En dat vind ik dus raar. Mssn scheelt dat per regio of zo (wat ik me haast niet kan voorstellen), maar hier kan de thuisvk net zo goed om een gyn vragen als een zhvk. Vind ik ook logisch. Ze zijn beiden volleerd vk, en voor veel zaken zijn bovendien vaste protocollen. Als bv tijdens de bevalling de baby naar stuit blijkt te zijn gedraaid, hoeft vk2 toch niet eerst te controleren of vk1 dat wel goed gezien heeft.
Dan is het ook geen spoed. Als je met de ambu naar het zh gaat en het is vrij ernstig allemaal, dan wordt de gyn echt wel opgepiept. Voordat jij op de onderzoekstafel ligt, is die beste man of vrouw er ook.
ziekenhuis bevallen moets ik helaas bij de 2e. had al gebroken vliezen vanaf 32wk. uiteindelijk na bed rust en lang in het ziekenhuis blijven ben ik ingeleidt met 37wk. ze begonnen netjes de 16e. werd opgenomen, er werd flink aan me baarmoedermond getrokken en kreeg gel toegedient. eind van de middag werd ik naar de afdeling gereden om de nacht af te wachten en de volgende dag zouden ze verder kijken. de volgende morgen (24 uur na het begin van de inleiding verloor ik een flinke slijmprop en ook had ik lichte weeen heel de nacht die waren afgenomen. ik denk nu gaan we verder met inleiden maar wat ik te horen kreeg. het is druk we sturen je naar huis en dan wachten we af tot je lichaam zelf aan de gang gaat. die dag ervoor had ik 2 gyn in opleiding gehad en nu stond dus de hoofd gyn aan me bed die me dit even mededeelde. ik moest gewoon huilen en snapte het niet meer. in de middag om 12 uur was mijn vriend er en die is echt uitgevallen tegen de gyn. hij zij dat hem verteld was (en mijn ook) dat als je met gebroken vliezen inwendig was onderzocht je binnen 48uur moest bevallen ivm infectiegevaar. ja dat klopt zij de gyn maar ze hebben toch alleen gekeken met de eendebek dus dat verhaal is hier niet het geval. nou toen flipte ik. de dag ervoor hebben ze met 2 man aan me baarmoedermond lopen treken, gel ingebracht en flink mishandeld daaronder om de weeen op gang te krijgen en dan nu zo. de gyn schrok. er was niks maar dan ook niks genoteerd over wat ze de dag ervoor bij mijn hadden gedaan. ik werd alsnog meteen naar de verloskamers gebracht want ja de 48 uur is tog de norm. 12 uur werd de gyn nog verrot gescholde nadat ik ontslaan was uit het ziekenhuis (nou ja dat was het gesprekje, zou die middag nog naar huis gaan) en half uur later werd ik met spoed naar de verloskamers gereden. kreeg infuus en iets over 5 was ik moeder. als mijn vriend niet was binnen gekomen optijd, niet de gyn was tegengekomen, niet in gesprek was gegaan dan was de kans groot dat ik niet was bevallen, en mijn zoontje door een infectie niet bij ons was geweest. kan er nu nog kwaad om worden. het is te druk grrrr. was dat nu voor onzin. niet eerst beginnen en dan naar huis sturen. (en dat terwijl ik mijn 1e zwangerschap ook al ben verloren door een infectie dus ben er ook vatbaar voor) hier in tilburg is trouwens inleiden van bevallingen een tijdje tot de grens van 43 wk geweest. nu is dat weer naar 42weken ingesteld. vast met een rede. het is gewoon te veel risico om zo lang door te lopen.
Ik moet nog bevallen maar ik geef de voorkeur aan thuis. Mijn ervaring met zieke huizen is niet erg groot maar ik heb toch snel het idee een medisch geval te zijn en er weinig persoonlijke aandacht is. Verder zijn gynaecologen niet alleen met bevallingen bezig maar ook met andere dingen, verloskundigen zijn wat dat betreft wat gerichter. Overigens hioop ik niet dat ik een gyn zie want al zou ik naar het zh gaan dan nog met mijn eigen vk tenzij er iets aan de hand is. Maar goed, ik woon dan ook 5 min van het zh af dus niet zo'n punt. Het schijnt dat er nog wel wat zaken bij de gang naar het zh en dus bij de overdracht: reistijd naar het ziekenhuis, mensen die 3 hoog achter wonen en of nog zelf trappen af moeten of door de brandweer uit huis getakeld moeten worden. En in geval van spoed is die vertraging natiurlijk niet zo handig... Dus het is wel aan te raden om even na te denken voor je de beslissing neemt waar te bevallen, hoewel dit ook iets is waar je vk moet adviseren. Overigens nog een interessant artikel 'Thuis bevallen is beter dan in het ziekenhuis' - Zorg - VK
Ben op medische indicatie in het ziekenhuis bevallen, geen gynaecoloog gezien. Kreeg niet bij voorbaad al een infuus (zoals iedereen roept), had een super leuke, lieve, spontane verloskundige, die mij ff helemaal top door de bevalling heeft geholpen. Nog een lieve verpleegkundige aan de andere kant van mijn bed welke rond de 50 prachtige foto's heeft gemaakt toen mijn kleine meid eenmaal op mijn buik lag. Verder niemand, op Mausi-man na natuurlijk, aan mijn bed gezien! Dus ook met medische indicatie, betekent het niet dat je met een gynaecoloog en nog 20 anderen rond je bed bevalt, in een verschrikkelijk ziekenhuis, waar het niet veilig is, geen romantische sfeer en 'je maar een medisch geval bent'. Ik had een PRACHTIGE bevalling, ín het ziekenhuis! Dus ook dat kan! (met als kleine toevoeging, wel in een kraamsuite, maar ja, dat hebben steeds meer ziekenhuizen tegenwoordig).