Thuis bevallen

Discussie in 'De bevalling' gestart door MFE, 18 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Ik ben bij de eerste in het ziekenhuis bevallen, poliklinisch uiteindelijk werd het medisch. Ik vond sommige personeel niet vriendelijk en je bent naar mijn idee gewoon de zoveelste. ( dat gevoel had ik )

    Bij de 2e thuis bevallen.
    Persoonlijk vond ik thuis bevallen veel relaxter. Alles gaat veel rustiger als je bevallen bent.
    We hebben onze dochter erbij gehaald en we mochten rustig even genieten met z'n 4tjes. Daarna ben ik gehecht en ben ik gaan douchen. De kraamzorg nam onze dochter mee, om haar wat taakjes te geven.
    Toen lekker terug in mijn eigen schone bed. Heerlijk.
    Nu wil ik, als het kan weer thuis bevallen.
     
    MFE vindt dit leuk.
  2. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Thanks vj reactie! Ben even benieuwd naar dat je dochter erbij was... Heb hier nog geen seconde over nagedacht dat dat überhaupt zou kunnen... denk in ons geval sowieso niet want ze is dan pas net 2 maar goed, het is ook maar net hoe de praktijk uitpakt. Wij gaan lijstje maken met mensen bij wie ze terecht kan als de bevalling start maar hebben niet veel mensen direct in de omgeving. Dus als niet anders is.. kan haar moeilijk op straat zetten .

    Jullie dochter was toen 4?? Hoe heeft zij het beleefd??
     
  3. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Nee ze was niet bij de bevalling zelf. Ze werd wakker toen haar zusje net geboren was. Toen heeft mijn vriend haar gehaald om naar haar zusje te kijken. De verloskundige had alle 'bende' even verstopt onder de dekens en handdoeken etc :p Ze was 3.5.
    Als ze eerder wakker was geworden dan hadden we mijn moeder gebeld.
     
    MFE vindt dit leuk.
  4. roever

    roever Niet meer actief

    Breek even in...

    Ons oudste zoontje zat samen met Mn vriend naast me in bed tijdens bevalling van de tweede...
    Ze zijn pas “aangeschoven” toen ik echt persweeen kreeg.
    Zoontje toen goed 1,5 jaar oud, zat heerlijk op een peer te knabbelen toen zn broertje geboren werd.

    Binnen nu en 3/4 weken verwachten we de derde en hoop stiekem dat t weer een beetje zo zou gaan haha
    Al is de tweede een stuk drukker en mopperiger! Haha
     
  5. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Dit klinkt best goed hahaha! Was je tot die tijd dan alleen zeg maar? Tot de persweeen? Iig met verloskundige natuurlijk. Ik duim vj dat het zo gaat uitpakken!

    Lijkt mij nou ook ideaal, dat ze gewoon ligt te tukken hihi maar ja weinig invloed op de start vd bevalling.
     
  6. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Een bevalling is heel onvoorstelbaar dus daar zou ik zeker geen andere kinderen bij aanwezig laten zijn. Zorg tijdig voor opvang (desnoods een buurvrouw).

    Ook kan je kind niet mee naar het ziekenhuis in geval van spoed.

    Je wilt toch dat he partner bij jou en de geboorte is ipv op het andere kind te moeten letten.
     
    Dubbelgeluk en MFE vinden dit leuk.
  7. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Klopt, is ook zeker niet het plan en alle mogelijke buren worden sowieso ingeschakeld!!! Van te voren uiteraard:)
     
  8. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    @MFE
    Eerste keer in het ziekenhuis bevallen, vruchtwater was groen toen met 4 cm de vliezen braken dus ik moest helaas.
    Had geen persweeën en heb de oudste er op eigen kracht uit moeten werken. Was zwaar en duurde ruim een uur.

    Bij de tweede wel thuis bevallen en mocht er een derde komen dan zou ik weer daarvoor gaan. Heerlijk mijn eigen bed en spullen, mijn eigen badkamer en wc. Tweede bevalling duurde veel langer en er was een moment waarop ik twijfelde toch niet naar het ziekenhuis te gaan, de ontsluiting bleef hangen en toen ik hoorde dat ik na 2,5 uur (met flinke weeën) amper wat was opgeschoten had ik een dip. Maar gelukkig samen met de vk besloten de vliezen te breken en toen was nr. 2 er heel snel. Met enorme persweeën. Nu snapte ik wat die oerkracht is. En snapte ook waarom de ontsluiting bleef hangen, baby bleek een sterrenkijkertje te zijn en lag dus verkeerd. En toch is alles helemaal goed gegaan.
    Ik vond het zalig om in mijn eigen bed te stappen, de kraamzorg had alles aan de kant gemaakt toen ik stond te douchen, inclusief schoon bed.

    Ik ben ook voor gek verklaard dat ik thuis wilde bevallen. Maar juist thuis voel ik me zo fijn en laat dat nou net zo belangrijk zijn bij een bevalling.
    Als je bang met dat je weer geen persweeën krijgt kan je misschien een soort plan daar voor opstellen met je vk? Ik had in mijn geboorteplan staat dat ik graag de baarkruk er weer hij wilde. Dat heeft bij mijn eerste zo geholpen met persen dat ik dat ding bij de 2e alvast in de kamer wilde haha. Uiteindelijk ook op bevallen omdat ik die houding zo prettig vond.
     
    MFE vindt dit leuk.
  9. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Hi Emma, thanks vh delen!!! Fijn ook om te horen dat het zo fijn was en goed ging thuis. Ik ga er ook voor (indien mogelijk), ik volg mijn gevoel en dat is echt thuis blijven. Goede tip om de persweeen ook concreet in het plan op te nemen. De barkruk werkte bij mij niet de eerste keer maar wellicht nu wel. Lees gelukkig wel bij veel dames die geen persweeen hadden de eerste keer het de tweede keer wel hadden, dus daar duim ik voor!!
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  10. Me28

    Me28 Bekend lid

    4 nov 2012
    648
    181
    43
    Ik ben beide keren thuis begonnen en in het ziekenhuis geëindigd. De eerste keer omdat de ontsluiting niet vorderde en ik pijnbestrijding wilde. Uiteindelijk ook nog vacuümpomp nodig gehad, dus het was fijn dat ik er toen al was. Bij de tweede heb ik de ontsluitingsfase volledig thuis gedaan, maar schoot het bij het persen niet op. Dus toen alsnog met de ambulance naar het ziekenhuis gegaan en daar bijna direct de OK op voor een spoedkeizersnede. Als ik al in het ziekenhuis was geweest was het echt niet sneller gegaan denk ik zo.
    Het maakt wel uit of het ziekenhuis dichtbij genoeg is voor als je er ineens toch heen moet. Als dat het geval is: gewoon lekker thuis bevallen! Ik vond het zo fijn om de weeën gewoon lekker thuis, in mijn eigen omgeving op te vangen. Dat voelde zo veel meer ontspannen en je hebt qua houding en wat je wil veel meer vrijheid. Helaas mocht ik het beide keren niet thuis afmaken, maar had me heerlijk geleken als het wel had gekund. En ondanks de complicaties nooit spijt gehad dat ik in eerste instantie voor een thuisbevalling ben gegaan. De zorg was prima, ook vanaf thuis werd er adequaat en op tijd gehandeld en ik heb niet het idee dat her beter was gegaan als ik in het ziekenhuis was bevallen. Als de vk het verantwoord vindt om thuis te bevallen zou ik het gewoon doen. En tijdens de bevalling kun je altijd nog anders beslissen, het staat niet in beton gegoten.
     
    MFE en Katelynn vinden dit leuk.
  11. Dufel

    Dufel VIP lid

    10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Misschien omdat het nog zo vers is denk ik er nu zo over.

    Maar net een maandje geleden ben ik (THANK GOD) in het ziekenhuis bevallen van ons 2e zoontje

    De bevalling ging veel te snel voor hem waardoor we zn hartslag kwijt waren en hij levenloos ter wereld kwam, helemaal blauw en slap.
    Gelukkig werd meteen de alarmknop ingedrukt, liep de kamer vol met personeel en stond alles al klaar voor het geval dat

    Helaas hadden wij dit dus nodig. Ik wil er niet aan denken wat er was gebeurd als ik thuis bevallen was en ze eerst de ambulance moesten bellen.

    Ik kan me heel goed voorstellen dat als je bevalling goed gaat het fijn is om in je eigen omgeving te bevallen.

    Maar wat als... Wat als je kindje of jij in nood komt.
     
    MFE vindt dit leuk.
  12. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Thuis bevallen lijkt mij persoonlijk echt fijn in je eigen omgeving. Helaas was ik bij zoontje al medische en kan ik het nu al helemaal vergeten mocht ik ooit weer zwanger raken.
     
    MFE vindt dit leuk.
  13. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Jee wat een heftige bevalling heb je gehad Dufel!! Kan me voorstellen dat dat nog vers in je hoofd zit! En dat je blij was dat je al in het ziekenhuis was.

    Stel dat zoiets thuis gebeurt, dan heeft de verloskundige ook tijdens het persen al in de gaten dat de hartslag van de baby omlaag gaat. Ze heeft namelijk een apparaatje bij zich waarmee ze na iedere perswee naar het hartje luistert. Dus kan ze al een ambulance laten bellen voordat het kindje geboren is.

    En op het moment dat een kindje thuis wordt geboren en het ademt niet, dan heeft ze een hele fles met zuurstof bij zich en alle spullen die nodig zijn om een kindje te reanimeren en beademen. Ook is ze getraind om dit (alleen) te doen. Overigens met precies dezelfde training die kinderartsen volgen hiervoor, we trainen vaak samen met elkaar.

    Dus in zo'n geval wordt thuis hetzelfde gedaan als in het ziekenhuis qua opvang, het is niet zo dat je dan moet wachten op de ambulance.

    Overigens snap ik heel goed dat als je dit een keer hebt meegemaakt, je je veiliger voelt in het ziekenhuis. Maar voor iedereen die wel thuis wil bevallen toch even uitleg over hoe dat gaat in zo'n situatie.
     
    Oilell, mom2be21, Liefeling en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Breek ook even in ;)

    Hier was zoon wel aanwezig tijdens de geboorte van zijn zusje. Was niet helemaal gepland (ik ben om middernacht bevallen), maar de verloskundige had ook niet verwacht dat de bevalling zo snel zou gaan en de buren waren op vakantie en familie/vrienden hadden er ook niet binnen 10 minuten kunnen zijn. Zoon lag al heerlijk te slapen, maar werd wakker op het moment supreme dat ik aan het persen was, echt goeie timing :roflmao:. En net toen partner weg liep om hem weer in bed te leggen, riep de verloskundige dat hij terug moest komen of anders de geboorte van zijn dochter zou missen. Dus is hij met zoon maar weer snel terug gerend haha. Zoon heeft bij mijn hoofd gezeten, en was ontzettend onder de indruk op een positieve manier! Wel heb ik partner hem weer mee laten nemen bij de nageboorte, omdat ik het niet nodig vond dat hij dat ook zou zien. En wij hebben zoon vanaf het begin heel erg betrokken bij de zwangerschap, dus hij was allang al blij dat hij eindelijk zijn zusje mocht zien en vasthouden.
     
    MFE vindt dit leuk.
  15. Vogeltje90

    Vogeltje90 Bekend lid

    10 sep 2018
    758
    1.187
    93
    Vrouw
    Ik ben 2.5 week geleden thuis bevallen van de eerste :D

    Ik kon maar niet kiezen, thuis of in het ziekenhuis, dus besloten op het moment zelf te beslissen. En zelfs toen twijfelde ik nog :p maar het ging supergoed en vlot, toen de verloskundige er was zat ik vrijwel pijnloos op 7 cm, dus maar thuis gebleven met de gedachte: "als we alsnog naar het ziekenhuis moeten, dan gaan we, maar anders niet". Dat was echt een kwestie van overgeven voor mij, want ik kan nogal in mijn hoofd zitten, had eigenlijk ook nooit gedacht dat ik het zou durven.

    Maar het was zo heerlijk om lekker op ons eigen plekje te zijn, niet over straat te hoeven, omringd door onze eigen spulletjes in alle rust. Vooral daarna: gewoon lekker kunnen uitrusten in mijn eigen bed. ❤
     
    MFE vindt dit leuk.
  16. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Gefeliciteerd met de geboorte van jullie kleine! Knap hoor, zeker bij de eerste!!! Ik ga bij de VK aangeven dat ik er voor open sta maar kies ook gewoon op het moment, als ik iets te kiezen heb natuurlijk... !! Nu nog even geduld hebben.... wat best lastig is hihi
     
    Vogeltje90 vindt dit leuk.
  17. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Mijn eerste bevalling was in het ziekenhuis. Ingeleid bij 42 weken. Vreselijk. De hele dag in dat ziekenhuis hangen. Ontsluiting ging nog wel redelijk maar toen kwamen er geen persweeën. Uiteindelijk met behulp van de vacuüm pomp bevallen.
    Nr 2&3 waren thuis met de verloskundige. Bevalling kwam spontaan op gang. Goede persweeën. Ik weet niet meer hoe lang ik heb moeten persen maar op allebei de bevallingen kijk ik zeer positief terug.
     
    MFE vindt dit leuk.
  18. Anne020

    Anne020 Actief lid

    28 jun 2014
    473
    91
    28
    Vrouw
    Amsterdam
    Twee keer thuis bevallen. Heel fijn!
    Eigen omgeving, meer ontspannen. Ik woon 5 minuten van het ZH met de auto, dus als er iets zou zijn was ik er zo...
     
    Momof2girls19 en MFE vinden dit leuk.
  19. CrazyMom

    CrazyMom Niet meer actief

    2x in het ziekenhuis bevallen (laatste weken medisch geworden) en blij dat we daar waren ivm complicaties.

    Maar, als ik een normaal lijf had wat gewoon goed kon bevallen :p was ik sowieso liever thuis gebleven. ZH zit hier dichtbij en lekker je eigen plekje is toch wel erg fijn. Vriendin van mij is twee keer thuis bevallen en dat klonk echt super goed.

    Succes met afwachten! :)
     
    MFE vindt dit leuk.
  20. Momof2girls19

    Momof2girls19 Bekend lid

    4 feb 2019
    583
    713
    93
    Vrouw
    De eerste keer met persweeen naar het zkh gemoeten maar bij de tweede verliep het soepel en was ik in 5u klaar. Heerlijk thuis bevallen, ben ik nu ook weer van plan als mijn placenta optrekt anders mag het niet.

    Zkh lijkt mij dan weer helemaal niets
     

Deel Deze Pagina