Thuis of ziekenhuis bevallen

Discussie in 'De bevalling' gestart door versace cristal, 28 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.152
    113
    50% zelfs zei mijn vk, zeker bij een eerste. Toen ik zei dat ik thuis wilde bevallen. Dus ik moest zeker rekening houden met een ziekenhuisbevalling.
    Ben overigens in het ziekenhuis ingeleid met 42 weken omdat meneertje geen zin had om eruit te komen. Wel vacuumpomp nodig etc, dus was ook wel blij achteraf.

Bij mijn dochter gaf ik aan in het ziekenhuis te willen bevallen, zei de vk:
    Je moet er wel rekening mee houden dat je ook thuis kunt bevallen, want als wij komen en je hebt al aardig wat ontsluiting, gaan wij niet meer naar het ziekenhuis. ;)
    Ben ook bij deze zwangerschap ingeleid (41+3), dus ook in het ziekenhuis bevallen.

Ik vond het ideaal. Ik heb het net zo kunnen doen als ik voor thuis in gedachten had, dus ik heb 2 geweldige ervaringen gehad moet ik zeggen.

2. patje20

patje20 Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.871
    13
    38
    Vrouw
    Ergens in de polder
    ik wilde heel graag in het ziekenhuis bevallen.. wonen een eind van het zh af.. andere stad zelfs.. wilde gewoon geen risico lopen dat we te laat zouden zijn.. toen bij de intake van de vk kwam naar voren dat ik sowieso in het zh moet bevallen vanwege mn bmi.. mooi een probleem opgelost dacht ik zo..

3. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Ik wil ook heel graag thuis bevallen, alleen ziet mijn vriend dat niet zo zitten geloof ik hihi
    Lekker in mijn eigen omgeving enz.

En als ik dan toch wel naar het ziekenhuis moet, dan ben ik er ook zo...dus dat scheelt ook wel weer :D

4. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Van alle bevallingen heeft 1/3e een medische indicatie en is dus vooraf al een zkh bevalling.
    2/3 start thuis maar inderdaad de helft daarvan moet uiteindelijk tijdens het bevallen alsnog naar het ziekenhuis.

Hier sowieso weer zkh. Ga echt geen risico's nemen dat er iets mis gaat.

5. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    ik wilde heeeel graag thuis bevallen, maar door langdurig gebroken vliezen uiteindelijk toch naar het ziekenhuis.
    De volgende keer wil ik weer naar het ziekenhuis want (op de nacht blijven na) is het me heeeel goed "bevallen"......

6. bloempje28

bloempje28 Actief lid

17 aug 2010
    412
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wilde heel graag thuis bevallen, en ben gelukkig ook thuis bevallen. Erg lekker, van troep merk je niets, nadat je hebt gedouched is je bed alweer schoon :) Hopelijk kan ik bij nummer 2 ook weer lekker thuis bevallen, want om midden in de nacht de deur uit te moeten lijkt me ook niet echt fijn....

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik kies ook voor het ziekenhuis (poliklinisch).
    Puur om het volgende:
    - het is ons eerste kindje, dus mijn eerste bevalling. Alles is compleet nieuw en ook wel eng. Daarom kies ik liever voor de veiligheid van het ziekenhuis
    - mocht er iets mis gaan tijdens de bevalling, dan hoef ik niet alsnog met een ambulance richting het ziekenhuis

8. Gummiebeertje

Gummiebeertje Bekend lid

24 mei 2010
    956
    0
    0
    huismama
    Mijn eerste keus was ook bevallen in het ziekenhuis.
    Echter door dat ik een hoge bloeddruk op het einde kreeg moest ik wel in het ziekenhuis bevallen.
    Nu achteraf ben ik daar erg blij om, want het was een zware bevalling, en moest geknipt worden, dochter met een kiwi pomp gehaald, en moest zelf gehecht worden.
    Ook moest ik een nachtje blijven, dus ben erg blij dat het het ziekenhuis is geworden, anders had ik tussen de weeen door ernaartoe gebracht kunnen worden.

Mocht er ooit een 2e kindje komen, denk het niet :D, dan zou ik kiezen voor een ziekenhuis bevalling.

Maar ja, das mijn ervaring he :D

9. rosa08

rosa08 Niet meer actief

Ben van alle twee mijn dochters thuis bevallen. ik vond het erg prettig en van de rommel niks gemerkt.was al weg dat ik de douche uit kwam.

10. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Ik wilde thuisbevallen maar Jayden zijn hartslagje was een poosje weggeweest dus moet per ambulance en loeiende sirene naar het ziekenhuis, ook omdat de bevalling zo mega snel ging.

Bij de volgende heb ik die keuze niet meer, dan is het gelijk naar het ziekenhuis.

11. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    2x thuis.
    Ideaal, troep, mijn god, waar maak je je druk over.
    De vk laat je echt niet tot het randje gaan hoor, je word wel tijdig het ziekenhuis ingestuurd, uitzonderingen daargelaten.

Ik had zelf volste vertrouwen in vk, durfde het aan.
    Kan ook niet in het ziekenhuis bevallen, dan is de kleine er al. 8)

12. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Ik wilde vanaf het eerste moment graag poliklinisch bevallen. Gewoon omdat ik daar een beter gevoel bij heb. Inmiddels heb ik een medische indicatie, dus zal wel in het ziekenhuis moeten bevallen. Kan er niet mee zitten.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, bij mij duurde de ontsluiting voor mijn gevoel erg lang, maar volgens de verloskundige prima binnen de normen. Dus als ik thuis had willen bevallen, was ik op dat moment zeker niet naar het ziekenhuis gestuurd. De eerste twee of drie persweeën waren erg krachtig, dus ze had er alle vertrouwen in. Maar daarna hield het wel op. Na twee uur wilde ze overgaan op een weeënopwekkend infuus. Als ik thuis was geweest had ik dus met een kind halverwege mijn geboortekanaal naar het ziekenhuis gemoeten. Ik kan me niet voorstellen dat dat echt goed is voor een baby'tje/ Dan zel ik wel een "uitzondering" zijn, maar er was niemand die mij dat van te voren kon vertellen. Ik ben maar wat blij dat ik het risico niet heb genomen. Ik zou ook echt niet durven gokken met de gezondheid of zelfs het leven van mijn kind.

14. Noek86

Noek86 Actief lid

9 jun 2010
    389
    0
    16
    Brabant
    Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die in het zkh wil bevallen.
    Aangezien ik op zwangerschapsgym een van de enige was (van de 15) die in het zkh wil bevallen.
    Ik voel me hier prettiger bij en mijn vriend ook;)

15. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    van de eerste ben ik in het ziekenhuis bevallen (dit moest ivm meconium houden vruchtwater) en van de tweede ben ik lekker thuis bevallen in mijn eigen bedje.
    mocht ik ooit weer voor de keuze staan ga ik zeker weer voor de thuis bevalling!
    van de rotzooi (zoals veel mensen het noemen) heb ik weinig gemerkt, was allemaal alweer schoon voordat ik er erg in had....
    ik vond het heerlijk om in mijn eigen omgeving te zijn, mijn eigen douche, mijn eigen wc ed...
    buiten dit alles vond ik het ook heel naar om een paar uur na de bevalling alweer over straat te moeten om naar huis te gaan... bij de tweede kon ik lekker alles op mijn eigen tempo doen en ben ik de eerste dag mijn bed niet uit geweest ;)

16. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik ben bij de eerste in een kraamhotel bevallen. Ging prima..

Deze keer was het het plan om thuis te bevallen omdat mijn verzekering een ziekenhuisbevalling niet dekt.
    Maar nu kan ik een medische indicatie krijgen dus ga ik naar het ziekenhuis.
    Ten eerste omdat wij midden in een renovatie zitten ten tijde van de bevalling en ook omdat het ziekenhuis redelijk ver weg is.

