Maar dat vind ik ook anders, een babyfoon bij de buren die een sleutel hebben, dan is er ook in principe binnen 1 minuut iemand bij.
mamabri, Walk a mile in my shoes (en van sommige andere moeders hier) en kom dan eens praten. Je weet de achtergrond niet, dus kan je helemaal niet oordelen. Mss eens in de omgeving kijken naar moeders die dit doen en vragen of je kan oppassen op de baby (de moeder zal je dankbaar zijn) ipv te oordelen zonder kennis. De meeste moeders doen dit niet voor de fun, maar omdat het niet anders kan
Er is verschil tussen alleen laten en alleen laten met een babyfoon mee of bij buren, in de tweede optie is er nog wel controle, vind ik. Hier gebeurt het met babyfoon bij de buren, voor 2 minuten, even zoon afzetten bij school. Nooit voor boodschappen e.d., dat durf ik dan weer niet. Verder zit mijn zoon van nu 10 al een aantal jaar af en toe alleen thuis. Deur op slot, niet opendoen voor vreemden en bij brand weten ze wat te doen. Daar hebben we met de drie oudsten uitvoerig over gepraat. Ook als ze boven zijn en wij beneden, wat moeten ze dan doen...
Ja, voor hetzelfde geld kies je ervoor om je kind toch maar wakker te maken en mee te nemen voor die paar minuten en word je met kind en al geschept door een auto. Dan zul je weer denken 'had ik hem maar thuisgelaten'. Dus wat veiligheid betreft, ik denk dat het om het even is.
Nee hoor, ik heb genoeg om handen met mijn eigen drie kinderen. Dat mogen de moeders in mijn omgeving wel zelf oplossen, net als ik dat zelf doe. Je hebt je kinderen nl zelf gekregen, niemand die tegen jou of mij heeft gezegd dat we er 3 moesten krijgen, hebben we zelf voor gekozen, deal with it!
Tuurlijk dat is ook waar, aangezien je niet weet wat er gebeuren kan, zowel thuis als onderweg. Maar als er wat gebeurd vind ik het toch echt beter wanneer je als moeder in de buurt van je kind bent.
Amai, hoop dat jij nooit een probleem krijgt met zo'n instelling. Zou niet graag hebben dat iemand daarna jou veroordeelt omdat je er dan maar geen 3 had moeten krijgen. Ze zouden maar tegen jou eens moeten zeggen dat je ermee moet "dealen". Zoals ik al zeg: veroordelen is heel makkelijk, meehelpen mss iets moeilijker.
Ik laat de jongste vaak op bed liggen als ik nr. 3 uit school ga halen. Ik heb dat bij de andere kids ook altijd gedaan. Ik ben 10 min. weg en heb altijd een briefje tussen mijn bh. De huissleutel ligt in de schuur en ik heb altijd mijn mobiel bij. De tv, wasmachine en droger staan dan nooit aan. En nee, ik voel me niet ongerust en ook niet schuldig. Mijn mannetje heeft zijn middagslaapje broodnodig. Hij slaapt meestal van 13.00 uur tot 16.15 uur. Hij is nog nooit wakker geworden terwijl ik weg was ( ben uiterlijk om 15.25 uur thuis)en als hij wel wakker zou worden, ligt hij altijd eerst nog een poosje te kletsen, zingen, enz. Hij komt en kan ook zelf zijn bedje niet uit. Ik zie dus totaal geen problemen! De kans dat we een auto-ongeluk oid krijgen is nog altijd vele malen groter dan dat er brand uitbreekt als ik niet thuis zou zijn.
