Thuis schoolwerk, hoe lukt het?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Kache, 17 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ik voel met je mee! :( Hier ook zin om te gaan :cry: Mijn man moet ook gewoon werken en ik zit zelf op kantoor (dus niet thuis). Veel tijd om de kinderen te helpen, hebben wij niet. Mijn oudste zoon heeft het geestelijk zwaar. Vanuit school is er hier niks geregeld, geen les op afstand, geen uitleg, helemaal niks. Ze moeten uit het boekje werken en het nakijken laten ze aan de ouders over. In deze twee weken heeft de juf van de oudste 1 keer 10 min met hem gesproken. De juf van de jongste 0 keer. De hele situatie is om te huilen, ik weet oprecht niet hoe lang wij het nog vol kunnen houden. En dan hebben wij hier geen kinderen met een "rugzakje", kan me heel goed voorstellen hoe zwaar het voor deze ouders moet zijn.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  2. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    mijn dochter zit ook in groep 3. Ze moeten onder andere 20 minuten rekenen online. Er komen vanzelf nieuwe taken bij als alles is gemaakt. Ideaal!

    Hoort bij hun rekenmethode.
     
  3. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.290
    11.985
    113
    Vrouw
    Hij heeft nu idd een puzzelboekje. Daar was hij vanmorgen al in begonnen...
     
  4. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Nou kan ook wel even potje :cry:
    Gisteren ging het goed, maar bij de oudste ging het vandaag weer mis ... Kan ik niet, wil ik niet. We zitten elkaar continue in de irritatie zone :(
    Word er zo verdrietig van.

    Echt ... de gedachte dat dit nog weken zo niet maanden gaat duren :cry:

    Oudste leefde afgelopen half jaar eindelijk op op school en dat zakt nu als een kaartenhuis in elkaar. Baal er zo van. Niemand kan er wat aan doen, maar zij ook niet :(:(
     
    Youtan vindt dit leuk.
  5. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.175
    1.357
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Goeie tip, dank je. Boek is bijna uit en morgen gaan we beginnen, inderdaad per hoofdstuk een verslagje maken. Ik zie wel hoe hij dit vind.
     
  6. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Mijn zoon heeft altijd verlengde instructie nodig en nu zit ik thuis naast hem, zelf beantwoord ik vragen van klanten, projectmatig en planning maken.
    Omdat ik naast hem zit, kan ik samen met hem alles bespreken en kan hij door. Ik zie hem hierdoor gewoon groeien en dat is harstikke mooi om te zien.
    Zelf in bepaalde programmas van school zat hij altijd in makkelijk te werken en dat doet hij dus met 3 vingers in zijn neus, niemand die dat ooit heeft gezien, terwijl hij basisniveau scoort op de cito's etc (veel Dtjes). Hij zit overigens in gr 7. Ik ben wel benieuwd hoe ze straks de entree toets gaan doen..
    Hier ben ik blij met het thuiswerk omdat het voor ons goed uitpakt.

    Ik vind het echt naar voor de kinderen die er moeite mee hebben <3
     
    Nataly1972 vindt dit leuk.
  7. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.939
    3.125
    113
    Ik heb opgegeven om het perfect te willen doen. Ik heb besloten dat twee of drie maanden missen op een schoolcarrière van minimaal 16 jaar echt niets is. Ik zorg dat ze een beetje bijblijven, dat ze elke dag wel wat taal en rekenen doen en een stuk lezen, maar verder laat ik het los.

    Het spijt me heel erg voor de hardwerkende juffen, maar het lukt me gewoon niet om naast een (nu meer dan fulltime) baan ( ik ben verpleegkundige), een thuiswerkende man die ook gewoon deadlines moet halen en het huishouden ook nog drie kinderen op verschillende niveaus met verschillende behoeften de hele dag te begeleiden. Ik kan het niet.
    Ik wil nog enigszins mentaal gezond deze shitzooi uitkomen, dus laat ik het gewoon maar. In het allerslechtste geval moeten ze het jaar over doen, maar dat overleven we ook wel weer.

    Het lijkt mij voor iedereen verstandig om het 'moeten' los te laten. Als de scholen komend schooljaar iets minder 'extra's 'doen zoals projecten, knutseldagen, sportdagen, voorleesontbijten etc, dan denk ik dat je zo een heel stuk ingehaald hebt.
     
    Nehneh, Syl72, zon1980 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Lijkt me een heeeeeel strak idee! :thumup:
    Scheelt ook nog eens in werkdruk voor de leerkrachten (als in: geen extra projecten voor te bereiden) en is er ook minder hulp nodig van ouders.
    Een beetje 'terug in de tijd' :D zoals wij het vroeger hadden!
     
    cowgirl80, amdaa en Syane vinden dit leuk.
  9. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.175
    1.357
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Wij kregen vandaag een nieuwsbrief van school dat alle studiedagen in ieder geval t/m december 2020 niet doorgaan. Daarna kijken ze weer voor 2021. Dat scheelt in ieder geval bij ons weer 5 dagen extra onderwijs ipv vrij zijn.
     
    Syane en Elsss vinden dit leuk.
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit zijn inderdaad goede ideeën!

    Als ik bij ons kijk naar afgelopen najaar hadden ze op gegeven moment iedere week een "verloren dagdeel" (qua onderwijsaanbod): bezoek bejaardenhuis, bezoek muziekschool en allemaal DJ-cursus, les skeeleren, schaatsochtend, samen naar theater ..

    Ontzettend waardevolle activiteiten, maar dat zijn dingen die bijv in het najaar makkelijk geskipt kunnen worden om achterstanden in te halen.
     
    Syane vindt dit leuk.
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Ik kan dat nergens terug vinden?
     
  12. Syl72

    Syl72 Bekend lid

    14 mrt 2008
    816
    176
    43
    Wat “fijn” om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik werk 4 dagen onder schooltijd en mijn man 5 dagen. Dus alle schoolwerk moet dan eind middag of begin avond gebeuren. Als ze overdag alleen zijn doen ze haast niks. Mijn dochter van 17 is pas overgestapt naar een andere opleiding en moet nu veel zelf uitzoeken en heeft echt mijn hulp nodig. Mijn zoon in groep 8 heeft op school al 0,0 concentratie en motivatie en thuis “schooltje spelen” is voor hem helemaal zwaar. Want thuis hoort voor hem “schoolwerk”-vrij te zijn. Het is nu al anderhalve week een strijd om alles van de schoolschema’s af te krijgen, met ruzie tussen iedereen en echt schreeuwen naar elkaar. Ik moet het nu ook echt wat meer loslaten, want anders hebben we allemaal straks echt psychische hulp nodig. Heb vandaag tegen de juf gezegd dat we niet alles gaan redden meer. Had ze gelukkig begrip voor.
     
    Elsss vindt dit leuk.
  13. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Hier ook niet hoor. Ook niet bij de handhavingsregels van onze gemeente en bij de politie.

    Alleen dat kinderen met elkaar buiten mogen spelen en dat evt toezichthoudende ouders/verzorgers wèl 1.5 meter afstand van elkaar moeten houden.

    Bij ons hebben ze extra boa's ingehuurd en die "jagen" alleen op groepsvorming van jongeren en op bijv markt en park. Maar de alleenspelende kinderen lopen ze voorbij.
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    #194 Zoe123, 27 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2020
    Ik denk dat degene die dit schreef het toch wellicht verkeerd geïnterpreteerd heeft?
    @amdaa ?
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het ook heerlijk. Ik ga om 10:15 naar mijn werk, help thuis eerst de kinderen op gang, man werkt thuis, ik maar 5,5 uur ipv 8 uur aangezien er minder werk is. Zo relaxed allemaal. Het gewone ritme vond ik ook prima, wel druk, dus we genieten nu allemaal van de rust en tijd voor andere dingen (zoals diamond painting ;))

    Ik kreeg onderstaande gedicht van school, vond het wel mooi:

    _20200327_210541.JPG
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Denk ik ook, het werd door meerdere verkeerd geïnterpreteerd. Toezicht móet niet, maar als er toezicht is dan moeten volwassenen 1,5m afstand houden tot elkaar, dit mag dan dus met >3 volwassenen.
     
  17. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Hier ook. Planning via internet met spul wat allemaal die dag af moet zijn. Volgende dag nog leuk een opmerking van de juf dat rekenen gisteren niet ingeleverd was. En een keer pas eind van de middag. Dikke doei, ik bepaal zelf op welk tijdstip ik ze aan het werk zet. Ik ben hier niet voor gemaakt, m'n kinderen zijn dwars en de 2 uur werk die ze moeten doen zijn ze soms 4.5 uur mee bezig door hun gekloot aan tafel. Waarvan ik er nog een paar uur naast zit. Echt je kan me opvegen. Van de week dubbele dienst in de zorg. Rond de middag terug, kinders aan hun huiswerk en tegen de tijd dat ze klaar zijn, wat met een hoop gezeur gaat, kan ik weer naar m'n werk. En dan leuk een mail dat de antwoorden online staan en ouders mogen nakijken. Aars opdrachten dat ouders mee moeten doen met een kwartet enz.
    En dan nog een lange lijst met dingen die ze extra kunnen doen maar waar geen tijdslimiet aan zit en dagelijks nog extra "leuke " dingen
    Dansjes enz.
    Tja, daar hebben die van mij geen zin in dus die teken ik zo af als ingeleverd. Daarin tegen zitten ze veel op de trampoline dus ik vind het wel best.
    Gelukkig zitten ze nu wel 3 dagen school en maken ze daar deels hun huiswerk en kunnen ze vragen stellen/hulp krijgen. Zonder dat hadden ze me meteen op kunnen vegen en zeker als het nog weken gaat duren.alleen met 2 kids, school, werk, huishouden.....:confused:
     
  18. Syl72

    Syl72 Bekend lid

    14 mrt 2008
    816
    176
    43

    Wat een mooi en waar gedicht!
    Dit had ik nodig, dank je wel
     
    Snoopy1979 vindt dit leuk.
  19. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Hier gaat het inmiddels een stuk beter. Die eerste week was echt pet, maar deze tweede week hebben we zowaar iets van een routine weten te creëren en mijn zoontje is een stuk minder opstandig :)
     
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Zxcvb Is een typecursus een idee? Dat is ook nog wel schermtijd, maar in ieder geval nuttig.
    Als hij via zijn schoolaccount in "Mijn Klas" kan, vind je daar als het goed is een gratis cursus.
    Als je geld wilt uitgeven, is Donald Duck typen misschien leuke cursus voor hem.
     
    Syane vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina