Thuis schoolwerk, hoe lukt het?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Kache, 17 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Dag 1 ging lastig. De planning liep vandaag in de soep, maar ze zijn wel een blok heel goed bezig geweest in hun schriftjes.
     
  2. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.131
    1.370
    113
    Hier is ze in 10 minuten klaar. Te weinig huiswerk hier. Morgen moet ik werken, maar donderdag ga ik zelf een schema maken en nog wat verzinnen voor er bij. Of zou ik squla moeten nemen?
    Eind van de week maar even een bericht sturen naar de juf, ze gaven al aan het lastig te vinden hoeveel huiswerk ze moeten geven, dus of we het zelf wilde aangeven of het veel of weinig is.
     
  3. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.290
    57
    48
    Op school wordt er gewerkt met snappet. Gister al de inlog codes gehad en vandaag een takenlijst. Zoon is heel ijverig dus geen moeite om hem aan het werk te houden.

    Ik was eerst niet zo'n voorstander toen ze over gingen op online werken, maar het is wel fijn dat het nu zo makkelijk is om thuis aan de slag te gaan.
     
  4. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Wat een verschillen zeg!
    Mijn 11 en 8 jarige hebben gewoon een heel schoolschema gekregen. Net zo lang als een gewone schooldag. Het enige verschil is dat ze na de middagpauze 2 keer een blokje 'keuze' hebben. De eerste keer iets van een spel doen, de tweede keer crea.
    Maar verder komt veel aan bod, rekenen, spelling, werkwoorden, stillezen, begrijpend lezen, schrijven, werkstuk maken, opstel schrijven, schooltv kijken.
    Voor de jongste kreeg ik via de mail een berg werkjes en opdrachten. Die zijn vrij in te delen. Eind van de week krijgt hij nieuwe werkjes voor de volgende week.
    Al met al zijn ze alledrie van 09.30 tot 14.00 uur bijna de hele tijd bezig geweest. De jongste heb ik alleen tijdens de 20 minuten stillezen achter de computer gezet, hij kan nog niet lezen en zat alleen maar te klieren. Dat gaat dus morgen weer gebeuren.
    Ze kiezen er ook voor om morgen meteen om 08.30 uur te starten (vandaag een uur later, omdat ze eerst nog beiden een half uur mochten computeren, maar dat willen ze morgen dus niet eens, 'want het moet op een gewone schooldag lijken, en dan mogen we ook alleen maar eind van de middag computeren' :eek:
     
    owly vindt dit leuk.
  5. Driessen21

    Driessen21 Bekend lid

    13 jan 2012
    922
    218
    43
    Vrouw
    Je zou ook op www.junioreinstein.nl kunnen kijken. Veel online werk om te doen, echt alle vakken. Voor groep 3 vooral taal/ rekenen, maar je zou ook zeker bij groep 4 kunnen kijken en daar naar geschiedenis/ aardrijkskunde etc kijken. Hier vinden ze het heel leuk en is het meer een spel, terwijl ze ondertussen natuurlijk veel leren.
     
  6. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier wil het ook niet lukken, ben zelf ook gewoon aan het werk of thuis aan het werk en heb ook nog een baby (en 4-jarige). Oudste (groep 3) heeft 0 concentratie of zin om schoolwerk te doen. Hij zou minimaal 3 uur per dag volgens een schema moeten werken maar dit gaat me niet lukken.
     
  7. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    #27 Zana28, 18 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
    Hier hebben ze maandag inlogcodes voor junior einstein gekregen en een schema wat ze moeten doen, elke dag een opdracht rekenen, spelling, taal, begrijpend lezen, stil lezen.

    Op zich gaat het goed, maar iedereen is op hetzelfde tijdstip aan het werk en dat kan de server blijkbaar niet aan en dan wordt ook mijn kind ongeduldig, want hij moet steeds dezelfde opdracht opnieuw invullen, maar misschien vinden ze daar ook nog een oplossing voor.
    De juffen hebben vandaag ook een filmpje gestuurd...
    Ik had niet verwacht dat ze zo snel al iets geregeld zouden hebben, het is wel allemaal invulwerk op de tablet, soms meerkeuzevragen en niet zelfs schrijven en ik weet niet of het ook bij hun normale lesmethoden aansluit die ze op school gebruiken. Met rekenen en spelling is dat misschien niet zo een probleem, maar ze moesten vandaag tegenstellingen bij elkaar zoeken en daar waren woorden bij, waar ik zelfs de betekenis van moest opzoeken.
    Misschien dat ze volgende week nog andere opdrachten krijgen. Gelukkig heb ik maar één kind en geen thuiswerkers....zou er niet aan moeten denken om met twee volwassenen thuis moeten werken en dan nog 2-3 kinderen in verschillende leeftijden te hebben rondlopen.

    Gisteren en vandaag waren wij ook samen buiten in het park en de natuurtuin en hebben daar zelfverzonnen "opdrachten" gedaan.' s middags was die buiten spelen, en dat mag van mij ook wel zolang het nog kan en hij geen ziekteverschijnselen heeft....ik ben bang dat wij hier in Nederland ook binnenkort in huis zitten opgesloten en dan wordt het lastig, want wij hebben geen tuin en niet al te veel ruimte.
    Ik merk wel dat mijn kind een enorme bewegingsdrang heeft, niet leuk dat alle sporten zijn komen te vervallen en hij mist natuurlijk ook het contact met de andere kinderen van school.
     
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.399
    113
    Op Junior Einstein mag je gratis een paar werkbladen per dag downloaden. Zijn wel echt schoolse dingen, maar dan zou je ook iets van groep 4 kunnen kiezen.
     
  9. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Hier nog geen werkjes gekregen van school maar wel begonnen met Squla en schrijven.
    Zijn werkhouding pfft tja. Als we klaar zijn en ik heb geen bloedneus van zijn ongecontroleerde gewiebel is het goed gegaan. :roflmao:

    Heb hem wel al wijsgemaakt dat ik foto's moet maken van zijn werkjes en dat doorstuur naar de juf. Dan blijft hij 30 seconden geconcentreerd. :p
     
    NiVa0230 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    @Strijkkraal wij hebben gisteren een pakket op kunnen halen voor onze knul (groep3)
    (Ondertussen was hij thuis bij paoa bezig met zoem en turbo lezen)

    Dat was best een lijst en wij zijn blij. Onze knul wil wel graag structuur en als hij de hele dag voor de tv zit plakken wij hem achter het behang.

    - Spelling 1 blad met zinnen en rijmdingen die ze in moet vullen
    - 1 blad lezen-
    -1 blz schrijven
    - minimaal 2 blz uit eigen boek lezen
    -1 spelling wij lezen voor en hij schrijft het woord (de hele zin voor extra uitdaging)
    - rekenen, 2 blz maar dat bleek voor de komende dagen, je moest het verdelen, oeps!
    -2 verhaaltje begrijpend lezen

    Niet alles is voor zon dus sommige dingen zijn te makkelijk. We hebben wel een extra taalboek gekregen maar daar zijn we gisteren niet aan toe gekomen.

    Als extra hebben we de mogelijkheid om naar junior einstein te gaan, zoem, turbo lezen, wereld in getallen.

    Ik gad gelezen als de school squla heeft ze nu gratis accounts aan kunnen maken voor kinderen.

    Zelf begonnen aan een project, zelf een woordweb maken, tekenen en dan info zoeken en er bij schrijven, in thema bouwen en kleien. Het komt dan in een boekje. Hij heeft er veel lol aan
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Oja en volgende week kunnen we nieuw werk ophalen
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    @owly: De schoolaccounts van Squla zijn onder schooltijd altijd beschikbaar. :)
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Geen idee hahaha wij hebben dat niet en volgens mij heeft school die ook niet al kan ik dat natuurlijk wel navragen.

    Ik begreep ook dat ze nu na schooltijd op Squla konden om mensen zo te helpen
     
  14. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    Ik heb een vast dagrooster gemaakt met gezette tijden voor huiswerk. 1 uur taal en 1 uur rekenen, vaste speel- en spel momenten. Geeft hier rust en structuur, niemand die erover zeurt of wat dan ook.

    Aan materiaal of lesideeën geen gebrek, ben zelf juf. Dus daar hebben ze dan geluk/pech mee :p

    7.00 ontbijten samen en dan zelf aankleden en spelen. (ik werk dan thuis op mijn werkdagen van 7.30 - 10.00 voor mijn school/klas)

    Van 10.00 - 11.00 Rekenen:
    -jongste (gr2) eerst tablet 15min schooltv (rekenen met moffel en pier)
    oudste (gr4 speciaal onderwijs) dan rekeninstructie bij mij.
    -jongste dan bij mij instructie 15min
    oudste gaat in die tijd 15min zelf aan de slag met verwerking op papier
    -Dan jongste 30min spel- en speel activiteiten, soms zelf soms samen (verwerking)
    Oudste maakt eigen 'papier werk af' en gaat dan aan de laptop met leerprogramma's.

    daarna:
    -11.00 samen fruit eten, wat drinken en 'verplicht' buiten spelen in de tuin
    -12.15 lunch
    -12.45 beginnen we aan de 2e schoolronde, taal (systeem zoals hierboven)
    -13.45 zelf spelen
    -15.00 samen gezelschapsspelletjes (ook goed voor taal, rekenen en sociaal gedrag)
    -16.00 zelf buiten in de tuin of binnen spelen
    -17.00 tv kijken
    -17.30 eten
    - vrij
    -(Ik werk nog van 20.00 tot 22.00 voor mijn klas thuis)

    Op de dagen dat ik fysiek naar school moet om leerlingen op te vangen of voor overleg o.i.d. houdt mijn man het schema aan. Die werk thuis, maar wanneer ik weg moet, neemt hij mij over zegmaar.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  15. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Oke bij mijn lijstje hoorde ook race lezen en race rekenen.

    We waren wat eerder begonnen. 8.15 en om 8.50 waren we klaar:eek:
    Moet alleen nog minimaal 2 blz lezen maar aangezien hij wel meer leest smiddags komt dat wel goed.

    Nu maar een kopje thee en gaan we zo bezig met extra werk:)
     
  16. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.289
    7.851
    113
    Gelderland
    Hier een heel groot verschil in aanbod voor de kinderen.

    groep 5&6.

    Oudste in groep 6 mag veel computer werk doen en heeft vrij simpele taakbladen. Ben wel een beetje teleurgesteld eigenlijk. Hij gaat echt alleen doen wat de juf vraagt om te doen en denk dat hij echt maar voor 30 min per dag werkjes heeft.. Hij is er zelf helemaal blij mee ;)

    Jongste in groep 5 heeft een hele map mee met een schema per dag. De meester heeft er echt ontzettend veel werk van gemaakt. Super leuk gedaan! Voor hem kan ik echt een schema maken van 9.00 tot 14.00.

    Ik ga straks de les voor morgen voorbereiden en ik hoop dat ik ze allebei een beetje hetzelfde schema kan geven met dezelfde tijden op de computer. Dit gaat nog een flinke uitdaging worden de komende weken :$
     
    owly vindt dit leuk.
  17. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hier gaat het aardig. BIj ons in Duitsland is het vrijdag al officieel geworden dat de scholen dicht zouden gaan, ivm aansluitend/tussenliggend Paasvakantie zijn ze hier 5 weken vrij. De maatregelen gelden hier vooralsnog tot 18 april. Kan nog worden verlengd natuurlijk.

    De jongste zit in de 2e klas Grundschule (groep 4) en had vrijdag al het eea aan materiaal en opdrachten gekregen, alleen voor de kernvakken taal en rekenen. Voor rekenen is ze al klaar. Werkbladen voor taal halverwege. Dus morgen maar even de leerkracht vragen voor meer werk.

    De oudste zit op het VO en zou via ISERV (à la Magister enzo) opdrachten krijgen.... gistermiddag kwam er een mail van de conrector... dat veel/alles op vrijwillige basis was :eek::| Maar dat ze ook veel zelf konden doen om de aansluiting te behouden. Okay het gaat om Gymnasium, dus wordt er veel zelfstandigheid gevraagd. Maar was niet heel blij met die mail, gezien de vrijwilligheid.

    Wel zat er nog een brief bij met tips wat ze dan wel konden doen, dus dat ze drie vakken moesten kiezen. Eentje die ze leuk vinden om te doen, eentje waarin ze graag willen verbeteren en een keuze vak.
    Gelukkig kwam er rond het middaguur een mail van de lerares Engels, met opdrachten. Die heeft ze in ieder geval voor de helft af.
     
  18. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    Hier veel te weinig werk gekregen. Hij was in 45 minuten klaar. Hij zit in groep 7

    Dus aan de leraar gevraagd of hij bij het volgende schema meer werk mocht krijgen. Maar dat krijgt hij niet! Want dan is het onoverzichtelijk als alle kinderen een eigen leerplan hebben. Nou mijn Har gaat overeind. Je kan toch ook de klas in 3en delen. Snelle leerlingen, normale leerlingen en langzame leerlingen? Hierdoor gaat hij zeker een achterstand oplopen.

    Reactie van de leraar was ook hij heeft inloggegevens voor squla enz gekregen. Maar ja mijn zoon zegt dan dit staat niet in het schema dus hoef ik het niet te doen! En serieus je krijgt hem dan echt niet aan de slag.

    Dus gelukkig wel met de leraar kunnen afspreken dat hij zoon een mail stuurde dat hij elke dag 45 min Squla of 1 van de andere 3 programma's moet doen.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  19. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.177
    1.358
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Hier werken ze met qynzy en Google classroom. De oudste in groep 7 krijgt elke dag om 9,00 een mail met een planning voor die dag. Daar begint hij meteen mee en daar was hij vandaag 3 uur later mee klaar. Hij moet rekenen, spelling, begrijpend lezen, schrijven en werkwoordspelling. Behalve het schrijven kan hij alles digitaal per dag inleveren en wordt het door zijn juffen nagekeken. Alleen met rekenen moet ik hem soms helpen al vind ik dat zelf ook nog best wel moeilijk, ben geen rekenwonder.

    Mijn jongste in groep 4 heeft ook een dagplanning en werkt ook met gynzy voor rekenen en taal. Daarnaast nog boekjes om te lezen, begrijpend lezen en schrijven die als alles weer voorbij is op school worden nagekeken.

    Ben wel blij met de dagplanning want dan weten ze precies wat ze moeten doen. Allebei hebben ook nog een leesboek uitgezocht die ze ook moeten lezen.
     
  20. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.566
    7.392
    113
    Hier groep 4 en 6, combinatie van papierwerk en digitaal. Ben me kapot geschrokken van de werkhouding en het gebrek aan concentratie en hoe snel ze opgeven als iets niet lukt ... En wat ze niet snappen (terwijl die stof al wel behandeld is)

    Daarnaast ben ik op ma-di-do thuis aan het werk, dus vandaag heb ik ze tijdens de 'schooluren' kunnen helpen, dat lukt op de werkdagen gewoonweg niet.

    Er wordt vanuit school nu niets gecontroleerd, je kunt wel vragen stellen aan juf en die worden ook vrij vlot beantwoord.

    Zal blij zijn als ze weer naar school mogen! En zij zelf ook denk ik :roflmao:
     

Deel Deze Pagina