een paar jaar geleden wel.. denk aan 3 jr geleden! Nou dat is toch recent genoeg. En er zat geen verschil in thuis of ziekenhuis bevallingen. (zojuist even opgezocht, maar NL is niet het land met het hoogste getal, zie hier wat gegevens. http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o2319n18836.html )
Die vraag moet je jezelf ook niet stellen. Als er geen complicaties zijn, is er voor de rest geen reden om niet thuis te bevallen, tenzij je gevoelsmatig liever in het ziekenhuis bevalt natuurlijk. Nederland is een voorstander van bevallen op de meest natuurlijke manier. Zo is pijnbestrijding ook niet gebruikelijk bij een bevalling, in tegenstelling tot andere landen. Maar daar is in mijn optiek niets mis mee.
ik wilde ook ontzettend graag thuis gaan bevallen alles was er klaar voor de bal lag klaar om weeen op te vangen er stond een stoel onder de doche klaar enz enz. hellaas kreeg ik`12 dagen terug te horne dat de beeb in een onv. stuit ligt en te klein is en weinig leef en vrucht water heeft. Na 12 dagen totale rust in het ziekenhuis is de beeb 500 gram aangekomen en mag ik nu thuis wachten op de keizersnee in het ziekenhuis. Ik moest in 10 minuten horen dat de beeb in stuit ligt, en een keizersnee de enigste mogelijkheid is, te weinig vruchtwater heeft, weinig ruimte in de buik, een placenta die al aan het verkalken is, en dat ik in het ziekenhuis mocht blijven. Maar ondanks alles ben ik blij dat ik dit alles nu weet en niet op het moment van de bevalling hals over kop naar het zkh moet en een spoedkeizersnee moet onder gaan, ik ben nu goed voorbereid enz.
Ik wil graag thuisbevallen maar denk dat dit voor de derde maal niet nodig is ivbm pre-aeclampsie! Met Janelle had HELLP & Juliëen is met 36 wkn al gekomen .. Thuis bevallen is veel meer ontspannen!
Nou dat gevoel heb ik dus ook steeds. Ik lees alleen maar negatieve dingen van Lisa Sophie en ik snap wel dat het jou angst is maar word er onderhand een beetje moe van dat je overal negatief op reageerd,want je gaat andere mensen bang maken met die praatjes en ik zit daar nu ook echt niet op te wachten dus ga ik je berichtjes maar niet meer lezen denk ik.
Doen, maar niet meer lezen dan. Dat is volkomen je recht. Zie topic, in ziekenhuis bevallen of thuis.... Deze topic, begon al niet met een positief verhaal. En het is niet bedoeld om mensen bang te praten, alleen is het verstandig om goed de voordelen tegenover de nadelen te zetten, en dan een keuze maken.
Geen van beide is beter of slechter dan de ander. Het zijn gewoon twee verschillende manieren om te bevallen. Of je thuis of in het ziekenhuis wil, is helemaal afhankelijk van je eigen gevoel. Mits er geen complicaties zijn natuurlijk.
Dit is echt niet lullig bedoeld als dat het over kan/gaat komen, maar jij ziet nadelen waar anderen ze niet zien of willen zien. Anderen zien voordelen, die jij niet ziet of wil zien. Jij hebt angsten maar de meesten hier niet, terwijl sommigen precies datgene hebben meegemaakt waarvoor jij bang bent.. en hebben overleefd. Ik hoop echt lisa, dat je jouw angsten kan doorgronden, want je beseft zelf dat het niet gezond is. En daardoor denk ik niet dat je objectief de voor en nadelen naast elkaar kan zetten, en al helemaal niet voor anderen.
Ik geef alleen mijn mening, dat is alles. Ik ben niet van plan om keuzes te maken voor anderen. Ik zal de laatste zijn die dat zou willen doen. Ik vind (mijn mening) dat vrouwen zich moeten realiseren (met name bij een eerste) dat ze niet weten hoe het zal zijn. Ik zou het persoonlijk verstandiger vinden om de tweede eventueel thuis te krijgen. Dan weet je in ieder geval wat je staat te wachten, in grote lijnen.
Je weet van een eerste nooit wat je te wachten staat. De keuze thuis of ziekenhuis is zó persoonlijk... Mij persoonlijk lijkt het me niet prettig om, als je zonder medische indicatie in het ziekenhuis gaat bevallen, tijdens je ontsluitingsfase nog naar het ziekenhuis moet! Ik moet er niet aan denken...
Ik vind (ook mijn mening) dat we hier met z'n allen volwassen mensen zijn en heel goed zelf een besluit kunnen maken. En als we dan toch tips nodig hebben dat we die beter kunnen krijgen van iemand die niet zelf overdreven angst heeft voor de bevalling. Jij kunt niet objectief je mening geven.. dus ik zou als ik jou was dat woordje 'moeten' ook niet in de mond nemen
Ik val hier een beetje middenin en heb (nog) niet de moeite genomen, om terug te lezen, maar Lisa Sophie, waar ben je precies bang voor, als ik vragen mag?
