Thuis zitten met kinderen die het moeilijk hebben..

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door din0, 16 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Ik zou de school inderdaad even bellen en/of mailen. Vind dat ze wel iets moeten regelen... Kleine moeite om kinderen hun boeken op te laten halen of die thuis te brengen ofzo. Of om op z'n minst iets van je te laten horen...

Voor mijn ouders dochter mag ik vanmiddag een lespakket ophalen. Hopelijk zit er ook een schema bij, dan heeft ze wat structuur. Op het moment is ze erg zelfbepalend en lekker puberaal. Snap het ook wel, alle structuur valt weg, hoe erg je dat thuis ook probeert te handhaven... Dagen thuis is normaal gesproken (grotendeels) doen wat je zelf wil, dat er nu opeens dingen moeten die op dat soort dagen anders niet hoeven, is even schakelen en dat kost tijd (en energie). Ze zit nu op haar kamer, geen idee wat ze aan het doen is, hopelijk ook wat van het werk dat ik had uitgeprint en ze toch wel mee heeft genomen naar boven. ;)

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Vanmorgen gelukkig bericht gehad.
    Een hoofdstuk van biologie en 1 van wiskunde leren, ze krijgen meteen de eerste week een proefwerk hierover.

En een PowerPoint presentatie maken over een goed doel + spreekbeurt hierover maken/voorbereiden

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Pff, vind ik wel pittig (en aan de andere kant lekker makkelijk voor de docenten...), hoor... Wat nou als het thuiswerken niet goed lukt? Kan me voorstellen dat kinderen moeite hebben met de hele situatie...

Hier zet één school vooral in op het 'onderhouden van kennis en vaardigheden'. De andere school dus nog geen idee, kan me goed voorstellen dat die het wel iets anders aanpakt. Maar vind leren en een proefwerk wel een beetje 'suffig'...of moeten ze het hoofdstuk ook maken? En krijgen ze er ook feedback op? Wat doen de docenten de komende weken om de leerlingen te begeleiden?

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind dit ook wel heel erg makkelijk zeg.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Vooral bij wiskunde is het ook maakwerk.

Wat betreft de PowerPoint presentatie, wij hebben geen PowerPoint

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Begeleidt en checkt de docent dat ook?

Dan zou ik terug mailen dat de presentatie een andere vorm krijgt. Lijkt me niet problematisch. :)

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ben bang dat ik het wiskunde zelf moet nakijken, wel kunnen we , via mail, contact opnemen bij vragen.

Van de presentatie heb ik meteen gemeld dat hij die lekker ouderwets ging maken , was helemaal goed.

Maar zoals verwacht is het vandaag voornamelijk zijn kont tegen de krib, zal blij zijn als hij over een paar dagen ( als hij alles verwerkt heeft) weer wat meegaander is. Hij zit nu in zijn - ik bepaal zelf wel wat ik doe - stand. Is ook moeilijk als je theoretisch weet hoe alles moet maar dit niet kunt omzetten naar de praktijk

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Zeker! En de motiverende (= sarcastisch ;)) opdrachten zullen ook niet helpen... :oops::rolleyes:

Ik merk aan mijn dochter (disharmonisch intelligentieprofiel) ook dat het verwerken echt even tijd kost en dan doet haar school echt enorm zijn best om het 'leuk' te maken voor de kinderen. Ze kwamen wel vandaag pas met een pakket, maar er is wel echt werk van gemaakt, dat helpt.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Gelukkig heeft de juf van onze dochter enorm veel linkjes meegestuurd, die zijn ze nu aan het bekijken en op sommigen reageert hij enthousiast.

Hij baalt dat hij nu geen kookles meer heeft, dus dat ga ik zelf oppakken met hem.

En stofzuigen vind hij fijn om te doen, zo lief hij heeft vanmorgen op zijn buik onder ons bed gezogen.

Fristi2012 en NiekeKris vinden dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Vandaag een telefoontje van de orthopedagoog van zoon. Om te informeren hoe het gaat.
    Heb uitgelegd dat het echt niet lekker gaat. Ze had het ook verwacht en daarom al een plan klaarliggen om tijdens zn afspraak van de week te videobellen. Hij kan dan op zn kamer zitten lekker rustig en met haar aan de slag.
    Ik hoop dat zij hem een beetje verder kan helpen.

Fristi2012 en NiekeKris vinden dit leuk.
  11. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.127
    1.827
    113
    Hier viel week 1 wel tegen.
    Rekenen is echt een kriem.
    Huilen en gewoon 2 uur bezig zijn met 3 bladzijdes.

Lezen en schrijven gaat haar beter af juf zal wel raar opkijken.
    Ze is links en schrijft groot nu proberen wij haar kleiner te laten schrijven.
    Hoop dat ze dat straks ook doet.

Maar verveling slaat wel toe bij haar.

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier wordt het huiswerk netjes gedaan, koste me twee dagen alles opgedeeld in kleine stukjes maar hij doet het. Op dit moment haalt hij zijn rust uit het huishouden, voornamelijk zuigen en helpen koken

tuc vindt dit leuk.
  13. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.127
    1.827
    113
    Da's een goeie pluk.

Wij krijgen netjes via klasbord opdrachten.
    Rekenen 3 blz taal 1 blz.

Hadden wij maar een home trainer hihi

14. Snoepjes

Snoepjes Fanatiek lid

26 mei 2018
    4.574
    3.940
    113
    Vrouw
    Hollandia
    Heb grotendeels jullie verhalen gelezen. Herkenbaar!

Wat een bizarre tijd hè dames... Mijn zoon heeft ook ASS. Ik vind het ook vrij pittig, zwanger en nu ook fulltime bezig zijn met mijn mannetje. Al vind hij het wel prima, les van mama. Haha.

Ik maak elke dag een schema met wanneer we wat gaan doen en hoe laat. Ook eetmomenten. De opdrachten die hij van school moet doen, zowel in het werkboek als online, verwerk ik hier ook in. Geeft hem wel veel houvast merk ik. En mijzelf ook.

Hebben jullie nog leuke ideetjes qua spelletjes? Ik zag laatst een topic met leuke tips maar kan die zo even niet vinden.

15. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.127
    1.827
    113
    Ik vind het niet leuk.
    Alleen wat leuk is gaat goed.
    Alles wat een beetje moeilijk lijkt pfff.
    Heb geregeld tot 100 moeten tellen.

16. Snoepjes

Snoepjes Fanatiek lid

26 mei 2018
    4.574
    3.940
    113
    Vrouw
    Hollandia
    Hier ook hoor. Gelukkig gaan mijn ouders de komende tijd regelmatig bijspringen, zodat ik zelf ook tot rust kom.

17. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Hallelujah!
    Onder strikte voorwaarden en in zeer uitgeklede vorm mag de dagopvang van oudste weer open en kunnen (zo lang er niemand koorts krijgt hier in huis) we gebruik maken van 2x5 uur zonder vervoer (moeten dus zelf halen en brengen). Ik ben blij.

Zoon deed het niet slecht, maar we merken de laatste dagen dat hij steeds verder wegzakt in zijn obsessies en meer dwangmatig aan het worden is. Details worden weer erg belangrijk en als dat allemaal niet lukt stress en vastlopen. :( Ik hoop dat die paar uurtjes buiten huis hem goed gaan doen.

Wat ik met jongste aan moet, weet ik ook niet zo goed. Ik zou gewoon zo graag volledige diagnostiek hebben en dan daarna passende hulp bij de opvoeding (we staan op wachtlijst voor diagnostiek, ik wil er niet eens over nadenken hoe lang dat allemaal gaat duren :confused:). Het dagelijkse drama en verzet en drukke gestuiter begint echt op te breken. Ik heb ergens wel ideeën wat zou kunnen helpen (veel meer structureren en visualiseren, meer gerichte activiteiten om te ontprikkelen), maar die kosten allemaal veel tijd en energie die ik nu echt niet heb.

IkbenTess en smax vinden dit leuk.
  18. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.127
    1.827
    113
    @Kache poeh even een stukje adem fijn.

Hoop ook dat de jongste voor je een weg vind.

19. tuc

tuc Niet meer actief

O wat fijn dat er toch een mogelijkheid is dat hij kan gaan!
    Duimen dat jullie allemaal geen koorts krijgen.

Deel Deze Pagina