Ugh nou mijn jongste moest even bekeken worden door een kinderarts maar dat heeft wel 2 of 3 uur geduurd, voor die er was... Ik was ook alleen maar in het zkh omdat ik vanwege BMI poliklinisch moest bevallen. Gyn heb ik ook niet gezien. Als ik een ruggenprik wilde, moest ik nog anderhalf uur wachten op een gyn, dus zo paraat was die ook niet..
Wat je er bij zegt: mits het ziekenhuis relatief dichtbij is, dat klopt wel. Maar dan nog: Ik had een bloeding bij de tweede. Als ik toen niet in het ziekenhuis had gelegen, had ik dit niet meer kunnen typen. Al woonde ik naast het ziekenhuis, dan nog had dat te lang geduurd. Maar goed, het is mijn ervaring en daarom denk ik wel dat het 'veiliger' is om het z'huis te bevallen.
Oh echt! Wat vervelend zeg! Tsja, ik heb dus een totaal andere ervaring en daarom ben ik wrs ook positiever over dit onderwerp.
Nee ik was niet zo blij met het zkh. Onnodige infusen, onnodig aan de CTG, stinkende vpk aan mijn bed, daarna 1 met een kapotte pieper (die ging dus elke 10 seconden of zo af, dat mensen heb ik echt gezegd dat ze moest oprotten met dat k*tding ) Dus echt, ik zou een moord doen voor een thuisbevalling
Ik ga voor thuisbevallen ben nog niet zwanger maar ik weet wel dat ik dat graag wil. Mijn voordeel is dat ik op 5 min afstand van het ziekenhuis woon dus als ik erheen moet is dat voor mij niet een heel stuk in de auto Ik woon 1 hoog maar heb een lift met een stoeltje erin hahah.
Ik wil ook heel graag thuis bevallen.. woon ook vlak bij het ziekenhuis, kan er binnen 5 minuten zijn. Maar ik bereid me er wel op voor dat we eventueel toch naar daar moeten.. We gaan ook binnenkort naar de info avond in het geboortecentrum.
De eerste keer in het zkh want mijn zoon was prematuur en de tweede keer thuis en ik moet zeggen het was een heel erg fijne ervaring en ik zou het zo weer doen.
Ik ben in het ziekenhuis bevallen, vond ik een veiliger idee, en dat bleek terecht: bij mijn zoontje zat de navelstreng om zijn nek gewikkeld, waardoor zijn hartslag steeds wegviel en hij uiteindelijk met spoed met een vaccuumpomp is gehaald. Ik moet er niet aandenken wat er was gebeurd als ik thuis was geweest. Maar het is een hele persoonlijke keuze en ik denk dat het we echt volledig vanaf hangt waar jij je het prettigst bij voelt. Overigens mocht ik in het ziekenhuis gewoon rondlopen en douchen zoveel ik wilde (kraamkamers waren met douche uitgerust). De autorit was dan wel weer een groot nadeel, die vond ik hels.
Dit hoor ik zo vaak, maar dat is dus ook een misvatting. Het zal per ziekenhuis verschillen, dat kun je vooraf checken, maar in het ziekenhuis hier is 24/7 een gyn aanwezig. Ze stond bij mij dan ook binnen een paar minuten aan mijn bed. Niet specifiek een reactie op jou, maar op eerdere comments: ik word altijd een beetje kriegelig van de bewering dat het ziekenhuis niet veiliger is. Natuurlijk is dat veiliger. In geval van nood is alles bij de hand. Gelukkig is die extra veiligheid in de meeste gevallen helemaal niet nodig en kun je een 'gewone' bevalling prima thuis doen. Je weet alleen helaas nooit vooraf of jouw bevalling gewoon gaat zijn. En dan is het dus een kwestie van hoeveel risico je wilt uitsluiten. Dat is persoonlijk en afhankelijk van waar je je het prettigst voelt. Kies je voor een ziekenhuisbevalling dan kies je voor meer veiligheid, maar een vervelende autorit en minder comfort dan thuis. Kies je voor een thuisbevalling dan kies je voor iets meer risico, maar het comfort en de rust van je eigen huis. Het is maar net waar je je goed bij voelt.
