Snel bevallen, hoe bereid je je voor?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Isa, 19 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isa

Isa Actief lid

16 apr 2006
    238
    0
    0
    Hoi meiden,

Ik ben van ons tweede kindje erg snel bevallen. Tussen het spontaan breken van de vliezen tot de geboorte zat twee uur. Ik had na een uur volledige ontsluiting maar doordat onze dochter 9 pond was en m'n lichaam uitgeput was van de weeenstorm duurde de persfase ook nog een uur. Het gebeurde gelukkig 's nachts en de verloskundige die we meteen gebeld hadden was er gelukkig nog op tijd.
    Nu ben ik zwanger van de derde en over een paar weken is het weer zover. Maar hoe bereid ik me het beste voor? Ik heb doemscenario's in m'n hoofd van bevallen in de supermarkt of op een andere gênante plek of bevallen zonder m'n man en in bijzijn van m'n kinderen. Niet echt een geruststellend idee. De vorige keer ging zo megasnel en met zo weinig tijd tussen de weeën die meteen losbraken, dat ik amper een woord kon uitbrengen. Ik ben dus bang dat ik niet eens meer iemand kan bellen. Wie heeft hier ervaring mee en tips om me hierop voor te bereiden? Ik weet, en hoop, dat het nu ook een wat langere bevalling kan zijn maar aangezien de eerste bevalling al aardig vlot was en de tweede nog sneller denk ik dat de kans heel reëel is dat het deze keer ook heel vlot gaat. En aangezien m'n dochter 9 pond was en deze baby als een kleintje ingeschat wordt denk ik dat de persfase ook niet zo lang zal zijn. Dingen die ik zelf al had bedacht:

- lijstje met mensen en telefoonnummers die a la minuut kunnen komen om hulp te halen en de kinderen mee te nemen ( buren etc)
    - man blijft in de stad voor zijn werk en is constant te bereiken
    - spullen voor bevalling vanaf week 38 voor het grijpen leggen zodat ik eventueel alleen of alleen met m'n man kan bevallen ( ik weet wat ik dan moet doen en dat snelle bevallingen eigenlijk nooit fout lopen)
    - ik overweeg om vanaf week 38 zoveel mogelijk thuis te blijven en boodschappen en kind van school halen zoveel mogelijk door anderen te laten doen.

Iemand nog andere tips??

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Hier bij de jongste in totaal een uur bevallen.
    Hij zat vast, daardoor duurde het nog "lang".

Gelukkig gebeurde het savonds.
    Vliezen braken toen kids al op bed lagen, man belde direct sz op om de oudste te halen.
    Ik belde een vriendin, die zou onze zoon ophalen als het nodig was. Hij sliep en wilde hem niet wakker maken.
    Al zou hij wakker worden/we naar het zh moeten zou ze direct komen.

Ik kreeg gelijk weeën, maar wist niet zo goed of ik de vk moest bellen. Even getimed en gebeld, het was duidelijk dat ze snel achter elkaar kwamen.
    Vk kwam direct, woonde in dezelfde wijk gelukkig.
    Dochter was toen net opgehaald voor zij er was.

Tussen de weeën door voelde ze even een keer hoever ik was, en kreeg daarna gelijk al persweeën.
    Was een beetje lastig, mijn persweeën vielen weg omdat hij vast zat en hij moest er echt uit.
    Uiteindelijk met een hoop gedoe eruit gekregen.

Kraamzorg was er nog niet, maar miste ik ook niet eigenlijk :)

Ik zou zorgen dat je alles klaar hebt staan, achterwacht geregeld is voor kids, en met de vk duidelijk afspreekt wanneer je moet bellen.

3. Evaaatje

Evaaatje Actief lid

17 mei 2011
    312
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik beval ook zeer snel. Voel namelijk niets van de ontsluitingsfase en krijg pas weeën bij volledige ontsluiting... Bij beide kinderen is het toevallig wel zo gegaan dat het op tijd ontdekt werd (bij de oudste braken de vliezen en was ik nog geen 37wk en bij de jongste zou ik gestript worden... 8 cm ontsluiting zonder enig signaal!), zodat het gewoon goed kwam, dus ik hoop dat dat deze keer ook zo is :)
    Van de jongste beviel ik binnen 58 minuten na het breken van de vliezen, waarvan een half uur zonder weeen en een half uur met persweeen... Ik vertrouw er op dat mijn lijf toch ergens wel afwacht tot het een goed moment is. Maar ja, ik vind het ook erg spannend. Mijn man zit regelmatig op een uur reisafstand en ik ben ook gewoon nog wel boodschapjes aan het doen, kinderen ophalen, etc... Wel schoonmoeder erg dichtbij en op standby. En als ik mijn man 'zsm' sms, dan weet hij dat hij als de wiedeweerga moet komen. En verder... tsja, we zien het wel!

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Misschien nummer van VK onder een sneltoets zetten zodat je zo min mogelijk handelen hoeft te verrichten, mocht je zelf moeten bellen?
    En idd goede afspraken maken met VK, achterwacht en partner...

Ik geloof overigens wel dat je lichaam toch een beetje wacht op het goede moment, in de meeste gevallen. Zullen maar weinig vrouwen opeens in de supermarkt in een weeenstorm komen (en tja, zo wel, dan doe je daar toch niets aan... het komt zoals het komt :cool:).

Ik ben bij mijn 2e bevalling in ietsje meer dan 2 uur, gerekend vanaf de eerste wee. Had dus bij derde ook duidelijk afspraken met VK dat ik moest bellen als ik ook maar enigszins het idee had dat bevalling begonnen zou kunnen zijn. We hielden rekening met supersnel. In mijn geval liep het overigens heel anders dan verwacht, de derde was mijn langste bevalling (8 uur)... je weet het dus echt nooit ;).

5. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Vorige keer ben ik bevallen met 41 weken. Deze keer neemt mijn vriend vrij vanaf de 40 weken. We hebben iemand in de buurt die we kunnen bellen in het geval dat we naar het ziekenhuis moeten. Maar eerlijk gezegd zie ik het echt niet zitten om naar het ziekenhuis te gaan. Straks lig ik half te bevallen in de auto ofzo.

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Onze tweede kwam in 2,5 uur, maar vooral het laatste stuk ging heel snel. Van 4 cm naar baby in een kwartier.

Bij de derde was ik ook wel op mijn hoede, maar aan de andere kant hoor je vaak dat een derde juist weer wat langer duurt. Bij mij was dat uiteindelijk ook zo.

Oppas had wel geregeld, maar dat komt toch wel goed. Desnoods schakel je de buren in.
    Mijn man werkt redelijk in de buurt, maar is neit altijd goed te bereiken. Maar ik wilde thuis bevallen, dus dan hoef je je al niet druk te maken om de rit naar het ziekenhuis, dat scheelt toch weer. Hij ging dus gewoon zijn gang.

Uiteindelijk kwam de baby keurig op een zaterdag en heb ik man en kinderen zelfs nog de deur uit gestuurd, om wat rust te krijgen. Ik had namelijk wat lichte krampjes en ik voelde gewoon dat dit door kon gaan zetten, als ik maar wat rust om me heen had. Dat was ook zo. Toen hij weg was, zette het gelijk door naar echte weeën. Dus een uur later, toen ik zeker wist dat het ging gebeuren, toch maar weer opgebeld en hem de kinderen laten droppen bij opa en oma. Dit was echt een hele relaxte bevalling, vergeleken met de eerste twee.

7. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Gelukkig hoor ik ook vaak dat 3e niet nog sneller gaat dan 2e.
    Hier in 3 uur van "zou ik iets voelen dat op een wee lijkt" naar baby en wij wonen op het platteland dus kans dat vk 20 minuten onderweg is, dus zij was echt maar net op tijd.
    Nu afgesproken dat ik idd meteen bel, uur timen is echt niet nodig. Verder hoop ik sowieso thuis te bevallen dus dat scheelt weer stress.

8. Rietje88

Mijn eerste en nog enige bevalling duurde 5 uur. Ik vond de weeënstorm vanaf 5 cm echt heftig. Nou vraag ik me af hoe dat is als je binnen 2 uur bevalt? Het lijkt me zo heftig. Hoe bereid je je geestelijk voor?

9. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Hier ook twee keer binnen de 2,5 uur bevallen. Over twee weekjes uitgerekend van de derde. Wat ik me afvraag, er wordt gesproken dat een derde bevalling misschien nog sneller gaat. Zou dat ook gelden als er zeven jaar tussen de bevalling van de tweede en de derde zit?
    Wel afgesproken direct te bellen met de vk en de kraamverzorgster.

10. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Ik vond de weeënstorm echt heftig. Zal eerlijk zijn dat ik daar best wel tegenop zie. Vanaf het moment dat ik mocht persen, vond ik vergeleken daarbij echt een eitje.

11. Dotty

Dotty Fanatiek lid

25 jul 2011
    1.882
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik volg even. Hier ging het ook van 4 cm tot baby op mijn buik in anderhalf uur. Daarna volgde de ok ivm een niet loslatende placenta (en 2 liter bloedverlies). Ik moet dus echt in het ziekenhuis bevallen nu, omdat ze bang zijn voor herhaling van veel bloedverlies. Het ziekenhuis is een half uur rijden vanaf hier. Ik maak me dus ook echt zorgen over een tweede snelle bevalling.

12. Rietje88

Jeetje zeg! Dat is lastig. Is er iemand die bij je kan blijven vanaf de 37 weken tot de bevalling? Zodat je altijd direct naar het ziekenhuis kan.

13. Rietje88

Ik vond de weeënstorm (5 cm in 20 min) heftig maar niet het ergste. Ik vond het persen echt het ergste. Het ging voor mijn gevoel zo tegen alles in. Zo pijnlijk, ik was bang dat ik open zou knallen als ik mee werkte. Wel uiteindelijk maar 10 minuten over gedaan. Ik hoop dat dat bij een tweede bevalling iets minder erg is. De weeën overleef ik wel.

14. Suzanneke

Suzanneke Bekend lid

14 dec 2011
    525
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik denk idd wat hierboven is gezegd dat de meeste bevallingen pas beginnen op een "geschikt" moment.. Laatste bevalling ook in 2 uur gepiept.. een derde hoeft niet sneller te gaan dan een tweede.. Maar idd goede afspraken maken met je vk en oppas voor de kindjes, dus als iemand tijdelijk onbereikbaar is voor vervanging zorgen... Persoonlijk zou ik mezelf niet in huis op sluiten, zou daar gek worden..

15. Isa

Isa Actief lid

16 apr 2006
    238
    0
    0
    Bedankt voor de reacties. Ik probeer er maar maar op te vertrouwen dat de baby op een geschikt moment komt en blijf een beetje in en om huis rond de uitgerekende datum met m'n ' hulplijnen' onder handbereik.

16. zasu

zasu Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.486
    1
    36
    Ik snap je helemaal! De eerste was er hier binnen 3 uur en de 2e een uur! Nu alvast afspraken gemaakt met de vk dat ze echt direct komen als we bellen en verder hoop ik er gewoon op dat ik thuis ben als het begint !

Deel Deze Pagina