Hallo meiden! Ik heb een vrij nare bevalling gehad van Tamara. Ben ivm langdurig gebroken vliezen ingeleid en om 9.00 uur 's ochtends aan het infuus gelegd en de weeen kwamen al vrij vlot. De ontsluiting schoot helaas maar niet op, maar had wel erg krachtige, pijnlijke weeen. Op een gegeven moment had ik diverse weeenstormen en toen heb ik gevraagd om een ruggenprik. Dat was zo rond 17.00 's middags. Omdat de anesthesist al naar huis was, kon ik geen ruggenprik meer krijgen. Wel kon ik een Pethidine-injectie krijgen en dat hielp zeker, maar was na 2 uren al uitgewerkt. Heb gevraagd om een 2e injectie, maar toen zat de ontsluiting al op bijna 7 cm en mocht ik geen injectie meer. Bij 8 cm, zo ongeveer om 21.15 's avonds kreeg ik persdrang, maar mocht uiteraard nog niet persen. Wat een hel was dat! Ik moest de persweeen wegzuchten werd er gezegd...alsof dat gemakkelijk gaat... Eindelijk om middernacht had ik volledige ontsluiting en mocht ik persen, maar ik was echt bekaf. Op dat moment waren m'n persweeen ook niet krachtig genoeg meer en werd het infuus omhoog geschroefd. Dat mocht helaas ook niet meer baten... Na 1,5 uur persen is de gyn gebeld en deze heeft een knip gezet en toen is Tamara met de vacuumpomp gehaald. Tamara was een flinke dame van 4506 gram en 52 cm lang. Ben tijdens de bevalling ook zo'n 1,5 liter bloed verloren, waardoor ik een paar uren na de bevalling flauw ben gevallen en een bloedtransfusie heb gehad. Al met al was een een lange, pijnlijke bevalling. Nu ben ik bijna 30 weken zwanger van ons 2e kindje. En begin nu toch wel wat angstig te worden voor de bevalling. Ivm het bloedverlies, moet ik nu bevallen in het ziekenhuis dmv een Medium Risk bevalling. M'n eigen verloskundige doet dan de bevalling, maar wel in het ziekenhuis zodat ze me bij evt problemen snel kunnen overdragen aan de gyn. Heb de vk bij de vorige controle ook verteld over m'n angst en dat ik graag pijnstilling zou willen, als dat nodig mocht zijn. Heel dapper vertelde ik dat ik wist dat er een nieuwe richtlijn omtrent de ruggenprik was. Elke barende vrouw zou een ruggenprik moeten krijgen als zij daar om vraagt. Dat allemaal staat in de nieuwe richtlijn die landelijke verenigingen van gynaecologen, verloskundigen en anesthesiologen hebben afgesproken. In de nieuwe richtlijn staat nu duidelijk dat verdoving tijdens een bevalling geen luxe, gunst of discussiepunt is. En toen gaf zij aan dat ons ziekenhuis (Nij Smellinghe te Drachten) in eerste instantie Remifentanil geeft en als dat niet helpt pas een een ruggenprik. Pethidine wordt helemaal niet meer gegeven in ons ziekenhuis. Ik het internet dus op en nu vind ik allemaal negatieve verhalen over Remifentanil. Het zou ademhalingsproblemen en hartproblemen kunnen geven. De meeste verloskamers zijn niet uitgerust met de apparatuur die nodig zijn om de ademhaling en het hart in de gaten te houden. Er worden op dit moment nog steeds onderzoeken naar Remifentanil en de gevolgen ervan gedaan. Ik word erg naar van die verhalen... Zou graag ontspannen en met een gerust hart aan de bevalling willen beginnen en dat heb ik nu zeker niet. Wil dus graag een ruggenprik en helemaal geen Remifentanil. Dit ga ik bij de volgende controle ook voorleggen. Mogen ze mij nu de ruggenprik toch weigeren? Gaat het beleid van ons ziekenhuis (eerst Remifentanil en dan pas een ruggenprik) niet tegen de nieuwe richtlijn in? Het is een heel verhaal geworden... Alle reacties zijn wellkom. Wil liever geen discussies over wel/geen pijnstilling, want daar heb ik nu niks aan. Ik zie het wel, alvast bedankt! Liefs Elly.
