Thuis oefenen met kind voor cito? Welk materiaal?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 24 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Vraagje aan ouders én leraren, heeft het zin om thuis te oefenen voor de cito toetsen en zo ja, welk materiaal is daarvoor geschikt? Ik zag oefenboeken van junior Einstein, is dat iets?

    Even wat uitleg verder, normaal ben ik niet zo'n voorstander van extra oefenen thuis, maar er spelen meerdere punten bij mijn dochter.
    Zo heeft zij sinds de corona tijd al geen fatsoenlijk onderwijs meer gehad, tijdens de lockdown kwam het neer op squla en ambrasoft.
    Daarbij zit ze in een heel zwakke klas en zijn ze nu bij rekenen oa opnieuw bezig met tafels (groep 8). De inspectie heeft hier naar gekeken, vanwege het lage niveau van de klas, maar de rest van de klassen op school scoort goed, lijkt gewoon pech te zijn.

    Maar ik maak me wel zorgen. Dochter is geen domme meid, maar wel erg jong en werkt waarschijnlijk al een tijdje onder haar niveau in de klas.
    Even duidelijk maken, het gaat me er niet om dat ze een zo hoog mogelijk advies krijgt, het gaat me er om dat ik hoop dat ze een advies krijgt wat bij haar past. Ze heeft havo als voorlopig advies en denk dat dat goed bij haar past en het streven is dan ook om dat niveau te kunnen behouden. Als ze op vmbo tl komt, omdat ze niet beter kan, is dat uiteraard prima, maar als ze daarop komt vanwege een gebrek aan fatsoenlijk onderwijs, dan vind ik dat gewoon erg jammer.
    Dus graag tips. Sorry voor het lange verhaal.
     
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Tijdens corona kreeg zoon zijn klas allemaal oude cito boekjes mee om thuis mee bezig te zijn. Kun je niet aan de docent van je kind vragen of ze niet zoiets heeft?
     
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Mijn zoon deed verleden jaar groep 7 en 8 in een jaar dus ja toen het allemaal speelde hebben wij met hem wat cito”s geoefend wat ik normaal gesproken nooit doe. Het doel was om hem ten minste te laten zien wat ze allemaal in groep 8 doen. Want hij moest cold turkey cito groep 8 gaan afleggen zonder enige uitleg en voorbereiding. Je kan verschillende boekjes kopen maar wij hebben enkel gratis materiaal gebruikt van internet. Junior Enstein alles wat daar gratis te vinden valt en verder verschillende sites die ik toen heb gegoogeld (ook oude cito toetsen die je kon vinden). Het gratis aanbod is echter vrij beperkt en volgens zoon was het ook niet helemaal representatief maar is beter dan niks. In de bieb zijn er verschillende cito trainers te leen echter was het hier een drama omdat ze steeds uitgeleend waren maar misschien heb je meer geluk.
    Verder zou ik in gesprek gaan met school om je zorgen te uiten en vragen wat je thuis zelf kan doen om het niveau op pijl te houden/vragen om extra huiswerk/materiaal/advies. Wij hebben voor zoon toen gewoon rekenboeken van school gelend, nieuwsbegrip kunnen ze ook zo aan jullie geven. En verder niet teveel druk op leggen, als het erin zit dan komt het wel uit (is een cliché maar is het zo).
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Al gedaan. Mogen ze niet mee helaas (had niet anders verwacht).
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik ga idd even met school in gesprek, wat betreft het dikgedrukte ja en nee. Denk zeker dat het op lange termijn eruit komt, maar zou haar graag een boel ellende besparen en een beetje op haar niveau laten uitstromen. Daarbij ook de opmerking dat opstromen veel moeilijker gaat dan afstromen.
     
  6. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Zo bedoel ik het niet. Als ze nu havo laat zien dan moet ze het in principe kunnen vasthouden. Waarom denk je dat het haar niet gaat lukken? Gebrek aan motivatie? Wat zegt ze zelf over de situatie? Zou ze zelf ook graag willen oefenen? Is ze misschien onzeker over haar eigen kunnen? Mijn zoon zei bijvoorbeeld dat hij die extra boekjes niet per se nodig had. Daarom hebben wij het met hem in een vogelvlucht gedaan (pak en beet in de twee kerstvakantiveweken even tussendoor), hij zou helemaal gek van worden als wij in september al cito’s gingen oefenen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ze heeft eind deze maand cito's. Gaan niet nu al oefenen voor april ofzo hoor. Zoon vond het ook niet nodig. Aan haar houding ligt het zeker niet, ze is super serieus.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ah zo bij jullie zijn ze dus uitgesteld? Hier was alles in juni al afgenomen vandaar dat ik dacht dat je voor januari aan het oefenen ging. Dan zou ik de citos/oefeningen die je online kan vinden met haar doornemen/opfrissen. Het komt goed!
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja ze zijn uitgesteld idd.
     
  10. Tafellamp

    Tafellamp Actief lid

    17 sep 2019
    249
    103
    43
    Vrouw
    Voor mijn bonusdochter hebben we de junior Einstein oefenboeken gebruikt, deze kon je lenen bij onze bibliotheek. Dit heeft haar wel ontzettend geholpen om de vraagstelling beter te begrijpen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  11. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    https://shop.wijzeroverdebasisschool.nl/pages/oefenboek/

    Op deze site kan je oefenboeken kopen.

    Mijn dochter is behoorlijk faalangstig vooral wat rekenen aangaat. Als ze iets niet direct weet, slaat ze volledig dicht. Wij oefen in de zomer dus door met het vakantieboek en dan gaat het wel oké als ze weer naar school gaat.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  12. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    suus1983 vindt dit leuk.
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja dat heeft mijn dochter dus ook. Alleen al voor haar zelfvertrouwen is oefenen denk ik handig.
     
    Youtan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina