Thuis of ziekenhuis??

Discussie in 'De bevalling' gestart door lederi62, 23 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

ziekenhuis of thuis?

1. ziekenhuis

2. thuis

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.623
    113
    Nog eentje dan, en dan stop ik echt ;) : dit vind ik aannemelijke redenen, maar voor zover ik weet zijn ook dit theorieën?

2. lies276

lies276 Niet meer actief

ik heb gewoon een sterk rechtvaardigheidsgevoel.
    er is iets bewezen en het wordt keer op keer ontkent.
    daar kan ik slecht tegen.:p

het is een beetje hetzelfde als: mijn moeder, mijn tante en de buurvrouw hebben allemaal stevig gerookt tijdens de zwangerschap en kerngezonde kinderen gekregen, dus ik geloof er geen barst van dat het wiegendood zou kunnen veroorzaken. voor wiegendood hebben ze tenslotte nog steeds geen duidelijke oorzaak gevonden.
    zo'n uitspraak is eigenwijs en het tegendeel is bewezen.
    daarom kun je wat mij betreft prima discussieren over het wel of niet prettig vinden, of je wel of niet veilig voelen in een ziekenhuis, maar dat het ziekenhuis veiliger zou zijn is bewezen niet waar.:x

daarbij komt nog dat ik geen enkele keer heb gezegd dat ik de discussie zou stoppen en Edn al twee keer. toch blijft ze posten. ;)

3. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Ik wilde graag (perse, had maar een halve vluchttas klaar) thuis bevallen, maar moest toch naar het ziekenhuis omdat ze in het vruchtwater had gepoept.
    Achteraf gelukkig, want ze is met de vacuüm geboren...

Ik heb er op een gegeven moment op gestaan dat ik van dat bed af wilde.. Had alleen maar rugweeen en dan is liggen niet fijn.
    Dus geef zelf ook goed aan wat jij wilt hoor!!

4. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Whaha idd!!!!! Mee eens!!! :)

5. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.623
    113
    Ja, ik heb een beetje een laatste woord-afwijking en jij zegt steeds van die rechtstreeks op mij gerichte dingen dat ik het niet kan laten :p .

Maarreh.... Rechtvaardigheidsgevoel...??? Leuk voor je, ik begrijp niet goed wat dat hiermee te maken heeft. ;)

6. Locusta

Locusta Niet meer actief

Ik heb geen keus, want ik heb een medische indicatie en moet dus in het ziekenhuis bevallen. Alleen al vanwege de pijnbestrijding vind ik het niet erg...

7. wuppie100

wuppie100 Actief lid

11 jul 2008
    454
    0
    0
    Ik heb thuis gekozen. Ben zelf 2 x thuis bevallen. Ik woon maximaal 10 minuten rijden van deur tot deur van het ziekenhuis. Bij langer dan een kwartief zou ik voor het zh gekozen hebben.

8. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Ik ben 3x thuisbevallen.
    We hadden bij alledrie met gemak binnen 10 minuten in het ziekenhuis kunnen zijn als het nodig was, gelukkig was dit niet aan de orde.
    Ik heb een aantal jaren op de kraam/verlos gewerkt en ben er helemaal niet zo zeker van dat bevallen in het ziekenhuis per definitie veiliger is als er verder geen medische indicaties zijn. Het grote voordeel van thuisbevallen, naast uiteraard de vertrouwde omgeving, vind ik nl. dat je je ervaren verloskundige altijd 100% voor jezelf hebt. In het ziekenhuis waar ik werkte, gebeurde het destijds met regelmaat dat er 7 bevallingen tegelijk gaande waren met 2 of 3 arts-assistenten als begeleiding, die echt niet allemaal superervaren waren. Uiteraard was er dan wel een gynaecoloog oproepbaar, maar dan moet je dus maar hopen dat de arts-ass ervaren genoeg is om in te schatten of de gyn moet komen.
    Het enige wat de VK thuis niet bij de hand heeft zijn een vacuumpomp of forceps; en uiteraard een operatiekamer ;), verder hebben ze alles bij zich wat er in een ziekenhuis ook is.

Dat neemt niet weg dat ik het vollédig begrijp als mensen uit een gevoel van veiligheid liever in het ziekenhuis bevallen! Je moet vooral de plek kiezen die JIJ als het veiligst ervaart. Voor mij was dat thuis, mede omdat ik vrij dicht bij het ziekenhuis woonde, maar dat zegt helemaal niets over hoe een andere vrouw dat ervaart.

9. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    +1

zo is het :)

10. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Wat een grote onzin dat het ziekenhuis "veiliger" is.. Het mooiste argument so far is, het ziekenhuis is voor zieke mensen en bevallen is geen ziekte! Mijn moeder zweert erbij dat het thuis sneller en relaxter is, en ik ben ervan onder de indruk dat ik vaker hoor over hulpmiddelen in het verblijf van ziekenhuis.. Daarom ben ik van gedachten veranderd wil ik niet eens in een kraamhotel bevallen maar lekker thuis en ik woon in het buitenland en t is mijn bevalling en ik doe whatever the f3?7 i want! Ha

11. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Oh en mijn opa heeft een hartinfarct gehad en overleeft en toen hij met klachten bij de huisarts langs ging was het al 15 uur aan de gang.. Een grote misconceptie over wat een hartaanval kan inhouden en zelfs dat verschild, als je rikketik er ineenkeer mee ophoud dan is er echt wel wat meer aan de hand en waren wij hoogst waarschijnlijk uitgestorven als dat iets normaals was tijdens een bevalling.,,

12. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Had hier een soort combi: zat bij een vk praktijk die in een ziekenhuis zat. Zij deden dus alleen ziekenhuisbevallingen. Dit omdat mijn man (Noord-Amerikaan) echt in de stress schoot bij het idee van een thuisbevalling en ik niet zo'n behoefte had aan ook nog eens een vent met de zenuwen haha.

Maar, omdat wij letterlijk bij dat ziekenhuis om de hoek woonden, ben ik het eerste gedeelte van de bevalling gewoon thuis gebleven. Vervolgens halverwege in het ziekenhuis gecontroleerd: bleek dat ik 3-4cm ontsluting had. Dus toen zeiden ze: meid ga lekker weer naar huis, in je eigen omgeving en kom over 4u maar weer terug. Gevolg was wel dat ik later met persweeen in de auto zat (rest van de ontsluting ging wat sneller dan gemiddeld), maar het was toch maar 2 minuten dus dat was te doen. En uiteindelijk erg blij dat ik in het ziekenhuis was voor het persen, want dat viel me nogal tegen, en na anderhalf uur heeft de vk de gyn er toen bijgehaald omdat ik totaal uitgeput was. Kreeg wat extra weeenopwekkers, en toen was m'n zoontje d'r in nog 1 wee... Maar was ik thuis geweest, dan was ik dus waarschijnlijk alsnog naar het ziekenhuis gebracht.

13. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Ik heb meer voordelen gehad om in het zh te bevallen.

Mijn zoontje zat vast en is met spoed door de tang gehaald.
    Geheel onverwachts moest ons mannetje daarna met spoed naar een ander zh. Dit werd geconstateerd door de kinderarts. Ik weet niet of het op zo'n korte termijn ook ntdekt zou zijn als hij niet zo grondige controle had gekregen.
    Blij dus dat we toen in het zh waren.

Bij de tweede bevaling was ik weer blij dat ik in het zh was. Mijn placenta liet niet los en ik bloedde vreselijk. Al snel werd ik met spoed naar de ok gereden om onder narcose de placenta te verwijderen om zo het bloeden te laten stoppen.
    Vanuit huis zou dit veel meer gedoe en stress hebben opgeleverd.

Blij dus dat ik beide keren in het zh ben bevallen.

14. Netje84

Netje84 Actief lid

2 apr 2012
    296
    0
    0
    Ik heb ook ziekenhuis gestemd.
    Ben het helemaal eens met de voordelen van een thuisbevalling, en dat lijkt me dan ook heel prettig, maar toen ik hoorde dat 50% van de thuisbevallingen toch nog in het ziekenhuis voort wordt gezet was ik overstag. Een kans van 50% is wel heel groot! En dan te bedenken dat je thuis voor niets alles hebt voorbereid, troep ed. En de eerste fase van de ontsluiting ben je sowieso nog thuis, dus dan kun je lekker nog even je eigen ding doen, als het goed is!

15. Maia

Maia Niet meer actief

ik heb bij Fleur altijd het idee gehad, ik begin thuis en ik zie wel waar ik eindig. En achteraf gezien maar goed ook, want ik wilde uiteindelijk pijnstilling dus wij naar het ziekenhuis en goed dat ik daar was, want er waren wat complicaties. Waardoor ik de bevalling van Tim in het ziekenhuis moest doen, ze wilden daarmee geen risico nemen. Desondanks ging die bevalling zo snel, dat ik bijna het ziekenhuis niet meer gehaald heb. Maar ook bij hem, maar goed dat ik in het ziekenhuis was.

16. lien123

lien123 Niet meer actief

Ik was ook helemaal voor de thuisbevalling. Mijn vriendin had er ook 2 thuis op de wereld gezet, dus dat kon ik natuurlijk ook! Ik werd ook erg aangemoedigd door verschillende vk's om me heen.

