Thuis- of ziekenhuisbevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Basisuil, 3 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.270
    5.870
    113
    Vrouw
    Wilde graag poliklinisch in het ziekenhuis. Mijn vliezen braken met 37 weken maar na 48 uur nog steeds geen weeën en werd toen medisch ivm inleiding. Uiteindelijk bevallen middels een spoedkeizersnede, 96 uur na het breken van de vliezen.

2. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Ik wilde graag thuis bevallen, maar de 1e kwam te vroeg, dus moest naar het ziekenhuis. Dat werd uiteindelijk een ks en daarom moesten de andere 3 bevallingen ook in het ziekenhuis.

3. Madeliefje1234

Madeliefje1234 Actief lid

6 dec 2018
    227
    205
    43
    Vrouw
    Bij eerste bevalling thuis. Het was super fijn! Lekker in eigen omgeving, in m'n bubbel. Niet tijden bevalling nog weg. Fijne verloskundige waar ik op gemak voelde.

4. bluedrake

bluedrake Fanatiek lid

1 aug 2018
    3.691
    4.051
    113
    Vrouw
    Ziekenhuis, medisch..ik wilde echt heel graag thuis bevallen maar dat ging echt niet meer door. Veel te hoge bloeddruk.

Blij dat het het ziekenhuis is geworden, anders had ik dat niet meer na kunnen vertellen.

5. Akka

Akka Fanatiek lid

2 sep 2019
    1.392
    1.493
    113
    Vrouw
    Mijn eerste een tweede bevalling waren thuis, maar in beide gevallen ben ik wel na de bevalling met ambulance naar het ziekenhuis verplaatst wegens bloedverlies. Desondanks ben ik heel blij dat ik thuis heb kunnen bevallen. Ik was enorm relaxt en ontspannen in mijn eigen bubbel. Ik was dus ook enorm opgelucht toen ik na mijn eerste (de bloeding was gestopt toen we in het ziekenhuis aankwamen) nog net onder de grens (1l, ze hebben het wel "naar beneden" afgerond) zat en daardoor de tweede keer alsnog thuis kon bevallen.

Ik hoopte dat ik het ritje naar het ziekenhuis de tweede keer kon voorkomen (ik had bij de eerste amper geplast tijdens de bevalling, dus dat was één van mijn peilers), maar helaas was het bij de tweede erger en moest ik daar zelfs naar de OK. Ik heb me er nu dus maar bij neergelegd dat mijn lijf en beetje hulp nodig heeft om mijn baarmoeder weer samen te laten trekken en daarom heb ik dit keer een plaatsindicatie, wel onder verloskundige begeleiding dus en als het aan mij ligt zie ik niemand van het ziekenhuis tot de baby er is. Hopelijk kan ik dan ook een mooie bubbel creëren.

En wie weet loopt het wel zoals bij @Basisuil of @Neskio , want van 6 naar 10cm ging hier ook beide keren razend snel. Mochten jullie nu dus trouwens weer thuis bevallen omdat je niet teveel bloedverlies had bij de tweede? Wel heel fijn dat het zo liep!

@hibiscusje Over de troep: ik was bevallen op de bank bij de eerste (had ik ook niet zo gepland, ik wilde in bad, maar dat beviel me niet) en ik had dus veel bloed verloren, dus de bank was behoorlijk goor. Maar de verloskundige en de kraamzorg hebben terwijl ik naar het ziekenhuis werd verplaatst alles in de was gegooid en met zout en zo behandelt en er was vrijwel niets meer van te zien toen ik thuis kwam. De tweede keer hetzelfde verhaal (toen was het allemaal wat minder erg omdat ik op bed iets betere voorzorgsmaatregelen had genomen). Die mensen zijn geweldig.

6. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    @Akka we weten waarom ik bij de 1e zo'n bloedverlies had.
    Zenuwen lagen plat en voelde mn blaas niet, mn blaas zat veel te vol waardoor mn baarmoeder niet kon samenkrampen.
    Nadat de katheter geplaatst was hield het bloeden ook meteen op.

Ik mocht van de vk opzich bij de 2e al thuis bevallen, ze vonden dat verantwoord, ook al was het advies ziekenhuis. Maar mijn man wilde dat niet. Alleen helaas, dat ziekenhuis werd hem niet.
    Bij de 2e amper bloedverlies gehad en denk niet dat het nu een discussie is. Mede ook omdat het zo duidelijk is waar het bloedverlies vandaan kwam.

Overigens bij de 1e een bed met bloed, badkamer met bloed, handdoeken met bloed, trap onder het bloed en de stoel onder het bloed.
    De toppers kraamzorg en verloskundige hebben alles opgeruimd en schoongemaakt en alles was netjes toen we weer thuis kwamen.

Bij de 2e op de bank bevallen (enige wat nog haalbaar was) en er is heel snel een matje onder me gefrommeld en bank bleef netjes.

7. Akka

Akka Fanatiek lid

2 sep 2019
    1.392
    1.493
    113
    Vrouw
    @Basisuil bij mijn eerste was dat dus ook de theorie, mijn blaas was helemaal vol en ze hebben pas toen ik al vrij veel bloed had verloren en katheter geplaatst. Ik ben toen dus nog wel naar het ziekenhuis verplaatst, maar daar aangekomen begon mijn baarmoeder wel goed samen te trekken. Ze hebben toen voor de zekerheid wel nog extra oxytocine via het infuus gegeven. Maar door mijn volle blaas hoopten we bij de tweede inderdaad dat als ik goed ging plassen het wel goed ging. Ik heb dat toen echt heel zorgvuldig gedaan en mijn blaas was helemaal leeg, maar desondanks gebeurde het weer en was het nog erger waardoor ze dus Manueel op de OK mijn baarmoeder hebben moeten leeghalen. Ik begrijp wel dat zwaardere kinderen (beide rond de 4 kilo met 38/39 weken zwanger) en een eerdere zwangerschap met bloedverlies de kans helaas groter maken.

Achja, zul je zien dat het dit keer allemaal goed gaat haha. Maar zo niet dan vind ik het ook wel prima om een keer niet meer de ambulance te gaan haha. Maar ik heb er na de voor bevalling wel flink om gehuild dat ik het niet nog een keer thuis ga meemaken waarschijnlijk.

Oh en dat bloed op de bank zou inmiddels sowieso niet meer opvallen onder alle vlekken haha. Ik heb het voorlopig maar opgegeven om een schone bank te hebben Hahaha

8. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    1e poliklinisch in het ziekenhuis. Werd medisch omdat ze in het vruchtwater gepoept had. Ik vond het achteraf niet fijn in het ziekenhuis, teveel mensen, en lopende band werk. Met de verpleegkundige hadden we totaal geen klik.

de 2e thuis ondanks ze ook in het vruchtwater gepoept had. Fijne bevalling gehad met eigen verloskundige.

3e ook thuis, ondanks hij ook in het vruchtwater had gepoept. Ook een fijne bevalling gehad.
    Kraamzorg was te laat ivm snelle bevalling.

ik vond thuis zeker het fijnste ivm eigen douche, terug in je eigen schone bed. Eigen omgeving. Eigen verloskundige. Als er nog een vierde zou komen ( komt er niet :p) zou ik zeker weer thuis willen bevallen.

Ongeduldig90 vindt dit leuk.
  9. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

1e ziekenhuis. Inleiding met ruim 41 weken. Wilde heel graag thuis, maar helaas. Ziekenhuis ook niet als fijn ervaren. Continue iemand anders aan je bed die weer wil kijken hoe het ervoor staat.
    2&3e thuis bevallen met eigen verloskundige. Echt 2 droom bevallingen gehad. Mocht er ooit een 4e komen hoop ik ook dat het gewoon weer thuis kan.

10. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Bij beide in het ziekenhuis. En had ook niet anders gewild. Ik ben persoonlijk anti thuis bevallen.
    Nu had ik ook weinig keus want ik was bij beide medisch en onze dochter is ingeleid maar beide keren zijn prima verlopen en ik zou bij een eventuele 3e ook gewoon weer zonder morren in het ziekenhuis bevallen.

11. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Ik begrijp dat wel. Ziekenhuizen zijn anders dan vroeger steeds meer geconcentreerd. Niet iedereen heeft meer een verlosafdeling in de buurt of in het eigen ziekenhuis. Langere afstanden kunnen voor risico's zorgen.

Daarnaast willen mensen gewoon geen risico lopen met een geboorte. Want thuis is misschien een ideaalbeeld. Maar als het verkeerd gaat ben je echt niet altijd "zo" in het ziekenhuis.

