Thuis of ziekenhuis??

Discussie in 'De bevalling' gestart door lederi62, 23 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

ziekenhuis of thuis?

1. ziekenhuis

2. thuis

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. LoveXx

LoveXx Fanatiek lid

15 feb 2012
    1.754
    116
    63
    Denk dat die keuze toch wel heel erg persoonlijk is.
    Ik ben lekker thuis bevallen! Ik vond het heerlijk! Lekker thuis rondlopen. Je hoort toch vaak dat je in het ZH op bed wordt gelegd.
    Na de tijd kan je lekker in je eigen badkamer douche en in je eigen (schone!) bed liggen! Je hoeft nergens meer aan te denken, kan meteen lekker genieten van je kindje.
    En de rommel? Die is er helemaal niet. Ik heb er niks van gezien, alles was keurig schoon en opgeruimd toen ik uit de douche kwam.
    Ik twijfelde er eerst ook aan. Ik was toch wel bang, dat als er iets mis ging ik misschien wel te laat zou zijn. Maar toen zei iemand tegen me, dat wanneer je in het ziekenhuis ligt er ook eerst een gynaecoloog moet worden gebeld als er iets fout is. En in die tijd dat de gyn er zou zijn, was ik ook al van huis in het ziekenhuis.
    Maar goed, zoals ik al zei..hele persoonlijke keuze!

2. caroline1978

caroline1978 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.200
    0
    0
    In de zorg
    Aan de kust
    Ik wil in principe thuis bevallen, lijkt me fijner, idd na de bevalling al lekker thuis en vooral het weeën op vangen inje eigen omgeving. Wel heb ik nog de mogelijkheid om naar bevallingshotel in het zh te gaan. Als het toch niet fijn voelt kan dat dus! Ik woon op nog geen 10 min rijden dus als ik toch naar het zh moet is het niet enorm lang rijden!

3. lies276

lies276 Niet meer actief

je moet dáár gaan bevallen, waar je jezelf het prettigst voelt.
    houdt er altijd rekening mee dat je misschien in het zh móet bevallen.

als er geen medische reden is om in het zh te bevallen hoef je van tevoren geen keus te maken.
    je kunt tijdens de bevalling altijd nog kijken of je je prettig voelt thuis, of dat je toch liever richting zh gaat (of als je toch graag pijnbestrijding wilt).

ik ben zelf erg pro-thuisbevalling.
    ik word dan ook altijd een beetje kriegel van "voor de veiligheid ga ik naar het ziekenhuis".
    als het medisch verantwoord is (en dat weet je vk), kun je heel veilig thuis bevallen.
    ook een vk heeft alles bij wat ze nodig heeft om in acute gevallen te kunnen handelen.
    laat je dus niet bang maken door enge verhalen, maar kies wat bij je past.
    houdt ook altijd in je achterhoofd dat je, als je in het zh gaat bevallen, je echt niet met 2 cm ontsluiting al mag komen.
    je moet dus, hoe dan ook, met pittige weeën de autorit gaan maken.

4. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik heb voor het ziekenhuis gekozen. Wilde alles bij de hand hebben, omdat ik niet wist wat me te wachten stond. Achteraf (makkelijk praten altijd) had ik prima thuis kunnen bevallen. Prima bevalling en kerngezonde baby gehad. Toch geen spijt gehad van het bevallen in het ziekenhuis, wat was iedereen lief en wat voelde ik me daar in goede handen.

Je mag in er ziekenhuis trouwens doen wat je wilt hoor. Wij werden compleet met rust gelaten.

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier werd van te voren gezegd dat ik prima thuis kon bevallen, had een probleemloze zwangerschap, kindje lag ook prachtig ingedaald; thuisbevalling was gewoon een optie. Maar ik ben dolblij dat ik dat niet gedaan heb, want dan hadden we dus met spoed naar het ziekenhuis gemoeten tijdens het persen en met mogelijk een kind in nood. Dat was zeker geen veilige situatie geweest. En áls het thuis toch gelukt was zonder vacuum, dan had ik alsnog door een gyn gehecht moeten worden dus ná de bevalling direct naar het ziekenhuis. Dan liever veilig poliklinisch bevallen en meteen een gyn bij de hand als het nodig is. Als hij niet nodig is, dan lekker bevallen met je eigen vk en daarna fijn naar huis.

Ik mocht met 4cm richting ziekenhuis omdat ik toen persdrang kreeg, dus rit er naartoe was zeker pittig, maar met volledige ontsluiting + al 1,5 uur persen lijkt me een stuk pittiger.

6. Marianne78

Marianne78 Actief lid

10 feb 2012
    210
    0
    0
    Secretaresse
    Zaanstad
    Ik had de keuze niet om thuis te bevallen omdat ik vanwege mijn medicijnen in het ziekenhuis moest bevallen. Als ik de keuze wel had gehad, was ik ook naar het ziekenhuis gegaan. Het was een fijn idee dat alles daar voor handen was, inclusief pijnbestrijding, en dat er ingegrepen kon worden als dat nodig was. Toen het uiteindelijk niet goed ging, was ik heel blij om in het ziekenhuis te zijn.

Ik woon op 10 minuten rijden van het ziekenhuis en het was mijn eerste kindje en ik heb geen seconde spijt gehad van mijn keuze.

7. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier kraamhotel bevallen, beste van beide..

Geen rommel thuis (mijn boxspring was echt naar de knoppen geweest hoor als ik thuis bevallen was!)
    Pijnbestrijding en artsen beschikbaar een verdieping lager (geboortecentrum zit hier in het ziekenhuis)
    Je bevalt gewoon met je vk en kraamhulp.
    Geen extra mensen die in en uit lopen.
    Douchen en bad wanneer ik dat wilde.
    Man mocht blijven slapen
    Mocht uit bed wanneer ik wilde
    Mooie kamer, met tv/koffie hoekje etc.

Ik moest helaas na mijn bevalling toch naar de ok maar heb wel het gevoel van thuis bevallen gehad. Alleen niet mijn eigen bedje dat was het enige nadeel..

Verder mag je hier met de eerste cm al naar het hotel komen dus ook geen rare capriolen in de auto (al ben ik tot 5 cm wel thuis gebleven).

Kortom het is te overwegen om eens in de buurt te kijken of ze dat bij jou ook hebben. Je kunt altijd naar een info uurtje gaan daar..

8. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Nee hoor niks in mijn lekkere eigen ''betrouwbare'' omgeving. Tijdens de weeen was ik met alles behalve mijn omgeving bezig haha! Op dat moment boeide het me echt geen drol waar ik was! Ben vanaf de eerste wee in het ziekenhuis geweest (ingeleid) en vond het heerlijk. Lekker alle toeters & bellen bij de hand. En geen gesmeer in huis. Bij een tweede zou ik weer in het ziekenhuis willen bevallen.

Ik mocht trouwens gewoon rondlopen hoor in het ziekenhuis.

9. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben helemaal voor thuis bevallen (mits geen complicaties en grote risico's natuurlijk, sommige hiervan zul je van tevoren weten en andere niet).

Kon thuis lekker onder de douche stappen, rondlopen, nogmaals douchen en het laatste gedeelte op bed. Na de bevalling 1 hechting, gelijk douchen en zo weer in een schoon bed (dus troep hoeft niet altijd, en de troep op het moment ruimen ze op).

Vond het heerlijk om daarna niet meer in de auto naar huis te hoeven of met de auto van huis, kon met zoon lekker blijven liggen en een uurtje later de opa's en oma's ontvangen ;)

(Had trouwens het ziekenhuis ook niet meer kunnen halen al had ik die gewild, de bevalling ging te snel!)

Zou het bij de tweede zo weer doen.

Maar het blijft heel persoonlijk, een keuze maken waar je jezelf het beste bij voelt!

10. Doowske

Doowske Lid

16 dec 2012
    67
    0
    0
    Enschede
    Wij verwachten ook ons eerste kindje dit jaar en ik heb gewoon gekozen voor thuis bevallen ........
    En ik laat het allemaal wel op me af komen , kan me wel druk gaan maken om van alles, maar dat helpt niks verder.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Eerste: ziekenhuis omdat mijn man dat graag wilde... kwam goed uit omdat ik geen voelbare weeën had (wel effectief) en ook geen persweeën. Het infuus hielp niet bij de bevalling maar wel bij de nageboorte. Was prima hoor maar niet intiem.

Tweede: thuis... heerlijk, wat een zegen. Lekker mijn eigen douche en bed... super. En rommel? Niets van gemerkt. De rust vooral... echt met je eigen gezinnetje zijn is zoooooo fijn!
    Pijnstilling... nooit nodig gehad en ook vooraf bedacht dat ik dat alleen in nood zou willen en dan kan je alsnog naar het ziekenhuis... Oja, dochter was een sterrekijker... ging thuis ook prima

Mocht de 3e nog lukken dan heel graag thuis maar ivm met GBS waarschijnlijk niet mogelijk.. ook niet erg hoor maar veeeeeel minder fijn.

12. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Alle 3 in het ziekenhuis, en dat was maar goed ook. 1e pijnbestrijding nodig gehad ivm hernia. bij de 2e en de 3e bleef de placenta zitten en moest ik naar de OK. Het lijkt me vreselijk om thuis te bevallen en dan nog naar het ziekenhuis te moeten voor óf pijnbestrijding óf vastzittende placenta of iets anders..
    Vind het gewoon een veiliger idee en als alles goed is met kind en moeder mag je al heel snel weer naar huis.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

DIT is een heel grote misvatting...
    in het ziekenhuis is niet alle medische zorg direct bij de hand. Ook de kinderarts moet gewoon opgeroepen worden en dat geldt ook voor de gyn. De tijd dst het kost om aan jouw bed te staan is in veel gevallen gelijk aan de transfer van huis naar ziekenhuis.

Thuisbevalling geeft geen rommel... en aanloop? Wat bedoel je daarmee?

14. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Je moet doen waar je je het beste bij voelt. Overigens hoef je in het ziekenhuis tijdens de weeen niet in je bed te liggen hoor, ja tenzij je een ruggeprik krijgt. Had zelf ook een prettiger gevoel bij het ziekenhuis omdat ik grote kinders had. (meer kans op complicaties)

15. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Ik woon 20 minuten van het ziekenhuis af. Dus ik denk toch niet dat ze even snel bij mij zouden zijn als in het ziekenhuis. :D

16. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Hmm mijn ervaring is dat de kinderarts opgeroepen wordt voordat het kind geboren is.. ze weten aardig in te schatten wanneer het komt, en bij mij stond alle drie de keren de kinderarts al klaar voordat ik het kindje er uit had.. Hij/zij stond in het halletje al te wachten.
    En de gyn stond ook direct aan m'n bed zodra het nodig was (en dat was 2x nodig ivm vastzittende placenta en heel erg vloeien dat niet stopte). Heb niet 1 keer hoeven wachten!
    Maar misschien ben ik wel verwend daarmee ;)

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar als jij naar het zkh moet wordt het zkh gebeld, daarna stap je jn de auto. 30 minuten later lig je in een bed

Je ligt al in het ziekenhuis en dan blijkt dat je pijnstilling wilt... de gyn en anesthesist worden opgeroepen. Bij deze zijn bezig bij een andere zwangere... 40 min later staan ze aan je bed...

voila... het maakt dus weinig uit.

Het idee dat je in het ziekenhuis alles bij de hand hebt is gewoon niet waar. In de meeste gevallen wordt bevallen met de vk en poliklinisch... dan had je net zo goed thuis kunnen blijven en op het moment van nood naar het zkh gaan (mits het ziekenhuis relatief dichtbij is)....

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja, dat had ook heel anders kunnen lopen en jij was de eerste keer daar op medische indicatie met al pijnstilling (dus al medisch... en niet poliklinisch)

Het idee dat als je roept je gelijk eem riggeprik krijgt, leeft veel en dat valt vaak vies tegen... een uur of 2 wachten is geen uitzondering (mits geen spoed ks)

19. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Mijn voorkeur is thuis. Gewoon eigen omgeving.
    Echter twee maal ingeleid, laatste uiteindelijk KS.
    Bij een derde zal het dus zeker het zh worden.

20. Martha81

Martha81 Actief lid

3 mrt 2009
    221
    0
    16
    thuisondersteuning gehandicaptenzorg
    Friesland
    Onze eerste is in het ziekenhuis geboren met vacuümpomp, de tweede en derde lekker thuis.
    En ook nu ga ik weer voor een thuisbevalling. Heerlijk in je eigen omgeving en idd van de troep merk je weinig..
    Ik heb er in iedergeval nog nooit wat van gezien.
    Ik denk trouwens ook niet eens dat ik het zkh ga halen want per kind beval ik sneller en de derde was er al in 2 uur.

Deel Deze Pagina