Thuis of ziekenhuis??

Discussie in 'De bevalling' gestart door lederi62, 23 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

ziekenhuis of thuis?

1. ziekenhuis

2. thuis

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Dit vind ik een ander verhaal. Als het moet is het niet anders en vaak is er ook een goede reden voor! Dan is het ziekenhuis gewoon beter:)

2. patriciaenbaby

22 mrt 2012
    73
    0
    6
    epe
    Hallo,
    Ik wilde eigenlijk in eerste instantie thuis bevallen maar naar overleg met me partner toch maar besloten naar het ziekenhuis te gaan.
    Maar goed ook want me dochtertje had in het vruchtwater gepoept en is met een vaccuum geboren mijn geluk dat ik in het ziekenhuis was anders had ik een knip gehad.
    en nu had ik 3 kleine hechtingen omdat het geschaafd was .

dus voor mij het ziekenhuis.

3. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik vind 30 minuten onderweg naar een ziekenhuis wel wat aan de lange kant. Is dat per ambulance? Indien ja, denk ik dat het in jouw specifieke geval misschien toch beter is om voor het ziekenhuis te kiezen.

Statistisch gezien zijn geplande thuisbevallingen tot nu toe volgens betrouwbare onderzoeken gemiddeld net zo veilig als geplande ziekenhuisbevallingen zonder medische indicatie.

Mijn man en ik zijn er nog niet helemaal uit, maar we denken dat we de keuze helemaal niet gaan maken, tenzij de beslissing voor ons genomen wordt door een medische indicatie. Dus zorgen dat thuis alles klaarligt en dat ook de vluchttas goed ingepakt is (dat is sowieso een goed idee natuurlijk). Je begint altijd thuis, want met een paar cm ontsluiting nemen ze je normaal gesproken echt niet op in het ziekenhuis. Als het eenmaal begonnen is, kijken we hoe het gaat en hoe het voelt, om de eenvoudige reden dat we geen van beide kunnen inschatten hoe ik ga reageren als het eenmaal zo ver is. Als het niet goed gaat en de vk raadt ziekenhuis aan, dan gaan we uiteraard naar het ziekenhuis. Maar als het goed voelt thuis en er is geen enkele reden om te denken dat de kleine en ik gebaat zijn bij een rondje ziekenhuis, dan blijven we mooi thuis. :)

4. caroline1978

caroline1978 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.200
    0
    0
    In de zorg
    Aan de kust
    @raket: ik sluit me volledig bij jou aan, zo zijn wij het ook van plan te doen!!

5. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Als ik thuis was bevallen had ik dit niet meer kunnen schrijven.
    Better safe than sorry

6. caroline1978

caroline1978 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.200
    0
    0
    In de zorg
    Aan de kust
    @wachtende: waarom dan als ik vragen mag? Dan heb je iig een uitzonderlijke situatie meegemaakt!

7. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Wachtende, ik heb zojuist met veel interesse je bevallingsverhaal gelezen. Wat moet dat enorm zwaar geweest zijn allemaal! Ik hoop dat je er inmiddels weer een beetje bovenop bent, want het lijkt me echt heftig.
    Toch wil ik even vermelden dat je zo te lezen wel een fikse medische indicatie had waarmee je niet thuis mag bevallen, en dat je weliswaar wel goed in de gaten werd gehouden, maar dat het toch even duurde voordat men besloot om een infuus aan te leggen. Desondanks snap ik dat je waarschijnlijk doodsbang en hondsberoerd was, en dolblij dat je in het ziekenhuis was en niet thuis..!

8. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Sinds ik een bevalling meegemaakt heb, vind ik het eigenlijk bijna onverantwoord om thuis te bevallen. Er kunnen zoveel dingen mis gaan...vind het gewoon gokken dat alles maar goed gaat.

9. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Thuis als dat kan, alleen bij indicatie naar het ziekenhuis. Zonder medische indicatie vind ik het ongehoord om gebruik te maken van medische voorzieningen. Van mij mogen ze de eigen bijdrage daarvoor dan ook flink omhoog gooien.

10. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    ik sluit me aan bij Lousaa....

11. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Is dit jouw eerste kindje, dus je eerste bevalling die gaat komen?
    Ik had voor mijn eerste bevalling ook een andere mening dan nu. Ik zou nu in NL bijna verplicht willen stellen om in het zkh te bevallen. Er kan echt heel veel mis gaan. Waarom onnodig risico nemen?

12. lien123

lien123 Niet meer actief

Ja ik dacht er eerst ook anders over, tot ik ging bevallen....nu begrijp ik er niets van dat je thuis gaat bevallen. Geen haar meer die daar aan denkt. Het heeft ook vooral met geld te maken.

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Waarom zou dat met geld te maken hebben? ;) Beetje kortzichtige reactie.

