Thuis schoolwerk, hoe lukt het?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Kache, 17 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lils

    Lils Bekend lid

    11 sep 2017
    614
    648
    93
    Vrouw
    Pff ik heb hier het gevoel dat het helemaal de soep in gaat lopen. Hier heeft zoon (groep 8) elke dag wat taken gekregen vanuit school voor rekenen, spelling en taal via gynzy, maar hij is serieus binnen het half uur klaar met alles! Het stelt echt helemaal niks voor. Vervolgens krijgt hij via padlet nog wat suggesties voor taakjes, voornamelijk in spelvorm, maar dit zijn werkbladen die uitgeprint moeten worden en wij hebben geen printer. Daarbij staat ook heel duidelijk erbij dat deze dingen optioneel zijn en dus niet hoeven.

    Nu heb ik hem zelf nog wat extra taken gegeven, zoals Topo Europa, daar krijgt hij nu een week de tijd voor en volgende week donderdag laat ik hem daar dan een toets van maken. Ook heb ik met hem een nieuw leesboek uitgezocht dat morgen geleverd wordt en over 2 weken moet hij me daar dan een boekbespreking over geven.

    Meer dan dit weet ik ook niet te verzinnen en lukt me ook niet eerlijk gezegd met zn zusje van 2,5 die echt in de terrorperiode zit en een vriend die fulltime thuiswerkt. Ik had dus echt gehoopt dat er meer vanuit school was gekomen, want heb echt t idee dat dit geen zoden aan de dijk zet maarja...
     
  2. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.456
    10.659
    113
    Gewoon de leraar mailen met dit signaal.
    Kunnen ze het aanpassen.
     
  3. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.135
    4.345
    113
    Home
    Voor de kinderen die er erg veel moeite mee hebben
    Kunnen jullie niet via skype video bellen met juf? Even kletsen zodat ze weten dat juf mee kijkt en hun op weg kan helpen of hun per dag een taakje kan geven oid?
     
  4. maliro

    maliro Niet meer actief

    @owly @Miracle1

    We hebben een online programma die hij kan doen. Maar geen dagtaak of weektaak ofzo. Hij zit op een sbo waar elk kind zijn eigen leerlijn heeft. Onmogelijk om voor elke individuele leerling alles zo snel goed rond te krijgen (Ik heb direct meer respect voor personeel op het sbo/so. Hoewel er vaste klassen zijn is het veel meer dan op het regulier onderwijs maatwerk. En dan hebben alle kinderen wel iets qua begeleidingsvraag).

    In het geval van mijn zoon helpt het niet als juf of meester zegt dat hij thuis moet werken. Het probleem is nu dat zijn vaste structuur en veiligheid weg is.
    Gelukkig zijn ze soepel. Dat ik opdrachten doe als lego-bouwwerken vond zijn juf creatief.
    Zijn autisme zit gewoon erg in de weg nu. Tijdens zijn meltdowns praat hij niet meer, terwijl hij normaal explosief is.
    Hij leek vandaag wel iets rustiger. En als school dan niet lukt, dan maar niet. Zijn welzijn heeft prioriteit
     
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Wat een verschil zeg, hier vervelen ze zich niet met het schoolwerk. Morgen nog een heel werkstuk op de planning..
    Genoeg te doen in ieder geval. :) En ook 2 keer per week telefonisch contact met de leraar, echt supergoed geregeld hier. Respect voor alle leraren die dit op korte termijn zo geregeld hebben. :thumup:
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.973
    8.775
    113
    Nee ik snap zeker dat het maatwerk is en dat niet voor alle kinderen nu meteen wat kunnen geven. Dat lukt ze bij ons al niet eens, hij moet maan werkjes doen terwijl hij zon doet. Prima voor nu, op langer termijn hopelijk iets gerichter.

    Zijn er schooltaken die op een andere manier toch een goede toevoeging is. Bijvoorbeeld bakken is ook een rekenles, meten , verhoudingen, temperatuur etc.
    Net wat meer op een speelse manier waardoor het minder schools is en toch leerzaam?

    Hoe oud is hij en op welk niveau werkt hij?
     
  7. Lindah

    Lindah Bekend lid

    21 apr 2012
    981
    132
    43
    Brabant
    Kijk, je bent al supergoed bezig!!
    Squla hadden we hier al, is echt heel fijn.
    Fijn dat school mee wil denken in extra werkjes.
    Wat ik bij mijn dochter die is haarzelf een planning laten maken voor twee doordeweekse dagen. Ik schrijf op wat ze in die twee dagen moet doen en zij vult dan zelf in, in haar planning.
    Ook hebben we de 30 dagen teken challenge om het creatieve stuk aan te blijven spreken. Succes!
     
  8. maliro

    maliro Niet meer actief

    Dat ga ik praktisch niet voor elkaar krijgen. Heb nog een dochter van 7 met bakken huiswerk en zij moet ook begeleid worden, meer dan een gemiddeld kind. En ik ben maar alleen ;)
    Hij werk op verschillende niveaus. Lezen op e6, rekenen m4, etc. Hij is 9 jaar.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.973
    8.775
    113
    Tja dat zijn al 2 dagtaken:eek:
    Dan maar met creatieve oplossingen! Misschien heeft de oudste nog even extra tijd nodig om te wennen en lukt het volgende week wel met andere werkjes. Wil hij wel lezen?

    Knap dat je dochter toch doorzet ondanks dat ze het ook zo lastig heeft!

    Aangezien je jezelf niet op kan splitsen moet je zelf maar kijken wat je kan en hoe je het gaat doen. School moet er ook rekening mee houden dat ouders doen wat ze kunnen. Je inzet is super! Hopelijk gaat het steeds iets beter met de kinderen.:)
     
    maliro vindt dit leuk.
  10. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Nou dit. Juf heeft netjes een week schema mee gegeven wat er per dag gedaan moet worden en nog wat extra werkjes voor de snelle kinderen. Maar oh oh... wat een drama is het hier. Rekenen gaat echt top, maar taal! Al twee dagen flinke drama... applaus voor de juffen!
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  11. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.805
    113
    Voor onze 6 jarige (groep 2) hebben we een 3 weeks schema gekregen.
    Veel dingen zijn goed te combineren met wat je dagelijks doet. b.v. oefenen van cijfers t/m 20 en dan cijfers op de juiste volgorde leggen, benoemen en aanwijzen, welke mist er etc.
    Ook begrippen en de letters die ze besproken hebben herhalen en er woordjes mee proberen maken. Voor volgende week weer nieuwe opdrachten, bv een taart bakken (cijfers) rijmen met woorden dat soort dingen.

    Het verzoek is om niet vooruit te werken en een hoop opdrachten zijn zo gemaakt dat ze even zelfstandig kunnen werken. Ook oefeningetjes doen waarbij je die in je eigen tuin kunt doen zitten erbij en we kunnen op 2 online programma's aan de gang. Squla en Gynzy.
    Hoewel squla zijn we nog niet op geweest want die site ligt hier steeds plat.

    Daarnaast verzin ik zelf wat dingen en had ik sowieso al wat werkboeken in huis.
    Ik moet hem wel wat meer motiveren en hij is onrustiger dan normaal, ook moet ik er wel bijblijven en echt opletten dat hij ook wat doet maar we komen de dagen goed door tot nu toe.

    Vandaag oefende we met de begrippen hoog/laag en heeft zijn vader een bak lego van boven gehaald en zijn ze een paar uur aan het bouwen geweest. Ik heb met hem kaartjes gemaakt met de dagen van de week erop en cijfers t/m 20. De letters en cijfers hebben we uitgeknipt uit oude folders. Die kaartjes gaan we de komende week ook gebruiken.
     
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Even een copy/past uit het andere topic...

    Zoon heeft vandaag ook zijn huiswerk wat voor morgen op de agenda staat alvast gemaakt en heeft nu dus lang weekend en mag van mij morgen uitslapen.
    Ik had verwacht dat dat thuis werken met veel gemopper, gezucht en gezeur zou gaan maar hij vind het verbasingwekkend leuk. Start na het ontbijt meteen (ik had verwacht dat ik echt moest aansporen elke dag) en laat telkens trots zien wat hij gedaan heeft. Wat dat betreft tot nu toe dus gelukkig niets te klagen. En ik leer zelf weer een beetje bij. Ik was de stof mbt aanwijzend voornaamwoord, lijdend voorwerp en al die dingen helemaal kwijt. Denk verdrongen toen ik het niet meer hoefde te gebruiken ofzo :roflmao:
     
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Is er iemand die digitaal kleuter (groep1) werkjes van school heeft gekregen? En zo ja, dit mij zou willen mailen?
    Dochter word over 3 weken 4 maar begint elke dag kleien, kleuren, verven en knutselen een beetje zat te worden. Ze helpt nu veel met schoonmaken (op haar manier) en ik laat haar was vouwen en sokken sorteren maar wat echte werkjes zouden wel welkom zijn. Misschien kan ik haar al wat "leren" voor ze echt start straks (wanneer dat ook zal zijn).
     
  14. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.135
    4.345
    113
    Home
    Ik ben super trots op m'n oudste van 6!
    Tot nu toe nog geen 1x gezeur
    Probeeer vooral elke dag het zelfde ritme erin te houden
    Tot nu toe gaat het prima
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Heb je dit topic al gezien? Tips voor thuisonderwijs tijdens corona voor kleuters
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Misschien een tip voor mensen die in "Mijn Klas" kunnen inloggen: daar kun je nu een gratis typecursus volgen. Sommige kinderen hebben een account waarmee ze rechtstreeks op "Mijn Klas" inloggen. Andere kunnen er via ZuluConnect of Basispoort in.

    Ik vind het echt een aanrader. Goede manier om te tijd in te vullen, want het doel is nuttig èn het vraagt toch wat doorzettingsvermogen. En ook dat moet je natuurlijk onderhouden. Ook voor de concentratie is het een goede oefening.

    Ik heb in ons 'rooster' 2x een uur werktijd en daarnaast nog tijd voor tekenen / knutselen en tijd voor lezen. Het werk van onze oudste vraagt lang niet altijd die 2 uur die ik ingepland heb. Dus de typecursus is een welkome aanvulling.
     
  17. Patatje1982

    Patatje1982 Actief lid

    31 dec 2014
    426
    206
    43
    Vrouw
    Hier gaat het niet zo goed met het schoolwerk. Mijn 6 jarige in groep 3 heeft er totaal geen zin in. Ze heeft geen motivatie en concentratie. Ineens vindt ze alles weer moeilijk en heeft ze constant paniek omdat ze iets niet snapt of dat ze de woorden niet snel genoeg kan lezen. Ik heb er totaal geen geduld voor.

    Ik moet zelf 32 uur per week thuis werken aan de eettafel en manlief is gewoon naar zijn werk. Nu ook op zaterdag extra. Broertje van 3 erbij helpt ook niet echt.

    Klaagmodus maar weer uit. Ga het beste ervan proberen te maken.
     
  18. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Nou het ergste... Ik heb 2 jaar Squla voor haar gehad, maar het enige wat ze deed waren de spelletjes en de algemene kennis vragen. De rest raakte ze niet aan. En dan vind ik €100 per jaar best een hoop geld. Dus eindigde is het abbo aan het begin van het jaar :oops:

    De afspraak is nu dat als ze echt iets met Squla doet dat ik dan het account her activeer.
     
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou het zo veel mogelijk zoeken in allerlei spelactiviteiten. Bijvoorbeeld dingen sorteren op kleur of op grootte. Je kunt ook denken aan allerlei dingen tellen. Maak bijvoorbeeld kaartjes met een cijfer erop en laat er zoveel steentjes ofzo op leggen.
    Herkent je dochter haar naam al? Als je duplo hebt, kun je op een paar steentjes een letter van haar naam plakken. En die op volgorde laten zetten. (Kan natuurlijk ook op andere dingen dan duplo.)
    Je zou ook een hele dag een letter centraal kunnen stellen. Bijvoorbeeld de b. En dan dingen zoeken die beginnen met een b. Zorg wel dat je letters uitspreekt zoals ze klinken. Dus ah buh duh eh ef etc.
    Zo'n letter kun je ook laten maken van klei. Of tekenen in scheerschuim of zand.

    Ter afwisseling kun je natuurlijk ook heus wel eens iets digitaals doen. Bijvoorbeeld op de iPad
    Teachers Pack 3 (nu gratis). Helaas niet op Android.
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Nou hier ging het vandaag prut met de jongste. We moesten een half uur estafette oefenen op de computer. Kind doet echt goed zijn best en is serieus bezig. Moet hij een tekst voorlezen die hij best wel lastig vond. Geen probleem, leer je van, maar toen hij klaar was kreeg hij dit te horen: ' je ballon zweeft onder de wolken, je hebt de tekst te langzaam gelezen'. Nou in tranen en deed niks meer. Hadden ze dat nu niet iets anders aan kunnen pakken? Hij is al zo onzeker over zijn lezen.
     

Deel Deze Pagina