Thuis bevallen van eerste kindje?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nientjje, 5 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    3x thuis bevallen.
    Is mij goed bevallen. Slaapkamer was op 1e etage, stromend water op dezelfde verdieping. Dus mocht gewoon daar bevallen.
    Bij de eerste en 2e was de vk optijd genoeg om een kraamverzorgster te bellen en die was dus aanwezig bij de bevalling. Wel prettig vond ik. Zij wist precies wat de vk wilde aan water, kruien etc. manlief kon zich gewoon met mij bemoeien.
    Gelukkig geen complicaties, dus ik heb niet met weeen en/of uitgescheurde fliep nog met spoed richting het ziekenhuis gehoeven.

Ik vond het heerlijk ontspannen om thuis te bevallen. Heerlijk vertrouwd.
    Na bevalling en douche had de kraamverzorgster en vk alle 'zooi' al opgeruimd. Heerlijk gelijk weer in je eigen bedje.

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik ben beide keren thuis bevallen, het was heerlijk. Lekker in mijn eigen omgeving de weeën opvangen en na de bevalling onder mijn eigen douche en daarna weer heerlijk in mijn eigen vers verschoond bed.

3. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

zelf geen ervaring ik ben voorstander van ziekenhuis..

Maar vriendinnen van mij wouden allemaal thuis bevallen en die zijn toch allemaal in het ziekenhuis bevallen van hun eerste kindje... omdat ze weeen niet op gang kwamen en er niet genoeg ontsluiting was enzv enzv....

maar ik zou zeggen als je thuis wilt bevallen moet je dat zeker proberen kans is 50 50 als je na het ziekenhuis moet kan dat altijd nog... En er word ook wel gezeg van als je op het punt staat te bevallen dat je dan de beste keuze kan maken waar je wilt bevallen had het toevallig ook vandaag gelezen in een boekje bij de verlos...

4. Nientjje

Nientjje Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Leuk zoveel reacties, voel me meteen beter over thuis bevallen. Wat ik heel fijn vind is dat ik tot op het laatste moment zelf kan aangeven dat ik naar het ziekenhuis wil, dat geeft me wel wat rust. Als ik er geen vertrouwen meer in heb, kan ik alsnog gaan.
    De kraamzorg er vroeg bij lijkt me fijn, kan mij man lekker bij me blijven zitten, hoeft hij niet vanalles te doen.

@ Sammie: spannend! Hopelijk niet meer te lang wachten.

Bedankt allemaal voor de reactie!

5. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Ik wilde in het ziekenhuis bevallen gewoon een veilig idee en ook omdat het onze eerste is.
    Maar niks was minder waar mijn zoon in thuis in ons eigen bed geboren.
    Het ging bij mij zoooooooooooo snel dat ik het ziekenhuis never nooit meer had gehaald :)
    Begin tot eind (breken vliezen, weeen en geboren worden) heeft bij mij 2 uur en een kwartier geduurd.
    Best snel voor een eerste :D.
    Ben heel blij dat ons ventje thuis geboren is en zou het bij een tweede ook zeker weer willen.

6. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Ik ben bij allebei mijn kinderen thuis bevallen en heb 2 zeer goede en snelle bevallingen gehad. Van te voren nooit aan m'n keuze getwijfeld en ik vond het heerlijk. Lekker in m'n eigen, vertrouwde omgeving, alleen de mensen erbij die ik er zelf bij wilde hebben en na de bevalling ook gelijk in je eigen bed kunnen kruipen met je kindje. Super gewoon!

7. LoveXx

LoveXx Fanatiek lid

15 feb 2012
    1.754
    116
    63
    Ik ben ook thuis bevallen van mn eerste kindje. En ik vond het heerlijk!!
    Lekker je eigen ding kunnen doen in een vertrouwde omgeving, na de bevallling in je eigen douche..en lekker in je eigen bed slapen!
    Ik heb altijd gezegd dat ik thuis wilde bevallen, maar begon op een gegeven moment ook te twijfelen.."wat als er iets mis gaat?"
    Toen heb ik mij laten vertellen dat wanneer je in het ZKH bent en er gaat iets "fout" dan duurt het ook een kwartier voordat de gynaecoloog/arts bij je is.. in dat zelfde kwartiertje ben je ook onderweg van je huis naar het ZKH.
    Ik vond het iig super thuis :)

8. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Mijn eerste bevalling had ik noot thuis moeten doen.....was anders nietngoed gegaan. Dus vandaar dat ik nooit meer aan iemand zou aanraden thuis te bevallen. En dat terwijl ik ook thuis wilde bevallen....gelukig mocht ik dat niet meer omdat ik zwschapsvergiftiging had.

9. Jo86

Jo86 Bekend lid

16 apr 2009
    658
    0
    0
    Dat ligt wel aan de kraamhulp....laten we het erop houden dat ze hier m'n man nog heeft lopen schoonmaken..

Voor de rest twee keer thuis bevallen en zou niet anders willen, lekker eigen omgeving, eigen douche, eigen bed en had geen complicaties.

10. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Eerste 2 lekker in m'n eigen huis, kon me goed concentreren en na de bevalling onder m'n eigen douche en in m'n eigen pas verschoonde bed.
    3e kindje zh omdat m'n vliezen langer dan 16u gebroken waren toen de weeën eindelijk begonnen stuurde de Vk ons naar t zh.
    Dus dat ook ervaren. Vond t lastig in de auto weeën op te vangen maar t was te doen.
    In t zh kregen we een mooie ruime bevalkamer mijn Vk deed de bevalling gelukkig. Volgende dag moest ik helaas langer blijven. Protoc Bij gebroken vliezen. Werd naar n kleinere kamer gebracht die ik moest delen.
    En m'n man ging naar huis om te slapen douchen, wanneer je thuis bent blijf je bij elkaar.
    In t zh zag ik maar weinig verpleging terwijl thuis de kraamhulp dichtbij is en de baby goed kan observeren.
    Onze dochter had t benauwd, misselijk van t vruchtwater.
    Verpleging zag dit pas Savonds en toen hebben ze haar maagje leeggehaald.
    Denk dat t thuis door kraamhulp eerder was gezien en geregeld.
    Maarja je kan niet altijd kiezen maar mijn voorkeur is thuis
    Maar m'n bevallingen waren ongecompliceerd, eerste in 8 u 1 hechting
    2 e in 5 u
    3e in 3 u

11. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Bij de eerste ben ik thuis bevallen.
    Ik wilde naar het ziekenhuis, maar het ging zo snel dat ik dan in de auto had moeten bevallen;)
    Achteraf vond ik het super om thuis te bevallen.
    Bij de tweede wilde ik dus thuis bevallen, maar hij had gepoept in het vruchtwater dus we moesten als een speer ( ook deze bevalling ging heel snel ) naar het ziekenhuis.
    Ik vond het zo'n domper dat je daar bevalt je helemaal in een roes zit en je even later in de auto zit met je kleintje om naar huis te rijden alsof je niet net bevallen bent;)
    Gelukkig met de tweede waren we wel in het ziekenhuis want hij heeft het wel even moeilijk gehad.
    De derde werd ingeleid dus dat was ook in het ziekenhuis.
    Het erge vond ik dat ik een nachtje moest blijven met hem.
    Vreselijk vond ik het zo met nog 3 andere kraamvrouwen op een kamer met 4 baby's, zonder mijn man.
    Gelukkig vonden we dat allemaal.
    Maar het gaat zoals het gaat, ik zou me niet teveel op alleen thuis bevallen richten of alleen het ziekenhuis want je weet toch niet hoe het loopt.

Gr MB2005.

12. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Misschien een rare vraag van mij.

Maar ik lees hier dat als jullie gingen douchen na de bevalling de kraamverzorgster het bed verschoont zonder dat jullie het doorhebben.

Bedoelen jullie daarmee dat ze dan alles verschoont. Dus matrashoeslaken en dekbed/dekens of ruimt ze dan alleen de onderleggers en dat soort dingen die onder je lagen op?

Ik ben benieuwd.

13. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Ontopic...

Bij de eerste wilde ik thuisbevallen, maar de ontsluiting vorderde niet. Terwijl ik wel regelmatige en heftige weeen had. Toen dus tijdens de bevalling besloten om toch nog naar het ziekenhuis te gaan.

Deze keer wil ik het weer thuis proberen. Dus hopelijk zit het allemaal een beetje mee. Het lijkt mij heerlijk om na de bevalling in eigen douche te douchen en dan met het gezinnetje te genieten van ons nieuwe familielid.

14. mendy

mendy Bekend lid

27 jul 2010
    629
    0
    0
    op de Rijn...
    Ik wilde ook thuis bevallen het leek mij zo knus en ach als je naar het ZH moet dan ben je daar toch ook binnen 15 minuten. Jammer genoeg werd ik ingeleid, dus ik moest naar het ZH. Achteraf maar beter ook want het werd een keizersnee.. De volgende keer zou ik niet meer kunnen twijfelen want nu moet ik zowiezo in het ZH bevallen..

15. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    @saartje123;
    gelijk na de bevalling werd er al steeds een nieuw matje onder mn kont geschoven. en na de bevalling lekker douchen en de kraamhulp verschoonde alles. alle troep in een vuilniszak en mn bed weer lekker schoon.
    ik kwam weer fris uit de douche en ging weer in een schoon bedje liggen samen met de kleine. heb geen viezigheid gezien! echt niet!

16. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Ohh oke. Dus ze verschoonde alleen de matjes en bebloede dingetjes als ik het dus goed begrijp?

Ik had deze vraag, omdat het beddengoed hier goed verstopt is. En ik niet denk dat de kraamhulp het vanzelf zal vinden. En omdat ik er niet van hou als een vreemde in mijn kastjes etc zit te frummelen. :) Als ze alles verschonen van hoeslaken tot dekbedovertrek. Dan wil ik graag voorbereid zijn en dit alvast voor de kraamhulp klaar leggen.

17. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    @ saartje123: bij mij werden ook het onderlaken en dekbedovertrek verschoond, gewoon een heel lekker schoon bed dus. Volgens mij doen ze dat altijd wel? En wb je dilemma: toen ik na de bevalling onder de douche stond, zat mijn man met de kleine in onze slaapkamer, dus die kon prima aan de kraamhulp vertellen waar alles lag. Geen zorgen over maken hoor! :) En mijn bed werd ook wel verschoond terwijl ik met de kleine even op een stoel in de slaapkamer zat, dus dan ben je er zelf ook bij.

18. lies276

lies276 Niet meer actief

de kraamverzorgende verschoond alles van het bed; moltons, hoeslakens en dekbedovertrek en ze ruimt alles op en zet de wasmachine aan.
    voordat je zelf gaat douchen zal ze heus vragen aan jou/je partner waar het ligt (kan hij bij jou blijven als je onder de douche staat en evt. niet lekker wordt).
    als je dat prettiger vindt, kan hij het wel uit de kast pakken;).

19. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Bedankt voor jullie duidelijke uitleg meiden!!

Nog eventjes en dan hoop ik ook mijn thuisbevalling ervaring hier neer te zetten. Het lijkt mij sowieso veel fijner om in mijn eigen omgeving met mijn eigen spulletjes om mij heen de bevalling mee te maken.

20. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik ben van mijn eerste thuis in bad bevallen. Ik zou absoluut niet vrijwillig kiezen voor het ziekenhuis, ook niet bij een eerste. Er zijn de laatste tijd weer zoveel onderzoeken die uitwijzen dat thuis bevallen zelfs veiliger is dan in het ziekenhuis (mits geen complicaties). Ik ben zwangerschapsyogadocent en weet inmiddels wat stress en angst met je kunnen doen.

Ik wil je een tip geven: Lees, bevallen op eigen kracht, van Wendy Schouten!!!

Deel Deze Pagina