Ik was niet van plan om iets aan zwangerschapsgym ofzo te gaan doen, maar vraag me af; krijg je daarbuiten, van de VK bijvoorbeeld, nog tips van iemand hoe je de weeën kunt herkennen/op kunt vangen? En ik vroeg me eigenlijk ook af of iemand weet of het überhaupt zin heeft om tijdens de weeën een pijnstiller als paracetamol te nemen om de scherpe randjes weg te nemen? Of komen ze daar gewoon dwars doorheen???
Ze vertelde bij mij heel goed wat ik moest doen en ik heb heel goed geluisterd. Heb ook niets aan gym of yoga gevolgd en heb alleen maar complimenten gekregen. Ik had zelfs niet eens verwacht dat het me zo goed af zou gaan. Dus het hoeft echt niet persé. En misschien is het handig om te weten dat ik hyperventilatie heb normaal.. Niets van gemerkt bij de bevalling!
Paracetamol gaat vrees ik echt niet werken anders had ik destijds wel 3 pakken geslikt, denk ik!!! Ik heb ook geen cursus gehad, maar kreeg puf tips van de VK. Die hielpen mij geen moer...dus toen maar op mijn eigen manier verder gegaan, huilend tegen de muur. Had ook een weeenstorm dus had ook bijna geen pauzes tussen de weeen door.
mijn vk heeft me ook goed begeleid met weeen opvangen, ik haalde tijdens een wee diep adem door mijn neus en blaasde dat dan heel rustig weer uit, heeft bij mij super geholpen! Schijnt dat de ontsluiting dan ook sneller gaat, tenminste dat zij mijn vk toen. Ik had ook geen cursus gevolgt ofzo dus het hoeft niet perse. Paracetamol zal idd niet helpen, heb wel eens gelezen dat sommige vrouwen een paracetamol namen bij de 1e cm's, ma ik vraag me af of dat ook echt zal helpen, laterna zul je hier echt niks meer aan hebben, en als dat wel zo was geweest dan hadden veel vrouwen niet voor een ruggeprik gekozen hihi
Paracetamol? Hahaha, grapjas! Misschien als je t hele doosje in 1 keer slikt ja, maar dat zou ik niet adviseren. Ik heb wel een cursus gedaan, maar echt niks aan gehad hoor. Je merkt t vanzelf wel wat goed voelt, en als je iets verkeerd doet (te snel ademen ofzo) dan wijst de vk je wel erop. Bij mij hielp het om voorover gebogen te gaan staan bij een wee, en later toen het wat heftiger was kneep ik bij elke wee in een handdoek. Dat hielp echt, door het knijpen kon ik op iets anders focussen dan de pijn. Maargoed, dat is ook voor elke vrouw anders.
Om weeën te herkennen, heb je niks voor nodig. Op het moment dat je (serieuze) weeën krijgt herken je die meteen! Voor puffen heb je geen cursus nodig. Ik heb wel een zwangerschapscursus gedaan, maar deed het meer voor de gezelligheid (nog steeds contact met een hoop meiden!) Heb er uiteindelijk wél wat aan gehad,, maar meer bij andere momenten tijdens de bevalling. Paracetamol zou ik niet nemen, die moeite zou ik me besparen, de pijn komt er dwars door heen. Ik hield ook een kussen vast om in te knijpen, dat hielp redelijk goed!
Ik heb ook geen cursus gehad en gewoon er op gelet dat ik inademde door mijn neus en de lucht als het ware heel langzaam uit zuchtte. Tijdens de laatste cm kon ik de weeën echt bijna niet meer opvangen, maar toen mocht ik dus al langzaam ietsjes persen waardoor het ook weer draaglijker werd. Je vk verteld je echt wel wat je moet doen, zeker als je daarom vraagt! Wat mij ook enorm hielp was vragen of ze een schatting kon maken over het tijdverloop van de bevalling, ze zat er akelig dichtbij en ik kon me focussen op de tijd. En tijdens de laatste cm's heb ik ook manlief zijn vingers helemaal aan gort geknepen, vond ik erg fijn!