Ik ben bang dat ik de verkeerde keuze maak door thuis te blijven, dit soort verhalen haalt mij misschien toch over om naar het ziekenhuis te gaan. Het vervelende is dat ik echt een huismus ben en ik het heerlijk vind om lekker thuis te zitten , met een kopje thee op de bank Ik blijf het topic gewoon volgen en als het puntje bij paaltje komt, kan ik alltijd nog beslissen. De mening van mijn man is ook wel belangrijk , maar die heeft zoiets van "het is jou bevalling , wat jij het liefst wil" dus niet echt nuttig. Ik blijf nog even twijfelen
Hier is idd ook 24/7 een gyn aanwezig en ook een kinderarts, beiden stonden binnen enkele minuten op mijn kamer.
Ik ben 's nachts bevallen in het zh en moest daarna gehecht worden door de gyn omdat het een totaal ruptuur was. Gyn lag lekker thuis te slapen en het heeft wel een uur geduurd voordat hij er was. Ik ben met spoed naar het zh gegaan voor de bevalling maar dat werd door de verloskundigen van het ziekenhuis gedaan. Daar is geen gyn aan te pas gekomen. (had ie ook niet gered, binnen 5 min na aankomst was de kleine eruit )
je kunt nooit weten of jouw bevalling normaal gaat zijn. dat klopt, maar bij de minste of geringste aanwijzing dat er een complicatie kán komen, neemt de vk geen enkel risico en ben je zo in het zh! zoals hierboven iemand vertelde over een navelstreng om de nek en een hartslag die telkens wat wegviel. als je op zo'n moment thuis bent, wordt er meteen een ambulance gebeld. een vk gaat dit thuis echt niet eerst een poosje aankijken hoor! babysterfte is in Nederland relatief hoog. niet bij thuisbevallingen (wat vaak wordt gedacht) maar 's avonds en 's nachts in een ziekenhuis. dit komt omdat er in veel ziekenhuizen dan geen gyn en kinderarts aanwezig zijn en door "slechte"overdracht. onzin dus om een thuisbevalling risicovol te noemen.
Bij de oudste wilde ik thuis bevallen. Met 8 cm ontsluiting brak de vk de vliezen en bleek zoonlief gepoept. Dus toen met persweeen naar het ziekenhuis. Bij nummer twee maar gewoon bij 5 cm naar het ziekenhuis gegaan. Was maar goed ook want met 8 cm ontsluiting kreeg ik weer persweeen en daarom een ruggenprik. Bij nummer drie gaan we dus weer lekker naar het ziekenhuis.
Ik ben beide keren thuis bevallen, en daar ben ik heel blij mee. Maar om eerlijk te zijn: ik vind 30 min reistijd naar het zkh wel een beetje veel. Weet niet of ik het dan ook zou willen, aangezien ongeveer 50% van de eerste bevallingen die thuis beginnen alsnog naar het zkh moeten. Voor mij was het minder dan 15 min rijden.