Ik ben veel te nuchter voor geurkaarsen, zacht licht en tintelende muziek. Voor mij was met de eigen verloskundige op de verloskamer in het ziekenhuis de beste oplossing. Er kwam niemand verder de kamer in om te storen (alleen de vaste kraamzorg). Maar in geval van nood is wel alles en iedereen bij de hand. Het ziekenhuis heeft hier 24/7 een ok met bijvoorbeeld gynaecoloog en anesthesist.

Ik ken teveel voorbeelden uit mijn omgeving waarbij men alsnog voor/tijdens/direct na de bevalling naar het ziekenhuis moest. Al dan niet per ambulance. En ook zaken waarbij het bijna of (heel verdrietig) echt verkeerd is gegaan thuis. Dat wil ik dus niet. Bevallingen zijn onvoorspelbaar is mijn ervaring.

12. Nixter

Nixter Fanatiek lid

14 jul 2016
    1.659
    1.337
    113
    vlakbij Amsterdam
    Bij de eerste ben ik in het ziekenhuis bevallen.
    Heb hier een trauma aan overgehouden.

Bij de tweede heerlijk thuis bevallen, in bad.
    De troep waar hierover gesproken wordt herken ik niet.
    Het bad was zo opgeruimd. De enige troep die er over was, was een emmer met afval (heb ik een keer gezien, bij de tweede keer kijken was die al weg) en het matras op de grond, wat we hadden neergelegd..

Als alles goed mag gaan, wil ik deze keer ook graag thuis bevallen.

Ik vind dat iedereen een eigen keuze mag maken, maar de bangmakerij over thuisbevallingen vind ik echt niet op z'n plaats... kan ik me zelfs boos om maken.

Lara123, Ongeduldig90, Cobon en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Helemaal met je eens. Veel mensen beseffen niet dat een verloskundige ook gewoon medisch geschoold is. Ik vond mijn verloskundige velen malen beter dan die in het ziekenhuis.

Verhalen van: ja die en die moest toen naar ziekenhuis... dat kan maar ook in een ziekenhuis gaat veel mis en het is bewezen dat in ziekenhuizen sneller ingegrepen wordt waardoor er weer andere complicaties ontstaan. Je bent niet per definitie beter af omdat je in een ziekenhuisbed bevalt.

1x in ziekenhuis bevallen en 1x thuis. Ik zou zo weer voor thuis kiezen.

14. Imyselfandi

Imyselfandi Bekend lid

23 mrt 2022
    721
    697
    93
    Vrouw
    Ik wil graag poliklinisch in het ziekenhuis bevallen, want ik woon in een enorm gehorig appartementencomplex en voel me daar dan niet comfortabel bij ... helaas!

15. Akka

Akka Fanatiek lid

2 sep 2019
    1.392
    1.493
    113
    Vrouw
    Ook ik ben het er zeker mee eens. Ik ben beide keren thuis bevallen en vervolgens wegens bloedverlies met een ambulance naar het ziekenhuis verplaatst. De eerste keer is dat met een sisser afgelopen, de tweede keer moest ik uiteindelijk naar de OK. Voor mij was het alleen maar een teken dat ik NOOIT in gevaar ben geweest. Natuurlijk is het niet ideaal om in een ambulance verplaatst te worden, maar het komt wel goed. Ik heb niet voor niets gekozen om dit een tweede keer weer te doen. Wellicht is het anders als je inderdaad heel ver van een ziekenhuis vandaan woont, maar dat is in de meeste gevallen in Nederland niet echt een probleem. Verloskundigen kunnen heel accuraat handelen en zullen meestal op tijd de beslissing nemen.

In mijn geval is het nu wel duidelijk dat thuis bevallen wellicht niet de ideale keuze is (een ambulance ritje na je bevalling is ook niet ideaal), maar ik wil de volgende keer wel met alleen de verloskundige in mijn ziekenhuiskamer bevallen.

rossi1 en Muisje2016 vinden dit leuk.
  16. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Dat kan ik me voorstellen!

Het doet me denken aan iets wat ik jaren geleden tijdens mijn werk als verloskundige meemaakte.

Ik kwam thuis bij een vrouw met weeën die ging bevallen van haar derde kindje. Ze wilde graag poliklinisch bevallen, vooral omdat ze in een flat woonde, niet zoveel plek en vrij gehorig.

Toen ik aan kwam had ze al behoorlijk pittige weeën, oudste twee kinderen net door opa en oma opgehaald, en ik zou checken hoeveel cm ontsluiting ze had voordat we naar het ziekenhuis zouden gaan. Je raad het al: 9 cm, het ging veel te snel om nog in de auto te stappen. Op zich legde ze zich daar vrij snel bij neer, ze was niet bang voor een thuisbevalling en ze wilde zelf ook absoluut niet meer in de auto.

Samen met aanstaande vader alles klaargezet en 15-20 minuten later kreeg ze persdrang. Even omschakelen van wegpuffen naar meepersen, dus ik zei "toe maar, je mag eraan toe geven."

Maar tijdens de volgende weeën merk ik dat ze in houdt en zich er niet aan kan over geven. Ik benoem wat ik zie/merk en vraag of ze bang is, of er iets is waarom ze niet mee durft te persen. Ze gaf aan dat ze zich druk maakte of de buren haar konden horen. (Niet dat ze veel lawaai maakte hoor, maar een kreet tijdens het persen is vrij normaal.)

Het was midden op de dag en haar buren waren allemaal oudere mensen die de hele dag thuis waren en alles in de gaten hielden. Toen kwam ik op het idee om muziek op te zetten! Lekker hard, dan denken ze hooguit "jemig, wat hebben die de muziek hard" ipv "oh, de buurvrouw is aan het bevallen".

Werkte perfect! De man zette keihard Classic FM op en terwijl er een of andere opera uit de speakers knalde, gaf de dame een oerkreet (die niemand hoorde) en baarde in 3 minuten haar kind!

We konden er alledrie hard om lachen! Ze zei: dat was precies wat ik nodig had! En later op kraamvisite gecheckt, geen van de buren had iets meegekregen van de bevalling :D

Kortom: mocht er nood aan de vrouw zijn en het ziekenhuis is geen optie meer, dan is dit ook een oplossing ;)

Dubbelgeluk, Lara123, Basisuil en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. RoosAnne

RoosAnne Actief lid

23 feb 2018
    210
    197
    43
    Vrouw
    De eerste keer moest ik in het ziekenhuis, ivm de trap in onze woning. Ik werd toen medisch, ivm poepen in vruchtwater.
    Nu zou ik graag een thuisbevalling willen proberen. Het enige wat me niet aanstaat is dat er een bed beneden moet staan en dat ik dus blijkbaar beneden moet bevallen? Snap zelf niet goed waarom. Overigens ook een heel andere woning. Misschien zou ik ook wel een badbevalling willen doen. Het enige wat me tegenhoudt is dat ik een normaal bad niet prettig vind, omdat ik me dan zo slap als een vaatdoek voel. Dat kan dus bij een badbevallig gunstig zijn, makkelijkere ontsluiting, of juist heel naar, want slap gevoel.
    En mag een vk niet hechten ofzo?
    Ik heb op het moment een hematoom, dus misschien word ik wel alsnog medisch.

18. Sles

Sles Actief lid

13 jun 2022
    254
    198
    43
    Vrouw
    Hmm naar mijn idee kun je gewoon in je eigen bed bevallen, boven. Of is het een gekke trap ofzo?
    Een vk mag zeker wel hechten :)

19. Sles

Sles Actief lid

13 jun 2022
    254
    198
    43
    Vrouw
    Ik zou graag thuis willen bevallen! De vorige keer moest ik in het ziekenhuis bevallen ivm medium risk indicatie. Is me heel goed bevallen (haha), maar thuis lijkt me nog fijner! Dat half uurtje in de auto met een weeënstorm was niet echt voor herhaling vatbaar haha.

20. Akka

Akka Fanatiek lid

2 sep 2019
    1.392
    1.493
    113
    Vrouw
    Voor zover ik weet is dit in Nederland niet nodig. Zolang je minder dan 4 hoog woont (of een lift hebt) mag je thuis bevallen, dus een huis met 1 verdieping mag zeker. Het gaat hier om het feit dat je wanneer er een ambulance komt naar beneden vervoert kan worden.

Wel moet je bed in principe hoog genoeg zijn. Overigens ben ik bij mijn eerste op de bank bevallen (omdat ik eigenlijk in bad wilde bevallen, maar dat beviel toch niet goed) en daar had niemand moeite mee, dus dat kan ook altijd nog haha

Deel Deze Pagina