Ik wil zelf ook geen remifentanil, maar een ruggenprik, om de redenen die jij noemt en omdat de pomp remifentanil vaak aangelegd wordt door onbevoegden. De pomp hoort namelijk, net als de ruggenprik, door een anesthesist aangelegd te worden. Om je vraag te beantwoorden: NEE, ze mogen je absoluut geen ruggenprik weigeren. Regel via je VK een consult bij de Gyn en maak duidelijke afspraken. In een aantal gevallen wordt je bevalling ingeleid, omdat er dan een anesthesist in huis is.. in andere gevallen moet de bevalling op natuurlijke wijze op gang komen en zal je door je VK met 2-3 cm ontsluiting naar het ZKH gestuurd worden. Spreek dit ook af tijdens je consult, zodat je op tijd de ruggenprik kan krijgen. Vraag ook wat er gebeurt als je in het weekend of 's nachts weeën krijgt, of als de dienstdoende anesthesist op de OK staat. Hoe dan ook, ze mogen je de ruggenprik niet weigeren en moeten een anesthesist in huis bellen als deze niet aanwezig is. Laat je niet afschepen en spreek met je man af, dat wanneer het moment daar is en ze gaan moeilijk doen, dat hij zich voor jou hard maakt.. als de bevalling eenmaal op gang is, ben jij daar niet meer toe in staat. Heel veel succes! Liefs, Huismus
Hallo, ik lees ff mee. Hoe weet je dat het infuus aangelegd moet worden door de anesthesist??? Ik zelf heb het ook gehad en dat is niet door hem of haar gebeurd, en ik lag in het ziekenhuis waar ze het hebben uitgevonden.....wanneer iemand is opgeleid ervoor is die ook bevoegd. Zelf heb ik er veel aan gehad.
Oh by the way, ik was er ook heel sceptisch over, om de redenen die jij beschrijft maar het schijnt dat dit alleen zo is als het niet goed wordt gebruikt en onvolledige kennis. Heb het toen gevraagd tijdens een info avond, want het was toen net in het nieuws. Moet ik wel zeggen dat bij mij alles netjes in de gaten werd gehouden. Moeilijk hoor, de ruggenprik heeft meer risico dan de pomp volgens mijn info. En iid ze moeten het geven die ruggenprik.
Hallo! @Goofychick. De pomp moet volgens de bijsluiter inderdaad bediend worden door personen die daar speciaal voor zijn opgeleid. Dit is omdat die personen eventuele bijwerkingen zullen herkennen en behandelen – inclusief reanimatie. De gemiddelde gynaecoloog voldoet niet aan die voorwaarden. Natuurlijk heeft de ruggenprik ook zo zijn nadelen en is geen enkele ingreep oid is zonder risico's. Maar de ruggenprik wordt al jaren gebruikt en men kent de voordelen/nadelen en evt risico's. Van Remifentanil weet men blijkbaar nog niet alles en dat baart me zorgen. Natuurlijk zullen ze bij zo'n info-avond vertellen dat ademhalingsproblemen en hartproblemen alleen voorkomen als het middel niet goed wordt gebruikt. Dat zal de gyn ook wel tegen mij zeggen... Maar dat mogen ze helemaal niet zeggen omdat er nog steeds onderzoeken gaande zijn door de IGZ (Inspectie voor de gezondheidszorg) en het middel is zelfs nog niet eens beoordeeld door de CFH (Commissie Farmaceutische Hulp) Liefs Elly.
Speciaal opgeleide personen, zijn in dit geval dus anesthesisten. Gynaecologen voldoen inderdaad niet aan die eisen. Mijn VK bevestigde dat de pomp eigenlijk door een anesthesist aangelegd moet worden, maar dat dus niet gebeurt. Link naar het Academisch Ziekenhuis Maastricht over pijnbestrijding tijdens de bevalling: academisch ziekenhuis Maastricht - Pijnstilling tijdens de bevalling En ik quote van deze site: "Hoewel er dus nadelen aan de ruggenprik verbonden zijn, wegen deze in de meeste gevallen niet op tegen de voordelen van goede pijnbestrijding." En over de pomp: "Dit middel wordt in onze kliniek niet gebruikt omdat we van mening zijn dat het nog onvoldoende onderzocht is op veiligheid." Het gaat hier om een Academisch Ziekenhuis, dat zijn de beste ziekenhuizen in ons land.
hier wordt de pomp ook niet gebruikt, alleen de ruggeprik en pethidine. ik heb aangegeven die laatste niet te willen en dat was prima.
