordt het weer gezellig en kun je lekker genieten. En dan in je eigen bedje. Ook al eerst dan een autoritje vanuit de poloklinische verloskamer maakt dan niks uit. Volg je gevoel zou ik zeggen! Succes allemaal met jullie beslissing.
Als er ernstige complicaties zich voordoen tijdens of vlak na de bevalling ben je gelijk in veilige handen in het ziekenhuis. Thuis kunnen ze dan echt NIETS voor je doen. Dat je dan snel in ziekenhuis bent is waar! Maar....je moet wachten op ambulance, gereden worden, enz enz. Veel kostbare tijd gaat dan verloren. Tijd die je dan wel nodig hebt! Zeg maar.... maar iedereen moet die beslissing natuurlijk voor zichzelf maken. Ik vind ziekenhuis gewoon een veiliger idee. Alleen iedereen denkt daar anders over, gelukkig maar!
Toch niet helemaal waar dat ze dan niets voor je kunnen doen. Ook als je veel bloed verliest en er iets is met het hartslagje kunnen verloskundigen dingen doen om ervoor te zorgen dat iemand stabiel wordt. Infuus inbrengen en medische hulp bij acute situaties is een onderdeel van thuisbevallingen. Het is inderdaad zo dat je soms moet wachten op een ambulance maar die zijn in Nederland vlug ter plaatse en is het dus veilig om thuis te bevallen. Anders zou het bij wet ook wel verboden zijn. Dus ik denk dat je met angstaanjagende verhalen vertellen niet veel verder komt. Gelukkig gaan de meeste bevallingen probleemloos en die verhalen hoor je vaak niet zo en blijven vrouwen minder bij als de vervelende verhalen. Maar zo zijn er voor beide situaties voor en tegenargumenten op te noemen. Het is wel zo dat indien er complicaties verwacht worden je echt niet thuis mag bevallen en dat je dus geen keuze hebt. Dus voor diegene die een gezonde zwangerschap hebben gehad en graag thuis willen bevallen is er een keus. En die is er in veel landen, en zelfs ook in bepaalde gebieden in NL helaas, niet. Dus ik denk dat je gewoon realistisch moet zijn en er rustig over na moet denken hoe jou situatie is. Woon je ver van het ziekenhuis of maar 10 minuten er vandaan. Heb het hier gewoon met je vk over. Die zal je echt wel een eerlijk advies geven. Ze ziten echt niet achter dat bureau om jou een thuisbevalling "aan te smeren". Enzo word er vaak wel gedacht over vk´s, betje geitewollensokjes. Maar gelukkig is de nieuwere generatie verloskundigen van die gedachte afgstapt en is de vrouw degene die de keuze mag maken. En gelukkig maar.
Ik ga ook voor een thuisbevalling, het lijkt me prettig om in mijn eigen omgeving te zijn. en veilig tja dat zal heus wel met een verloskundige en een kraamverzorgster aan je bed, ook zij kunnen eerste hulp verlenen. We hopen in iedergeval dat alles zonder complicatie's zal verlopen.
Ik ben thuis bevallen en ik vond het heerlijk. Tijdens de weeen lekker in je eigen omgeving nog wat aanrommelen en als het heftiger wordt hoef je niet de auto in om naar het ziekenhuis te gaan. De verloskundige heeft alle spullen bij de hand om de bevalling in goede banen te leiden. En ze kunnen echt op tijd zien of je wellicht toch naar het ziekenhuis moet. Met de 'troep' valt het reuze mee. Dan kan je op dat moment niets schelen. E alles wordt tijdens de bevalling en nadien ook meteen opgeruimd. Na de bevalling douchen en dan in je verschoonde bed gaan liggen met je kindje.............. geweldig.......... zucht........ Pim
@ lisa sophie, ik denk gezien jouw angsten mbt een 3de bevalling je realiteitszin niet helemaal juist is. Een vk kan behoorlijk wat dingen nog doen en beslist gelukkig vaak genoeg op tijd wanneer er een ambu moet komen. Ik moet zeggen dat je VK's wel heel weinig krediet geeft. Tuurlijk zijn er VK's die je het GEVOEL kunnen geven zoals KIZ die heeft gekregen bij haar VK, maar gelukkig is dat echt maar een heel klein percentage. Een VK zal het leven van moeder en kind nooit in gevaar brengen of ze nou een bonus krijgt of niet. Jij werkt zelf in de gezondheidszorg, zet jij het leven van je patient op het spel omdat je anders een bonus mis loopt? De MEESTE bevallingen thuis of in het ziekenhuis verlopen gewoon goed en probleemloos.
nee ik zal bij elke twijfel de patient doorverwijzen ook al zou er een bonus uitkomen als ik dat niet deed. Maar als een vrouw veel bloed verliest dan telt elke secoonde... als je dichtbij het ziekenhuis bent dan ben je snel ter plaatse maar woon je er verde van af dan is het wel wat complexer. OOk als de bevalling niet vorderd en het kind blijkt te groot, of wanneer er zich andere gekke dingen voordoen dan moet je ook naar het ziekenhuis, dus ook in de auto. Volgens recent onderzoek blijkt dat 6 van de 10 bevallingen uiteindelijk (bij de eerste) eindigen in het ziekenhuis. Vaak omdat vrouwen toch wel het moeilijk vinden om het allemaal vol te houden.
Meid.... probeer alsjeblieft niet ook in dit topic je angsten op andere mensen over te brengen, al denk ik niet dat je dat bewust doet. Iedereen is vrij om te beslissen wat ze willen thuis of in het ziekenhuis. Als de situatie niet betrouwbaar wordt geacht wordt daar echt wel vantevoren rekening mee gehouden.