Thuis bevallen zonder klossen

Discussie in 'De bevalling' gestart door EdN, 15 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Overmacht kan je het nu niet meer noemen natuurlijk ;) Je bent er nu namelijk al over na aan het denken.
    Een extra matras regelen of een luchtbed wat iemand hier aankaartte is natuurlijk zoveel moeite niet. Ik heb alleen een beetje het idee dat je het pertinent niet wilt.
     
    Mammavantwee en Fristi2012 vinden dit leuk.
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    Heb je wel een kraampakket in huis voor t geval dat?
     
  3. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.690
    3.472
    113
    Nou, laat ik het zo zeggen: ik heb helemaal nooit de intentie gehad om iets te gaan regelen voor een thuisbevalling die ik niet van plan ben te doen. De insteek van dit topic was ook niet ‘ik heb een probleem, wat moet ik doen?’ Dit topic was uit niets meer dan een milde nieuwsgierigheid nav een terloopse opmerking van de vk, waardoor ik opeens dacht of iemand wel eens in die situatie heeft gezeten en hoe dat toen is verlopen. Heel lief dat mensen met allerlei tips en advies komen, maar dat was helemaal niet mijn bedoeling, ik was slechts benieuwd naar praktijkverhalen. Maar ik ga in het ziekenhuis bevallen, net als de vorige 2 keren en heb dus idd thuis niets geregeld voor een eventuele thuisbevalling, afgezien van een kraampakket voor noodgevallen. Zoals iemand die thuis gaat bevallen waarschijnlijk niet voor de zekerheid een ponskaart bij het ziekenhuis laat maken. Mocht er door omstandigheden iets anders lopen dan gepland, dan vind ik dat wel degelijk overmacht, zoals ik ook theoretisch zou kunnen bevallen op de groentenafdeling van de Albert Heijn, maar toch ook daar geen voorzorgsmaatregelen voor ga treffen. ;)
     
    Hoebie, Viviennee en nizzie86 vinden dit leuk.
  4. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Nou, ik ga ook in het ziekenhuis bevallen. Maar de klossen staan hier klaar. Sowieso voor de kraamweek, maar in geval van nood kunnen ze dus ook gepakt worden.
    Staat misschien in je eerste post maar ben ik even vergeten, de kraamzorg heeft er dus ook geen moeite mee?
     
  5. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Ik had van een vriendin klossen gekregen maar nooit gebruikt. Zou voor mij levens gevaarlijk worden om die onder het bed te zetten. Ik ben best klein en wij hebben een hoog bed. Dan had ik met een opstapje in bed moeten komen dat ging hem dus echt niet worden. Gelukkig voor mij moest ik al eerder naar het ziekenhuis en was de tweede bevalling een inleiding dus niet thuis bevallen. Ook de kraamzorg vond het prima zonder klossen. Bed hoefde ze niet te verschonen dat deed mijn man. En de controles kwam ze naast mij op bed zitten.
     
  6. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.690
    3.472
    113
    Ons bed kan niet op klossen, dat is met de kraamzorg besproken (en was de vorige keren ook al het geval) en is geen probleem, alleen mag de kraamverzorgster weigeren controles aan bed te doen en het bed te verschonen. Ze geven echter aan (en dat is mijn ervaring van de vorige keren ook) dat ze over het algemeen het prima vinden als ze een krukje hebben om te kunnen zitten aan bed en dat mijn man hooguit even moet helpen met het bed verschonen. Als het voor de kz een probleem was geweest hadden we daar natuurlijk wel iets voor geregeld.
     
  7. Sunshinelover

    Sunshinelover Actief lid

    24 jan 2011
    127
    23
    18
    Maar wat bedoel je dan precies met praktijkverhalen? Dat iemand in een soortgelijke situatie het ziekenhuis uiteindelijk toch niet haalde en hoe dat toen is verlopen en of ze geholpen is door de verloskundige?

