Hallo dames, ik ben me nu zo'n beetje aan het inlezen en voorbereiden op de bevalling, maar ik lees zo weinig informatie over het gedeelte dat je placenta er ook nog achteraan komt. Hoe gaat dat in zijn werk? Voel je dat erg? Van binnen bijvoorbeeld omdat het toch los moet laten? En geeft het niet een gigantische rommel? Duurt het lang voordat het erachteraan komt? En is de bevalling daarna echt voorbij? Alle verdere info is ook van harte welkom! Alvast bedankt, Renate.
hai, ik dacht dat het binnen een uur eruit moest zijn, maar precies weet ik het ook niet. Daarna kan je pas eventueel gehecht worden. Das eigenlijk het enige wat ik gehoord heb. Je hoort er idd niet veel over dus ben benieuwd wat andere te melden hebben. Liefs jenny
De vk of gyn vraagt je om nog 1 x te persen, hierdoor wordt de placenta "geboren" Je voelt er eigenlijk niks van.. alleen dat er wat warms uitglijdt.. Soms krijg je een kleine prik in je been die de baarmoeder laat samentrekken zodat de placenta makkelijker loslaat.
Bij mij 'hielp' de gyn mee, door op m'n buik te drukken en toen kwam ie heel snel na de bevalling eruit. En je mag idd meeduwen. Ik kreeg daarna een prik in m'n been.
Je placenta moet binnen 1 uur na de geboorte van je kindje ook "geboren" worden.. anders word hij verwijderd in de OK!
Bij mij was de placenta er na 30 min nog niet en ik had gene weeën meer. Het infuus met weeopwekkers werd weer ff op volle toeren aangezet en toen kwam hij wel. Maar door de abrubte geboorte ineens bleef ik bloeden, toen was het weer spannend of ik naar de ok moest voor een operatie om te kijken of er nog iets was achtergebleven. Gelukkig stopte het bloeden precies op tijd!
Hallo ! Ja, als het niet snel komt (binnen 1 uur) dan blijf je schijnbaar te erg bloeden ... Maar, wat ik me nou afvraag, tijdens de geboorte van het kind zal er wel behoorlijk wat bloed meekomen, of toch niet ? Is dat pas als de placenta komt ? En ... als ze die operatief moeten verwijderen, gebeurt dat dan als een keizersnede of via de vagina ? Ik weet echt nog veel te weinig over wat me te wachten staat denk ik zo ... Het is niet zo dat ik me echt zorgen maak, maar toch denk je er steeds meer aan. Groetjes, Nikki F
Echt veel bloed verliezen tijdens de bevalling doe je niet. Het lijkt wat meer omdat het vermengt is met het vruchtwater, maar het valt echt heel erg mee. Je kan wel wat meer bloed verliezen daarna ,als de placenta eruit is, omdat die een wond achterlaat in de baarmoeder. Vandaar dat je ook kraamverband moet gebruiken. Zolang je niet meer dan 500 ml bloed verliest, is er niks aan de hand.. verlies je meer tijdens de bevalling, dan krijg je denk ik wat extra toegediend. Heb hier alleen zelf geen ervaring mee.. heb minder dan 300 ml verloren. Als ze de placenta gaan verwijderen in de ok dan gebeurd dat vaginaal.
Nog even wat ter informatie (kan het niet laten omdat het mijn werk is ) Na de geboorte van je kind moet de placenta nog geboren gaan worden. De meeste verloskundigen / gynaecologen houden hier afh. van het bloedverlies een uur voor aan. Je kan wel degelijk veel bloedverlies gaan krijgen na de geboorte van de baby, maar meestal is dat een teken dat de placenta "los" ligt om geboren te worden. Het kan ook zijn dat je zelf weer een gevoel van weeen krijgt en ook dan mag je meestal weer even persen om te kijken of de placenta komt. Na de geboorte van de placenta wordt de onderkant bekeken of er nog gehecht moet worden en wordt er zo nu en dan gecontroleerd of de baarmoeder weer mooi samentrekt. Dit wordt uitwendig gevoelt aan je buik. Wij voelen dan een mooie harde bal. Na inspectie van onderkant en eventueel het hechten is de bevalling echt klaar en komen bij ons de felicitaties. Tip: De verloskundige controleert ook altijd de placenta op volledigheid, drie vaten etc, ze kan dit mooi omhoog houden en laten zien hoe het huisje van de baby er uit ziet. Erg leuk (voor de liefhebbers ) om een foto van te maken. Hopelijk heb je hier nog wat aan. Kwebbel
Na de geboorte van Nynke drukte de gyn even hard op mijn buik en toen kwam de placenta eruit, ik heb hier niks van gevoeld. Op het bevallingsverslag vh ziekenhuis, stond dat dit 3 min na de geboorte gebeurde.
Bij mij duurde het precies een uur voor de placenta kwam... ik was ingeleid en het infuus werd pas na de placenta eruit gehaald. De vk vroeg mij ook of ik wilde meeduwen en zij duwde op mijn buik. Daarna moest ik nog wachten tot ik gehecht werd... Maar nadat je er een kind uit hebt geperst, voel je die placenta niet echt meer hoor.
Bij mij kwam ie niet meteen, wel ontzettende pijnlijke persweeen maar hij wou er niet uit :S , toen heeft ze gekeken of ie wel los zat, de vk heeft op mijn buik gedrukt, de gyn heeft meegetrokken, en ik heb geperst en toen was dat er ook.
bij alle 3 kwam de placenta eigenlijk vrijwel meteen na de geboorte's werdt mij alleen gevraagt nog even flink te persen en nee pijn doet dat niet en ja je voelt wel de placenta geboren worden
Heb begrepen dat ie wel binnen 20 minuten na de geboorte eruit moet komen. Helaas wilde ie bij mij niet loskomen dus moest ik naar het zh. Silly