Ik heb wel een cursus gehad en heb daar van een manier van ademhalen/puffen geleerd en ook gebruikt tijdens de weeën. Na 4cm was het niet meer nodig omdat ik toen (na 16 uur) pijnstilling heb gekregen. Oh ja, en het zuchten heb ik ook goed onthouden! Hijgen als een hondje De verloskundige zei dat ik goed moest luisteren en moest zuchten als zij het zei, toen dacht ik gelijk: en dat moet je dóen NooNoo, anders scheur je HELEMAAL uit! Dus ik heb gehijgd alsof m'n leven er vanaf hing... ze zullen wel gedacht hebben Uiteindelijk heb ik dus niet superveel aan de cursus gehad, qua bevalling althans niet. Maar goed, daarintegen ging ik wel altijd met heel erg veel plezier naar de cursus toe en ben ik zonder angst of wat ook m'n bevalling in gegaan, wat maar goed is ook achteraf
Hier ook geen cursus gevolgd, en het puffen ging bij mij vanzelf. Je vk of wie er dan ook bij is, zal je eventueel wel wat tips geven. Al hebben ze dat bij mij nooit gedaan. en een paracetamol?? haha misschien dat het idee helpt??????? Maar ben er bang voor. Laat het op je af komen. En succes! p.s echte weeën herken je wel. Ook bij de eerste! Zolang je nog twijfelt of het weeën zijn, zijn het nog geen goede weeën.
Ik was daar bij voorbaat ook al niet vanuit gegaan, maar what the heck, dit is mijn eerste, ik weet niet beter... Domme vragen bestonden toch niet? Vroeg me dat alleen zo af, zoals ik me wel vaker iets afvraag... @Knijpen: Misschien een idee om zo'n stressballetje aan te schaffen??? Wil hubbie ook nog heel laten, haha. Zijn er trouwens dames hier die gebruik hebben gemaakt van zo'n skippybal/fitnessbal om de weeën op te vangen?
Ik had een stressballetje op de momenten dat manlief even iets anders deed, maar als hij er weer was pakte ik toch zijn vingers hoor!! Kwam misschien ook omdat ik me aan hem omhoog trok omdat ik in bad lag natuurlijk!
Hihi paracetamol.... sorry moet stiekem even lachen. Heb hier wel profijt gehad van de zwangerschapscursus. Met name tijdens de persfase. Enkele tips hebben me erg veel goed gedaan. Bijv dingen om te voorkomen dat de aderen in je gezicht springen etc, goed leren persen. En je leert er ook praktische zaken, zoals bijvoorbeeld dat het hoofdje vaak 2 stapjes vooruit, 1 achteruit gaat zegmaar. Zodat je niet ontmoedigd raakt tijdens de bevalling. Daarnaast heb ik er leuke contacten aan overgehouden. Maargoed, volgensmij was dat de vraag niet haha. Ik heb de eerste bevalling niet echt het snelle puffen gebruikt maar ben uit mezelf al anders gaan ademen. Bij de tweede bevalling was ik erg blij dat ik wist wat en hoe ik moest puffen! Je mag zeker niet hijgen want dan kan je gaan hyperventileren!
Ik heb wel een cursus gedaan maar eigenlijk meer voor de gezelligheid. Uiteindelijk heb ik wel wat aan de ademhalingsoefeningen gehad tijdens de ontsluitingsweeen. Maar met persen heb ik meer gehad aan de tips van de VK.
