Uit alle onderzoeken blijkt steeds weer dat thuisbevallingen niet bijdragen aan de hogere babysterfte! Het probleem zit 'm er veel meer in dat er in de meeste ziekenhuizen niet non-stop een gynaecoloog aanwezig is. Dan maakt het buiten kantooruren dus helemaal niet uit of je van huis moet komen of dat je al in het ziekenhuis bent, want je moet toch wachten totdat de gyn er is (of, in geval van een ruggeprik: de anesthesist).
Ik wilde per see thuis bevallen. Maar mijn ontsluiting zette niet door en na 12 uur "mocht" ik naar het ziekenhuis. Ik was zo blij, kreeg pijnstilling. Tijdens de bevalling stopte het hartje van Thijs en moest hij ineens gehaald worden. Het was toch even spannend. Ik was blij dat ik in het ziekenhuis bevallen ben. En nu... absoluut in het ziekenhuis bevallen! Succes met je keuze
Ik wilde bij mijn eerste perse in het ZH bevallen omdat wij daar een prettiger gevoel bij hadden. Nou dat lukte dus niet de bevalling ging nogal snel, mijn vliezen braken en de VK kwam kijken toen had ik 2cm en zei ze oh dat duurt nog wel even ik kom morgenvroeg wel terug dan gaan we naar het ZH. Maar 5 uur later trok ik het echt niet meer en kwam ze toch maar kijken en wat bleek ik had al volledige ontsluiting en niet veel later was daar mijn mannetje. Ik vond het achteraf heel prettig thuis lekker in je eigen omgeving. En bij de 2e wilde ik graag thuis bevallen maar ook dat ging anders. Op maandag nacht braken mijn vliezen maar er kwamen maar geen weeen, uiteindelijk ben ik donderdag ingeleid in het ZH. En 3 uur later was de 2e boef er. Maar ik vond het zh ook wel fijn, het gaf me toch een veiliger gevoel dan thuis. Vooral omdat als het nodig is ze meteen kunnen ingrijpen. Dus als ik ooit nog eens zwanger ben dan zou ik weer voor het zh kiezen. Succes met je keus
Thuis in bad! Eerste bevalling ingeleid wegens HELLP syndroom, ik wilde dolgraag thuis bevallen, maar afwijkende bloedwaarden gooide bloed in het eten. Bij de bevalling was de gyn bezig met buuf, die had 1 cm meer ontsluiting, met als gevolg dat ik een uur lang mijn persweeen moest wegzuchten, ja dat gaat natuurlijk niet! Dara baalde ik goed van en puntje bij paaltje had ik geen persweeen meer en moest ik het op eigen kracht doen. Heftig, dus ik ben van mening dat het ziekenhuis niet altijd medisch beter bedeeld is. Nu wil ik dolgraag thuis in mijn eigen veilige omgeving bevallen in bad. Selma
aangezien mijn eerste bevalling zo *** ging was ik naderhand enorm blij in het zk te zijn, was ook nodig, wil er niet aan denken wat er mischien mis was gegaan als ik thuis was geweest! Nu zou ik ook nooit meer durven kiezen voor thuis...
