mijn zoons 3de jaar op school. en wat heeft hij geleerd?= ook de dingen die helemaal niet leuk zijn moet je doen. de rest rekenen, lezen schrijven etc heeft hij zelf geleerd. hij zou erg blij zijn als hij niet naar school hoefde, maar hij zou zijn vrienden wel missen(3-4 vrienden, de rest kan hem niks schelen) we worden dus langzaam maar zeker in de richting van homeschool geduwd omdat de juffen steeds maar zeggen 'ik heb 30 leerlingen in de klas' waar ze vervolgens weinig van weten als het om de cito scores, avi scores etc gaan. en ook heel weinig van de persoonlijkheden van de kinderen. en ze hebben geen flauw idee over de leerbehoefte van de kinderen in de klas, er misschien per klas 6 kinderen hebben zij door. de rest draaien dus mee. heel triest. al die tools die zij aangereikt kregen om een leerling te peilen(zoals testjes, toetsjes, beleid etc) snappen zij of weinig van of hebben ze weinig tijd om uit de gegevens een realistisch beeld van de leerling te vormen. ik weet dat hier ook de juffen meepraten. ik bedoel niet rot. maar ik denk dat ik, als ik een juf was in deze tijd, op zo een gemiddelde school, een protest beweging zou organiseren ipv systeem te verdedigen.
Hier net zo Belize, school heeft ze een hekel aan, de enige reden voor haar om er nog naar toe te willen zijn haar vriendinnen. En ze moest het programma van haar leerjaar volgen waar niet vanaf geweken kon worden (op haar vorige school), maar ondertussen leert ze uit zichzelf toch dingen die haar leerjaar voorbij zijn. En leren betekent voor haar de schoolwerkjes en die vind ze stom dus leren is stom geworden. Terwijl het zo'n ongelooflijk leergierig kind was voordat ze naar school ging.
Ik ben van mening dat er wel het een en ander op het gebied van thuisonderwijs moet verbeteren.. Die cijfers van 3000-5000 kinderen die thuis zitten vind ik wel heel erg positief gerekend. Er vallen best een hoop kinderen buiten de boot momenteel.. Ik zie cijfers van 12000-16000!! kinderen! (link!) Dat is echt veel! Daar valt een hoop winst in te behalen, want de ouders van deze kinderen zijn echt wanhopig. Ze worden van kastje naar de muur gestuurd en vaak achternagezeten door de leerplichtambtenaar omdat kind niet naar school gaat. Soms zelfs met rechtzaken vanwege de boetes tot gevolg! En het maakt de leerplichtambtenaren echt niet aan met welke reden het kind thuis zit, geen vrijstelling betekend gewoon boete. En die 16000 kinderen hebben geen vrijstelling, die vallen buiten de boot en zijn dus gewoon leerplichtig! Mijn tante is zo'n moeder, nu heeft zij na een lange zoektocht, veel teleurstellingen, heel veel stress en heel veel verdriet van zowel haar als haar zoontje eindelijk een school gevonden een paar jaar terug. Maar tot die tijd wisselde hij heel veel van school en werd nergens aangenomen meer, hij heeft een aantal jaar thuisgezeten(hoe lang precies weet ik niet). En zelfs voor deze school moesten ze vechten om hem erop te krijgen, hoe en wat daarmee weet ik niet.. maar het was niet eenvoudig. Betere regelingen en meer duidelijkheid voor deze kinderen zou veel van deze stress kunnen voorkomen en zou ervoor kunnen zorgen dat deze kinderen niet meer zo lang zonder onderwijs komen te zitten. Maar daar wil de minister niets van weten... Edit: Het feit dat deze kinderen buiten de boot zitten en het ouders enorm moeilijk gemaakt wordt ligt natuurlijk aan ons onderwijssysteem, maar de mogelijkheid voor thuisonderwijs valt daar ook onder en dat wordt momenteel heel erg gedemoniseerd en genegeerd. Een deel van deze kinderen kan daar zeker goed baat bij hebben bedoel ik dus, en duidelijkheid hierom zou ook rust kunnen geven bij veel kinderen en ouders. Ik hoop toch dat de minister hier beter naar wil gaan kijken mbt hoe ze onderwijs beter kunnen regelen voor deze groep kinderen.
Ik herken dit (gelukkig!) echt totaal niet. Terwijl onze kinderen echt niet op een hele speciale school zitten ofzo. Ze zitten op een hele simpele openbare school, waar heel veel kindjes zitten met ouders die uit het buitenland komen en extra ondersteuning nodig hebben. Ieder kind krijgt hier ondersteuning waar nodig (als in extra en uitdagende stof met een andere juf en kindjes een paar keer per week, tot extra begeleiding bij rekenen en taal omdat je het moeilijk vindt). Cito's zijn hier echt een feestje bij de kleuters en heb werkelijk waar nog nooit een huilend of gefrustreerd kind gezien. Dat kwam pas later, als kinderen onderling het gaan hebben over scores en/of ouders die er druk op leggen Nu hebben ze het op school helemaal niet meer over scores en alleen ouders zien dat in het rapport staan, waar overigens verder weinig mee gedaan wordt.
Ik herken het ook helemaal niet. Wij weten als ouders niet wanneer de Cito's gemaakt worden. En de kinderen ook niet. Onze dochter heeft zelf niet eens in de gaten gehad dat ze 'getoetst' is. Verder worden de resultaten alleen via de rapporten mede gedeeld en bij de kleuters alleen gebruikt om het niveau van dat moment te toetsen en om het te vergelijken met vorige of volgende cito scores. Dan kan eventueel beoordeeld worden of verdere ondersteuning nodig is. Ik heb geen idee wat de scores van andere kinderen zijn. Bij onze dochter werken ze vrij individueel. Ze hebben dertig kinderen in de klas, maar ze hebben regelmatig 2-3 leerkrachten voor die groep. Dus er wordt veel met kleine groepjes gewerkt. Er zullen heus wel uitzonderingen zijn, maar voor het gros van de leerlingen kunnen ze een individueel programma opstellen. Maar ik snap dat het lastig wordt als je kind niet binnen het reguliere onderwijssysteem past. En dat thuisonderwijs dan een optie kan zijn.
volledige herkenning! nog erger, nu hebben zij in de klas dubbele klinkers medeklinkers geleerd(60 oefeningen of zoiets) hij begint supper te schrijven ipv super, mamma, ipv mama. met de sprongen van 2 kon hij met 3 jaar tellen. ook terug tellen kon hij toen. en nu leert hij het op nieuw in de klas. en weet je wat, de juf dus: 'het is heel knap dat hij dat snel zo kan, maar hij moet wel oefenen met lezen.....' ze denkt dat zij dat hem geleerd heeft ofzoiets???
Dit inderdaad. Ik snap ook best heel erg goed dat het een optie kan zijn! Al zal een kind zich vroeg of laat altijd 'aan moeten passen' aan het schoolsysteem zoals het er is. Of dat nu past of niet. Ik ben zelf uitgevallen op het vwo in mijn examenjaar en merk ook nu (hbo-opleiding) dat 'het systeem' mij niet past zoals het er is, maar wat doe je er aan? Uiteindelijk kom je ook in een maatschappij/werksituatie terecht waar je, je over het algemeen dient aan te passen. Ik doe dus cursussen naast mijn opleiding die beter bij mij passen en neem de opleiding verder voor wat het is, omdat het nu eenmaal zo is. Dit doen wij overigens met onze kinderen ook. Naast school bieden wij ze de dingen aan die zij graag willen weten of doe. School moet en is echt lang niet altijd leuk (oudste is bijv dyslectisch en waarschijnlijk meer/hoogbegaafd, maar scoort dus E's op spelling- en rekengebied, terwijl zij de juf corrigeert bij geschiedenis en aardrijkskunde: die combinatie geeft veel frustratie en demotivatie 'het een lukt toch niet en het ander weet ik al'), maar thuis kunnen wij verder nog doen wat ze leuk vinden. Dat werkt voor nu nog voldoende gelukkig, misschien zou ik thuisonderwijs anders wel overwegen.
