Thuis bevallen zonder klossen

Discussie in 'De bevalling' gestart door EdN, 15 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Joh, daar doen ze echt niet moeilijk over hoor , vraag het anders gewoon volgende keer bij de verloskundige? Het bed is niet de enige plek om te bevallen, als jij bijvoorbeeld op handen en voeten op de grond wil bevallen dan gaat de vk er gewoon lekker naast zitten. Zo belangrijk is de hoogte van het bed echt niet voor hun.

    Heb zelf mijn boxspring ook niet verhoogd. Mocht ik thuis bevallen dan zie ik ook wel waar ik dat doe. Misschien wel op de bank. Ik ga sowieso niet liggend op mijn rug bevallen dus ik ben niet gebonden aan een bed.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  2. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Tsja hier een vriendin die is moeten stoppen met haar werk als vk omdat mensen geen klossen onder het bed plaatsten en ze nu haar rug letterlijk aan diggelen heeft..

    Ik vind t respectloos om t niet te doen. In principe ben je t zelfs verplicht en mogen ze je weigeren als je t niet doet
     
    chrystel73, Roos12, Louise11110 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    En wat als je dan gehecht moet worden?
     
    Lenaroos vindt dit leuk.
  4. Lenaroos

    Lenaroos Niet meer actief


    Oja :p

    Eh dan een matras op de tafel ;)

    Ik heb zelf 3 weken een gewoon bed in de woonkamer gehad met klossen. Heel irritant (onze kinderen vonden het geweldig)
    Het is even uitzitten dan. Maar het hoort er wel bij.

    Ik werk zelf in de zorg en maak regelmatig mee dat een cliënt of familie geen hooglaag bed wil en dit zo lang mogelijk uitstelt. Dan toch maar even snel zorg verlenen, maar dat voel je echt al snel in je rug.
     
  5. Sunshinelover

    Sunshinelover Actief lid

    24 jan 2011
    127
    23
    18
    Ik wilde ook absoluut niet thuis bevallen en ben een snelle bevaller (jongste was er binnen 1,5 uur). Sterker nog, ik was echt panisch om thuis te bevallen. Maar voor het geval dat heb ik toch een ander bed in de kamer gezet (wij hebben ook een boxspring die niet veilig op klossen kon). En anders een extra matras klaarzetten. Gewoon zodat het voor de vk/ kraamzorg wel te doen zou zijn. Kleine moeite voor het geval dat.

    Ik ben uiteindelijk gewoon in het ziekenhuis bevallen, we zijn er naartoe gereden en heb gewoon gezegd dat ik er aan kwam om te bevallen (vk en alles moest nog opgeroepen worden, ze waren not amused tot het moment dat ze me zagen (weenstorm en volledige ontsluiting, een verpleegkundige heeft het opgevangen tot er een beschikbare vk was). Wat ik bedoel te zeggen, als je echt perse in het ziekenhuis wilt bevallen, kun je je misschien beter daarop focussen en toch thuis de boel op orde hebben ;)
     
  6. jadie

    jadie Bekend lid

    18 aug 2016
    767
    209
    43
    #26 jadie, 17 apr 2019
    Laatst bewerkt: 17 apr 2019
    Ik werk zelf als ambulance verpleegkundige en kom de gekste dingen tegen er zijn prachtige soort van matrassen die op een keukentafel kunnen zodat je daar kan bevallen. Een badbevalling zitten ze ook niet geweldig bij hoor alleen het hechten is dan lastig inderdaad.
    Ik zelf heb wel eens een bevalling gedaan omdat het zo snel ging en de verloskundige vast stond bij iemand op de keukenvloer ook dat gaat in geval van nood prima hoor. Haha
    Wat denk ik veel verstandiger is als het is om op de begane grond te bevallen soms moeten wij met spoed iemand ophalen die op zolder ligt te bevallen en een fikse nabloeding heeft dan moeten wij die vrouw twee trappen aftillen terwijl ze veel bloedverlies heeft. Denk dat daar meer aan gedacht moet worden mijn rug moet ook langer mee. Maar goed soms kan het niet anders maar ik zou in zo geval dan kiezen voor poliklinsch bevallen

    Ons bed thuis kan ook niet op klossen wij hebben gelukkig een logeerbed wat in een kamertje beneden staat en wat dus nu op klossen staat in geval van nood wanneer het te snel zou gaan. Maar ook ik wil poliklinisch bevallen hoor onze trap is zo onhandig dat daarvan af tillen niet te doen is ik moet er niet aan denken dat je op het laatste moment toch met de ambulance naar het ziekenhuis moet en dus door mijn eigen collega’s opgehaald word in mijn blote kont. Op dat moment zal het me vast niet kunnen schelen maar wanneer ik weer moet werken vast wel.
     
  7. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Je bent het helemaal niet verplicht. Waar zou dat dan zijn vastgelegd volgens jou? ;) Het is jouw huis. En een bevalling is een medische handeling; jij hebt daarin de zeggenschap. Dus ook de manier waarop je wil bevallen. Het vak van een vk is nu eenmaal zwaar, ook lichamelijk gezien. Wat dacht je van bevalbaden of baarkrukken, die staan ook niet lekker ergonomisch op hoogte.
    Heel erg vervelend voor je vriendin dat zij haar vak niet kan uitoefenen, maar geef barenden daar aub niet de schuld van.
     
    Pyaar en nizzie86 vinden dit leuk.
  8. Xivanka

    Xivanka Actief lid

    21 mrt 2017
    233
    287
    63
    Arbo wetgeving. Zolang het mogelijk is om de dienstgevende partij te ontzien van onnodig fysiek zwaar werk, wordt je als dienstvragende partij geacht om hier ten aller tijden zoveel mogelijk aan mee te werken.
    Dus, als er een mogelijkheid is om je bed te verhogen, zou je dit voor zowel de VK als de kz dit wel moeten doen.

    Mocht je (net als ik) door duidelijke (fysieke) klachten hier geen mogelijkheid meer voor zien, kan je dit altijd overleggen met VK en kz.

    Mijn bed is trouwens 73 cm hoog, wat bij iedere andere kz hoog genoeg zou zijn, alleen hanteert mijn kz een minimale hoogte van 80cm. Ik val dus onder de uitzonderingen voor haar.

    VK is een zwaar beroep, dat klopt, nu vind ik het niet meer dan normaal om deze dames het niet onnodig zwaarder te maken........ Zij maken jou werk hopelijk ook niet onnodig zwaarder dan het is.

    Een bevalling is een medische handeling, de VK is verantwoordelijk over het verloop hiervan, en is verplicht je zo goed mogelijk te begeleiden. Ongeacht of jij je wel of niet aan de richtlijnen van de arbo wetgeving houd.

    Ze zullen je dus echt niet weigeren, maar het is wel zo netjes en sociaal om een goede oplossing klaar te hebben staan. (extra matras? Eettafel? Krukje naast bed zodat VK eventueel kan zitten?)
     
  9. Lenaroos

    Lenaroos Niet meer actief


    Who! Over respectloos gesproken.
    Op dit moment is zij nog niet barende! Dit is voorbereiding!
    Je bent niet verplicht maar zij mogen dan wel zorg weigeren!
     
    Roos12 vindt dit leuk.
  10. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    De arbeidsomstandighedenwetgeving is van toepassing op werkgevers en werknemers. Dus niet op dienstverlening, in dit geval een verloskundige en bevallende vrouw.
    In het geval van kraamzorg sluit je een zorgovereenkomst af en daar staan vaak bepalingen over ergonomie in het huishouden.

    Maar nogmaals, als jij graag in bad wil bevallen of op een kruk, dan is dat voor de verloskundige toch ook niet ergonomisch verantwoord? Moet je om die reden er vanaf zien? Gelukkig is dat ook totaal niet aan de orde, er zijn ook genoeg ziekenhuizen met bevalbaden en elke verloskundige heeft wel een baarkruk achterin de auto, die zouden er anders ook niet zijn. :)
     
  11. Xivanka

    Xivanka Actief lid

    21 mrt 2017
    233
    287
    63
    Een bevalbad of baarkruk is niet mogelijk om ergonomisch beter verantwoord te plaatsen, in het geval van een bed is dit meestal wel het geval.
    Nogmaals, je zal niet geweigerd worden, maar het is wel zo netjes en sociaal om het voor de dames zo goed mogelijk voorbereid te hebben.
     
