Thuis of ziekenhuis??

Discussie in 'De bevalling' gestart door lederi62, 23 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

ziekenhuis of thuis?

1. ziekenhuis

2. thuis

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.623
    113
    Hier gebeurt de ziekenhuisbevalling in principe gewoon door je eigen vk, maar er is 24/7 een gyn aanwezig en dus binnen een paar minuten aan je bed. En ik ben niet helderziend inderdaad, dus ik kan niet met zekerheid weten hoe het had gelopen. Ik kan alleen afgaan op de vk en gyn de mijn bevallig hebben begeleid en die mij hebben aangegeven dat het heel makkelijk heel anders had kunnen aflopen. Er was niets mis met de vakkundigheid van mijn team, maar sommige dingen lopen nu eenmaal zoals ze lopen.

Maar laten wij ophouden met heen en weer discussiëren, ieder zijn eigen mening.

2. Enjoylife

Enjoylife Niet meer actief

Ik twijfelde ook heel erg en uiteindelijk had ik geen keus meer want moest onder begeleiding van de gyn bevallen. Achteraf allemaal maar goed ook want als ik thuis was bevallen had heeeel anders kunnen aflopen met ons beide.

Bij een eventuele 2e hoef ik ook niet meer na te denken ivm keizersnede. Wel jammer dat ik dus nooit zal weten hoe een thuisbevalling zal zijn :(

3. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Alle 4 mijn kids zijn thuis geboren. Maar mijn jongste zou in het ziekenhuis geboren moeten worden, vanwege laag geboortegewicht. Maar met 39 weken mocht ik toch thuis bevallen, dat was voor mij echt een hele opluchting.

Had al een rondleiding gehad in het ziekenhuis van de verloskamers enzo, mare dat beviel mij allemaal niks. Weet van mezelf dat als ik in het ziekenhuis moet bevallen, dat niet ontspannen gaat.

4. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Toch bijzonder om te lezen dat veel vrouwen denken dat je in het zh niet kan ontspannen.
    Ik heb heerlijk een bad gelegen met mijn vriend naast me op de kruk ook de bevalling was in bad met de vk en een verpleegkundige. Geen toeters en bellen en 10 mensen om je bed...
    En toen mijn placenta in de OK was gehaald 's avonds fam gebeld die ook gewoon om 23:30 gewoon mocht komen was harstikke fijn!
    Vriend bleef slapen op de mooie kraamkamer, vond het prima! Volgende dag lekker naar huis

5. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik denk dat niet, ik ken mezelf! Heb ondanks dat ik ben thuis bevallen, alsnog 1 nachtje in het ziekenhuis gelegen met mn jongste. Bleek na bevalling dat ze toch een te laag geboortegewicht had. Dus moesten gelijk naar het ziekenhuis, ze werd daar een etmaal geprikt op glucose. Mare ik was blij dat ik volgende dag weer naar huis mocht, en dat ik alsnog thuis heb kunnen bevallen.

Voor mij persoonlijk is ziekenhuis echt niet prettig. Net zo voor sommige vrouwen die thuis bevallen niet prettig vinden.

6. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    laat mij maar lekker veilig in het ziekenhuis bevallen, waar ze alles bij de hand hebben.
    Ik wil de beschikking hebben over pijnbestrijding mocht ik het niet trekken.,
    Plus dat ik vernomen heb tijdens de zwangerschapscursus dat de kans dat je uiteindelijk in het ziekenhuis moet bevallen heel groot is. Moet er niet aan denken om door complicaties alsnog halsoverkop naar het ziekenhuis te moeten..

7. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.623
    113
    Joh weet je, in het heetst van de storm tijdens mijn bevalling had het me sowieso niets meer uitgemaakt of ik nou thuis, in het ziekenhuis of in het gangpad van de Albert Heijn had gelegen, ontspannen was ik toen allang niet meer 😉

8. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Maar als jij thuis ligt te bevallen is er toch ook geen kinderarts en gyn aanwezig? Waarom zou het thuis dan veiliger zijn? De verloskundige is in het ziekenhuis er gewoon bij.

