thuis laten

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Krissie85, Apr 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    Toen mijn dochter 3 a 4 maanden oud was heb ik haar wel een paar keer ongeveer 15 minuten gelaten. Ik moest mijn zoontje van school afhalen. Maar daarna heb ik het nooit meer gedaan en vooral nu laat ik haar echt niet meer alleen thuis.

Maar ik vind de tips wel onzin..

2. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Moet er niet aan denken, snap ook werkelijk waar niet dat mensen het '' probleem '' er niet van in kunnen zien.

Als de kleinste slaapt en ik moet de oudste halen dan maak ik hem gewoon wakker en neem ik hem mee, ik heb liever een jankend kind in de kinderwagen dan dat ik de kans loopt dat er iets met hem thuis gebeurd als ik er niet ben.

3. LiveLaughLove

LiveLaughLove Niet meer actief

O en hij is de 3e. Deed het bij de 2e ook al en het is mij nooit gebeurt dat ik thuiskwam en ze zijn wakker. Lagen altijd diep te slapen. Maar nu heb ik slaapkoppen die het eerste half jaar meer op bed liggen dan beneden zijn

4. mvl

mvl Fanatiek lid

Dec 16, 2009
    3,699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Ik doe en deed het ook weleens, heel sporadisch, maar dan staat er wel een babyfoon bij mijn schoonmoeder die naast ons woont...dus wel alleen in huis, maar wel iemand die oplet.

5. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Het is strafbaar!

Bij oude vrienden van me is het gebeurd dat kindje alleen thuis was en er brand uit brak :(
    Ook al is het maar een paar minuten, er kan van alles gebeuren.
    Ik neem mijn kinderen altijd mee.

De oudste is weleens even thuis, maar die heeft telefoon en weet dat ze hethuis uit moet als er iets is.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja maar als je thuis iets overkomt?

7. Momisake

Momisake Fanatiek lid

Jul 27, 2010
    1,641
    173
    63
    Female
    ik heb het ook weleens gedaan toen de middelste is geboren. Maar Lucas gaat altijd mee als ik de oudsten van school haal.
    Soms breng ik de babyfoon naar de buren als Lucas nog niet lang slaapt of ziek is. Maar anders maak ik hem wakker.
    En als ik op de koffie bij de buurvrouw ga neem ik de babyfoon mee.
    In de zomer zullen we ook de babyfoon meenemen op de camping zodat we bij vrienden kunnen zitten.

8. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

Jan 2, 2013
    1,276
    10
    38
    Nou overblijven kost hier bijv 4 euro per keer. Dan moet je die keuze dus wel hebben , om dat te kunnen betalen ;)

9. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

Jan 2, 2013
    1,276
    10
    38
    #69 Appeltjes, Apr 11, 2013
    Last edited: Apr 11, 2013
    Heel sporadisch doe ik het wel eens , de school van de oudste is hier namelijk praktisch naast mijn huis, maar heel prettig vind ik het niet.

10. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Dit heb ik gevonden

Mag je een (jong) kind alleen thuis laten?[Gesteld op: 17-01-2011]
    Toelichting:
    Vandaag was het were eens zover. Een nieuwsbericht over een alleengelaten kindje (22 maanden) en brand in huis. De moeder is opgepakt.

Nu laten heel veel ouders hun kind even alleen thuis voor een boodschap en/of het ophalen van oudere kinderen op school.

Er zijn mensen die dit normaal vinden. Maar ook die beweren dat dit feit op zich al strafbaar is.

Kan u/ iemand hier meer uitleg over geven. Ben ik strafbaar als ik een jong kind zonder toezicht thuis laat? Zo ja op grond van welke wet?

Antwoord:
    Over het algemeen zal dat niet strafbaar zijn. In artikel 255 Wetboek van Strafrecht is strafbaar gesteld "verlating van hulpbehoevenden". volgens de parlementaire behandeling kan daarvan slechts sprake zijn wanneer gevaar bestaat voor leven of gezondheid. Bij het even verlaten van een woning voor een boodschapje zal daar niet snel sprake van zijn.
    Beantwoord door:
    mr. Mathieu van Linde, strafrechtadvocaat

Oftewel het is helemaal niet strafbaar om je kindje voor een kleine boodschap even alleen te laten.

Ik laat mijn dochter ook even alleen als ik mijn andere 2 naar school ga brengen (50 meter verderop).

11. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Dit is een afweging die iedereen zelf moet maken vind ik.
    Ik heb de risico's voor mijzelf op een rijtje gezet en vind het gevaarlijker om hem mee te nemen dan hem thuis te laten wanneer hij lekker in zijn bedje ligt te slapen. Ik ben hoogsten 10 minuten weg en hij wordt nooit wakker en is niet bang aangelegd. Hij is 's middags zo moe dat hij echt wil slapen, dus als ik hem mee wil nemen, dan moet ik hem wakker houden en meenemen. Als mij onderweg iets overkomt heb ik ook liever dat hij er niet bij is dat wel, want als ik een ongeluk krijg, dan is hij er ook bij betrokken. Vind het dan dus prettiger dat hij in zijn bedje ligt. Daarbij is de kans groter dat ik thuis iets krijg en dan is er helemaal niemand die het weet en ligt hij ook alleen op bed. (Daar zie ik het verschil dus niet in.) Ook draag ik altijd een briefje bij mij zodat ze weten wie ze moeten bellen. De kans op brand is er dan idd nog, maar die weegt voor mij weer niet op tegen de overige nadelen om hem mee te nemen. Winkelen of lang wegblijven zou ik nooit doen, want ik vind het niet kunnen dat een kind lang ligt te huilen. Daarbij vind ik het dus echt wel afhankelijk per kind of je dit wel of niet doet, bij mijn dochtertje had ik het nooit gedaan, maar bij mijn zoontje doe ik het dus wel. En ook ik heb bij de eerste altijd gezegd dat ik het nooit zou doen, totdat ik de 2e kreeg en dus ineens voor deze keuzes stond.

12. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Hmm ok, ik heb altijd begrepen dat het echt strafbaar is. Blijkbaar dus niet. Maar dan nog... ik zou het nooit doen/kunnen/willen.

13. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Hier ook een moeder die haar kind wel eens alleen laat.

Onze jongste slaapt ongeveer 2 uren in de middag.
    Meestal van 13.30 tot 15.30/16 uur.
    De oudste is om 15.15 klaar met school.

Eerder dan 13.30 op bed leggen, red ik niet, omdat de oudste om 13.15 weer op school moet zijn.

Nou vind ik, wanneer ik weet dat de jongste tussen 15.30 en 16.00 wakker is, het ook niet een fijn gevoel als ik om 15.10 de deur uit ga.
    Dus...ik leg de jongste op 1 dag in de week om 14 uur in bed.
    Ik weet dan zeker dat ze om 15.20 nog slaapt, het is me nog nooit gebeurd dat ze wakker was.

Korter laten slapen is wel heel makkelijk om te zeggen...maar om maar 1 uurtje te slapen, redt ze niet. Want om haar uit bed te trekken en meteen naar buiten te gaan, dat vind ik ook sneu.

Dus voor mij/ons is het kiezen uit 2 kwaden en is dit de minst kwade.

Ik stuur mijn man een sms als ik de deur uit ga en wanneer ik thuis ben, meld ik me weer.

Gelukkig kunnen we het steeds vaker regelen dat de oudste gaat spelen om die dag, zodat ik de jongste helemaal niet alleen hoef te laten.

14. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

nee geen haar op mijn hoofd die dat zou overwegen

15. alamea

alamea Fanatiek lid

Jan 15, 2013
    1,270
    0
    0
    Ik heb het wel een paar keer gedaan voor hooguit 15 min per keer, toen mijn dochter nog een baby was. Ze had een heel regelmatig voed-slaappatroon, en sliep achter elkaar meerdere uren.

Voor de kleine kans dat iets mij zou overkomen, had ik een briefje in mijn jas.

16. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

Nov 21, 2009
    3,619
    0
    36
    .
    Nederland
    Tot er dus wel iets gebeurd in die tussentijd, dan is het ineens wel strafbaar... ;) voorbeeld: Moeder aangehouden na alleen laten baby | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Begrijp me goed, iedereen moet doen waar ze zichzelf goed bij voelen.

17. guus

guus Fanatiek lid

Mar 20, 2012
    2,083
    0
    0
    in het koude noorden
    ik laat mijn uk wel eens alleen thuis, om even de honden uit te laten, in het begin deed ik het als ze sliep, nu ook als ze speelt ben dan ong 10 min weg, ik zet haar dan voor de tv (lekker pedagogisch) met wat drinken , en neem mijn telefoon mee. ze vind het prima, voor de honden jammer dat ze een kort rondje doen. maar geen boodschappen ofzo, dan ben ik te ver weg.

18. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Ik heb het ook weleens gedaan. Ik seinde altijd wel even iemand in, dat ik weg was.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ja, wel een paar keer gedaan, ben in 5 minuten weer terug. Even de hond uitlaten of mijn dochtertje van school halen. Kan op straat ook geschept worden als ik hem wel mee zou nemen, denk dat die kansen om het even zijn. Afgelopen half jaar/jaar niet meer voorgekomen, zit nu toch niet meer met slaapjes.

20. Rosa5

Rosa5 VIP lid

Oct 21, 2011
    7,561
    1,935
    113
    Laatst was mijn jongste ziek en tja de andere kinderen moeten toch echt gewoon naar school en de psz.
    Bij de psz was een moeder verbaasd dat ik mijn jongste niet thuis had gelaten. Maar ik ben toch zeker een half uur weg en ook met de auto.
    Dus ik zou hem echt niet ziek en alleen in zijn bedje achterlaten.
    Arm kind, moet er niet aan denken..

Share This Page