Zelf de eerste keer in het zh bevallen (zonder indicatie) en twee keer thuis (waarvan de laatste keer zo onverwachts snel dat de vk er niet eens was) en doe mij echt maar die thuisbevallingen. Heeft niets te maken met dat ik liever een risico neem met mijn eigen gezondheid of die van het ongeboren kindje omdat ik geen geld wil uitgeven aan een zh bevalling zonder indicatie, maar gewoon met wat ik (en mij man) fijner vind(en). Dit laatste lijkt me erg belangrijk, want hoe meer op je gemak hoe soepelere je ontsluiting over het algemeen vordert.

14. lies276

lies276 Niet meer actief

uit gedegen onderzoek is gebleken dat een thuisbevalling, mits geen medische indicatie even veilig is als een ziekenhuisbevalling.
    je loopt met een thuisbevalling dus geen groter risico.

15. lien123

lien123 Niet meer actief

@abri: ik bedoel, als iedereen in het ziekenhuis standaard zou bevallen, dat het dan niet te meer te betalen is voor de gezondheidszorg hier in NL.

16. liefsvanmama

liefsvanmama Niet meer actief

Als ik gewoon mocht bevallen, dan zou ik voor thuis hebben gekozen.
    Die keus had ik niet, omdat vooraf duidelijk was dat ik een risicobevalling zou gaan krijgen. Ik moest in het zkh bevallen, en ook al vanaf het eerste begin.

Nou was het goed dat het in het zkh moest hoor, uiteindelijk werd het een spoedks, maar prettig vond ik het niet. Voelde me niet ontspannen en daardoor vlotte het niet. Maar in het zkh heb je bij een gewone bevalling wel bewegingsvrijheid hoor. Je mag gewoon lopen en douchen etc. Pas als er risico's zijn niet, maar goed, dan is het dus sowieso beter dat je wel in het zkh bent.

Overigens hier zijn gewoon standaard 2 vk en 2 gynaecologen aanwezig, dus niks met oproepen ofzo. Die zijn er gewoon.
    Aan de andere kant, bij een thuis bevalling heb je de vk gewoon lekker voor jezelf. In het zkh moest de gun toch wisselen tussen jou en andere barende vrouwen. Dat vond ik wat vervelend. Iedereen kent de verhalen van persweeeen een uur moeten tegenhouden tot de gyn tijd voor jou heeft.

Ik vind het erg jammer, maar mocht ik weer zwanger raken, dan zal ik de volgende keer ook weer in het zkh moeten doen.

Ts, wat heb je inmiddels besloten?

17. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Ja erg he? In andere landen kan het wel. Bijv. Belgie en Frankrijk.

18. doowspenniej

doowspenniej Actief lid

7 feb 2013
    380
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    goh ja vond deze vraag ook moeilijk in begin van mijn 1e zwangerschap.
    Dacht eerst in het ziekenhuis vanwege naaste familielid met spina bifida
    mocht er wat zijn met je kindje of met je zelf ben je al op de "juiste" plek.
    heb uiteindelijk toch gekozen voor thuis bevalling, ondanks mijn angst dit vanwege het enorme eigenrisico wat er aan kleeft,
    vk heeft wel gezegt dat het een medische indicatie werd als ik pijnstilling wilde. waardoor je het eigenrisico niet hoeft te betalen

ben uiteindelijk gewoon thuis bevallen,
    vond het wel lekker dat ik gewoon mijn eigen spulletjes bij de hand had kon gewoon doen waar ik zelf wilde gaan en staan.
    en niet met weeen de auto in hoefde ( moest bijna toch wel naar zieken tijdens flinke weeen omdat ontsluiting niet vorderde )
    hoefde na de bevalling ( extreem vermoeid ) niet nog eens naar huis
    en idd niet teveel mensen aan je bed
    alhoewel ik wel een wisseling had van dienst van de verloskundige
    maar deze kende ik wel allebei van de afspraken

wat meegespeeld heeft met mijn keuze is dat mijn man een hekel heeft aan ziekenhuiszen ivm vroeger veel teveel in ziekenhuizen rondgehangen mede door fam met spina bifida
    en mocht er wat gebeuren. wij zijn hier binnen 5 minuten in het ziekenhuis

19. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Ik denk dat je het anders bedoelt, het risico is overal hetzelfde. Zelfs als je bij wijze van spreken op het dak bevalt heb je dezelfde risico's.
    Het gaat er ook om of ze thuis aan de eventuele complicaties iets kunnen doen. Ik ben in het ziekenhuis bevallen en had een fluxus (nabloeding). Gelukkig niet zodanig dat ik een bloedtransfusie nodig had. Als dit wel het geval is moet je vaak alsnog naar het ziekenhuis.
    Ik vind het trouwens een goede situatie dat je in NL kunt kiezen en je daar je eigen mening over mag hebben. Het blijft iets heel persoonlijks. Ik ben vrij natuurlijk, in het zkh bevallen en vond pijnstilling bv. weer niet zo nodig maar zag het niet zitten om thuis te bevallen.

20. Hier was het makkelijk, viel geen keus te maken ivm medische indicatie..

Maar anders had ik ook ziekenhuis gekozen denk ik. Omdat de buren anders alles horen. :)

Deel Deze Pagina