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik ben drie keer tjuisbevallen. Erste keer was niet gepland, maar ik vond het wel fijn. Geen gesleep met een pasgeboren baby door de kou, niet met weeen in de auro, en van rommel merk je niks. Als je naderhand gaat douchen, ruimt de kraamhulp slles op en je ziet er niks meer van. Als jij het fijn vindt en de verlpskundige verwacht geen complicaties, zou ik het gewoon doen. Je mag altijd nog kiezen tijdens de bevalling, dus gewoon afwachten hoe het gaat en hoe jij je voelt.

10. lies276

lies276 Niet meer actief

ik beweer ook niet dat thuis bevallen veiliger is!
    uit onderzoek is gebleken dat thuis bevallen (mits geen medische indicatie uiteraard) even veilig is, als bevallen in een ziekenhuis.

ik reageer op berichten van vrouwen die beweren dat bevallen in een ziekenhuis veiliger zou zijn.
    dit is dus feitelijk onjuist.
    uiteraard kun je je wel veiliger voelen in een ziekenhuis of thuis.

11. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Ik heb er ook een tijdje over na zitten denken wat ik nou wilde.
    Toen hoorde ik van mijn schoonzus dat ze thuis was begonnen en alsnog naar het ziekenhuis moest met heftige weeën... Mijn andere schoonzus is de eerste keer in het ziekenhuis bevallen en de 2e keer thuis en die vond dat thuis bevallen helemaal niks...
    Vandaar dat ik toen ook gekozen heb voor het ziekenhuis omdat ik weet dat ik anders alleen maar mezelf bang aan het maken ben dat er iets mis gaat en ze er dan niet op tijd bij zijn.
    Mij beviel het ziekenhuis goed. Ik kreeg zo'n pompje voor de pijn en ik denk dat als ik die niet had gekregen ik helemaal doorgedraaid was van de pijn... dus volgende keer zou ik weer voor het ziekenhuis kiezen:)
    Aan de andere kant lijkt het me ook weer mooi om thuis te bevallen omdat je lekker in je eigen omgeving bent...

12. sydneys

sydneys Niet meer actief

ik raad iedereen aan om in het ziekenhuis te bevallen!!!
    ons zoontje kreeg een aanval, werd helemaal blauw en kreeg geen adem, dit was 2 dagen na de bevalling en wat ben ik blij dat we nog in het ziekenhuis waren!!

we moesten daar blijven vanwege mijn schildklierziekte, hij kon het ook hebben, hij heeft het niet maar had wel een hersenbloeding

13. lies276

lies276 Niet meer actief

wat heftig wat je hebt meegemaakt.
    er heeft vast een engeltje op zijn schouder gezeten toen dit gebeurde!
    hoe is hij er weer bovenop geholpen?

toch denk ik dat dit voorval niet zozeer met de bevalling in het ziekenhuis/ thuis te maken.
    normaal gesproken ga je een paar uur na de bevalling natuurlijk gewoon naar huis. "toevallig"was jij nog daar na 2 dagen.
    bovendien is een hersenbloeding gelukkig bijzonder zeldzaam bij kindjes die na de 32 weken geboren worden.

14. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.623
    113
    Nou ja, ik blijf erbij dat ik het een kwestie van gezond verstand vind, zoals gezegd: ik heb toch echt liever een hartaanval in het ziekenhuis dan thuis.

Daarnaast is 1 van de onderzoekers, Simone Buitendijk, hoogleraar eerstelijns verloskunde en getuige allerlei op internet te vinden publicaties een fervent voorstander van het de-medicaliseren van de bevalling in het algemeen en thuisbevallen in het bijzonder. Niet echt een neutraal uitgangspunt voor dergelijk onderzoek. Voor ieder willekeurig onderzoek, hoe wetenschappelijk van aard ook, geldt dat de uitkomst flink beïnvloed kan worden door de ideeën van de onderzoekers (bewust of onbewust) bij aanvang. Ik heb in ieder geval geen enkele geloofwaardige andere verklaring in het onderzoek gelezen voor de hoge babysterfte, behalve wat speculaties over allochtone vrouwen en rokende moeders ed. Alsof Nederland het enige westerse land met een grote groep allochtone vrouwen, of rokende moeders is...?

Nou ja, ik ben dus iig allesbehalve overtuigd, mede gebaseerd op mijn eien ervaring.

15. lies276

lies276 Niet meer actief

wat kan jij drammen zeg! getsie!
    er zijn meerdere onderzoeken gedaan.
    dit is er één van.
    uit cijfers blijkt dat het sterftecijfer het hoogst is in de avond/ nacht en weekend in het ziekenhuis!
    daar kun je natuurlijk ook flink over speculeren.

kijk, dat jij je veiliger voelt in een ziekenhuis, prima!
    maar uit niks, helemaal niks blijkt dat bevallen in een ziekenhuis, zonder medische indicatie veiliger ís!
    kom anders maar met een onderzoek die het tegendeel bewijst.
    alleen je eigen ervaring is namelijk niet echt representatief.

16. lies276

lies276 Niet meer actief

bovendien vind ik de vergelijking van een bevalling of een hartaanval kant nog wal slaan.
    een bevalling is een natuurlijk proces. een hartaanval betekent een ziek lichaam.
    jammer dat er zoveel vrouwen zijn die niet meer vertrouwen op het kunnen van hun eigen lichaam.
    en áls je dan thuis een hartaanval krijgt scheelt het nogal of je alleen bent, of je hebt een deskundige naast je met alles bij de hand om eerste hulp te verlenen.

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je zegt het zelf al.....er is mogelijk ÉÉN gyn aanwezig en jij bent niet de enige bevallende... het is een misvatting om te denken dat je bij een poliklinische bevalling onmiddelijk zorg aan je bed zal hebben... het kan wel maar geen garantie

18. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Nou Lies, als ik alle berichten zo lees gaan jullie qua 'drammen' toch gelijk op hoor.;)

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@EdN... de belangrijkste verklaringen voor de relatief hoge babysterfte zijn:
    - Relatief hoge leeftijd moeder (veem meer ouwe moeders)
    - beperkte prenatale zorg (veel minder echo's en dus minder momenten om de zwangerschap af te breken...)
    - veel minder afgebroken zwangerschappen (cijfers zijn moeilijk te vergelijken maar in NL worden zwangerschappen vanaf 24 weken mee gerekend... in de meeste katholieke landen bijvoorbeeld niet
    - minder keizersnedes op bestelling
    - meer afstemmingsmomenten nodig (verschillende elementen in de keten)

20. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.623
    113
    #100 EdN, 25 jan 2013
    Laatst bewerkt: 25 jan 2013
    Volgens mij dram ik niet meer dan jij hoor ;)

Maar ik heb het natuurlijk ook over die bevallingen waar het natuurlijke proces niet helemaal zoals bedoeld verloopt. Zoals ik zelf al een paar keer heb gezegd: als alles goed gaat is thuis bevallen natuurlijk net zo veilig, er gaat mij juist om die uitzonderingen. En ik heb me suf gegoogled, maar kan echt geen ander onderzoek vinden. Overigens snap ik dat mijn ervaring niet representatief is, maar het is wel gebeurd en dus werkelijkheid. Macroniveau statistieken boeien me toch minder dan het feit dat ik hier een vrolijk en gezond mannetje heb rondstappen.... Dankzij het ziekenhuis.

Maarreh: ik trek me nu officieel terug uit deze discussie, wordt irritant voor andere lezers, vermoed ik ;). Mijn standpunt is wel duidelijk.

TS, succes met je keuze, doe vooral waar jij je het beste bij voelt en dat zit je altijd wel goed, denk ik.

Deel Deze Pagina