thuisbevalling verhoogt babysterfte

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door gaby1986, 3 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tanja77

Tanja77 Niet meer actief

Nou...het punt is dat we appels met peren vergelijken voor een deel en dat de NL cijfers daardoor onterecht veel hoger lijken ten opzichte van andere landen. Daar zijn de thuisbevallingen niet de oorzaak van.
    Maar begrijp me niet verkeerd. Ik predik niet dat iemand thuis moet bevallen. Ik stoor me alleen aan de wijze waarop het vanuit de politiek en de media nu wordt opgepakt.

Tanja

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het is niet in alle gevallen veiliger om in het ziekenhuis te bevallen. Het kan veiliger zijn.
    Dat jouw VK vond dat je niet zomaar naar het ziekenhuis kon gaan, (waarbij ik me overigens wel afvraag of jullie elkaar wederzijds goed begrepen hebben?), vind ik vreemd en uiteraard kun je op elk punt tijdens je bevalling, (nouja, bijna elk punt dan ;)), besluiten om toch naar het ziekenhuis te gaan, (of toch thuis, dat gebeurt natuurlijk ook).
    Maar omdat er een groep vrouwen is die hogere risico's loopt en een andere groep die gewoon bang is, wil ik niet verplicht worden om in het ziekenhuis te bevallen!
    Het systeem zoals dat nu is, is prima: je kiest zelf, (als je niet tot een risicogroep behoort), daarbij geadviseerd door je VK. Ben jij geen risicogeval en ga je toch naar het ziekenhuis, dan betaal je zelf. Lijkt mij het meest eerlijke systeem. Ik heb namelijk geen zin om belastinggeld en ziektekostenpremie te betalen voor mensen die enkel vanwege hun rustgevoel in het ziekenhuis gaan bevallen, (overigens geldt dat niet alleen voor dit onderwerp hoor, er gebeurt een hoop onnodigs met gemeenschapsgeld).

Overigens denk ik dat een heel aantal problemen al opgelost zou zijn als er standaardprotocollen komen wat betreft risicogroepen, (welke vrouwen/zwangerschappen vallen daaronder), inleiden (vanaf wanneer ga je dat doen bijv), enz enz.
    Nu zijn die verschillen nog zo groot en lijken beslissingen daarover vrij willekeurig. Mijn zusje woont in Zwolle en in dat ziekenhuis werd je, (was haar info, heb ik verder niet gecheckt), 1 week overtijd gewoon ingeleid.
    Schoonzus woont in Assen en loopt daar rustig 2,5 week overtijd voor ze actie gaan ondernemen.
    En dan zijn er ziekenhuizen waar ze gewoon met een echo kijken of alles er nog goed bij ligt en zoja: dan hoeft er dus niet ingeleid te worden.
    Ik heb daar even geen mening over, welke van de genoemde opties de beste is, (ik beschik niet over de medische kennis om te beoordelen welke de beste optie is) maar het is wel raar dat die verschillen zo groot zijn!
    Dus eerst maar eens een commissie die landelijke protocollen vast gaat stellen? Scheelt ook weer straks in de communicatie-missers tussen VK en gyn ;)

3. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik wil nog wel een kleine aanvulling maken. Ondanks het feit dat ik persoonlijk voor een ziekenhuisbevalling ben, moet ik wel zeggen dat het hoge babysterfte-cijfer natuurlijk niet alleen te wijten is aan ons vk-systeem. Onze gynaecologen hebben er ook een aandeel in d.m.v. afwachtende houding tijdens de complicaties. "Help de natuurlijk vooral geen handje"- mentaliteit is hierin een behoorlijke factoor.

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ja, maar dit is dus net niet het geval of in ieder geval niet voor iedereen duidelijk. Natuurlijk kun je kiezen voor een ziekenhuis- of een thuisbevalling. Echter, indien je voor het ziekenhuisbevalling kiest wordt je geacht om (bij je eerste zwangeschap) te wachten tot je 6 cm ontsluiting hebt (min verloskundige en ik hebben elkaar prima begrepen). Ik denk dat je discussie deels niet gehad had, als je direct bij de eerste wee naar het ziekenhuis had gemogen. Nu wacht je thuis totdat je bijna zover bent en als je bijna mag persen, mag je naar het ziekenhuis. Als ik voor een ziekenhuisbevalling kies en er zelf voor betaal wil ik ook zelf bepalen op welk moment ik naar het ziekenhuis ga zonder "de regels te overtreden" zoals tijdens mij bevalling. Het lijkt me EN veiliger EN prettiger voor mijzelf.

5. Tanja77

Tanja77 Niet meer actief

@Caithlin79: Wat er staat is dat het risico op sterfte bij een niet-risicozwangerschaps groter is dan men verwachtte en groter dan bij een bevalling in het ziekenhuis na een risicozwangerschap. Maar er staat ook dat dat risico nog steeds klein is. Maar wat vooral een beetje lastig te interpreteren is aan dat onderzoek, is dat er geen rekening gehouden wordt met leeftijd en herkomst van de moeder. Daarmee kun je het beeld behoorlijk vertekenen en ook dat staat in het artikel. Dus op zich zijn de resultaten van dat onderzoek heel interessent en duiden zeker op een noodzaak om eens opnieuw te kijken naar het systeem. Maar de conclusie dat de babysterfte in NL hoger is dan in andere landen door thuisbevallingen is echt nergens gestaaft.

Tanja

6. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Oh, ik ging er eigenlijk vanuit dat er wel rekening was gehouden met factoren als leeftijd van de moeder en herkomst etc. Dat verandert het een en ander nogal. Uit eerder onderzoek is immers al gebleken dat we in NL gemiddeld op latere leeftijd kinderen krijgen wat dus logischerwijs ook een groter risico op complicaties met zich meebrengt en het hogere sterftecijfer (deels) verklaart.

7. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Klopt wat er staat.. Ik woon vlakbij Zwolle en worden dus naar Zwolle doorgestuurd voor de bevalling..
    Ik heb gevraagd aan de VK wanneer ze zouden inleiden.. Dat is dus bij 42 weken 1e poging.. Maar als die poging niet lukt en het komt niet op gang of wat dan ook ben je zo weer een dag verder..

Maar eind van de zwangerschap moest ik voor een echo van mijn nieren naar het ziekenhuis en zou de gyn daarna langskomen om te kijken of er iets met Lenn was.. En toen zei hij dus dat als de pijn niet meer uit te houden zou zijn ik eerder dan 41 weken worden ingeleid..

Kortom: Volgens de VK is het bij 42 weken en volgens de gyn in Zwolle is het 41 weken.. En daar gaat het vaak fout.. als de communicatie al niet goed is tussen VK en gyn..

Volgens de VK mag ik pas bellen als de weeën regelmatig komen en bij 5 cm ontsluiting klaarmaken voor het zh..
    Maar in Zwolle is het beleid (volgens de gyn toen) dat je kan komen als de weeën regelmatig komen.. En dan maakt het niet uit hoeveel ontsluiting je hebt.. Het spreekt elkaar hier flink tegen elk geval..

8. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ten eerste kies je misschien wel voor het ziekenhuis, maar ben je geen risicogeval, moet je alsnog het eerste gedeelte van de bevalling thuisdoen. Zoals Kiwi hierboven al zei zou ik dat graag anders zien. Ik wil best voor mijn poliklinische bevalling betalen, maar heb dan ook graag de keuze om eerder naar de verloskamers te gaan. (of bv eerst een bepaalde ruimte waar je wacht tot je op ongeveer 5 cm zit voor je naar de verloskamers gaat)

Ten tweede vind ik het een beetje kort door de bocht om te stellen dat je belastinggeld zou moeten betalen voor mensen die enkel voor hun geruststelling in het ziekenhuis willen bevallen.
    Het is feitelijk bewezen dat een gróót deel van de thuisbevallingen alsnog eindigt in het ziekenhuis, met of zonder levensgevaarlijke complicaties.
    Aangezien geen enkele vrouw vantevoren kan weten of de bevalling complicaties gaat opleveren en het statistisch gezien nou eenmaal vaak voorkomt, gaat het zeker om meer dan de geruststelling alleen.

9. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Dit is júist wat ik niet eerlijk vind aan ons systeem! De keuze voor thuis of ziekenhuis mag niet afhangen van of je ervoor moet betalen of niet. Het spijt me, ik vind dat ECHT niet van deze tijd.
    Ik ben helemaal niet 'bang', ik ben gewoon van mening dat ik altijd de keuze mag hebben en dat zo iedereen haar redenen heeft voor een keuze (in mijn geval ziekenhuis onder andere omdat ik 36 jaar oud ben en gewoon meer risico loop, maar dat is voor iedereen anders)
    Zo zit het systeem óók in elkaar: we betalen met z'n allen voor de kosten die we met z'n allen maken. Wat je zelf zegt: er gebeurt genoeg waarvoor IK betaal en waarvan IK geen gebruik van maak, maar vanuit het solidariteitsbeginsel waarop ons ziektekosten- en belastingsysteem is gebaseerd is dat nu eenmaal zo. Als dát de redenering zou zijn om iets geld te laten kosten of niet, dan kan ik een heleboel zaken wel uit de verzekering schrappen of vinden dat mensen dat zelf moeten betalen omdat ik er zelf nooit mee te maken heb of een andere overweging zou maken.

10. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Eens..

Ik wil met liefde mijn belastingcentjes daarvoor afdragen hoor.. Juist als het om de geruststelling gaat.. Ik denk dat het een hele lange bevalling gaat worden als je thuis bevalt terwijl je het liefst in het zh zou bevallen..

11. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Nou, volgens mij wordt er inmiddels uit meerdere onderzoeken geciteerd en het laatste woord is er nog niet over gezegd.... Die twee redenen die Tanja noemt zijn echt niet alle uitkomsten van alle onderzoeken.

Punt blijft natuurlijk wel dat de wereld van het (al dan niet wetenschappelijk) onderzoek er altijd eentje blijft van elkaar tegensprekende resultaten en uitkomsten of soms zelf van verkeerd opgezet onderzoek waarbij inderdaad appels met peren vergeleken worden...

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vind het de grootste onzin dat je het dan maar zelf moet betalen omdat iemand geen belastingcenten eraan wil kwijt wil wanneer je liever in het ziekenhuis bevalt. Allemaal leuk en aardig wanneer je thuis wilt bevallen en mooi dat die mogelijkheid er is.. maar in het allergrootste deel van de wereld is het meer dan normaal om in het ziekenhuis je kind te krijgen (vaak is er zelfs geen andere optie), al dan niet met pijnstilling. Dat ze hier in NL al helemaal niet scheutig zijn met pijnbestrijding is al 1, en dat je pas met 5+ centimeter met veel moeite naar het ziekenhuis MAG (omdat je anders bedden bezet houdt ofzo?) om ff snel te bevallen en dan aub weer zo snel mogelijk kan oprotten is een 2de, maar mensen dan ook nog eens laten betalen om in het ziekenhuis je kindje ter wereld te mogen brengen terwijl je een kapitaal per maand aan ziektenkosten betaald vind ik echt gek.

Deel Deze Pagina