thuisbevalling even veilig?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Jessmin, 8 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Beste vk,

Graag wil ik thuis bevallen (nu 38 wkn zwanger) maar toch word ik steeds maar weer onzeker gemaakt omdat 'je het jezelf echt gaat verwijten als er iets misgaat' etc. Ik woon 20 min. rijden van het ziekenhuis (zonder file dan). Stel, je krijgt een bloeding of je kindje haalt geen adem, of een ander rampscenario, is dan die 20 min. funest? Maakt dat bevallen in het ziekenhuis voor mij veiliger? Of hebben ze in de ambulance al alles wat noodzakelijk is? Nu ja, die is er ook niet meteen natuurlijk, dus misschien alleen dat feit al dat het minder veilig maakt?

Ik raakte vorige keer nogal vervreemd na de bevalling omdat ik niet op mijn vertrouwde plek was (in het ziekenhuis bevallen). Heb heel erg het gevoel gehad op mezelf neer te kijken de eerste weken en wijt dat aan de vreemde omgeving, vond alles nogal bizar. Vandaar mijn wens thuis te bevallen. Maar die onzekerheid komt de bevalling ook niet ten goede, vandaar alle vragen :)

Alvast dank voor het reageren!

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo Jessmin.

Thuis bevallen is nog steeds veilig. Het is ook erg belangrijk om te bevallen op de plek waar jij je het prettigst voelt, dit bevorderd de bevalling.
    In de zwangerschap en natuurlijk tijdens de bevalling zijn wij constant bezig met loopt als goed en zijn er geen complicaties. Zodat we die tijdig kunnen ontdekken en je op tijd kunnen insturen.

Om bloedingen (proberen) te voorkomen hebben wij medicatie bij ons.
    Wij hebben ook zuurstof bij ons.

En de tijd die nodig is om de gynaecoloog in huis te halen, als deze niet aanwezig is hebben we ook nodig om naar het ziekenhuis te gaan vanuit huis. En bellen wij een ambulance met spoed, moet deze er heel snel zijn.

Groetjes Ineke.

Deel Deze Pagina