Ouderschapsverlof tijdens zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MaggieMagpie, 10 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaggieMagpie

MaggieMagpie Niet meer actief

Hallo,

Momenteel ben ik met zwangerschapsverlof.

Nou kreeg ik vandaag een brief van mijn werkgever dat ze een correctie van EUR 730 moeten doen op mijn salaris van de afgelopen 3 maanden. volgens mijn werkgever hebben ze mij namelijk per abuis 100% (40 uur) ipv 80% (32 uur) uitbetaald.

Echter, ik werk inderdaad 32 uur, maar neem 8 uur ouderschapsverlof op. Dus mijn contract is gewoon nog 40 uur. Nou is het toch zo, dat tijdens je zwangerschapsverlof je ouderschapsverlof wordt opgeschort en je voor die periode je oorspronkelijke aantal uren krijgt uitbetaald (dus 40 uur?)

Of had ik dit schriftelijk moeten aanvragen? Dat heb in namelijk niet gedaan.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MaggieMagpie,

Bij de berekening van het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) kijken we niet naar het ouderschapsverlof. Ga je aansluitend aan het ouderschapsverlof in de WAZO? Dan kijken we niet naar het loon van de twaalf maanden voor je WAZO, maar naar de twaalf maanden voor je ouderschapsverlof.

Het loon van deze periode wordt gedeeld door het aantal werkdagen in deze periode (261). De uitkomst hiervan is je WAZO-dagloon, waarvan je tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof 100% krijgt uitgekeerd. Het dagloon vind je in de beslissingsbrief van UWV, waarvan UWV een ook kopie aan je werkgever heeft gestuurd.

Ik raad je aan om eerst te kijken of het dagloon uit deze brief correct is vastgesteld, op basis van bovenstaande informatie. Is dat niet het geval, neem dan contact op met UWV Telefoon (0900 - 9294) om het te laten corrigeren. Of stuur via deze site een privé-bericht met je contactgegevens, dan neem ik contact met je op om het uit te zoeken.

Is het dagloon wel correct vastgesteld? Dan kun je zelf controleren of je werkgever je loon tijdens het verlof goed heeft berekend. Het WAZO-dagloon wordt vijf dagen per week uitgekeerd. Als je per maand betaald krijgt, moet je brutoloon (inclusief vakantiegeld) tijdens het verlof dus 21,75 keer het WAZO-dagloon zijn. Krijg je per vier weken betaald, dan moet het brutoloon (inclusief vakantiegeld) 20 keer het WAZO-dagloon zijn. Komt het loon tijdens het verlof niet overeen met bovenstaande berekening? Dan betaalt je werkgever je niet de volledige WAZO-uitkering. Als je werkgever niet bereid is alsnog je volledige uitkering door te betalen, raad ik je aan juridische hulp in te schakelen.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina