Uitgerekende datum

Discussie in 'De bevalling' gestart door Zonnetje6, 20 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnetje6

Zonnetje6 Lid

22 nov 2011
    45
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal! Ik ben momenteel bijna 40 weken ver, dus de bevalling komt heeeeel dichtbij. Super spannend! Hoe dichter die 'zogenaamde uitgerekende datum' er aan komt, hoe meer ik met een vraag blijf zitten die toch reeds het begin van mijn zwangerschap 'aanwezig' is. Ik heb namelijk mijn 'eerste allerlaatste menstruatiedag' gehad op 25 januari 2012. Volgens de 'gemiddelde cyclus', ben ik dus uitgerekend voor 31 oktober 2012, met een gemiddelde cyclus van 28 dagen. Het is zo dat ik reeds op 17 februari (dus 5 dagen voor mijn NOD) een heel erg positieve test in handen had (en dit was geen speciaal extra vroege test)! Op 20 februari werd mijn hcg in het bloed getest en dit bleek toen al (2 dagen voor NOD) ongeveer 800 hcg aan te geven. Wegens onvoorziene omstandigheden heb ik dan op mijn NOD dag bij een echoscopist een inwendige echo gehad, waar de zwangerschap op ongeveer 5 weken werd gezet (dus 1 week verder dan volgens de gemiddelde cyclus waar een eisprong op 14 dagen voor NOD wordt gezet). Mijn volgende echo op 12 weken (11 weken, 6 dagen), gaf vervolgens ook reeds 13 weken en 2 dagen aan (dikke week verder dan volgens de gemiddelde cyclus dus). Deze termijnecho gaf als uitgerekende datum 22 oktober aan. Mijn gynaecoloog heeft echter met geen enkele van deze zaken rekening gehouden wat betreft mijn uitgerekende datum: volgens haar blijft deze op 31 oktober staan. Op zich helemaal geen probleem, want het kleintje komt wel wanneer het zo ver is, maar stel dat ik nu bvb. 2 weken overtijd zou gaan, dan rekent de gyn vanaf 31 oktober en niet vanaf 22 oktober. Ik vind dit persoonlijk toch wel vreemd, want in mijn achterhoofd blijf ik dus met 2 verschillende 'uitgerekende datums' zitten. Voortgaand op mijn eigen persoonlijke gegevens: heel vroege positieve test (5 dagen voor nod), zeer hoog hcg (800) 3 dagen voor nod en echo's die reeds vanaf 4 weken zwangerschap meer dan een week verder staan denk ik dat 22 oktober betrouwbaarder is dan 31 oktober (gemiddelde cyclus van de vrouw). Maar dit zou in de praktijk betekenen dat ik met een cyclus van 28 dagen reeds een eisprong heb gehad op dag 8 - 9... Is er iemand die hier ervaring mee heeft of hier enige verklaring kan aan geven? Kan dit medisch gezien? Van welke uitgerekende datum zouden jullie uitgaan? Alvast bedankt! (Sorry voor het ingewikkelde verhaal ;) ;)). :)

2. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Hier wordt juist van de echo's uitgegaan ipv de cyclus, daarom ben ik 4dagen teruggezet ten opzichte van mijn cyclus.

Ik kan me je gevoel goed voorstellen en zou t gewoon aankaarten bij de gyn!

3. Zonnetje6

Zonnetje6 Lid

22 nov 2011
    45
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor je reactie! Ik heb maandag een afspraak bij de gyn, dus ik kaart het zeker aan. Maandag ben ik volgens de 12 weken termijnecho ook uitgerekend, dus wie weet duurt het dan ook echt niet lang meer :).

4. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Tsja daar is niks over te zeggen.
    De baby komt wanneer hij zin heeft,succes met de laatste loodjes!

5. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Wel gek dat je na de termijn echo niet vooruit bent gezet.
    Daar is toch de termijn echo voor?

Ik ben nav van de termijn echo opeens op 9 maart ipv 11 maart uitgerekend, nou scheelt dat niet veel, maar een ruime week vind ik heel veel, zeker met overtijd lopen wel/niet inleiden bij bepaalde termijn.

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Hier sluit ik me bij aan. Die echo is toch juist in het leven geroepen omdat er zoveel variatie in cycluslengte/eisprong kan zijn? Ik zou het idd zeker aankaarten bij gyn!

Toen ik bij mijn dochter 1e echo kreeg, ben ik een week terug gezet. En achteraf bekeken klopte dat ook helemaal. Ik had namelijk pas heel laat een positieve test in handen (10 dgn na NOD). Vergelijkbaar als jouw verhaal, alleen dan de andere kant op zeg maar ;). En ben wel blij dat ze dat netjes hebben gedaan, anders had ik zeker weten een inleiding gekregen...

7. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Herkenbaar, mijn gynaecoloog blijft ook uitgaan van de eerste dag van mijn laatste menstruatie. Terwijl op de echo's het kindje ruim 2 weken voor ligt op de groei... Bij mij word het kindje gehaald rond de 39 weken, dus ik zal officieel niet over tijd gaan maar het blijft raar.
    Ik heb het gevraagd aan de gynaecoloog en ze vertelde me dat het protocol daar was om altijd uit te gaan van de eerste dag van de laatste menstruatie. Dat het kindje dan voor ligt op groei is 'toeval'.

8. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Ik had ook 2 uitgerekende data. Bij de eerste echo was het 7 maart en bij de andere echo was het 4 maart.
    Maar ze zijn altijd van die 7 maart uitblijven gaan. ( nu is hij 29 feb geboren)

9. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    5maart 2011 was mijn laatste NOD.
    10dec 2011 uitgerekend.
    door termijn echo 4dagen later gezet dus de 14e

maar toch nog veel later spontaan bevallen (41weken en 3 dagen, dus 10dagen te laat)
    24 dec 2011 bevallen

gewoon afwachten

Deel Deze Pagina