    Met mijn eerste had ik al teveel ontsluiting om naar het ziekenhuis te mogen (ik wist de eerste keer nog niet dat een bevalling ook heel snel kan gaan ;) en ik merkte ook niet dat ik al aan het bevallen was), maar door een medische indicatie en het feit dat ik rustig bleef, koos de vk om toch naar het ziekenhuis te gaan (wel met bellen naar het ziekenhuis wat vol zat om zsm plek te maken en dat we zo klaar zouden zijn). Nu had ik dan wel voorzorgsmaatregelen genomen ivm kraamzorg, maar ik denk dat ze me anders ook wel had geholpen. Want alles stond boven klaar, maar ze had besloten als ik echt thuis ging bevallen, dat dat beneden moest gebeuren (en beneden had ik niks geregeld, was overigens ook nooit ter sprake gekomen)

    Gelukkig net op tijd in ziekenhuis (heb haar opgehouden en in het ziekenhuis gelanceerd) en geen complicaties.
     
  8. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ons bed was zo laag dat zelfs met klossen we nog niet aan de vereiste aantal cm's kwamen. Heb er geen haan naar horen kraaien. We hadden er wel klossen onder omdat het anders helemaal geen doen was.

    Dat gezegd hebbende vind ik dat je toch nog eens naar de situatie kan kijken. Je hebt niet de intentie om thuis te bevallen maar de kans is zeer zeker aanwezig. Van de groenteafdeling naar huis zal nog wel lukken denk ik, de vraag is of het van huis naar ziekenhuis lukt.
    Als je bed echt niet op klossen kan (of bierkratten) houdt het op. Extra matras er op (niemand die een oude heeft liggen?), krukje voor de verloskundige of een bed regelen via Medipoint.

    Je kan de situatie ook omdraaien: ik had de intentie om thuis te bevallen. Toch moet je dan een tas met spullen klaar hebben, autostoeltje klaar in de auto. Had kunnen zeggen: doe ik niet want ik heb niet de intentie om naar het ziekenhuis te gaan. En toch werd het ziekenhuis. Was ik blij dat ik de tas zo kon meenemen.
    Zorg dat je alles klaar hebt voor een thuisbevalling. Heb je het niet nodig is alles zo weer weg. Beval je toch (snel) thuis is het voor iedereen prettig dat alles klaar ligt, ook voor jou en de baby.
     
  9. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    In de voorwaarden van mijn kraamzorgbureau staat het, maar met hun heb ik afgesproken dat ik voor de controles een matrasje op de eettafel gooi en mijn man maakt het bed op. Vinden zij prima. En mijn verloskundige heeft geen voorwaarden opgenomen. :roflmao: Zij kraait echt niet naar bevallen op een bed, laat staan op ergonomische werkhoogte voor haar. :roflmao:
     
  10. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.448
    4.877
    113
    Vrouw
    Lekker egoïstisch:thumup:
     
    Roos12 en Stakato vinden dit leuk.
  11. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.690
    3.472
    113
    Ja precies, niet omdat ik een groot probleem voorzie of zo, maar gewoon als human interest. :) Ik was even benieuwd. Ik heb echt geen twijfel erover of een verloskundige zal helpen in die situatie, maar ik vroeg me gewoon even af zoiets nog een onderwerp van gesprek is geweest in zo’n situatie.
     
  12. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.690
    3.472
    113
    Dat vind ik toch echt heel wat anders. Bij iedere bevalling bestaat de kans dat je uiteindelijk naar het ziekenhuis moet verkassen. Bij een eerste bevalling schijnt ongeveer de helft alsnog naar het ziekenhuis te moeten. En wanneer dat ongepland is zal het vaak ook snel moeten, dus bereid je je daar op voor. De gemiddelde geplande ziekenhuisbevalling vindt doorgaans ook gewoon in het ziekenhuis plaats. Flitsbevallingen komen voor, maar zijn natuurlijk wel een uitzondering. ‘Dan leg je er een extra matras bovenop’ lees ik hier ook steeds, hebben jullie echt allemaal een extra matras in huis? Ik heb gewoon voor ieder bed een matras en geen dubbele exemplaren liggen :)

    Maar nogmaals: al het meedenken is hartstikke lief, maar echt niet nodig. Ik ga nl echt geen kunst- en vliegwerk met mijn bed uithalen. Klossen/kratjes had ik gedaan indien mogelijk, maar aangezien dat niet gaat en de kraamzorg het geen probleem vindt, vind ik het wel prima zo. In geval van nood zetten we wel een krukje neer voor de vk ;)
     
  13. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik ben nog wel benieuwd naar je antwoord op mijn vraag. Wat zegt je VK?
     