Als je goed naar je vk luistert kom je een heel eind hoor. Belangrijk is dat je de weeen over je heen laat komen, dan gaat het ontsluiten het beste. (Ik stelde me bijv een golf voor die me overspoelde en door het ademhalen zwom ik in gedachten weer naar de oppervlakte en kreeg ik de wee onder controle). En bekijk op dat moment hoe jij je het beste kan ontspannen. Voor mij was dat bijv in bad, met new age muziek op de achtergrond . En je lichaam maakt zelf een soort pijnstiller aan he, endorfine. Helpt ook wel iets. Succes!!
Ik heb tijdens de bevalling wel iets aan zwangerschapsyoga gehad. Ik heb een hele korte 'cursus' gedaan (4 lessen) en ik vond het wel nuttig.. Tijdens de ontsluitingsweeen had ik er op zich nog niet veel aan, ik ademde steeds in en met geluid weer uit. Tijdens het laatste gedeelte van de ontsluitingsweeen (het ging allemaal super super snel) kreeg ik ook al lichte persweeen, en die herkende ik omdat we op yoga hadden geleerd om persweeen weg te puffen (als bijvorbeeld het hoofdje staat en je even niet mag persen). Toen wist ik dat het einde naderde! Tijdens het persen vond ik het ook wel prettig dat ik had geoefend om op 1 hap adem meerdere keren te persen. Ik denk niet dat je het niet kan als je het niet hebt geleerd, maar ik vond toch de herkenning wel prettig, daardoor kon ik al mijn aandacht naar binnen richten en kwam het allemaal niet als een verassing. Dit was overigens mijne eerste kindje, bij een tweede zou ik geen yoga meer doen om iets te leren, misschien wel om te ontspannen.
Eeehhhhh, zou ik niet te hard zeggen Mijn vriendin had weeën zonder dat ze het wist. Ze was 36+5, beetje buikkrampen, ongi gevoel: Meer niet. Haar vruchtwater brak, en het begon zeer te doen. VK en manlief gebeld. Binnen 15 minuten waren ze er beiden, VK keek, 1x persen en hun dochter was geboren. Die dacht dat haar persweeën, de echte weeën waren.
Ik heb dan wel een cursus gevolgd ivm BI, alleen de laatste les "persweeën" gemist. Ook mijn ervaring is dat je VK je goed begeleid in het opvangen van de weeën. Goed luisteren naar wat ze zegt.
Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik aan yoga gedaan. Daar gebruik je andere ademtechnieken dan de meeste vk's aanraden. Tijdens mij bevalling heb ik er helemaal niets aan gehad. Maar dat was ook een hele lange bevalling, op een gegeven moment weet je gewoon niet waar je het moet zoeken. Tijdens mijn tweede bevalling, een paar dagen geleden (duurde totaal iets van 4 uurtjes) heb ik tot ca 5 a 6 cm geen heftige weeen gehad, misschien heb ik ze gewoon anders ervaren omdat ik deze weeen wegpufde ipv heel lang uitblazen wat ik bij de eerste bevalling deed. Dat wegpuffen deed goed zijn werk. Daarbij concentreerde ik mij heel erg op mijn ademhaling, dat hielp heel goed. Bij de persweeen was ik het even goed kwijt, maar dat kwam omdat ze ineens zo snel heftig achter elkaar kwamen. Maar daar helpt je vk ook wel doorheen. Ook kneep vond ik heel hard in een washandje knijpen goed helpen, omdat je je dan even op iets anders focust. Veel succes alvast!
Bij de eerste een yoga-cursus... en niet veel aan gehad Bij de tweede geen cursus... en gewoon goed geluisterd naar de arts. Toen verliep alles vlot.
Ja ik heb de heftige weeen opgevangen terwijl ik op zo'n bal zat. Met mijn knieen tegrn de salontafel aan en mijn man op de bank achter me zodat hij mijn rug kon masseren. Voor mijn gevoel heb ik uren zo gezeten De vk heeft mij niet geholpen met puffen ofzo. Toen ze weer kwam kijken had ik volledige ontsluiting en met 1 perswee was mijn dochter er!