Wie kan mij helpen? Ik ben 35+3 weken zwanger en onze kleine ligt al weken in een onvolkomen stuit. Morgen moet ik naar de vk voor een liggingsecho en heb alvast een afspraak gemaakt bij de gyn voor volgende week vrijdag. Misschien dat hij voorsteld om een draaipoging te doen, maar nou ligt mijn placenta aan de voorkant en ik heb gehoord dat dat een reden is om niet te draaien. Nou heb ik afgelopen maandag ook een echo gehad en werd de kleine al op 6 pond geschat met ook nog eens een groter hoofd dan gemiddeld. Met 40 weken kom je dan wel op een 9-ponder uit! Wie weet bij welk gewicht het sowieso een keizersnee wordt? Kan me niet voorstellen dat ik een vaginale bevalling van een 9-ponder (of zwaarder) met een groot hoofd kan doen! Ben ook bang de kleine dan in gevaar te brengen.
Volgens mij krijg je bij een hoog geboortegewicht niet standaard een keizersnede aangeboden. Bovendien zitten ze er met schattingen vaak flink naast, ook bij groeiecho's. Bij een stuit krijg je volgens mij wel de keuze, natuurlijk of keizersnede. Maar het geboortegewicht alleen is volgens mij geen reden om direct voor een keizersnede te kiezen.
Hoi Mamasu, Bedankt voor je reactie, ik bedoelde ook wanneer je een keizersnede krijgt bij een stuitligging. Dat je geen keizersnede krijgt bij hoofdligging omdat het kind groot/zwaar is lijkt me logisch. Heb twee weken geleden ook een groeiecho gehad en toen schatten ze de kleine ook al op 2300 gram.
Maar Imoan, wil jij een vaginale bevalling of wil je een keizersnede? Ik begrijp namelijk uit je verhaaltje dat een vaginale bevalling je voorkeur heeft, maar misschien begrijp ik het verkeerd?
Mijn voorkeur gaat idd uit naar een vaginale bevalling. Maar omdat de kleine nu al zo op gewicht is ben ik bang dat het heel moeilijk gaat worden. Ik lees ook op stuitlig.nl dat een indicatie voor een keizersnede een groot kind is. Vandaar dat ik hier vraag of mensen hier toevallig ervaring mee hebben. Groetjes Imoan
Aha, oke nee dan is het me duidelijk! Ik heb daar helaas geen ervaring mee omdat ik een stuitbevalling niet aandurfde. Ik zou zeker even tijdens de afspraak met de gyn dit aankaarten en horen wat hij ervan te zeggen heeft natuurlijk! Maar goed dat had je zelf ook wel bedacht denk ik
@Troeltje Yep, dat ga ik zeker aankaarten. Bevallen moet ik in ieder geval, das een ding wat zeker is. Maar hoe dat blijft nog even een verrassing, moet wel zeggen dat het wel erg spannend is zo, omdat je nog niet echt weet waar je aan toe bent. In ieder geval bedankt voor je reactie!
Hoi, Ik had gewoon de keuze uit een vaginale bevalling of een keizersnee. En ze hebben het niet gehad dat het vanaf een bepaald gewicht perse een keizersnede moest worden.
Volgens mij mag je bij een stuitligging altijd kiezen of je het aandirft of dat je een keizersnee wil?
Ik dacht dat een onvolkomen stuit sowieso een keizersnee inhield? Vorige week ook even zitten googlen, omdat kleine tot dan in elk geval ook in een onvolkomen stuit lag. Met de voetjes naar de uitgang gericht wil het nog wel lukken, daarentegen met de kont of rug naar de uitgang... Lijkt me onmogelijk om dan het kind op de 'gewone' manier eruit te krijgen of???
Een onvolkomen stuit (met de billen eerst) zou je heel goed vaginaal kunnen doen. Kmoet vanmiddag naar de vk, dan maar eens dezelfde vraag stellen. Khou jullie op de hoogte! In ieder geval bedankt voor het mee denken! -x-
Kan inderdaad heel goed vaginaal, zeker als het niet een eerste kindje is, wwat vaginaal geboren word. Het hangt verder niet echt van het gewicht af, meer van de grootte van het hoofd. Maar idd bespreek het met je gyn, en succes met je besluit
Als ze inschatten dat het kindje toch aan de grote kant is, zullen ze adviseren om een keizersnede te ondergaan. Een stuitbevalling brengt toch altijd meer risico's met zich mee en ze willen dat alle factoren gunstig zijn om een stuitbevalling te begeleiden. Je gyn kan jou hier meer duidelijkheid over geven. Die kan inschatten hoe de vorige bevalling is gegaan en kan daar een beleid op bepalen. Woog het vorige kindje bijvoorbeeld 3500 gram en moest het met de vacuüm gehaald worden, dan zullen ze een stuitbevalling met een ruime 8 ponder niet aandurven.
@ bwoe Dit is mijn eerste zwangerschap dus er is geen vergelijkingsmateriaal helaas. Maar het eerste wat je zegt komt erg logisch over. Denk dat ik na m'n bezoek bij de vk al wat meer zal weten, of tenminste wat rustiger in m'n hoofd ben. Ik vind het zo vervelend dat ik niet weet waar ik aan toe ben. Maar nu val ik in herhaling geloof ik, .
Nou, vanmiddag naar de vk geweest, klein ligt nog steeds in stuit. Ze zei ook dat ie waarschijnlijk niet meer gaat draaien omdat ie al zo lang zo ligt. Heb wel meer duidelijkheid gekregen en ben nu wat rustiger, volgende week gaat de gyn eerst kijken of een versie mogelijk is, wanneer deze mislukt of niet kan, zal hij wel met ons bespreken wat de voor- en nadelen zijn van een keizersnede versus vaginale stuitbevalling. Ik heb me voorgenomen hier goed naar te luisteren en naar aanleiding daar van een keuze te maken. Ondertussen blijf ik de hoop houden dat ons beebje iets minder eigenwijs wordt en lekker om draait, hihi!
Oh, 'k was in de war met een dwarsligger (vorige keer lag de kleine nl. dwars) Maar Imoan, hopelijk wil je kindje alsnog draaien. En zo niet, dan veel succes met het maken van je keuze! Pasgeleden was er nog een heel topic over, over kindjes in stuit en stuitbevallingen en ervaringen daarmee. Staat misschien nog maar een paar bladzijden terug...