Kosten makelaar

Discussie in 'De lounge' gestart door linda84, 21 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Wij willen graag ons huis te koop zetten. Het is voor ons de eerste keer. En ik vraag me af wat voor kosten er bij gaan komen. Ik heb al een makelaar gemaakt maar die geeft niet aan wat de kosten zijn voor de verkoop van de woning. Hij wil eerst langskomen en het dan bespreken.
    Nu willen we eerst nog de deuren gaan verven en de douchecabine vervangen voordat we het te koop zetten. Dus daarom mijn vraag. Wie kan mij in indicatie geven ?

2. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    Ongeveer 2.5 % van de koopsom dacht ik...ons huis vorig jaar verkocht voor 174.500 en we betaalden ongeveer 4500 euro. Maar ligt ook beetje aan de makelaar. Ik zou alleen niet bezuinigen daarop. Goede makelaar nemen! Succes!

3. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Ligt heel erg aan de makelaar!

2,5% poeh dat is veel. Hier is het gemiddeld tussen de 1,5 en 2% van de verkoopprijs.
    Daarbij natuurlijk nog de internet en advertentie kosten.

Daarom dat ze eerst een vrijblijvend gesprek plannen. Dan krijg je (als het goed is) een overzicht van de bijkomende kosten.

4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    Idd je kunt best een beetje onderhandelen over hun provisie, maar tussen de 1,5% en 2,5% vd koopsom schijnt wel een beetje het standaard tarief te zijn.
    Wij betaalden ook rond de 2,3%, vraag een aantal makelaars langs te komen en kijk ook bij wie het goed voelt, want dat is ook belangrijk dat er een klik is en dat jullie op een lijn zitten met de verkoop methode enzo. Oja vaak komen er ook nog wat extra kosten bij als er een profesionele fotograaf foto's komt maken en voor het plaatsen op verschillende websites!

Succes met de verkoop!

5. Rozaly

Rozaly Bekend lid

26 apr 2011
    736
    0
    16
    Wij hebben ons huis ook te koop staan. Ik heb 5 makelaars gemaild met de vraag wat de kosten zouden zijn bij een bepaalde vraagprijs. Kreeg duidelijke mails terug, verschilde 1800,-!!! Van 4000,- tot 5800,- En hierna hoorde ik van een vriendin van haar makelaar, die biedt een all-in pakket voor 2000,- Uiteindelijk 2 makelaars gesproken en die van 2000,- gekozen. Topmakelaar! Neemt de tijd, duidelijke afspraken, foto's standaard door een fotograaf gemaakt (was ook nog onze trouwfotograaf :) )

Vergelijk dus ook goed wat je krijgt voor het geld. Ik zou op Funda even rondkijken naar verschillende makelaars, staan beoordelingen en je kunt teksten en foto's bekijken bij verschillende huizen. Sommige zijn top, andere vrij triest.

(Mocht je in de omgeving van Harderwijk wonen, van Dijkhuizen is een aanrader)

6. veense

veense Niet meer actief

Aankoopmakelaar is 1450 euro no cure no pay (het gaat om 1 heel specifiek huis).
    Verkoopmakelaar (zelfde persoon ;) ) is 1,2% als hij binnen 2 maanden verkoopt, 1,4 binnen 4 maanden en 1,5 als het langer duurt.
    Brochure inclusief fotografie is 650 euro.

Wij zitten er nu middenin, hebben vrijdag een eerste bod uitgebracht, en als we tot overeenstemming komen inclusief onze voorbehouden, gaat dit huis heel snel in de verkoop! In deze straten zijn de huizen gemiddeld binnen de 3 maanden weg, dus daar zijn we niet zo heel bang voor, zeker omdat we een hoekwoning met veel extra's hebben.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Meerdere makelaars langs laten komen om te zien wat ze voor je kunnen doen en voor welke prijs. Daarna kun je kiezen en gewoon onderhandelen over de courtage.
    Net als hierboven al genoemd, kijk ook even wat een makelaar precies voor je doet. Je hebt er die geen moer uitvoeren en bijv. een nieuwbouwproject hebben wat goed loopt zonder dat ze er iets voor hoeven doen en daar lekker aan verdienen (die fout hebben wij eens gemaakt), laten ze de foto's door een fotograaf maken of maken ze die zelf, moet je betalen voor open huizendag etc.

8. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.781
    7.367
    113
    Ons eerste huis verkochten we via makelaarsland, best snel verkocht, dat was voor dat huis toen prima.
    Ons vorige huis wel via een plaatselijke makelaar. Er zijn er 2 in de stad hier, beiden laten komen. De ene zei dat ze het voor x bedrag binnen een paar weken zou verkopen. Toch de tweede laten komen, die gaf aan dat het 50.000 meer waard was. Uiteindelijk zelf besloten het toch voor minder in de verkoop te doen, omdat we er snel vanaf wilden, maar alsnog 30.000 meer dan de eerste makelaar. Binnen 2 weken verkocht voor de vraagprijs.
    Nu hadden we al geen goed gevoel bij de eerste makelaar omdat we 3 huizen bij haar hadden gekocht en bij de laatste 2 van alles niet klopte, als we zelf niet op hadden gelet zou er echt van alles mis gegaan zijn qua perceelsgrenzen enzo. De makelaar die we uiteindelijk kozen kostte 1000 meer uiteindelijk, maar was het dubbel waard.

9. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Vind je dat van je aankoopmakelaar niet raar? Hoe langer het duurt dat hij jouw huis verkoopt hoe meer je hem moet betalen. Ik zou hem juist andersom verwachten.

10. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij hebben €1000,- betaald. Was nog toen het goed liep in de huizenmarkt en wij betaalden 10% van wat hij van de vraagprijs afkreeg.

11. Kola

Kola Bekend lid

3 feb 2015
    604
    0
    0
    Wij betaalden 1,5% van de verkoopprijs vh huis

12. veense

veense Niet meer actief

Van de verkoopmakelaar bedoel je?
    Nee hoor, bovendien krijgt hij zijn 1450 euro voor de aankoop van ons nieuwe huis pas als hij ons oude huis verkocht heeft (vervelende voorwaarde van de hypotheekverstrekker), dus hij doet zijn best wel.
    Hoe minder werk, des te sneller verkocht. Hij doet het altijd zo, en 3 huizen verder was al verkocht voor het officieel in de verkoop stond (al 3 kijkers in die tijd!). Huis is hier echt wel binnen 2 maanden weg, maak me eerder zorgen over de traagheid van de huidige eigenaars van ons nieuwe huis, die hebben geen haast (drukke baan en geld zat ;) )

13. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Wij hebben toen stevig onderhandeld en 1,4% afgesproken. Je moet ze gewoon een beetje tegen elkaar uitspelen. zeggen dat je een lager aanbod hebt gehad dan die hij/zij aangeeft. Vaak zakken ze wel dan.

14. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Let er ook eens op of de makelaars op zaterdag willen bezichtigen.

Wij hebben het in 2014 werkelijk meegemaakt dat een makelaar niet op zaterdag en 's avonds na 20.00 (in de zomer) wilde bezichtigen, terwijl de woningeigenaren geen kinderen hadden.

In die tijd werden er nog niet veel huizen verkocht, dus zouden ze blij moeten zijn met elke kijker die wil komen.

15. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Ons huis gaat volgende week in de verkoop. Wij hebben een vaste prijs, die we bij verkoop pas betalen.
    Geen uitstapkosten, behalve de kosten van externe media.
    En bovenal: een goed gevoel. We hebben 2 makelaars laten komen en een wereld van verschil.Niet alleen qua kosten, maar ook qua advies over de vraagprijs.

16. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Dit ligt heel vaak ook aan de verkopers ;)

17. Bloeem

Bloeem Actief lid

28 nov 2014
    301
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben twee makelaars gesproken.

Uiteindelijk gekozen voor de duurste, omdat zij het huis verkocht waar wij nu in wonen. Wij zeiden dat ze ons huis mocht verkopen als ze regelde dat wij dit huis konden kopen onder voorbehoud van verkoop van eigen woning. Ze is bij ons komen kijken en wilde de uitdaging wel aangaan. Een week later is het verkocht, het stond toen officieel niet eens te koop. Achteraf de verkoopovereenkomst nog getekend etc, het ging heel snel. Was ook een fijn mens!

18. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ja, er zijn er ongetwijfeld die dat niet willen op zaterdag, maar deze makelaars (grotere groep hier in de omgeving) werkten gewoon niet op zaterdag en zondag.

19. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Ik weet niet meer precies wat wij betaalden (2,5 jaar geleden) maar toevallig 2 kennissen van ons hebben ook bij dezelfde makelaar hun huis te koop gezet, dus we konden de courtages vergelijken. Alleen alle 3 de huizen zaten in andere prijsklasses. En de makelaar gaf aan dat hij daarom ook iets andere courtages aanhield. Was ook wel logisch. Daarnaast kon hij ons bijv een iets lager courtage aanbieden omdat ons huis echt helemaal af was, dat was/is nou eenmaal meer in trek. (Dat bleek ook wel, woning was binnen 3 weken verkocht)
    Dat soort dingen kunnen dus best schelen. Vraag in elk geval meerdere makelaars en vraag ook aan ze waarom hun aanbod (dus meer dan alleen prijs) beter is als dat van de concurrend

20. meid

meid Fanatiek lid

14 okt 2010
    1.259
    0
    0
    wij hebben toevallig net ons huis vorige week in de verkoop gezet.
    wij betalen voor de media, brochure, funda foto's ed 495euro en als hij ons huis verkoopt 1,5%van de verkoopprijs.

Deel Deze Pagina