Hmm, lekker is dat.. Ik heb dus wel zo'n pomp gehad en wist niet dat sommige ziekenhuizen het niet toepassen omdat het nog niet goed onderzocht is. Moet wel zeggen dat hij me erg goed beviel maar dat de anesthesist me een paar keer heeft 'geknepen' omdat ik vergat te ademen Maar je wordt er heerlijk stoned van! Anyhoe, zover ik weet heb je gewoon recht op een ruggeprik en ik zou dit ook zeker met je vk bespreken!
Hoi Elly, Ik dacht dat je in het ziekenhuis in Drachten echt kon kiezen voor een ruggeprik. ZO is mij dat verteld tijdens de zwangerschapscursus. Ik vind dat je zelf de keus moet hebben wil je de pomp wel of niet gaan gebruiken. Als je het niet vertrouwd zou ik het absoluut niet doen en een ruggeprik eisen. Staat er niet iets op de site van Nij Smellinghe over pijnbestrijding en wat hun richtlijnen nou precies zijn?
Ik wilde ook geen remifentanil vanwege het feit dat dit door de placenta bij de kleine terecht komt en ademhalingsproblemen kan opleveren. Een ruggeprik verdooft alleen de moeder en gaat niet door de placenta heen. Voor mij reden genoeg om voor de ruggeprik te kiezen. Heb ik dan ook gehad en is prima bevallen tegen de pijn. Had wel als bijwerking dat ik ben gaan kotsen tot de volgende dag aan toe, maar dat had ik er graag voor over.
Hey meiden! Bedankt voor de reacties die ik gekregen heb. Heb het afgelopen week weer bij de vk aangekaart en zij adviseerde me een gesprek met de gyn in het ziekenhuis. Nu heb ik die toch al staan omdat ik een groeiecho krijg, dus dat komt mooi uit. En de vk adviseerde me een bevallingsplan te schrijven, waarin ik alle wensen beschrijf. Daar ben ik dus maar mee begonnen, ook nog wel leuk werk. @Wup! Hallo dorpsgenootje! Heb de info over pijnbestrijding van mijn verloskundige (praktijk Wolkom) en heb het gechecked bij Nij Smellinghe. Dus er is jou verkeerde info bij de zwangerschapscursus gegeven. Weet niet of je nog een les hebt, gezien je termijn, maar zou het wel even doorgeven. Liefs Elly.
Ik heb van mijn vk begrepen dat in ons ziekenhuis het afhangt van het moment waarop pijnbestrijding nodig is wat je krijgt. Het pompje kun je namelijk maar een bepaald aantal keer indrukken, en dat geven ze dus niet te vroeg. Anders is het uitgewerkt bij de laatste centimeters als je het des te harder nodig hebt. Een ruggenprik is precies andersom, die kunnen ze niet meer op het eind geven. Volgens haar was het dus zo dat als je al vroeg pijnbestrijding nodig hebt je een ruggenprik krijgt en een pompje pas als je minimaal ca. 5-6 centimer hebt. Overigens wilde ik juist liever het pompje, omdat ik daar veel positieve ervaringen over heb gehoord.
@Elly, Leuk een dorpsgenootje! Ik zit ook bij wolkom, maar hebben het verder helemaal niet over pijnbestrijding gehad omdat ik in principe thuis wil bevallen. Eigenlijk zowieso weinig over de bevalling gehad, alleen wanneer ik mag bellen enzo. Maar je kunt in nij smellinghe dus niet altijd een ruggeprik krijgen als je daar om vraagt? Groetjes, Wup
Ik wil alleen even toevoegen, voor alle duidelijkheid.. pijnbestrijding, welke dan ook, is geen vraag.. dat is een mededeling en daar beslis jij alleen over. Dus niet de VK en ook niet de Gyn. Ze mogen je niks weigeren, als jij aangeeft pijnbestrijding te willen, kunnen ze alleen toestemmen. Ze kunnen dus ook niet zeggen of je het wel of niet nodig hebt. Het kan wel zijn dat er geen anesthesist in huis is en dat ze je om die reden niet kunnen helpen, maar dan zou de Gyn deze dus in huis moeten bellen. Op deze site kan je vinden welke ziekenhuizen 24/7 een anesthesist in huis hebben: Stichting Kind en Ziekenhuis Liefs, Huismus
Handige lijst: , maar volgens mij niet volledig. Zo weet ik tamelijk zeker dat bijvoorbeeld het LUMC in Leiden 24/7 een anesthesist in huis heeft. En van mijn vk verneem ik dat het ook in het Diaconessenhuis in Leiden steeds 'makkelijker' is om ook 's nachts een ruggeprik te kunnen krijgen. Beiden staan er niet op. Ik weet vrij zeker dat ik mét ruggeprik wil bevallen, dus ik denk toch dat ik voor de zekerheid het LUMC kies. Maar, moraal van het verhaal, check het zelf ook nog even bij het ziekenhuis dat je op het oog hebt...
Ha Elly, Ik heb ff meegelezen en het verbaast me idd dat dit blijkbaar een discussiepunt is in Nij Smellinghe! Veel sterkte met deze kwestie en natuurlijk ook met de gehele bevalling, hopelijk heb je zón voorspoedige bevalling dat het niet eens nodig zal zijn maar dat is wellicht iets te optimistisch gedacht...k ben benieuwd naar je ondervindingen en zal het topic volgen op het forum. In ieder geval sterkte. Groetjes, Astrid
Hoi Elly, Het is alweer een jaar geleden dat ik bevallen ben MET een ruggenprik. Ook ik wilde hem perse hebben en heb ...om dat duidelijk te stellen en voor m'n gemoedsrust ....van te voren een afspr met een gyn gemaakt en deze heeft het vastgelegd in het ziekenhuis systeem. Toen het moment daar was en ik het echt bijna niet meer had hoefde ik er niet eens over te beginnen en belde de gyn zelf naar de anest. dat ik eraan kwam voor de r.prik. Uiteindelijk lukte pas de 4e poging.....auwie..., maar ik ben erg blij dat ik hem gehad heb! Ik zou zeggen Wees duidelijk! Sta erop dat beschreven wordt dat je hem wilt hebben! Suc6
Hallo meiden! Er is weer nieuws, dus post ik het maar even in dit topic. Ik had vorige week de 2e groeiecho en toen heb ik het met de Gynaecoloog over de bevalling gehad. Ik heb aan haar verteld dat ik geen fijn gevoel bij Remifentanil heb en m'n voorkeur uitgaat naar een ruggenprik. Ik kan overdag nu gewoon een ruggeprik krijgen. Ze zullen bij mij niet eerst Remifentanil gaan geven. Maar ons ziekenhuis belt nog steeds geen Anesthesist in de avonduren/nachten/weekenden voor het zetten van een ruggenprik. Zij zijn van mening dat het ziekenhuis met de Remifentanil voldoende pijnbestrijding geeft. Ik heb volgende week nogmaals een afspraak om alles op papier te zetten. Ben nu ook onder controle van de Gynaecoloog/verloskundigen van het ziekenhuis en niet meer bij de normale verloskundigenpraktijk. Dit omdat de verloskundigenpraktijk geen pijnstilling mag geven en mij bij de wens toch moet overdragen. Stel dat ik geen ruggenprik krijg, kan ik altijd nog beslissen of ik Pethidine wil. Nou, ik leef zo in ieder geval wat relaxter naar de komende bevalling toe. En dat scheelt zeker! Liefs Elly.
Nee, de richtlijn is dat je als barende vrouw recht hebt op een ruggeprik. Wat voor dorps ziekenhuis is dat? Kan je niet gewoon naar een ander ziekenhuis gaan dat wel patientvriendelijk is? Misschien zit ik in een luxe positie hoor, met 3 ziekenhuizen dichtbij, maar je zal er toch wel meer dan 1 hebben? Ik zou een dergelijke uitspraak van een ziekenhuis niet pikken.