Ik ga overigens ook uit van een thuisbevalling aangezien mijn dochter vrij snel geboren was. Maar hopelijk kunnen we gewoon naar het ziekenhuis.

17. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Opzich lijkt me thuis bevallen iets heel speciaals hebben. Zoals jij al noemt, lekker in je vertrouwde omgeving, al je eigen spullen bij de hand, eigen wc en douche en alleen vertrouwde mensen om je heen.

Mij woog dit echter niet hoog genoeg om voor een thuisbevalling te kiezen en heb ik al vroeg in de zwangerschap besloten dat ik in het ziekenhuis wil bevallen. Ik vind het een prettig en veiliger idee dat alles wat benodigd is in de buurt is voor als het niet perfect gaat.
    Het lijkt me vreselijk dat jan en alle man met de kleine in de weer gaan net na de geboorte maar toch weegt me het gevoel van veiligheid hoger dan geborgenheid. Maar dat mag iedereen zelf weten natuurlijk!!

Overigens ben ik inmiddels onder controle van de gyn dus dan heb je niet eens meer keuze, maar dat vind ik dus helemaal geen probleem ;)

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als de bevalling gewoon goed gaat, gaan Jan en alleman er echt niet met jouw kind vandoor hoor! Onze zoon werd gewoon gelijk toen hij eruit was op mijn borst gelegd. Wij hebben de verloskundige de baby aan laten pakken, maar we hadden er ook voor kunnen kieze da ikzelf of mijn man het kindje had gepakt. Maar ik had daar echt geen puf voor en mijn man durfde niet. :) Misschien dat we dat bij een tweede wel doen, als we dat mogen meemaken.
    Ook na het doorknippen van de navelstreng heeft hij gewoon bij mij gelegen. Pas nadat ik gehecht was, hebben ze hem even gepakt. De vk heeft de testjes gedaan en de kv heeft hem aangekleed. (Aankleden had mijn man ook zelf mogen doen, maar het is onze eerste en we hadden allebei nog gee ervaring met babys's, dus hi wilde eerste we eens zien hoe de kv dat deed.;))
    Mijn man heeft trouwens met zijn neus bovenop de controles en het aankleden gestaan en ik kon het vanaf het bed ook zien. Volgens mij gaat dat thuis net zo. Ijdens het douchen is mijn man lekker bj de baby geleven. En toen hij de mc ging halen, was ik er wer bij. Onze zoon is dus geen moment bij ons vandaan geweest en ze hebben echt niet met hem lopen leure ofzo.

Met de auto naa huis rijden met zo'n kleine, pasgeboren mup in de auto was wel even spannend. Dat is natuurlijk wel het nadeel van een zh bevalling. Maar op je gemak samen met een gezonde baby naa huis rijden, vind ik toch te verkiezen boven tijdens of vlak na een bevalling nog naar het ziekenhuis te moeten omdat er iets niet helemaal goed is.

19. Joy2111

Joy2111 Fanatiek lid

16 jun 2010
    1.170
    1
    0
    Kwaliteitsmedewerker
    Overijssel/Twente
    Ik ben bij mijn zoon thuis bevallen en dat ben ik nu weer van plan te gaan doen..
    Ik vond het erg fijn om mijn eigen spullen, eigen bed en eigen douche te hebben en vond het ook erg intiem.
    Dus ik hoop dat het deze zwangerschap weer mag

20. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.255
    6.152
    113
    Ik heb het in het ziekenhuis gewoon een beetje mijn plekje gemaakt. Mijn muziek meegenomen, ik kon daar lekker in bad en ze hebben me ook lekker gelaten. Ik mocht ook in bad bevallen, was erg bijzonder, ik mocht bij mijn dochter haar zelf uit het water tillen en op mijn buik leggen. Bij ons is in het ziekenhuis ook de regel dat als medisch ingrijpen niet noodzakelijk is, de baby een uur bloot bij de moeder mag blijven liggen (wel doeken eroverheen dan he voor de warmte) als moeder dat wenst, voordat er besloten wordt tot wegen en meten etc.

Deel Deze Pagina