Moest in zh bevallen vanwege bloeddruk. ...wat een geluk want mijn placenta kwam niet! Anders had ik door t raam gehezen in de ambu moeten komen!! Was echt een thuis beval goeroe haha maar kom er echt van terug! Geeeen pijnbestrijding gehad! Niet op bed gelegen! Lekker gelopen en in bad bevallen. Dus jou nadelen telde voor mij absoluut niet Snap ook echt niet hoe je erbij komt dat je niet uit bed mag en rondlopen?? T is JOU bevalling mag je lekker zelf weten haha 50 min in auto gezeten vanwege vorst en sneeuw, gewoon overleefd hoor Maar 1u en 10 in zh tot ze er was haha lkkr toch
ik zou echt kiezen voor thuis! ik ben 2 keer thuis bevallen en de laatste keer in t zknhuis. na de 1e bevalling had ik een subtotaal ruptuur en moest ik alsnog naar het zknhuis. was geen probleem hoor. ben met ambulance broeders de trappen afgelopen( 3 hoog zonder lift) 2e lekker thuis gebleven. geen rommel hoor thuis. heb geen rommel gezien. ze hebben vuilniszakken bij de hand en daar gooien ze steeds weer het vieze matje enz in. na de bevalling lekker in mn eigen douche en lekker tutten op mn schone bedje met mn kindje! super was dat. de 3e bevalling moest helaas in t zknuis. viel me absoluut niet tegen hoor! voelde me echt geen nummer kreeg zelfs 2 keer eten terwijl ik in 4 uur bevallen ben haha. maar moest wel net bevallen in mn ochtendjas de gang over naar de douche...vond ik toch niet zo prettig. er waren ook meer mensen bij de bevalling. mn vk, 2 assistenten vh zknhuis en iemand die alles klaar lag voor de baby en het aankleedde. ik heb me thuis echt niet minder veilig gevoeld hoor. de vk heeft zelfs zuurstof bij dr! ze weten echt hoe te handelen. en als je in t zknhuis bevalt moet t kindje gelijk met jasje aan in de maxicosi de auto in. en jijzelf ook. vond het veel lekkerder om lekker in bedje te blijven met de kleine! je kan het toch ook aankijken. misschien wil je het op dat moment wel thuis proberen. zo niet kun je alsnog naar t zknhuis. vergeet niet dat je eigenlijk gewoon een kamer huurt in dat zknhuis. je bevalt als alles goed gaat gewoon met je eigen vk in een kamer in t zknhuis. waarom dan niet lekker in je eigen vertrouwde omgeving in je eigen bed?? oja, voor manlief is het thuis natuurlijk ook beter. hij zat maar naast me met zn mobiel te spelen van verveling....thuis ging hij gewoon lekker rommelen. had ie toch zn eigen ding een beetje.
Ik heb al gereageerd maar even een tip: als je voor ziekenhuis/kraamhotel kiest ben je niet verplicht daar te bevallen. Ik had me aangemeld en wilde ook graag in kraamhotel bevallen maar vk heeft tegen mij altijd gezegd dat ik tot het laatst toe kan beslissen om toch thuis te bevallen.. Wellicht optie om je iig zo nodig wel aan te melden? Enne ik had een ruptuur Gr. 4 no way dat ik daar mee in een ambulance nog mee naar het Zh had willen rijden.. Lag nu binnen 15min op de ok en was toe ik bijkwam ook zo weer bij mijn mannen.. Had het voor mijn man en zoon erg naar gevonden als ik thuis afgevoerd had moeten worden. Ten 2de had nicht haar dochter navelstreng om het nekje en lag niet goed.. Kindje zeer veel zuurstof tekort en overleden.. Tsja kans is klein,maar ik ga hem niet opzoeken. Dus mocht er hier ooit 2de komen dan absoluut niet thuis!
Ik wil absoluut proberen thuis te bevallen. Lekker in mijn eigen omgeving en met de mensen die ik al goed ken. Uit meerdere onderzoeken is ook gebleken dat thuis bevallen helemaal niet gevaarlijker is dan in het ziekenhuis. Ik kan geen enkel onderzoek vinden waarin staat dat uit voorbaat in het ziekenhuis bevallen veiliger is dan thuis. Mocht dit wel zo zijn, zouden we ten alle tijden de ziekenhuis bevalling vergoed krijgen. Dit is nu alleen als je aanvullend verzekerd bent of met medische redenen. Ik vertrouw volledig op mijn vk, ook al zal ik 30 minuten moeten reizen om in het ziekenhuis te komen. Ik voel mij hier prettig bij en ik denk dat dat het aller belangrijkst is tijdens de bevalling welke keuze je ook maakt.