Wat een desillusie! Bij mij is zo'n beetje alles fout gegaan wat er fout kon gaan (uiteindelijk hebben we het allebei overleefd, dat wel). Mijn gyn zei later zelfs dat als we te laat in het ziekenhuis waren gekomen, mijn kind dan hersenbeschadiging had kunnen oplopen. Ik heb op de IC gelegen, nou ja verzin het maar het ging fout. Ik moet er toch niet aan denken dat ik thuis was geweest.

Het is wel zo dat 's nachts er vaak geen gyn aanwezig is, die moet ook opgeroepen worden van thuis, dat duurt ook een kwartier. Maar je bent er dan wel. Ik moest met persweeën naar het ziekenhuis, en dat was geen pretje.

Volgende keer sta ik bij het eerste krampje bij de deur van het ziekenhuis: 'Ding dong, het is begonnen! Waar kan ik mij melden?' :D

17. GIO2009

GIO2009 Actief lid

29 jan 2013
    110
    0
    0
    Mijn keuze was dat ik in het ziekenhuis wou bevallen wat daarnaa ook wel moest wegens te lang gebroken vliezen.

Ik ben opgegroeid met het idee dat bevallingen altijd in ziekenhuizen gebeuren en niet thuis. Het is pas toen ik in Nederland kwam wonen dat ik hoorde dat mensen ook thuis bevallen.

Als ik zwanger wordt van de 2de kies ik alweer voor de ziekenhuis omdat het me toch een wat veiliger gevoel geeft.

18. Venice

Venice Actief lid

15 nov 2011
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een half uur in de auto naar het ziekenhuis is best lang met weeën, maar met complicaties een hel lijkt me. Wat vind je verloskundige? Ik ben in het ziekenhuis bevallen met m'n eigen verloskundige en ze hadden daar een heerlijke ruimte met eigen douche en zo. Ook voldoende tijd gehad om na afloop te genieten en bij te komen. Maar ik begrijp mensen die thuis willen bevallen ook heel goed, zeker als je niet heel ver van het ziekenhuis woont.

Ik heb zelf voor het ziekenhuis gekozen omdat ik, net als Netje84 een statistiek had gezien dat de helft van de vrouwen bij hun eerste thuisbevalling alsnog naar het ziekenhuis moet. Mij had het thuisbevallen daarom alleen maar stress gegeven.
    Vond het trouwens erg bijzonder om met een lege maxicosi weg te gaan en met een volle terug te komen :)

19. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Ik heb geen keuze ik moet in het ziekenhuis bevallen, en dat vind ik helemaal niet erg. Persoonlijk vind ik het ziekenhuis een fijner idee.

Maar begrijp ook wel waarom veel vrouwen thuis willen bevallen, lijkt mij ook wel fijn. En als je zo in het ziekenhuis bent waarom niet.

20. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    De allergrootste voordelen van thuis bevallen vind ik het volgende:
    - Je voel je op je gemak op je eigen plekje, eigen spulletjes om je heen.. Veel rust dus wat de bevalling vaak ten goede komt!
    - Er zijn bijna (de kraam..) geen vreemden die rond je bed hobbelen dus geen zusters, wisselingen van dienst weer anderen, co assistenten etc..
    - Je hoeft niet met je pasgeboren baby door het ziekenhuis en in de auto, zelf ook niet.. Bovendien vind ik(maar dit is niet echt een argument, mijn gevoel) het een naar idee dat er allemaal zieke mensen om mijn pasgeboren frummeltje heen zijn in een ziekenhuis.
    - Ondanks dat ik erom heb gesmeekt ben ik hartstikke blij dat ik geen pijnbestrijding heb gehad! Ik denk dat ze sneller ingrijpen in een ziekenhuis, makkelijker pijnbestrijding maar ook sneller een knip ofzo. Ben blij dat mij dat bespaard is gebleven! Maar mijn tweede mannetje was benauwd, toen moest ik doorpersen. Dit was gelukt hoor hij was er twee minuten later. Maar in zo'n situatie denk ik dat ze ook wel een knip kunnen zetten om hem er sneller uit te krijgen bijvoorbeeld!

Het allergrootste nadeel vind ik dat het me verschrikkelijk lijkt om met weeën in een auto/ambulance te moeten! Ik denk dat als het bij mij zover was gekomen ik alles op alles had gezet om mijn ukkies er zo snel mogelijk thuis uit te krijgen hihi..

Ohja, ik ben drie keer thuis bevallen!

Deel Deze Pagina