  12. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Dat zal allemaal best maar een vk mag zeker wel weigeren als het voor haar arbo technisch niet goed geregeld is.
    Zal wat zijn als de vk constant der rug aan diggelen moet helpen omdat er mensen zijn die hun bed niet omhoog willen zetten.

    Ik had een bed van 43cm hoog.. lekkere hoogte om aan te werken.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  13. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    In het geval van een bed dat niet op minimaal 80 cm staat? Nou nee, dat zal geen gewichtige reden zijn om de zorgovereenkomst eenzijdig te beëindigen. Mocht het al zo zijn dat dat wel kan, dan moet de vk overigens vervangende zorg regelen waar cliënt mee instemt, tot die tijd blijft de vk de zorgplicht houden.
    En we hebben het hier over een niet-geplande thuisbevalling hè? TS is helemaal niet voornemens om thuis te bevallen. In mijn eerdere post heb ik TS overigens al geadviseerd om het met de vk te bespreken. Dikke kans dat zij er helemaal niet moeilijk over doen.
    En tja, ik ben in bad bevallen. Door het ziekenhuis gefaciliteerd nota bene. Ook geen lekkere positie om aan het werk te zijn. ;)
     
  14. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik bedoel ook op voorhand en doelde even niet op ts.
    Als het niet gepland is zal ze het zeker niet weigeren maar ze kan op voorhand best zeggen dat ze niet werken op die hoogte.
    Dan kan je er zelf al rekening mee houden mocht je perse een thuisbevalling willen.
    Hier in het zh staat ook een bevalbad maar die word alleen poliklinisch gebruikt.
     
  15. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Maar dat heeft te maken met de medische indicatie van de zwangere waardoor ze dat niet doen (ctg, infuus, stuitligging, om maar wat dingen te noemen), en niet vanwege ergonomie. :)
     
  16. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Wij hebben ook een boxspring en hebben hem wel op klossen gezet (lage) Nou was dat hier omdat ik bij de eerste (wilde naar het ziekenhuis) in een uur van 2 naar 10 cm ging en dus thuis MOEST bevallen:roflmao: en bij de tweede ging ik er dus maar vanuit en due ging nog sneller dus maar goed ook.

    Ik vond zelf vooral een verhoogd bed fijn en het lukte dus toch gedaan. Maar ik snap ook als het lastig is.
    Maar ik denk inderdaad dat ze op het moment suprême moeilijk gaan doen.

    @ts ik zou het gewoon even met de vk overleggen!
     
  17. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.688
    3.469
    113
    Haha, wat een discussie hier opeens.

    Maar goed, zonder respectloos te willen zijn: het moet wel heel raar lopen wil ik thuis gaan bevallen, ik ben dit absoluut niet van plan, en in dat licht vind ik extra bedden of matrassen in huis halen wel echt behoorlijke extreem veel voorbereiding op iets waar ik helemaal geen gebruik van wil maken. Mochten zaken anders lopen, dan vind ik dat wel een gevalletje overmacht. Ik ben gewoon erg van het uitdenken van ieder mogelijk scenario en vroeg me daarom af of er mensen zijn die zo’n scenario hebben meegemaakt.

    Natuurlijk zou ik wel alle moeite doen om voor een goede werkhoogte voor de vk te zorgen als ik thuis zou willen bevallen, maar dat is dus zeker niet de bedoeling.
     
  18. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Lees dan de informatie van je vk en kraamzorg maar eens...
     
  19. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Maar @EdN wat zegt je VK hierover? Neem aan dat je dit met haar bespreekt. Het gaat tenslotte om haar ;).
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  20. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Zomaar van internet afgeplukt

    Wij hebben trouwens ook een extra matras gebruikt ipv klossen. En ik moest in t ziekenhuis bevallen. Thuis was geen optie ivm medische indicatie.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina