Thuis zitten met kinderen die het moeilijk hebben..

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door din0, 16 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.529
    113
    Dag 1.
    Dochter ziet het als vakantie.
    Maar het besef komt.
    Geen school, zorgboederij en zwemmen.
    Ritme is niet in te bouwen.
    Dus gaan we dwalen
    Overal mee bemoeien.
    En de oortjes zijn uit.

    Morgen krijgen we schoolwerk.
    Hoe doen julie kindjes het.

    Ps. ze is een met een gebruiksaanwijzing.
    Zorgboerderij voor haar sociale contacten.
    Spelen met leeftijd genoten.
    En leren omgaan met.
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Hier moet het ook nog even landen. We proberen ritme in te bouwen door iedere dag een planning te maken met welk schoolwerk ze gaan doen (ik heb zelf het eea uitgeprint in afwachting van school) en ik bekijk het per dag, per moment, we zien wel hoe het loopt.
     
  3. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.594
    1.413
    113
    Vandaag is het nog een beetje een vakantiedag geweest. Vanaf morgen gaan we werken met een dag schema. Dus met de plaatjes op een bord van alles wat we die dag doen. Opstaan, werkjes doen, eten, etc. Vanuit school ook al heel veel gekregen wat we kunnen doen. Van taakjes tot aan de logopedie die ze normaal op school krijgt. Bij elk eet moment willen we schoolTV gaan aanzetten. Wordt een soort thuis onderwijs dus. Eens even kijken hoe we dat gaan combineren met thuiswerken :rolleyes:.
     
  4. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.529
    113
    Ai.
    Landen moet wel ja.
    Miss ook iets van picto gaan gebruiken.
    Ze slaapt nu morgen krijgen wij schoolwerk.
    Zal leuk zijn dat ze de juf nog even ziet.
    Zo ineens geen school en geen gedag zeggen vind ze ook raar.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    #5 tuc, 16 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2020
    ik ben vandaag meteen begonnen met een dagschema, om zoveel mogelijk duidelijkheid te maken voor de kinderen. Vooral bij de jongste zie ik dat hij er echt moeite mee heeft. Hij mist school, hij mist vriendjes.
    Maar we proberen er maar het beste van te maken.
    Klinkt ws vreemd dat hij alles "al" na 1 dag mist, maar hij is al een week thuis omdat hij ziek was.
     
  6. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.566
    7.392
    113
    Gisteren de kinderen zelf een planning laten maken. Kwamen er vanochtend achter dat dat niet echt werkt ...

    Bij het fruit/drink moment samen een planning gemaakt tot de lunch en tijdens de lunch nog een planning voor de eerste uurtjes s middags.
    En dat werkt beter, blokken van een half uur, in die tijd kunnen ze echt wat doen, maar duurt het niet té lang. En afwisselen tussen beeldscherm/beweging/buiten/papierwerk/etc

    Voor de ene hebben we inmiddels schoolwerk in huis, vanavond op basis daar van een ochtend planning gemaakt en voor de middag een planning met wat andere dingen.
    De andere verwachten we morgen het schoolwerk van, dus die planning is nog wat vrijblijvend, morgen maar weer zien.

    Wat ik niet handig vind is dat er op de weektaak ook werk voor vandaag stond, terwijl ze er morgen pas mee kunnen beginnen.
     
  7. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ik heb zoon m, 10 jaar op sbo in groep 6, klassieke autisme , TOS, weinig automatisering etc etc . Hij is al 2 WK thuis. Echter nu starten we dus ook met thuis onderwijs . Werk op school opgehaald en Gynzy gedownload

    Dochter met ass , hoogbegaafd en moeite met planning en veranderingen . Ze is 12. Eerste jaar vwo


    Dagschema kinderen is als volgt .
    Half 8 opstaan ( ipv 7 uur)
    Ontbijt en aankleden .
    Half 9 gaat dochter klaar zitten voor laptop op haar kamer en gaat al haar gewone lessen volgen maar dan met online docent of instructies die opgenomen zijn . Oa groepsverband maar ook skipe. Zal haar voornamelijk gezelschap houden in pauzes en opdrachten waar ze hulp voor nodig heeft . Maar zorg zeker dat de opstart elke dag goed verloopt .
    Ondertussen gaat zoon boekje lezen zolang ik dit doe.

    Dan ga ik met zoon de honden uitlaten of hij gaat verder met lezen .

    Half 10 samen fruit eten en wat drinken .
    10 uur Gynzy. Elk dag ander onderdeel . Ongeveer uurtje
    11 uur vrij spelen. Denk aan Lego, buiten spelen in de tuin ( trampoline of voetbal,) , creatief ( kleuren, tekenen, kleien) , lezen, muziek etc ( ligt aan het weer)
    12 uur lunch met wat drinken
    Nog even tv kijken of scherm tijd op tablet . Ontspannen dus .
    13 uur werken in werkboek. Dit doen we 1 uurtje met mijn begeleiding.
    14 uur nog wat lekkers en gaan we daarna weer met de hond wandelen na 3 uur oude schema en sport gaan we vervangen voor buiten spelen en slecht weer binnen spelen .
    Tussen 3 en 5 mag hij zelf weten wat hij doet. Game, tv kijken, spelen , gezelschapsspel .

    Onder schooltijd wordt er niet gegamed. Het is geen vakantie . Dat ook duidelijk aangegeven. Ze hebben wel veel meegekregen net corona en zoon is risico patiënt ( astma en type 1 diabetes en ivm hoesten door astma dus al 2 WK thuis)

    Zoon kan tot nu nog schakelen en zolang ik me aan dit schema houdt gaat het wel goedkomen.
    Dochter vind het lastig en ben blij dat ze haar huidige rooster kan blijven volgen maar dan online leerkracht . Wellicht doet ze het zo nog beter ivm geen vreemde omgeving en prikkels .
    Elke avond heeft ze online watsapp contact met haar vrienden clubje . Dus sociale contacten voorlopig maar zo
     
  8. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Zoon zijn hoekje. Elk dag andere werkboeken. Taal, verkeer, wiskunde, rekenen etc . En in planning staat wat ik verwacht en wnr we wat gaan doen . Met uiteraard mijn begeleiding
     
  9. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.177
    113
    Ik vind het lastig. Vandaag krijgen de jongste twee werk van school. 2-4 uur per dag. Ouders moeten begeleiden en nakijken. Alles is digitaal, dus al veel schermtijd met school.

    We hebben 1 laptop voor 3 kinderen. De andere laptop heb ik zelf nodig, want naast al dat schoolwerk moet ik zelf ook gewoon doorwerken. En mijn man moet eigenlijk ook digitaal dingen doen, hoewel ik ook 3 dagen per werk op zijn eigen school aanwezig moet zijn. Dus we hopen dat hij nog een laptop vanuit zijn werkgever kan krijgen.

    Zal best een gedoe worden om ze hier aan het werk te houden. Ze schijnen ook voorlopig niks nieuws te krijgen, alleen herhaling. Maar aangezien ze al voorlopen en consequent overal de hoogste scores voor halen, vrees ik dat ze gauw uitgekeken en verveeld zijn met dit werk.

    Van de oudste in de brugklas weet ik nog niet hoe dat gaat. We hebben wel bijlessen wiskunde voor hem geregeld. Een student hier uit de buurt komt hem bijspijkeren. Hopelijk loopt hij dan zijn achterstand daarop een beetje in. Daar is nu mooi tijd voor.
     
  10. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Hier is het ook lastig.
    Ze snappen er weinig van, schoolwerk hebben we nog niet gekregen.
    Ik heb bladen uitgeprint en verder is het vooral gewoon spelen.
    Ze zitten in groep 1 en 2 dus hoeven ook nog weinig.
    Oudste zoon heeft ass en heeft juist veel structuur nodig.
    We maken het planbord sochtends, maar je merkt dat hij meer nodig heeft.


    Dochter (ook ass) vind het allemaal wel prima (groep 8), heeft ook nog geen school werk gekregen.
    Ze heeft ook echt geen zin om nu iets te doen wat ik uitprint of opzoek.
     
  11. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.071
    113
    Het is afschuwelijk hier...

    Behalve dat er geen school is, is er ook per acuut geen enkele zorg/begeleiding meer. En dan moet je weten dat we 26 uur per week 1 op 1 begeleiding voor hem hebben, naast school, om het leefbaar te houden voor ons.
    Hij heeft de hele dag aansturing nodig en nog geen werkjes van school gekregen (behalve websites, maar die zijn allemaal overbelast en doen het dus niet). Ik kan hem niet de hele dag 1 op 1 geven en hij ligt dus nu te huilen op de bank omdat hij gewoon niet weet wat hij met zichzelf aan moet.

    En dan hebben we mijn jongste (sterk vermoeden ASS), die heeft een heleboel werk van school gekregen, maar iedere poging om daar maar iets aan te doen verzand in verzet, driftbuien, clownesk gedrag, etc. Heeft 0,0 concentratie. Op zich niets nieuws, want huiswerk was ook altijd al een ramp, maar dit gaat echt niets worden ben ik bang... Ze was al aan het worstelen op school, achterstand zal nu alleen maar erger worden.

    Ik ben nu al over de rooie eigenlijk, zin om een potje te janken... en dan is het pas dag 2.
     
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Dikke knuffel voor jou!
    en een potje janken mag best hoor. Het lost niks op, maar het lucht wel op.
     
  13. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.529
    113
    Ah wat moeilijk zeg.
    Komt er nu helemaal niemand meer?
    Ook niet om even ruimte te hebben zelf?
    Kun je niet vragen of ze een uurtje buiten kunnen zijn samen met die hulp?

    Verschrikkelijk
     
  14. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Oh jee Kache dat is echt zwaar :cry:

    Hier gaat het wel. Onze oudste (ass en hb) houdt gewoon hetzelfde werkschema aan als op school,inclusief kwartier fruit pauze om half elf etc :D Voor de jongste maak ik een schema.

    Ze snappen het,maar oudste vindt het wel lastig. Verwacht nog wel een soort terugslag van hem.
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Dat lijkt me inderdaad super zwaar, Kache. :( Je krijgt die hulp niet voor niets natuurlijk...ook lastig (onmogelijk...) om dan een alternatief te vinden. :(

    Hier gaat het tot nog toe wel, al vindt de oudste het ook lastig... Haar beste vriendin belt tot nog toe iedere dag om samen te spelen, dat laat ik maar toe, ondanks dat ik twijfel of sociaal contact handig is...maar goed, iedere keer dezelfde (al heeft zij natuurlijk wel ook andere contacten) vind ik minder problematisch dan dagelijks een ander of tig anderen... De oudste heeft ook nog geen schoolwerk of planning gekregen vanuit school, dat is natuurlijk ook lastiger. Ik heb voor haar wel uit haar eigen methodes dingen van internet uitgeprint, waardoor ze toch iets kan doen.
     
  16. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    wij missen indd ook dagbesteding voor zoon wat hij kei hard nodig heeft en de thuis begeleiding voor dochter . Motivatie om te werken is ook laag maar hij moet wel. Blijf er continu bij om aan te sporen. Doet normal begeleiding op school .
    Sterkte met alles en hopelijk komen jullie der uit en kan hij zijn rust vinden
     
  17. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.049
    4.243
    113
    Op zich gaat het , zondag had hij een meltdown inclusief met dingen gooien en zeggen dat niemand bepaald dat hij niet naar school heen mag zelfs Rutte niet met zijn ******

    Maandag meteen een dagplanning gemaakt, viel ook niet in de smaak, ik maak zelf wel uit hoe laat ik uit bed komt etc, maar vandaag lijkt hij wat beter in zijn vel te zitten. Op dit moment maakt hij een eiersalade voor bij het eten (had hij 2 weken geleden met kookles geleerd te maken). Wat mij dan weer irriteert is dat we, tot een algemeen bericht met de mededeling dat we meer van ze gingen horen, nog niets van zijn school hebben gehoord. Omdat hij op speciaal onderwijs zit en ze daar dus de boeken op school houden en ze alleen mee naar huis gaan als er iets gemaakt of geleerd moet worden, hebben we ook niets thuis om iets mee te doen.

    Voor mijn dochter komt morgen een lespakket en dan krijgen we per dag, via parro, te horen wat ze moet maken. Mijn zoon krijgt dit uiteraard mee en schiet dan weer in de stress omdat hij bang is dat hij achter gaat lopen en de hoeveelheid proefwerken die hij nu mist en die moet hij allemaal weer inhalen. Hij is bang dat straks de meivakantie niet doorgaat omdat ze dan deze 3 weken in moeten halen.

    Omdat hij graag zelf enige controle wil houden heb ik in de dagplanning vaste tijden voor ontbijt, lunch en diner en daarnaast papiertjes met dingen die hij kan doen zodat hij wel wat vrijheid heeft in zijn eigen planning. Vandaag koos hij ervoor om zijn eigen kamer te zuigen, heeft hij in de tuin geholpen en helpt vanavond met koken.
     
  18. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.529
    113
    Wat raar wij hebben 2 boeken mee gekregen.
    Humpie en pen streken.
    En de rest is gekopieerd.
    Welke klas zit hij?
    Hier dochter in groep 4 ook speciaal onderwijs.
    Juffen hebben het zelf persoonlijk gebracht.
    Regio Haaglanden zitten wij
     
  19. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.049
    4.243
    113
    Hij zit in de 2de van het vmbo, regio Twente/ salland
     
  20. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.529
    113
    Zal er toch eens achteraan gaan.

    Dochter zit nog in groep 4 dus kan je niet helpen.
     

Deel Deze Pagina