Ja hoor dat mag je vragen, ik ben bang voor een nabloeding, dat is alles. Ik zit momenteel in dubio of ik nog een derde kindje wil. En ik probeer van mijn angst af te komen. Dat is alles. Ik begrijp dat de zwangere dames allemaal (paar uitzonderingen daargelaten) mij nu met z'n allen gaan aanvallen, dus ik zal mijn mond verder houden.
Maar waarom denk je dan aan een nabloeding? Zo vaak gebeurt dat niet hoor? Heb je het bij iemand meegemaakt?
Twee collega's hebben het meegemaakt, mijn buurvrouw, kortom ik kan een hele lijst maken van vrouwen. Ik heb al die verhalen aan (moeten) horen, en ik dacht; tjee kan dat? Dat zit zo in mijn hoofd dat ik bijna aan niets anders meer kan denken (het staat mij in de weg) . Omdat ik zoveel vrouwen ken die het hebben meegemaakt, sta ik er nu gewoon veel bij stil! Ik heb al twee kinderen heb het zelf nooit meegemaakt.
is dat zo? het is toch hardstikke steriel in het ZH? ben wel benieuwd. Dat is cker een fijne gedachte! ik weet het zelf nog steeds niet.....ik lees hier niet echt nieuwe dingen die mijn gedachten omzetten ofzo. Alleen wel veel positieve verhalen over thuis bevallen, waar ik zelf nog niet op was gekomen. nog 'n negatief puntje aan het ZH...is dat ALS jij en je kindje in het ziekenhuis moeten blijven een nachtje, of meer, moet je mannetje alleen naar huis. Da vind ik zo zielig! Kan ik hem niet aan doen. Is voor hem ook allemaal spannend en nieuw..
@ Debster: Ja, dat schijnt dus echt waar te zijn. Ik heb van mijn vk een tijdschrift gekregen, waarin een artikel staat over de verschillen tussen thuisbevallingen en bevallingen in het ziekenhuis. En daar stond dus bij, dat je in het ziekenhuis meer kans hebt op infectiegevaar... klinkt inderdaad onlogisch, maar ik heb het vaker gehoord! En inderdaad moet je partner s'avonds gewoon naar huis. Ik moest na de eerste bevalling ook samen met mijn oudste in het zhs blijven, terwijl mijn vriend gewoon naar huis moest. En mijn jochie mocht s' nachts ook niet bij mij op de kamer blijven, maar werd naar een babykamer gereden @ Lisa Sophie: Dan heb je net die pech dat je toevallig in jouw omgeving een paar mensen kent die dat hebben meegemaakt. Ik heb zelf een enorme kring mensen met kinderen om me heen, en ik ken er geen één die dat heeft meegemaakt.. En bovendien, waarom zou je je laten leiden door iets, waarover je alleen maar gehoord hebt in je omgeving, maar waar totaal geen vermeerderde kans bestaat dat het jou overkomt? Want als ik het zo lees, is jouw angst dus ongegrond, omdat jij niet meer kans hebt dat het jou overkomt dan een ander. En als jij hiervoor graag in het zhs bevalt, dan moet je dat natuurlijk gewoon doen. De VK houdt de hoeveelheid bloedverlies (wat je natuurlijk altijd hebt tijdens een bevalling) heel goed in de gaten. En vergeet niet dat je tijdens je zwangerschap 2 liter extra bloed aanmaakt, dus je kan heel wat bloed verliezen voordat het gevaarlijk wordt. Sorry als je het idee hebt dat ik je angst bagataliseer, dat is niet de bedoeling. Maar ik ben nogal nuchter in dat soort zaken en laat zaken liever op me afkomen dan dat ik er van tevoren over ga piekeren. Er zijn wel tig dingen op te noemen die fout kunnen gaan, maar het overgrote deel van de bevallingen gaat nog altijd gewoon goed! Wellicht een goed idee om er eens met je huisarts over te praten? Want zo te lezen zit die angst erg diep bij je. En als je misschien toch nog een kindje wil, kan dat natuurlijk je kinderwens danig in de weg staan.
Ayvida, dat klopt inderdaad wat jij zegt. Ik ben niet zozeer bang voor een nabloeding op zich, dat gebeurd wel vaker, maar als je dan krijgt te horen dat er iemand aan overleden is....maar goed dat gebeurd inderdaad heel weinig. Ik heb (zoals al eerder gezegt) een groot verantwoordelijkheidsgevoel over mijn kids. De huisarts heeft gezegt dat ik dan maar aan de pillen moet. Lekker he.