Niet de hele discussie gevolgd maar je woord flink aan gevallen en dat vind ik niet te recht want ik vind dat jij gelijk hebt. Dit is topic zoveelste. Even je kind even alleen laten. En nog steeds sta ik achter mijn woorden van eerder. Als je je kinderen alleen laat vind ik dat DOM verschrikkelijk dom En dan heb ik het niet over de babyfoon met sleutel beide buren of een hondje dat snel een plasje voor je deur moet doen. Maar echt weg gaan je huis niet kunnen zien je kind niet kunnen zien. De buurvrouw waar de babyfoon ligt die hoort nog wel van alles en dan is het kind niet echt alleen daar heb ik zeker nog begrip voor. Maar je kind alleen laten omdat je boodschappen moet doen of je geen zin hebt om je kind mee te nemen. Dat is gewoon not don hier. Door gelezen er staat niet in dat ik het deed alleen dat ik er nog begrip voor kan hebben. Mijn zoon is 12 die heb ik voor het eerst alleen gelaten toen hij een jaar of 8 was. Voor tien minuten. Van af een jaar of 8/9 kun je kinderen best wel vertellen hoe ze moeten handelen. Bij brand!! Weg uit huis blijf niet binnen was mijn antwoord huis komt later wel. Ukkies zo als mijn dochter van nu drie die zijn nog niet in staat om zelf weg te gaan om zelf die beslissingen te nemen. Je moet je kinderen idd los laten maar wel op een manier die veilig is voor iedereen. ...
Ik doe het ook hoor, beetje overdreven reacties allemaal weer! Doe het alleen als ik zeker weet dat mijn kind lekker ligt te slapen! Ben met 5 minuutjes weer terug van school. Als ik buiten de ramen aan het wassen ben ben ik wel langer niet binnen, dan hoor ik hem ook niet direct als er wat zou gebeuren!
mamabri: laat ze dan ook maar niet naar school gaan, creche, vriendjes, kamp of scouts, uitjes met familie. Want dan ben je er ook niet bij als mama.
Dit vind ik een goede reactie van je. Dit is namelijk jouw gevoel en dat is prima. Ik vind het juist een prettiger idee dat wanneer mij iets overkomt mijn kinderen niet bij mij zijn. Het lijkt mij verschrikkelijk als ze moeten zien hoe mij iets overkomt of dat ze ook iets krijgen op dat moment. Dan heb ik ze dus liever veilig op bedje liggen. Ik denk dat beiden niet verkeerd is.
Ik zorg altijd dat er iemand in huis is zelfs als hij slaapt. Alleen thuis laten is voor mijn geen optie.
+1 En je doet het niet voor fun maar omdat het moet? Nee hoor het moet niet, je kunt ze gewoon wakker maken en meenemen. Plannen heet zoiets. Dan slapen ze maar 15 min korter en heb jij tijd om naar de bakker en de buren en de school en het kdv (en weetikveel waar je allemaal niet heen moet) te gaan. mijn dochter gaat om 8:15 naar school als we 8:35 thuis zijn gaat de 2-ling (waar ik op pas) naar bed toe. Tussen de middag blijft mijn dochter over zodat mijn zoontje van 1 en andere kindjes waar ik op pas rustig tussen 12 en 1 naar bed kunnen gaan en om 15:00 maak ik alle kindjes wakker om weer naar school te gaan. Als ik iets moet halen haal ik het dan op dat moment direct omdat ze dan toch allemaal net wakker zijn en zo herhaal ik dat. en als mijn dochter een halve dag school heeft dan blijven ze maar even een half uurtje extra wakker en eten ze brood in de bolderwagen zodat ze bij thuiskomst direct naar bed kunnen en ik brood kan eten met de oudere kindjes. 1 dag in de week is mijn man vrij en op die dag ga ik lekker zonder kindjes de grote boodschappen doen zodat ik me rustig kan concentreren en ik alles voor een complete week in huis kan halen. dus als ik dan wat nodig heb zal het iets kleins zijn en loop ik daar MET kids heen om het te halen. en ik heb soms 6 kinderen overdag. Geen enkele die alleen thuis achter blijft hoor! (op de speeltuin avonturen naast het huis na dan, maar dan heb ik de babyfoon met camera mee en zit ik naast mn eigen huis.)
Praat je zelf toch niet goed. Mamabri heeft zelf drie/vier? kinderen dus!!!! Ze weet echt wel hoe het werkt.
Nooit! Vind het onverantwoordelijk om je kind(eren) alleen thuis te laten. Ik moet straks naar twee scholen racen met een baby. Mooi dat die gewoon meegaat alle keren dat ik heen en weer moet. Ik kan de school bijna zien vanaf hier, maar nee hoor echt geen denken aan. Hier in de buurt zijn moeders die gaan hardlopen terwijl de kinderen slapen. Tja daar zijn traphekjes toch voor. Ik vind het levensgevaarlijk.