Thuis scholen: waarom?!

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bolkje, 27 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Mijn zoon gaat naar een internationale school en naast zijn gewone huiswerk en samen boeken lezen in het Engels geef ik ook nog drie uur Nederlandse les thuis. Een uur op dinsdag en twee uur op vrijdag. Dat vind ik behoorlijk uitputtend. Het gaat voornamelijk om het lezen. We zijn nu negen maanden bezig en ik we beginnen net met kern 7 van veilig leren lezen. Het gaat dus langzaam maar ik heb de hoop dat hij straks ook vloeiend in het Nederlands kan lezen.
    Overigens betaal ik me blauw aan schoolmateriaal maar uiteindelijk loont dat want ik heb ook nog een tweede en derde kind.
    Mijn zoon is wel een leergierig kind maar het komt hem niet zomaar aanwaaien (itt mijn tweede). Hij zal er hard voor moeten werken net als ik. Hij is laat gaan praten en is drietalig maar het heeft wel een week of drie geduurd voordat ik de balans Engels onderwijs - Nederlands onderwijs vond.

2. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Wat goed dat je dat doet, zeg! Wat knap van jullie allebei! Spreken jullie thuis wel Nederlands met elkaar?

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als je mijn zinsopbouw niet kan volgen, of moeilijk kan volgen, waarom verdoe je je tijd? laat het gewoon. waarom schrijf je een reactie op mij? ik zeg wat ik vind. reageer dan gewoon niet op mij. reageer op anderen. geef elkaar gelijk. lees mijn reacties ook niet. of ik mensen zoek die helemaal hetzelfde denken als ik. dat is niet de plek om die mensen te zoeken of te vinden denk ik. ik zoek ook niemand. er zijn talloze kenners, onderzoekers die al meerdere keren waarschuwende, alarmerende stukken gepubliceerd hebben.
    zoals ik zei, als je geen problemen ervaart dan wees maar blij.
    dit systeem produceert veel te veel en steeds meer probleem kinderen die niet kunnen 'meedraaien' met de meerderheid. en nu heb je echt geen plaats meer voor deze kinderen. omdat zij in feite geen leer of gedrag problemen hebben. men verzint dan wat om papieren op orde te kunnen krijgen. dat is echt een feit. je hebt een rand cultuur die eromheen begint te ontstaan. de 'deskundigen', kleine onderzoek bureaus, die met meer testjes en lijstjes en toetsjes komen die wetenschappelijk nergens op gebaseerd zijn, uitkomsten van zeer kleine onderzoekjes, echt gekkigheden, die voor jou van alles kunnen verzinnen na een half uur onderzoek. workshops, lezinkjes kwakzalverij. maar als je zegt; ik weet daar niets van, ik geloof dat niet want ik ervaar het juist prettig en ontspannen, ik heb dan niets meer te zeggen aan jou. behalve dus wees blij. en geniet.

4. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

#84 Niekepiek, 30 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2015
    Belize, wat ben jij aanvallend of voel jij je soms aangevallen? Over wat voor soort kinderen heb jij het m.b.t. het niet mee kunnen draaien? Volgens mij wordt er dezer dagen juist heel veel aandacht besteed aan kinderen die een achterstand of leerprobleem hebben. Naar mijn idee wordt er deze tijd juist te veel etiketten op kinderen geplakt. Het klopt dat er in het huidige onderwijs veel van onze kinderen wordt verwacht maar uiteindelijk wordt er in onze gehele maatschappij veel van ons verwacht, het is gewoon een voorbereiding op de Nederlandse maatschappij zoals deze in elkaar zit. Maar toch vind ik dat er zeker veel ruimte bestaat voor het individu van onze kinderen, tot 5 jaar zijn ze niet leerplichtig, in de kleuterklassen wordt er vrijwel alleen maar gespeeld. Ik vind het juist wel een voordeel dat er al aandacht wordt besteed aan het maken van huiswerk, zeker omdat er in hogere groepen, middelbaaronderwijs en vervolgonderwijs hoge verwachtingen worden gesteld. Vroeger (in mijn tijd) was er een erg groot gat tussen de lageschool, middelbaar en vervolg. Uiteindelijk is het dus allemaal voorbereidend. Het enige nadeel vind ik de bezuinigingen op onderwijs, de grote klassen die hierdoor ontstaan en het nadeel wat daar uitvloeit dat leerkrachten minder tijd hebben te besteden aan kinderen die juist die aandacht behoeven of het omgedraaide: te weinig aandacht voor kinderen die met de stroom meevloeien.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik voel me niet aangevallen en ik ben niet aanvallend. verder dan dat lees ik je reactie echt niet. want: wat een cliche begin zeg. het nodig niet echt uit om het verder te lezen. zoals ik zei, laat het los, lees mijn reacties gewoon niet meer. als je meer wil weten zoek het gewoon zelf uit waar en wat en hoe. als je denkt 'dat is een gek die roept maar wat', ook prima. als het je allemaal niet geloofwaardig of zelfs onzinnig lijkt wat ik zeg, dan is het ook helemaal prima voor mij. ik heb geen problemen hiermee.

6. Pffh, wat een nutteloze discussie ontstaat hier weer zeg.... Kan je hier nou echt over geen enkel onderwerp ervaringen uitwisselen zonder dat het weer op een discussie uit moet lopen?! :x

Ik was benieuwd naar redenen waarom mensen ervoor kiezen om thuis te scholen, maar het enige wat ik lees is een discussie over of het onderwijs wel of niet goed zou zijn. :(

7. Niekepiek

Maar waarom schrijf jij hier dan Belize, als jij met niemand in discussie wilt gaan en alleen de berichten leest waarin mensen jouw standpunten verheerlijken, om jouw gelijk te halen of om een statement te maken? Al met al kun jij nu wel ontzettend uit de hoogte en afkeurend doen maar mij is het inmiddels wel duidelijk dat je aan het roeptoeteren bent en daarbij ook niet al te snugger bent.

8. Laat ´r toch lekker... Blijkbaar wil ze niet dat mensen op haar reageren en wil ze ook met niemand in discussie... En weet niet hoe een forum werkt, aangezien ze boos wordt als iemand anders reageert dan degene aan wie ze iets vraagt.... Nou, dan neem ik zo iemand al niet echt serieus meer :p

(Of ga jij nu ook boos worden omdat ik reageer op een berichtje dat voor Belize bedoelt was :p )

9. Niekepiek

Nee hoor helemaal niet, je hebt absoluut gelijk;). Ik kan er alleen niet tegen als mensen zich slimmer voordoen dan dat ze zijn en vervolgens iedereen afsnauwen vanuit dommigheid omdat deze een andere mening hebben of gewoon iets willen vragen. #ganuweeropmijnvingerszitten:p

10. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Dank je wel :) Ik spreek Nederlands met mijn kinderen, mijn man Russisch en op school Engels. Voor nu hebben we besloten dat leren lezen en schrijven in het Russisch een paar jaar wordt uitgesteld.

Ik ben er wel achtergekomen dat mijn zoon weinig zelfvertrouwen heeft in zijn kunnen. Zo heeft zijn juf alle kinderen onderverdeeld in leesniveau's en zit mijn zoon in het absolute beginnersgroepje waardoor hij alleen boekjes op level A, B en C niveau mag meenemen. Dus neemt hij uitsluitend boekjes op level A mee terwijl hij veel meer kan. Aan de ene kant frustreert me dit enorm en aan de andere kant weet ik ook wel dat het echt best goed gaat komen..:)

11. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    #91 Chebu, 30 sep 2015
    Laatst bewerkt: 30 sep 2015
    Wat ook opvalt: mijn zoontje zit in de klas bij een aantal kinderen die enig kind zijn en die lopen wel zo ver voor. Zij oefenen constant met hun kinderen en ik heb daar, met drie kinderen, echt geen tijd voor. En dan zijn er kinderen met een tiger mum. Kinderen die echt alles perfect kunnen: schrijven, rekenen, lezen, zwemmen, viool spelen etc. Die kinderen worden echt enorm gedrild. Meestal Chinese en Maleisische kinderen. En dan hebben we het over Grade 1.

De internationale school is wat dat betreft veel en veel meer competitief dan een Nederlandse school en dat maakt me verdrietig. En om mijn zoon niet teveel achter te laten lopen zitten we ook constant elke avond te oefenen.

Mijn andere zoon zit in het tweede kindergartenjaar en kan momenteel vloeiend sommen onder de 10 maken. Door middel van flashcards die ik dan ophou en waar ze dan het antwoord opgeven. Ik wil dit eigenlijk niet, maar ik heb geen andere keus dan vanaf het eerste moment mee te gaan. Ik heb dat bij mijn oudste niet gedaan en het blijkt nu dat hij dus op alle fronten achterloopt. Wat dat betreft had ik liever een Nederlandse school waar het tempo lager ligt.

12. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.317
    17.216
    113
    Hier krijgen ze ook thuisonderwijs :) Niet omdat ik de scholen niet goed vind, maar omdat wij varen als gezin. Na volgende zomer, als D in groep 3 start ga ik aan de wal met de kinderen en gaan ze wel naar school. Maar D krijgt de kleuterklassen volledig aan boord en L voor groot deel. E zal alles op school krijgen
    In de schipperswereld is dit heel gebruikelijk. Veel kinderen moeten naar het internaat en dat is met 6 jaar al heel jong, elke week ma-vr weg van thuis. Vandaar dat de mogelijkheid er is om de kleuterklassen en evt (beginnen met) groep 3.

13. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Zal ik dan ook even on topic gaan :D.

Als ik de kennis, ervaring (en geld/tijd) had gehad zou ik geprobeerd hebben om vrijstelling te krijgen. En waarom? Persoonlijk vind ik dat binnen het onderwijs te weinig aandacht gegeven wordt aan zaken die ik belangrijk vind en teveel aan zaken die ik onbelangrijk vind. In een ander topic heb ik al genoeg commentaar gehad hierover, maar vooralsnog is mijn mening wat dat betreft niet verandert. Maar omdat ik besef dat het in mijn positie niet mogelijk is om mijn kind volledig les te geven wil ik haar inschrijven op mijn oude school (de directeur herkende mij nog, dus dat was al positief :D). Het idee om met een paar ouders thuisscholing te regelen klinkt mij ook positief in de oren maar dan lijkt het me weer moeilijk om gelijkgestemde te vinden ;).

14. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Laat ik het zo zeggen. Een kind zonder extreme stoornis/gezond is hoort wat mij betreft op school. Daar werken de mensen die er (niet voor jan met de korte achternaam) voor hebben geleerd.

15. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Op de school waar ik werk verzorgen we persoonlijk onderwijs.
    Alle kinderen hebben een persoonlijk leerplan, werken met eigen leervragen en we werken met drie grote thema's per jaar.
    We hebben 1 x per week kunst en cultuurmiddag, gaan 1 x per maand een hele dag buiten leren en het contact met ouders is heel nauw, er wordt goed samengewerkt om het beste uit het kind te halen.
    De kracht van het kind staat centraal.
    Klinkt als een sprookje, maar we krijgen veel kinderen binnen die gefrustreerd zijn geraakt op hun oude basisschool.
    Het is dus niet overal zo beroerd, alhoewel ik de discussie hierboven wel interessant vind.

Ik zou alleen in het uiterste geval voor thuisonderwijs kiezen.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.871
    113
    Dat ze er voor geleerd hebben zegt helaas lang niet altijd wat over hoe ze hun werk uitvoeren...en evenmin of de aanpak van een leerkracht/school/het onderwijs in het algemeen bij alle kinderen past...

Anakin, dat klinkt goed. (y)

17. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    #97 Wen86, 12 okt 2015
    Laatst bewerkt: 12 okt 2015
    Dat klopt, maar dan heeft een leerkracht alsnog meer kennis en expertise in huis qua onderwijs (in vergelijking met een ouder). Bij elke beroepsgroep heb je dat. Neem niet aan dat er mensen zijn die zichzelf opereren of kiezen vullen?

Ik heb het nog steeds over kinderen zonder ernstige beperking/stoornis voor de duidelijkheid :p

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.871
    113
    Bij artsen heb je ook kwakzalvers. Er zijn echt ook artsen waar ik me niet door zou willen laten opereren of tandartsen waarbij ik mijn kiezen niet zou willen laten vullen.

Tuurlijk zijn dat uitzonderingen, maar ze zijn er zeer zeker (en helaas wel wat meer dan 1 op 1000 ofzo).

En ik heb het dan over mensen die bv. niet in staat zijn zijn in te leven in anderen of te differentiëren, dat is dan ook van invloed op kinderen zonder (ernstige) beperkingen of stoornissen.

19. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ik snap je zeker. Is een fout van intern begeleider en directie

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    en je hebt ook fysieke onmogelijkheden. mijn zoon zat vorig jaar in gr1-2 met 38 kleuters. zeer goede juf. een heleboel gr0 kids zaten in de groep. ik vroeg aan school waarom er geen nieuwe klas geopend kon worden. er is geen ruimte voor een extra klas. maar de klas waar ze zaten was gebouwd voor max 20 kleuters. 30 jaar oud of zo. de kinderen kregen ook les in groepen. ja. onder een trap hadden ze hoek gemaakt. overal kleine hokjes voor groepjes. maar het is gewoon VOL. nu in gr4 31 kinderen. overal hun tafels je kunt niet eens lopen. en bij de deur extra tafel voor kids apart iets te doen. fysiek benauwend. het is een klas voor 20 kinderen. IB er zit ook in een hokje gemaakt van oude wc's volgens mij.
    31 kinderen hebben maar 1 wc,meisjes en jongens samen dus.

Deel Deze Pagina