Hallo meiden, Ben vandaag naar t ziekenhuis geweest en zoals ik al vermoedde, ze ligt nog in een stuit. We hebben nu afgesproken dat ze haar volgende week dinsdag gaan proberen te draaien. Nu heb ik een paar vraagjes voor degene die dit ook hebben meegemaakt.. Hoe vaak lukt dit? Mocht dit niet lukken dan zullen we een datum afspreken voor de keizersnee maar rond welke week wordt dit meestal uitgevoerd? Alvast bedankt! Liefs Jessy
Volgens mij is een slagingspercentage van een draaipoging erg laag, maar dat is van zoveel factoren afhankelijk die wij niet kunnen zien. De keizersnede wordt meen ik rond 37/38 weken uitgevoerd. (bij mij was het met 40+1 hihi)
Even een offtopic vraag: Waarom probeer je als de draaipoging niet lukt geen stuitbevalling? Ligt de kleine daar niet goed voor? Of is er een andere reden? sorry.. ben gewoon nieuwschierig..
@Manuela79, 37/38 week? dat is al over een 2-3 weken. Lijkt me zo apart om te weten dat je dan moeder wordt..Maar goed, wie weet besluit ze deze week alsnog te draaien maar ga er eerlijk gezegd niet eens meer vanuit @ Anique, foei wat ben je nieuwsgierig De kleine ligt er dan idd niet goed voor, ze hebben liever dat ze dan met haar billetjes naar voren ligt maar dat is bij haar niet het geval, zij ligt daar met haar voetjes, wat wel weer gunstig lijkt te zijn voor een draaipoging. Daarbij is het ook nog zo dat mijn placenta aan de voorzijde zit zodat dat het allemaal weer lastiger maakt. Had ze er trouwens wel goed voor gelegen dan denk ik niet dat ik het alsnog had geprobeerd hoor. Ik voel me er echt niet goed bij, bang voor wat er allemaal verkeerd zou kunnen gaan en de paniekaanvallen die ik eventueel zou kunnen krijgen op dat moment. Liefs Jessy
Jessy, dat is inderdaad snel, maar ze zijn veel te bang dat het uit zichzelf begint en dat er dan een spoedks moet gebeuren. Louise lag trouwens precies hetzelfde als bij jou, alleen kwamen ze daar pas met 39+5 achter.... Ik heb dus ook een draaipoging en uiteindelijk een ks gehad. Mocht je nog vragen hebben, mag je me altijd een pb sturen.
Ik zou voor die geplande ks gaan. Dan weet je zeker dat het goed komt. Een draaipoging lukt maar zelden, en een stuitbevalling zou ik echt niet durven. Daar komen vaak zoveel complicaties bij dat het uiteindelijk toch een ks wordt. Waarom zou je al die risico's nemen als je een ks mag? Succes en inderdaad vreemd om te weten dan dat je over 2 weken moeder zult zijn en je kindje in je armen hebt.(vooral van genieten!) Groetjes Annrieke
annrieke, ik ben het niet helemaal met jou eens. Zoals je berichtje er nu staat (misschien bedoel je het niet zo) lijkt het net of je wil zeggen dat een ks geen complicaties/risico's met zich meebrengt maar het is een flinke buikoperatie en er zitten dus wel degelijk risico's aan. Daarom proberen ze altijd liever de natuur zijn gang te laten gaan. Er zijn genoeg vrouwen die een prima bevalling hebben gehad ondanks dat hun kindje in stuit lag. Het is van zoveel factoren afhankelijk wat de "veiligste" manier van bevallen is dat dat echt heel individueel is. Voor zover ik heb begrepen ligt de kleine van Jessy net als Louise en is ook een stuitbevalling niet mogelijk. Zo noemde mijn gyn het na de mislukte draaipoging, "het is anatomisch gezien onmogelijk om vaginaal te bevallen dus ik plan een ks in".
Heb een draaipoging gehad, helaas zonder resultaat, en daarom een geplande keizersnede. Hier streven ze naar de geplande ks inde 38e week. Het is zeker apart te weten wanneer je mama wordt.
Heb ook een vraagje. Hoe voel je dat je kindje in een stuit ligt? Bij mij was dat bij de laatste controle ook nog zo. Heb het gevoel dat het hoofdje hoog ligt, maar dat kunnen natuurlijk ook de billetjes zijn. Ik heb 2 x een ruime 8-ponder op de wereld gezet. Weet niet of dat zo handig is bij een stuitbevalling. Ik hoop maar dat deze nog draait. Heb inderdaad ook gehoord dat het percentage dat slaagt bij een draaipoging erg laag is en dat er ook risico's aan vast zitten.
