thuisbevalling of poliklinisch

Discussie in 'De bevalling' gestart door mariska 22, 12 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariska 22

5 dec 2007
    29
    0
    0
    Hoogezand
    Hallo allemaal,
    Ik zit in een behoorlijk dilemma......en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
    5 jaar geleden ben ik bevallen van onze zoon. Van te voren had ik aangegeven dat ik liever in het zh wilde bevallen. Dat is dus indd ook gebeurd. Gelukkig maar want uiteindelijk is hij met een vacuumpomp gehaald.

Nu ben ik in december uitgerekend van de tweede. Op zich zou ik graag thuis willen bevallen. Alleen al als je kijkt naar de kosten die je zelf moet betalen voor een poliklinische bevalling........

Toch heb ik wel wat angst dat het kindje ook dit keer hulp nodig is om ter wereld te komen, en ik uiteindelijk toch nog met volledige ontsluiting naar het ziekenhuis moet.

Zijn er vrouwen die bij de eerste ook zijn 'geholpen' met een vacuum en bij de tweede alles wel natuurlijk is gegaan? Of bij de tweede ook complicaties zijn geweest?

Mariska

2. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Weliswaar niet met de vacuüm bevallen. Maar ik kreeg geen persweeën. Dus in het zkh aan de weeënopwekkers en met knip bevallen. Vk zei dat het bij een tweede helemaal niet zo hoefde te zijn en ik nu waarschijnlijk echt wel persweeën zou krijgen en gewoon thuis kon bevallen dus. Maar ook bij de tweede geen persweeën en weer weeën opwekkers en een knip.... mijn ervaring was dus dat beide bevallingen hetzelfde waren helaas... maar hoeft vast niet altijd zo te zijn.

3. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Waarom heb je zoveel eigen kosten dan als je poliklinisch bevalt??
    Ik ben in een kraamhotel bevallen (in het Zh zit dat hier) en heb niks zelf hoeven betalen (ben na mijn bevalling medisch geworden door de schade en bloedverlies dus ook op de kraamafdeling gelegen..)
    Heb geen uitgebreide vz oid..

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Bij de 1e in het ZH bevallen. Vacuumpomp en totaal ruptuur omdat kindje sterrekijker was. NDaarna paar dagen catheter omdat ik niet goed uit kon plassen.
    Ik was echt als de dood dat ik weer uit zou scheuren of dat het een sterrekijker zou zijn. Volgens vlos had ik juist een grote kans dst het nu normaal zou gaan. 2e kindje dus de wev is al vrij gemaakt.
    1e heb ik 18 uur over gedaan en deze was er thuis in totaal 4 uurtjes. Wel uitgescheurd maar kon thuis gehecht worden. Echt super relaxted gegaan. Eigen spullen, lekker alles op zn gemak. Echt zo'n verschil met de 1e bevalling. Ben blij dat ik voor thuis gegaan ben.

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wanneer alles goed gaat moet je een gedeelte zelf betalen en dat is aardig wat. Mocht er wat mis gaan dan wordt je medisch en dan hoeft het niet.

Bij onze eerste wilde ik naar het ziekenhuis, gelukkig maar want ik bleek zwangerschapsvergiftiging te hebben. Mijn bloeddruk schoot omhoog en mijn weeën bleven hangen en zwakte niet af.
    Uiteindelijk moest ik een week blijven.

Bij de tweede had ik zoiets van voor de zekerheid naar het ziekenhuis. Net daar aangekomen kwam ze al was echt een fluitje van een cent.

Bij onze derde dacht ik dan ook, dat doen we thuis. Gelukkig maar want zij was er binnen een uur (vanaf de eerste wee). Had het ziekenhuis niet gered.

Volg je gevoel, maar laat de kosten van de bevalling niet de beslissende factor zijn. Stel dat het wel mis gaat, daar kan geen bedrag tegenop!

6. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ja ik... Onze tweede zoon is heerlijk thuis zonder complicaties geboren. Ik hoefde niet eens gehecht te worden. Het was een mooie ervaring die ik niet zou willen missen (vooral na die eerste knip en vacuum gebeuren). En thuisbevallen beviel mij dus prima.

7. lies276

lies276 Niet meer actief

De meeste vacuumverlossingen komen voor bij een eerste bevalling.
    Bij een tweede of volgende bevalling nog zelden (of een kindje moet een afwijkende ligging hebben).

8. WeEsJe24

WeEsJe24 Bekend lid

20 jun 2010
    599
    0
    0
    Ben bij de eerste poliklinisch bevallen. Wist dat ik een deel zelf moest betalen als het niet medisch werd maar dat had ik ervoor over. Ik ging voor het veilige gevoel, het idee dat er gelijk hulp is mocht het nodig zijn. Ik was wel aanvullend verzekerd dus een deel werd vergoed. Heb iets van 180euro zelf betaald.
    Nu met de tweede wil ik weer naar het ziekenhuis, maar ben overgestapt naar andere verzekeraar die de hele eigen bijdrage voor poliklinisch bevallen vergoed!
    Met vacuum heb ik geen ervaring, maar hoor om me heen dat elke bevalling anders is.
    Volg je gevoel..

9. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik heb even nagekeken, mijn vz vergoed inderdaad gewoon een poliklinische bevalling volledig.
    Het zal dus ook aan je verzekering liggen wat je wel en niet betaald.

10. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ik ben bij de eerste ook met volledige ontsluiting naar het ziekenhuis gegaan vanwege wegvallende persweeën (ontsluiting was vrij snel gegaan, dan schijnt dat vaker te gebeuren) en een kruinligging. Daar aangekomen dus weeënopwekkers gekregen en al vlot is ze met de vacuümpomp geboren.

Bij de tweede wilde ik wederom heel graag thuis bevallen. Is inderdaad gelukt, had rond 1.00 uur wat krampen maar geen regelmatige weeën ofzo. Vanaf 2.00 kreeg ik weeën en om 2.45 is onze dochter geboren, lekker thuis. Fantastische ervaring!

11. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Hier ook de eerste met de vacuüm geboren en zonder persweeën dacht toen de tweede wil ik wel graag thuis doen..
    Maar toen de weeën begonnen toch het gevoel naar het ziekenhuis te moeten.. Gelukkig!
    9,5 pond, en een sterrenkijker; uiteindelijk met de keizersnede geboren! Had hem er nooit uitgekregen ;)
    Dus wat mij betreft was ik erg blij dat ik toch weer naar het ziekenhuis ben gegaan..

Deel Deze Pagina