  14. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Wat een egoïstische reactie. Jij vraagt om zorg. Dat je wensen hebt prima maar je vk mag ook eisen hebben om haar werk uit te kunnen voeren. Als je t daar bij voorbaat al niet mee eens bent is je vk tot niks verplicht. Dan zoek je iemand anders. Zorgverleners hebben t al zwaar genoeg dus klossen zijn een kleine moeite. Jij als barende beheerst niet de wereld.

    In geval van weigeren om op verzoek van vk of kraamhulp klossen te plaatsen zou dus kunnen zorgen voor een vk of kraamhulp die weigeren om je te begeleiden bij je bevalling.
    Gevalletje eigen schuld dikke bult.
     
    Roos12 en Mammavantwee vinden dit leuk.
  15. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Ja, ik ook wel. Mijne deed hier namelijk totáál niet moeilijk over, dus misschien had je dit topic helemaal niet hoeven openen. ;)
     
  16. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.448
    4.877
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook voor elk bed een matras ja, en ook een logeerbed. Dus dan kan je dat matras toch gebruiken als je eventueel een matras nodig heb (als je logeerbed heb staan uiteraard!)

    Maar volgens mij wil je geen tips krijgen, dus snap ook niet echt het nut van dit topic! En ben ook wel benieuwd wat je vk hierover zegt?
     
  17. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik snap totaal het nut niet van je topic.
    Je vind t allemaal wel prima zo en gaat er toch niks aan veranderen. Prima toch?! Als jouw vk daar blij mee is, snap ik niet waar jij je druk om maakt, alhoewel.... dat doe je ook niet ;)

    Ook al hadden hier 5 mensen gezegd dat ze hierdoor dus een horror bevalling hebben gehad want de vk weigerde en ze moesten toch met spoed naar t ziekenhuis in de ambulance (eigen kosten), had je je er niets van aangetrokken toch?
     
  18. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.690
    3.472
    113
    Maar dat zeg ik toch ook steeds, ik ben helemaal niet op zoek naar tips en er is ook geen probleem en in die zin ‘had ik dit topic ook niet hoeven openen’. Maar niet aan ieder topic hoeft toch iets dieps ten grondslag te liggen? Ik was door de terloopse opmerking van mijn vk ‘dan doen we het gewoon thuis’ gewoon benieuwd of iemand wel eens zoiets heeft meegemaakt. Puur omdat er hier duizenden vrouwen schrijven en lezen en er bijna altijd wel iemand is die net iets specifieks heeft meegemaakt. Dus dacht ik ‘kom, ik gooi het eens in de groep, ik ben wel nieuwsgierig’. Maar mijn insteek is altijd geweest (en blijft) dat ik geen enkele intentie heb om als het maar even kan thuis te bevallen. En dat weet mijn vk ook. Thuis bevallen is met haar ook nooit een onderwerp van gesprek geweest, dus de ‘eisen’ waaraan moet worden voldaan ook niet. Mocht het in deze context nog eens voorbij komen dan zal ik het eens aan haar voorleggen. Ik kan me voorstellen na 2 pagina`s posts over dit onderwerp dat het lijkt alsof het een heel ding is dat ik dit niet met haar heb besproken, maar het heeft gewoon helemaal geen logische plek in onze gesprekken gehad tot nu toe, want die zijn altijd volledig gericht op een ziekenhuisbevalling.

    Overigens hebben wij inderdaad geen logeerbed. Al onze slaapkamers zijn bezet en deze baby zal bij ons op de kamer komen tot onze verhuizing begin volgend jaar. Als er zo’n mogelijkheid was hadden we dat natuurlijk wel gedaan voor de kraamzorg al.
     
    nizzie86 en Oceanna vinden dit leuk.
  19. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.690
    3.472
    113
    Lekkere vijandige post. Nee, als dat het geval was geweest had ik nog eens 2 keer over nagedacht dat er dan toch misschien iets moet gebeuren. Maar dat is gelukkig niet het geval, dus in die zin voor mij een heel nuttig topic. Ik maakte me nergens druk om en heb bevestigd gekregen dat dat niet nodig is. Fijn hoor.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  20. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Ben nu wel benieuwd of we op dezelfde plek zaten, of sluiten ze op meerdere plekken ziekenhuizen waardoor je zo ver weg moet :roflmao:
     

Deel Deze Pagina