Nou hoe je dat moet voelen weet ik niet... Louise is mijn eerste kindje en door de vk's werd steeds gezegd dat het hoofdje mooi naar beneden lag. Ik nam dat aan voor waarheid maar later bleek dus dat ze helemaal niet goed lag. Al die tijd gedacht dat haar hoofdje dus haar billen waren Jessy, wanneer krijg je weer een echo om te zien of ze gedraaid is? Of is er al een draaipoging ingepland?
Mijn meisje lag al vrij vroeg in stuit en is niet meer gedraaid, Heb vanaf 26 weken met gekneusde ribben rond gelopen. Ik had besloten geen draaipoging te doen, aangezien ons meisje blijkbaar zelf al vroeg voor deze houding had gekozen. Voelde voor mij alsof zij er wel een reden voor zou hebben. In week 35 moest ik voor een liggingsecho naar het ziekenhuis. En inderdaad lag ze nog steeds in stuit. Maar op de echo dachten zo ook te zien dat ze veel te klein zou zijn. (ze werd geschat op nog geen 4 pond) Omdat een keizersnee meestal al in week 38 of 29 plaatvindt, is er besloten om in week 36 toch een draaipoging te doen. Als ze zou draaien, was er een kans dat ze misschien nog wel tot week 42 wilde blijven zitten en dus tijd had om te groeien. De draaipoging was niet echt prettig, maar ook niet supervervelend. Alleen het weeen-remmende middel vond ik vervelend, werd er erg duizelig van. De volgende dag had ik een beurse buik, maar verder niet. De draaipoging is trouwens niet gelukt. Ze was niet van plan om ook maar iets te bewegen! Omdat ik een stuitbevalling niet zag zitten, heb ik bij 38 weken en 6 dagen een keizersnee gehad, met in ons achterhoofd dat ons meisje waarschijnlijk de couveuse in zou moeten. De keizersnee verliep voorspoedig en onze Lotte werd geboren. Ze woog 3130 gram, niks te klein dus! Op de 4e dag mocht ik het ziekenhuis verlaten en het herstel verliep prima! Als ik bevallingsverhalen soms hoor vananderen, heb ik een prima bevalling en prima herstel gehad! Manytroubles
@Willow, weet ook niet hoe je dat moet voelen en, zoals bij Manuela79, werd mij ook door de veroskundige steeds verteld dat ze met koppie naar beneden lag, volgens hen was ze zelfs al een stukje ingedaald. @Manuela79, ik heb volgende week dinsdag een afspraak staan voor de draaipoging. Ze gaan daarvoor eerst kijken of ze toevallig niet alsnog uit zichzelf gedraaid is, zo niet gaan zij het proberen. Als dat dan niet lukt gaan we een datum plannen voor de keizersnede. (jeetje, zit het wel te typen maar besef t niet eens..eng maar ook wel heel erg spannend!) @manytroubles, ze denken ook dat mijn meisje heel klein zal zijn vnadaar dat ze t toch willen proberen. Wel heel fijn om te lezen dat jouw dochtertje helemaal niet zo klein was als ze in 1e instantie dachten, blijkt maar weer dat metingen ook niet altijd kloppen. Hoop dat dat bij mij ook het geval is..Heb zelf trouwens ook niet helemaal het gevoel dat ze zo klein is als dat ze zelf denken, maar we zullen zien! Maar ALS het dus een ks wordt ben ik over ongeveer 2 weken mama! Dan is mini-me daar opeens! dat is toch raar?!..hahahaha jullie zouden me op dit moment moeten zien, krijg gewoon de slappe lach (van de zenuwen ).
Hier een "ervarings-dekundige": meneer heeft nooit met z'n hoofd naar beneden gelegen, altijd in stuit. Ik voelde altijd z'n hoofdje in m'n bovenbuik. Ik begrijp nu waarom ie niet wilde draaien, gewoon lui (net z'n vader, hihihi). Twee draaipogingen laten doen (toch de moeite waard, het zou een operatie hebben kunnen schelen), de eerste vond ik best pijnlijk, bij de 2e wist ik wat er ging gebeuren, dus dat vond ik minder erg. Je moet proberen je zo ontspannen mogelijk te houden (met een gyn die met z'n volle gewicht op je buik duwt, is dat best moeilijk). Drie redenen om hierna toch bewust voor een KS te kiezen: 1) leeftijd (ben al wat ouder, en dan is de kans op complicatie's groter) 2) 1e kind (als er al een keer een kind door het baringskanaal naar buiten is gekomen, gaat een 2e meestal makkelijker) 3) meneer heeft een groot hoofd (ook groot kind), dat geeft ook weer meer risico's bij een vaginale bevalling. Spreek het goed door met je gyn, en neem zelf de keuze waar je achter staat. Oja, wij hadden een datum gekozen, ons helemaal op voorbereid, en wat gebeurd? Anderhalve dag ervoor breken m'n vliezen, dus je kan van alles plannen, maar je hebt het niet in je hand! Sterkte&suc6 jessy77!