ben je wel eens aanwezig tijdens een kleuter cito? ben jij een juf?(kijk als de ouders gewoon mee kijken, dan is het een ander verhaal hoor, en een totaal ander soort school dus. ouders hier zien het echt niet,) ik zag het een paar keer per toeval, en zoontje kan goed observeren en vertellen die zegt het ook, en andere paar slimme kinderen rapporteren naar de ouders wie het niet aan kon, en onze psychologe vertelt ook hoe het gaat enzo zo weet ik het, anders zijn de scholen steeds geslotenere ruimtes aan het worden. de ouders mogen het niet zien/weten, mogen ook niet mee helpen achter de gesloten deuren etc)
Ik heb het per toeval eens gezien ja. En ook vanuit mijn opleiding weet ik hoe het ook kan gaan. Schijnbaar is dat niet overal zo
ik had een keertje een gesprek gehad met een directrice van een montessorie school. ik vroeg 'hoe montesorrie is uw school nog eigenlijk?' ze zei echt eerlijk dat haar school wegens de CITO druk weinig en steeds minder montesori is. steeds minder montessori. meer monte sorry dus.
maar goed het is een topic over school in het algemeen. Cito is niet alles natuurlijk. gr1 cito is al weg denk ik. degenen die het prettig ervaren of er niks van merken moeten echt blij zijn. de meeste kinderen die ik ken weten wat het is en waarom het is. zeker met gr2.
Ik ben juf en heb ook een jaar kleuters gedraaid. Het beeld wat jij schetst, herken ik niet. Eén op één afname mag niet (bij groep 2 in ieder geval niet, groep 1 weet ik niet zeker), het moet in een (grotere) groep volgens de cito handleiding. Dit om landelijk goed te kunnen vergelijken, daar moet de toetssituatie overal min of meer hetzelfde voor zijn. En ja, er zijn best wel eens kindjes die het níet leuk vinden. Voor wie het een lange zit is. Een afname van een toetsdeel kost ongeveer een half uur tot drie kwartier. Niet alle kleuters willen zo lang met een werkje bezig zijn. Maar ik moet zeggen dat ik daar als moeder nou net géén moeite mee heb: cito is 1 of 2 keer per jaar 4 dagen (en dan dus een dik half uur per dag). Mijn kind kan best leren om die acht half uurtjes per jaar zich aan te passen aan de groep. En dan haalt 'ie maar een slechte score. Zo'n toets meet wat hij al weet én hoe hij dat kan laten zien op een toets. Nou, dan weten we dus dat hij dat op de kleuterleeftijd nog niet kan laten zien...niet zo belangrijk toch? Zegt dat iets over zijn intelligentie? Nee hoor. Zegt dat iets over of hij klaar is voor groep 3? Misschien wel, hangt van het kind af. Ik heb ook wel een kleuter over laten gaan naar groep 3 met een V voor taal en een V voor rekenen. Die hield niet van toetsen maar het was een slim jongetje. Maar on topic: het overgrote deel van de kindjes vindt zo'n cito boekje wél heel leuk. Gewoon omdat het eens een keer heel anders dan anders is. Ik ben niet per sé voor kleutercito's en ik ben er zeker niet voor om kinderen te trainen voor cito's, maar het negatieve beeld wat jij schetst, herken ik dus ook niet. En nee, je mag niet komen kijken, want dat leidt enorm af voor kinderen. Maar ik zou best een stukje voor je willen filmen, hoor. Geen punt. Sowieso, als je je als ouder zorgen zou maken, zou je altijd een stukje les mogen komen bekijken. Beter dat dan dat je rondloopt met een naar gevoel over de school.
Maar een Cito is toch helemaal niet verplicht? Tenminste bij mijn weten niet (de laatste keer dat ik las op de site van Cito zelf), maar het kan dat ik die informatie niet up-to-date heb
Overigens herken ik het negatieve beeld dat veel mensen hebben over scholen en leerkrachten sowieso niet. Zoals ik zei, worstelt mijn dochter (en ik dus ook) ook met school. Maar ik vind dat de school geen slecht onderwijs biedt en ik zíe dat de juffen echt hun best doen. Ze kunnen niet beter dan dat ze doen. Dat is balen en misschien een reden voor thuis onderwijs, maar dat kun je iemand niet echt aanrekenen natuurlijk. Ik zie best dat het geen kwestie van onwil is.
mijn zoon heeft vorig jaar 1 op 1 cito 3 M en E gedaan (180 vragen of zo?). hij vond het ook gezellig alleen met de juf. hij vindt het zonder juf maar alleen ook leuk om te doen. achter de computer zou hij het echt geweldig vinden denk ik. maar dat is een kind dat alle quiz programmes op tv kijkt en waar het mogelijk is zelf mee doetbij musea vakantie etc
nee niet verplicht en nooit gewest. gelukkig is er niks verplicht in NL onderwijs systeem. maar de druk bestaat wel om gegevens te produceren bij verschillende onderzoek centra. als je afwijkt in je gegevens, dus hoe je meet, wat je meet, wat je parameters zijn is er dan een probleem. men kan je niet statistisch vergelijken met de anderen.
Volgens mij ben je als school wel verplicht om een goed leerlingvolgsysteem bij te houden. Dat is best heel moeilijk als je geen gebruik maakt van Cito o.i.d., omdat je je eigen gegevens dan niet af kunt zetten tegen het gemiddelde.
geef je mij een antwoord? waarom? ik had dit aan abri gevraagd of ze het zelf gezien had. niet aan jou? heb ik per ongeluk jouw reactie gequotet? ik heb het zelf wel gezien hoor. je hoeft niets te filmen voor mij. dat bedoel ik dus met de juffen. alles gaat goed, we doen het geweldig! beter kan niet... jammer dat de juf van mijn zoon met niemand een afspraak wilt. ik ken zo een 6 ouders van haar klas die graag zo een gesprek willen hebben. ze vragen het aan maar antwoord is nee. geen tijd. maar goed, ze heeft dus geen tijd. voor mij ook niet. gelukkig is er een deskundige die haar begeleiding geeft ivm mijn zoon. van haar hoor ik hoe het met mijn zoon gaat. niet van de juf.
Het enige wat verplicht is, is dat een school tijdens de kleuterperiode minimaal 1x een onafhankelijke toets afneemt, goedgekeurd door inspectie. Nou is Cito ongeveer (niet helemaal) de enige die zo'n toets heeft dus nemen de meeste scholen die af. Je kan dat 4x doen, halverwege groep 1, eind groep 1, halverwege groep 2 en eind groep 2. Maar het hoeft dus maar 1x. Verder is de school verplicht de ontwikkeling van kinderen nauwkeurig te volgen en dit te registreren, dit zijn meestal observatielijsten. Observaties blijven subjectief, om die reden vind ik het niet verkeerd dat er af en toe ook objectief gekeken wordt waar een kind, een groep of een school staat tov landelijk geijkte normen. Maar wel met als doel het eigen onderwijs te evalueren en niet zoals nu helaas gebeurt de kwaliteit van een school te beoordelen, of door leerkrachten om het hele ontwikkelingsniveau van een kind aan de cito op te hangen. Want een cito uitslag zegt wel iets, maar niet alles en je moet heel goed kijken wat het zegt.
er is geen wettelijke verplichting. de staat is juist verplicht om alle leerlingen passend onderwijs aan te bieden. dat is hun kinderrecht! dat kun je dus goed juridisch aanvechten. scholen heffen deze verplichting op; ze zeggen tegen de ouders dat hun kind niet meer naar school hoeft; dus een vrijstelling. zo ontkomt de staat van haar plicht. heel jammer dat er 8000 leerlingen thuis moeten zitten omdat de staat zijn plicht via de rechter opheeft. daarin een heleboel kinderen die traumatische ervaringen hebben op school. en verder geen ernstige afwijkingen waardoor leren op school geen plaats kan vinden. als je me PB stuurt met de naam en plaats van je school kan ik kijken naar de gegevens van de schoolprestatie en de kwaliteit van onderwijs. ik ben benieuwd naar deze school waar cito's feestelijk plaats vinden en met de gegevens niks mee gedaan wordt. de data is openbaar en als je daar verstand van heb kun je begrijpen via de data waar de school ongeveer staat. (man hier werkt bij de ministerie als een onderzoeker, hij heeft de data gewoon in zijn laptop op een overzichtelijke wijze)