ik heb helaas geen ervaringen met een thuis bevalling ik ben 3 x in het zh bevallen. thuis bevallen lijkt me wel fijn hoor, lekker in je eigen bedje eigen omgeving enzo
Ik denk dat thuisbevallen en in het ziekenhuis bevallen allebei wel z'n voor- en nadelen hebben. Je moet maar net geluk hebben met hoe je bevalling verloopt, en met degenen die rond je bed staan. Ik heb eigenlijk altijd gezegd dat ik thuis wilde bevallen, niet getwijfeld omdat het me veel fijner leek om lekker in m'n eigen vertrouwde omgeving te blijven. En tja, je begint toch in principe thuis met weeën of gebroken vliezen, dus hoe dan ook moet je al bevallend in de auto naar het ziekenhuis. Ik ben uiteindelijk dus inderdaad thuis bevallen, heb de halve nacht onder m'n eigen vertrouwde douche weeën zitten opvangen, daarna lekker in mijn eigen bedje gaan liggen, en van de rommel (die er ongetwijfeld wel geweest zal zijn) heb ik echt helemaal niks gezien. Om half 10 's ochtends was Jelle geboren, om half 12 heb ik vanuit mijn eigen bedje gebeld naar m'n ouders en schoonouders om te zeggen dat ze Opa en Oma waren geworden, en die zijn dus een paar uurtjes daarna even op visite geweest. Ik vond het allemaal erg relaxed, dus ook voor de komende bevalling ga ik kiezen voor een thuisbevalling. Zeker ook omdat de eerste dus voorspoedig verliep, dan heb ik er wel vertrouwen in dat het de tweede keer ook niet zo'n probleem zal zijn thuis. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren dat ervoor zorgt dat we wel naar het ziekenhuis moeten... dat zien we dan wel weer. Als het moet dan moet het natuurlijk. Maar anders....
Tygo is thuis geboren en hoop ook nu weer thuis te gaan bevallen. Lijkt me om te beginnen verschrikkelijk om de rit in de auto nog te maken met al die starende mensen terwijl je de weeen aan t wegpuffen bent. Verder vond ik het heerlijk in mijn eigen omgeving te zijn, spulletjes om mij heen enz. Ik heb niets van de rommel meegekregen, alles was al opgeruimd toen ik onder de douche vandaan kwam. Daarna lekker weer in mijn eigen schone bedje. Mocht er geen medische reden zijn om in t ziekenhuis te bevallen dan wil ik graag weer thuis bevallen. Voordeel is wel dat wij binnen 10 min in t ziekenhuis zijn mocht er iets aan de hand zijn.
Dan ben ik heel blij dat jij het niet voor het zeggen hebt. Ik zou het verschrikkelijk vinden om geen keuze te hebben. Ik hoop dat ik nu weer thuis kan bevallen. Het hoge babysterftecijfer in NL is niet gelieerd aan het aantal thuisbevallingen.
Ik ben ook thuis bevallen. Niet geheel probleemloos. Placenta kwam niet los door te snelle bevalling, wat fluxus tot gevolg had en ik had op een halve cm na totaalruptuur. Vk heeft dit alles super profesioneel opgelost, had alle spuiten en toestanden die nodig waren bij de hand. Tijdens de 2,5 uren hechten mocht ik de kleine de hele tijd naast me op bed. Ik was daarna alleen maar dolgelukkig dat ik me niet aan hoefde te kleden, kleine in maxi-cosi, ik de auto in met al die hechtingen...maar gewoon lekker in mn eigen (opgeruimde en verschoonde) bed kon bijkomen. Daarbij is een vriendin ook zo bevallen, alleen dan in het zh, ook omdat dat zoveel veiliger moet zijn...ze waren nog geen 5 min thuis toen kleine blauw aanliep en niet meer ademde, dus konden ze weer terug. ook het zh bied geen garanties op veiligheid. En ook even niet vergeten dat vaak de weeen afnemen door de rit naar het zh toe, dit is vaker regel dan uitzondering, dus kan je fijn een paar keer heen en weer als je pech hebt. Ik mag over een paar weekjes weer puffen, fijn thuis als alles meezit.
Ik denk dat de beste plek om te bevallen de plek is waar jij en je partner zich het meest veilig voelen. Het voordeel van thuis is dat je kraamzorg er gelijk is. En de meeste vk zijn super goed hoor ik. Wij hebben echter bij onze eerste ook voor het ziekenhuis gekozen. Daar voelde wij ons het beste bij. En we hebben er geen seconde spijt van gehad. De zorg was prima. Meestal hebben ziekenhuizen van die kijk-momenten. Dan mag je ff op de bevalkamer een kijkje nemen..... Misch dat dat helpt bij jullie keuze