Vrijwilligerswerk wie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Niveah, 17 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ik was benieuwd naar wie van jullie vrijwilligerswerk doet. Zelf wil ik het ook gaan doen. Het is enorm lastig om een baan te vinden die bij mij past. Ik zou graag thuiszorg werk of iets willen gaan doen. Maar daar is enorm weinig werk in, alle vacatures die ik maar kon vinden in mijn regio, heb ik gesolliciteerd. Maar of je ontvangt geen reactie of je krijgt een afwijzing. Vergoot vrijwilligerswerk een kans op een baan? Het lijkt me sowieso wel heel leuk om een dagdeel in de week wat te gaan doen.

2. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik heb het geprobeerd, maar het beviel niet. Je moet vaak veel uren werken, soms vreemde tijden en de eisen zijn soms bizar hoog. Veel functies die vroeger betaald waren zijn (door bezuinigingen) ineens vrijwillig geworden. Dat betekent dus cv en motivatie sturen en serieuze sollicitatiegesprekken voeren. Laatst zag ik een leuke vrijwilligersfunctie die strikt volgens rooster was: 2 ochtenden per week tot 13 uur. Toen ik vroeg of er in schoolvakanties of bij afspraken ofzo wat te regelen viel (ruilen bijv) kwam het antwoord dat dat lastig was, dat moest de planner bepalen, iedereen omstebeurt etc.

Dat snap ik wel, ze rekenen op je, maar door die dingen is er geen verschil meer tussen vrijwillgerswerk en een betaalde baan op het salaris na. Het zijn gewoon mbo/hbo functies waar je een opleiding voor moet hebben. (ze vragen vaak ook werkervaring!!)
    Er zullen vast ook leuke dingen zijn met minder eisen, maar ik heb echt het gevoel dat je als gratis volledig meedraaiende werkkracht wordt gebruikt.

3. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Ik doe al een paar jaar vrijwilligerswerk. Sinds 2012 bij de speelotheek in mijn woonplaats, maar daar ga ik eind dit jaar mee stoppen.

Verder ben ik sinds 2013 teamlid van de mama's club in mijn woonplaats, en ik ben voorzitter van de stichting, dus de overkoepelende organisatie.
    Dit kan ik allemaal thuis doen, in de uren wanneer ik wil.

Ik ben al 9 jaar thuisblijfmoeder maar wilde toch iets op mijn cv kunnen zetten.

4. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

ik ben zwemtrainer bij een zwemclub. :D

5. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    ik ben vrijwilliger geweest bij slachtofferhulp nederland

6. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.334
    113
    Vrouw
    Mijn moeder doet vrijwilligerswerk in een bejaardenhuis, waar ze eerst de lunch serveerde en kletspraatjes had met de omaatjes en opaatjes, daarna afruimen en opruimen, heeft ze nu idd taken die voorheen gedaan werden door 'opgeleid' en betaald personeel.
    Ze vindt het erg leuk, maar ze heeft ook te maken met dementerende mensen en hun aggressie! Vorige keer kreeg ze een soepkom naar haar hoofd, zonder dat er iemand van het 'echte' personeel aanwezig was.

7. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Niet zo speciaal en doe het inmiddels niet meer, maar ik ben jarenlang vrijwilliger op een manege geweest. Was 1x per week alle paarden en pony's voeren en als ze op het land stonden naar binnen halen. Als er iemand ziek was, mestte ik ook wel stallen uit, maar de 'mestploeg' kon vrij rijden in ruil voor hun werk.
    Ik kreeg een vrijwilligersvergoeding (wist ik niet toen ik aanmeldde) maar toen ze stopten met de vergoeding, hoefde ik niet meer te helpen! Ik was toen best beledigd, want ik deed het omdat ik het leuk vond, niet als bijbaantje.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik doe vrijwilligerswerk op school van de oudste. Ik doe een groot deel van de PR (website, Facebook, berichtjes voor de krant, foto's maken bij activiteiten etc) en ik ben actief in de ouderraad. Ik doe het vooral omdat ik het heel leuk vind om bij school betrokken te zijn. Maar er zijn wel weken dat ik bijna evenveel als mijn oudste op school ben ;). Ik denk zeker dat vrijwilligerswerk vaak ondergewaardeerd wordt. Mensen hebben vaak ook niet door hoeveel werk het organiseren of uitvoeren van iets 'simpels' is.

9. Novy4

Novy4 Actief lid

21 mrt 2015
    405
    0
    0
    Vlaardingen
    Ik heb me aangemeld bij een hospice als vrijwilliger ... ik wil ooit op een palliatieve afdeling werken en denk dat dit een goede opstap is om me er al wat in te verdiepen , tijdens mijn opleiding heb ik veel opdrachten over palliatieve zorg en terminaal zieke zorgvragers gehad en met veen intresse gemaakt ...
    op de werkvloer deed ik ook graag ( nja tis maar hoe je het ziet) de laatste zorg geven en begeleiden van familie leden ,

10. Manque

Manque Niet meer actief

Ik heb vrijwlligerswerk gedaan bij de Taekwondobond NL, een cultuurpodium en bij vluchtelingenwerk. Het staat wel goed op mijn CV denk ik. Ik heb er wel eens vragen over gekregen tijdens sollicitatiegesprekken.

11. Simmiee

Simmiee Actief lid

15 apr 2015
    396
    222
    43
    Ik doe vrijwilligerswerk. Ik zit in het bestuur van een stichting.
    Super leuk maar ook super druk!
    Ik ben ermee gestart om mijn cv aan te vullen maar merk dat het
    nog weinig effect heeft. Het kost veel tijd (soms iets teveel..) maar het toch vind ik het leuk!
    Vind het echt een aanrader! Het geeft mij een extra prikkel en nieuwe contacten en netwerken.

12. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.035
    2.897
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik ben bijna een jaar budgetcoach bij maatschappelijk werk. Ik maak afspraken met mijn cliënten zelf, dus kan gaan wanneer het mij uit komt. Papieren vroegen ze niet (op zo'n BOG verklaring na dan), natuurlijk wel een motivatie en een waarom. Begonnen met 3 dagen verplicht cursus. Daarna gelijk aan de eerste cliënt gekoppeld. Erg leuk!

13. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Aha verschillende meningen dus! Ik heb ze allemaal gelezen. Ik ga denk ik gewoon op een gesprek ga en dan zie ik wel hoe het loopt. Ze gaan met mij mee zoeken naar een passend iets. Ik snap best dat ze rekenen op je en dat je wel een vast dagdeel per week 'moet' komen. Maar als er verder geen personeel wat betaald aanwezig is of ze eisen hele hoge eisen van je, is dat absurd natuurlijk. Maar dat is te bespreken lijkt mij? Ik zie genoeg 'vacatures' voor vrijwilligerswerk waarin ze vragen om te wandelen of te kletsen met ouderen.

14. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Toevallig heb ik morgen een gesprek om vrijwilliger te worden in het Cosa project van reclassering nederland. Je vormt dan met een groepje een sociaal vangnet voor iemand die een misdaad begaan heeft en weer in de maatschappij wil treden. Dit is dus om te voorkomen dat deze persoon terugvalt en draag je een steentje bij aan de algemene veiligheid. Interessant maar het moet je liggen.

15. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik doe vrijwilligerswerk voor de avondvierdaagse.

16. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ik ben vrijwilliger bij het Rode kruis. Ik heb via hun mijn ehbo diploma gehaald en aanvullende certificaten. Ik ben nu evenementen hulpverlener. Ik draag dan een uniform en wordt ingezet met evenementen. Dit kunnen grote evenementen zijn zoals grote festivals, Sail of de Nijmeegse vierdaagse maar ook kleine zoals de avondvierdaagse. Het is soms heel druk en soms heb ik een paar dagen achter elkaar. Het zijn dag en nachtdiensten en je werkt soms nauw samen met de politie, ambulance en beveiliging.
    Ik vind het echt een uitdaging om te doen en heel erg leuk. Je komt echt op plekken waar je anders nooit was gekomen. Alles is op vrijwillige basis, en je geeft jezelf op voor de evenementen.

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Ik heb "gewoon" een baan maar ben 1x per week vrijwilliger in het ronald macdonaldhuis.

18. mumija

mumija Niet meer actief

Ik heb 8 jaar vrijwilligerswerk gedaan hier in het buurthuis; op dinsdagochtend peuterinstuif voor kinderen uit de wijk. Helaas moest dat stoppen bij de gemeente.

Ik ben 4 jaar op vrijdagmiddag naar mijn moeder haar werk gegaan met mijn jongste. Zij werkt met dementerende bejaarden. Dan kwam er nog iemand met haar tweeling en die oudjes vinden het helemaal prachtig om die kleine kinderen te zien en met ze te spelen. Nu is mijn jongste net naar school gegaan dus ik ben ermee gestopt.

Op zaterdag doe ik vrijwilligerswerk in de kantine van de voetbalclub van mijn zoon, achter de bar.

Via een stichting ben ik "gastgezin" voor een vrouw uit Afghanistan die met haar 2 zonen gevlucht is naar Nederland. Dit doe ik nu ruim 1,5 jaar. Het klikt enorm en ik mag wel zeggen dat we een soort van vriendinnen zijn geworden. Echt heel erg leuk!

Op woensdagochtend werk ik bij de "spullenbank". Onderdeel van de voedselbank, waar mensen spulletjes kunnen uitkiezen die ze nodig hebben maar niet kunnen betalen.

19. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.395
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik ben vrijwillig de webmaster van een gemeenschapshuis hier in de beurt. Paar uurtjes per week kost het aan tijd en ik doe het naast mijn baan.

20. jaleisha28

jaleisha28 Fanatiek lid

29 sep 2014
    1.949
    56
    48
    Zaandam
    Ik/ wij zijn superdruk met onze eigen business en baan... maar we doen vrijwilligerswerk om toch iets goeds te doen.
    maar we gaan dan 1 a 2 keer per jaar naar opkikkerdag.. voor ongenezelijke zieke kindjes.. en dan verzorgen we een hele dag voor zon gezin. Zwaar, maar belonend voor zowel hen als ons...
    Zou graag willen, maar voor nu kan ik het gewoon simpelweg niet combineren.

Deel Deze Pagina