Kan drukte/stress kwaad voor baby?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Minnimouse, Jan 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Minnimouse

Minnimouse Actief lid

Nov 15, 2009
    311
    0
    0
    Beste verloskundigen,

Ik had de volgende vraag: is stress nu wel of niet slecht voor je ongeboren kind. Je leest zoveel tegenstrijdige informatie online...De een zegt dat stress natuurlijk is en je best wat kan hebben als zwangere, de ander zegt dat het de groei negatief beinvloed.

Ik ben nu 12 weken zwanger, moeder van een dochter van 3 en heb een drukke baan met veel verantwoordelijkheid. Door de crisis staat ons bedrijf erg onder druk en iedereen is op dit moment onmisbaar. Het gaat echt spannend worden de komende tijd.....Daarnaast is het bij ons een beetje een mannenorganisatie en vinden ze zwangere vrouwen toch best lastig....ik vind mezelf ook best lastig nu :):D

Ik ben nu 6 weken heel erg misselijk, ik moet niet vaak overgeven (1x per dag) maar lust bijna niets meer, dit ervaar ik toch wel als slopend. Verder ben ik ontzettend labiel. Deze zwangerschap is gelijk gevolgd op een miskraam met medische complicaties dus ik begon al best 'moe' (maar wilde en wil dit kindje heeeeel graag). Ik heb me rond de miskraam ook al een paar keer ziek moeten melden omdat ik geopereerd moest worden na een mislukte curretage. Eigenlijk was vorig jaar prive sowieso nogal kl*&#te...:)
    Ik voel me onwijs schuldig dat ik op mijn werk niet meer kan geven...zeker omdat het nu letterlijk van ieders inzet afhangt...pfff. Maar omdat ik al zo moe, misselijk en ongezellig ben wil ik ook 's avonds nog een beetje een leuke moeder voor mijn meisje zijn, ze heeft me ook nodig.. Ik zit in een split en voel me alleen nog schuldig naar iedereen. Kan deze stress kwaad voor mijn babytje? anders heb ik er nog iets bij om me schuldig over te voelen...:)

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Anja44,

als je tussen de bedrijven door probeert dingen voor jezelf te doen, zoals lekker even spelen met je kindje van 3 of even een uurtje een boek leest voor je gaat slapen of eens een keer op visite gaat bij een vriendin (als is het maar om even te spuien bv), dan doe je al dingen om de dagelijkse stress te doorbreken en dat is belangrijk. Dan mag je best stress ervaren (ook al is dat natuurlijk niet leuk). Wanneer je verder zwanger bent, laat zeggen vanaf 20 weken ofzo, dan moet je goed op jezelf gaan letten. Je kindje is dan lekker aan het groeien en bloeien en als je dan niet meer aan jezelf denkt, kan het de groei van het kindje beïnvloeden. Ik zou me nu nog niet te druk maken om die kleine. Het is een klein parasietje wat daar lekker van jouw energie neemt... en mee hobbelt met de moeilijke tijden. Neem gewoon echt even tijd voor jezelf, al is het maar een half uurtje per dag!

Groeten Brigitte

Share This Page