Thuis bevallen

Discussie in 'De bevalling' gestart door MFE, 18 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. youdidit

    youdidit Actief lid

    30 apr 2012
    150
    7
    18
    Ik heb een prachtige, spontane thuisbevalling gehad.

    Onze eerste twee kinderen zijn in het ziekenhuis geboren. De eerste omdat ons dat prettiger leek en de tweede een beetje uit noodzaak (bevalling kwam elders in het land op gang). Mijn ervaring is dat juist de bevalling iets kan stagneren als je naar het ziekenhuis gaat. Thuis blijf je lekker in die bubbel en als er echt medische noodzaak is ben je zo in het ziekenhuis.

    Van te voren had ik een enorme zooi verwacht. Een soort bloedbad. Heb nergens iets van gemerkt, het was allemaal zo weer opgeruimd en er zat nog geen druppel bloed in onze witte lakens. Lekker bijkomen na de bevalling in je eigen omgeving, ik ga er dit keer zeker weer voor.
     
    MFE vindt dit leuk.
  2. Blosjes

    Blosjes Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.055
    523
    113
    Vrouw
    Provincie Utrecht
    Weet niet of je het nog leest @MFE maar hierbij een succesverhaal van een thuisbevalling, na een poliklinische bevalling met lang persen ;)
    Bij de eerste naar het geboortecentrum gegaan voor de bevalling. Vonden we zelf een prettig idee. Heb bij hem ook ruim 1,5 uur moeten persen en mede dankzij knip en expressie is zoon toen geboren. Bevalling zelf was erg vlot (5,5 uur), daarom verwachtte de vk bij de tweede dat we mogelijk het zkh niet zouden halen.
    Nu wilden we bij de tweede juist een thuisbevalling, dus dat kwam goed uit ;)
    Bij dochter was de bevalling inderdaad erg vlot. Rond 20.30u eerste echte wee en 22.50u is ze geboren. Ik hoefde bij haar maar 10 minuten te persen!
    Ik zou er ook niet vanuit gaan dat je nu weer zo lang moet persen. Het kan zeker, maar hoeft niet!

    O ja, zoon van 4 lag al die tijd lekker te slapen (terwijl de kraamhulp behoorlijk druk heen en weer liep en deuren vrij hard open en dicht deed). We hebben hem pas in de ochtend gewekt om naar zijn zusje te kijken :thumup:
     
    Loetje88 vindt dit leuk.
  3. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43

    Ja ik lees zeker nog!! Ben nu 31 weken zwanger, dus het gaat de goede kant op ;)!

    Maar jouw verhaal is echt super! Zo zou ik het ook heeeeeeel graag willen hihi. Niks over te zeggen alleen natuurlijk. Mijn eerste bevalling lijkt qua tijdsduur etc erg op die van jou. Ik denk dat de weg naar het ziekenhuis de boel uiteindelijk alleen maar vertraagd heeft. Ik had al 9cm toen we gingen en voor ik eenmaal goed en wel geïnstalleerd was had ik nog steeds 9 cm. Gelukkig met persen niks nodig gehad uiteindelijk qua pomp etc. Ik denk idd ook echt niet dat dit weer zolang zou kunnen gaan duren maar goed. Je weet het gewoon niet.

    Ik wacht nu sowieso de echo af met 35 wkn ivm ligging en ook ligging placenta. Die lag nog beetje over de uitgang bij de 20 wkn echo en moet wel weg zijn. Als dat goed is dan hou ik gewoon 2 paden open en zien we hoe het loopt.

    Bedankt vh delen van je verhaal en ik zal zeker nog tzt mijn ervaring posten!

    Groetjes MFE
     
    Blosjes vindt dit leuk.
  4. Blosjes

    Blosjes Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.055
    523
    113
    Vrouw
    Provincie Utrecht
    Ik denk dat het goed is om nu beide opties nog open te houden en niet een van beide bij voorbaat al af te wijzen. Je weet inderdaad nooit hoe het gaat lopen en wat je dan het liefste wil of wat moet.
    Bij mij was het ziekenhuis bij de bevalling van de tweedegeen optie geweest (als ik dat al gewild had), want de bevalling ging gewoon te snel. Dochtertje had in vruchtwater gepoept, maar ze deed het zo goed na de bevalling dat we daarvoor ook niet naar het zkh hoefden.
    Ik wens je nog een hele fijne zwangerschap toe en ik ben heel benieuwd waar jou tweede geboren wordt!
    Groetjes Blosjes
     
  5. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Wat fijn dat jullie daarna ook niet hebben hoeven gaan en gewoon thuis konden blijven. Ik ga nog met de verloskundige alles bespreken en zorg dat we voorbereid zijn op twee routes. Ik ben ook al gewaarschuwd dat als ik niet tijdig bel het ziekenhuis geen optie zal zijn. 9 cm bij een tweede is bevallen in de auto, of groot risico iig! Wel grappig dat jouw bevalling in de avond begon. Ik heb gehoord dat dat vaak het geval is bij nummer 2 of meer. Ik laat hier sowieso nog horen hoe of wat :)
     
    Blosjes vindt dit leuk.
  6. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Ik ben het eens met je opties open houden.

    Bij mijn eerste wilde ik thuis bevallen maar toen het zover was twijfelde ik niet, ik wilde naar het ziekenhuis. Achteraf maar goed ook. Persen duurde bijna 2 uur, dreiging van vacuümpomp, stress om de hartslag, flinke knip. Al met al liep het allemaal los maar als ik thuis was geweest vrees ik dat ze me met persweeen in de auto had gezet!

    Bij de tweede had ik niet echt een voorkeur van te voren maar toen het begon wilde ik absoluut de auto niet meer in. Ik zat in m'n 'zone' heel zen die weeën op te vangen, had m'n pyjama al aan want begon laat op de avond. Ik had geen zin om te verplaatsen. En vervolgens is mijn zoon in precies 2,5 uur geboren, nog geen 10 minuten hoeven persen.

    Ik geloof er dus in dat je op het moment zelf in staat bent de juiste beslissing voor jezelf te maken. Overigens dus ook eens met je vlos, de eerste bevalling zegt helemaal niets over de tweede!
     
    MFE vindt dit leuk.
  7. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Voordat ik ooit bevallen was had ik mij ingelezen en heilig overtuigd dat je natuurlijk altijd voor het ziekenhuis moest kiezen qua veiligheid. Wie doet dat nou thuisbevallen?

    En ik heb dus twee thuisbevallingen gehad en zou het iedereen aanraden :roflmao:

    Bij de eerste was het de bedoeling om naar het ziekenhuis te gaan. Vliezen braken, weeen begonnen veel later en ik vond ze ook gewoon te doen. Toen ik dacht mwah nu is er regelmaat, kwam de verloskundige: 2 cm dus nog tijd zat. Ze ging weg en ineens binnen een uur trok ik het niet meer. Weer gebeld en toen..had ik dus al 10 cm ontsluiting en was ziekenhuis geen optie meer en ging ik dus onverwacht thuis bevallen. En op het moment dat ze het zei dacht ik alleen maar oh gelukkig ik wil niet meer weg. Was super relaxte ervaring en geen moment onveilig gevoeld.

    Bij de tweede bewust voor thuis bevallen gekozen ook omdat ik dus snel beval. Heerlijk thuis wederom onder de douche weeën opvangen(dat werkt mij het best) Dit keer binnen 3 uur bevallen. Wel zwaarder en op een gegeven moment was de vraag of we niet alsnog moesten gaan omdat mijn persweeen weg vielen, maar uiteindelijk ook weer een fantastisch ervaring waarin ik echt weer op de deskundigheid van de vk vertrouwde..
     
    MFE vindt dit leuk.
  8. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Oh wat een fijn verhaal vind ik dit. Wij hopen het ook zo mee te morgen maken na 1 traumatische inleiding van drie dagen en 1 poliklinische bevalling van 4 uur hoop ik dit keer lekker thuis te kunnen blijven!
     
    MFE en Blosjes vinden dit leuk.
  9. Blosjes

    Blosjes Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.055
    523
    113
    Vrouw
    Provincie Utrecht
    Ik hoop het ook voor jou @Loetje88! Je hoeft niet zo heel lang meer zie ik. Heel veel succes alvast!
     
    Loetje88 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina