inleiden of tot wachten op natuurlijke bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Flashyfly, 6 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Onze frummel wordt nu al 3300gr geschat en ik heb zwangerschapssuiker sinds vorige week geconstateerd.
    Dus waarschijnlijk blijft onze frummel goed doorgroeien.

De gyn wil in week 37 een gesprek over inleiden met week 38.
    Mijn eigen natuur zegt niet inleiden en afwachten tot de bevalling spontaan begint.
    Maar hij moet er wel nog uit kunnen.
    Dus dan weer liever inleiden dan een keizersnede.

Wat zijn de nadelen en voordelen van inleiden?

2. niek

niek Fanatiek lid

31 aug 2005
    2.611
    0
    0
    zaanstad
    ik vind het ook erg lastig. Ik heb erg last van mijn bekken en ben met mijn beide kids ver over tijd gegaan. nu durven ze dat niet meer aan, omdat ze bang zijn dat ik schade krijg aan mijn bekken. Ik heb dus een afspraak om in te leiden en dan tijdens die afspraak gaan ze kijken wat het beste is voor mij en het kindje. Je kan die afspraak dus altijd maken en dan beslissen hoe het met het kindje gaat en wat het beste is om te doen.

3. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Spannend, wanneer heb jij de afspraak?
    Ik en de kleine zitten qua groei nu rond 37weken.
    Het wordt nu fysiek ook zwaar, last van rug, bekken, liezen. Gelukkig ga ik volgende week vrijdag met verlof!

Maar de longrijping kan iets achter liggen vanwege de suiker.
    Dus ik weet nu echt niet wat beter is voor onze kleine.

4. kajah

kajah Actief lid

5 okt 2011
    179
    0
    0
    NULL
    Haarlem
    Ik zit een beetje met dezelfde dilema, 2 weken geleden werd er ook over inleiden gepraat, vanwege een hogere bloeddruk. Ik heb ook liever dat me baby vanzelf komt, dat is tot nu toe niet gebeurd en ik heb het idee dat het nog een tijdje kan duren...Begin me nu echt af te vragen wat het beste voor hem is en wat de risico's zijn als ik nog zo doorloop. Ik heb morgen een afspraak en vrees dat ik dan moet beslissen :(

5. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik ben ingeleid met 40+5. Dit omdat ze bij ons in het ziekenhuis liever niet wachten tot 42 weken ivm verslechterde placenta en deze dag was nog vrij (ja gaat op agenda in zkh)

Als een gyn/vk er zelf al eerder over begint zullen zij daar naar mijn idee een goede reden voor hebbenen dus beter oor moeder en of kind.
    Ikzelf wilde zo geaag zelf bevallen ipv keizersnede dus dat was ook al een reden opzich
    Dit vond ik de voor- en nadelen

Nadeel: na het breken van de vliezen meteen in een weeen storm (om de 1 à 2 minuten en na een half uur persweeen) gezien de snelheid en niet opschieten van ontsluiting toch besloten om voor een ruggenprik te gaan,gezien ik totaal werd uitgeput.

Voordeel:
    Je kunt je er letterlijk beter op voorbereiden want he weet wanneer het gebeurt (vond ikzelf erg prettig, sliep al dagen niet omdat ze dachten dat ze juist eerder zou komen)

Je weet precies wanneer wat gebeurt, ontsluiting, vliezen breken etc. Ik werd erg goed begeleid

Door de snelheid "overkomt " het e alsnog waardoor achteraf alles lekker snel ging en ik er positief en bewust op terug kijk :D

Ik moet wel zeggen dat dit mijn eerste is en ik dus niet kan vergelijken maar bij een tweede zou ik dit weer doen!

6. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik werd met 38+6 ingeleid, ook ivm zwangersschapssuiker en een kindje wat op dat moment al ruim 9 pond werd geschat.
    Bij mij was het geen succes, inleiden ging erg moeizaam, na 24 uur een vingertopje ontsluiting. Toen vliezen gebroken en gelijk weeënstorm van rugweeën, helaas deden ze niet veel doordat mijn zoontje nog te hoog zat. Uiteindelijk weeënopwekkers op maximaal en ruggeprik gehad, maar nog kwam de ontsluiting niet verder. Dus uiteindelijk toch een keizersnede gekregen. Gyn zei achteraf dat zijn hoofd flink vast zat bovenin mijn bekken dus dat hij er nooit uit was gekomen.
    Toch was hij minder zwaar dan verwacht (4280 gr) maar hij had gewoon een ontzettend groot hoofd (38,5 cm, normaal is rond 34 cm).

Deze zwangerschap zijn mijn suikers gelukkig goed, over 3 weken krijg ik een groeiecho en ik hoop heel hard dat dit kindje wat minder hard groeit, zodat ik normaal kan bevallen.
    Wordt het weer zo'n flinkerd dan krijg ik een geplande ks.

7. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

De vk's zeggen dat het bij mij een 'stevig kereltje' is, geboortegewicht wordt op 3600 gram geschat. Nu ben ik klein van stuk........ wanneer wordt er besloten tot inleiding, zijn daar richtlijnen voor of is dat per vk verschillend?

8. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Kwebbel86: Dat verschilt echt per vk en ook per situatie. 3600 gr is een heel normaal geboortegewicht, al kan het voor jou misschien wat lastiger zijn. Maar dat jij klein van stuk bent zegt niks over hoe zwaar de bevalling zou zijn. Mijn moeder is 1,58 en mijn zusje was ruim 4500 gr en mn moeder heeft zonder ook maar een scheurtje gefixt.

9. Chaii

Chaii Niet meer actief

Je moet echt doen wat voor jou het beste voelt.

Ik voelde me echt super goed tot ik beviel.
    Dat was voor mij dus de reden om me niet in te leiden voor 41+5, dat was namelijk voor het ziekenhuis echt het uiterste.
    Ik wilde gewoon graag dat ze uit zichzelf kwam en dit voelde gewoon goed bij mij, inleiden werd ik bang van en ongemakkelijk.
    Uiteindelijk kwam ze met 41+4 op het laaste moment uit zichzelf, ben zo blij nogsteeds dat ik me niet eerder had laten inleiden.

Inleiden kan beter zijn als je kind inderdaad te groot gaat worden, maar ook het gewicht op een bepaald moment zegt niks over het gewicht een paar weken later. Sommige beebjes hebben eerder een spurtje en komen daarna amper nog aan.
    Inleiden kan ook erg heftig zijn omdat het toch kunstmatig opwekken van blijft. Maar ik lees ook van vrouwen die het als fijn ervaarden en zelfs fijner dan hun andere natuurlijke bevalling.

10. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Hmmm mss ben ik gewoon 'bang' voor wat er komen gaat. Natuurlijk is het spannend en alle mensen op dezer aarde zijn er hoe dan ook uitgekomen en groot geworden. Het is niet niets wat een vrouw moet presteren! Het gaat er makkelijker in dan uit :D
    Volgende week woensdag op controle, dan pols ik voorzichtig over hoe en wat betreft strippen.

11. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Hier een verhaal van een goede inleiding met 38+2

Ik ben ingeleid i.v.m. enorme bekkenpijn en verergerende prenatale depressie.

's ochtends 8 uur gel
    's middags 13 uur gel
    's middags 17 uur 4cm ontsluiting en zijn mijn vliezen gebroken
    's nachts om 2.15 uur had ik 10 cm ontsluiting en mocht ik persen
    's nachts 3.10 uur us mijn dochter geboren, 8 pond schoon aan de haak!

Ik had wel rugweeën, maar die waren prima te doen en niet eens zchtbaar op de CTG. Ik had echter geen persweeën en heb het persen dus compleet op eigen kracht moeten doen.

Verder geen weeversnellers of pijnstilling gehad en maar 1 kleine hechting die er na 2 dagen alweer uitviel.

Enige nadeel in mijn geval: wss door de inleiding is bij mij de BV nooit op gang gekomen (ook niet na elke 2 uur kolven)

12. Nummertje4

Nummertje4 Actief lid

18 jul 2012
    319
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben van mijn 3e ook ingeleid ivm bekkeninstabiliteit en een groot kind met 38,4.
    9uur gel, gebeurde weinig paar weeën gehad
    15 uur vliezen Gebr.
    15.30 eerste echte wee
    17.10 uur bevallen met 2 keer persen een 8 ponder ! Zonder kleerscheuren er vanaf gekomen, ik zou nu graag weer thuisbevallen net als bij de eerste 2. Maar als het niet gaat kies ik zo weer voor een inleiding ! Succes

13. Daydreams

Daydreams Actief lid

31 okt 2010
    270
    1
    0
    Noord-Brabant
    Ik ben bij de eerste ingeleid omdat ik 42 weken was. Kan je vertellen dat is geen pretje.Zeer pijnlijke weenstorm met daarna een ruggenprik. Uiteindelijk nog een keizersnede geworden.
    Bij de tweede wouden ze me tussen de 38 en 39 weken weer voorzichtig inleiden omdat het kindje weer groot geschat werd.
    Dat wou ik niet en ben met 40+5 bevallen van een dochter. Wel lang geperst en een knipje voor de vacuum maar heb een goede bevalling gehad en ze woog toch 4625 gram. Ze komen er allemaal uit;)

14. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Bedankt voor al jullie reacties.
    Ik heb volgende week woensdag een gesprek met de gyn. (36 weken) Even zorgen dat mijn geboorteplan gereed is :)
    De week erna nog een groeiecho(37 weken) en dan wordt besproken of ik de week (38 weken) erna ingeleid moet worden....
    Ik blijf het heel spannend vinden en hoop stiekem dan onze baby vanzelf iets eerder komt... :)
    Zou de Sint een mooi cadeau voor ons hebben?

15. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Suikerziekte is slecht voor het kindje en voor de moeder. Er is een verhoogde kans op overlijden van het kindje in de buik, en bij de bevalling heb je meer kans dat de schouders blijven hangen. Als het om mij ging zou ik het wel weten: inleiden!

Ik ben overigens zelf ingeleid om een andere reden. Dat was niet leuk, was veel liever spontaan bevallen. Maar als ik zou moeten kiezen tussen de risico's van van suikerziekte en een inleiding zou voor mij de keuze niet moeilijk zijn. De gyn adviseert het toch niet voor niets.

16. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Hmm ik denk niet dat inleiding voor iedereen hetzelfde is, dat is geen enkele bevalling dus ook niet bij inleiding. Zoals hierboven gezegd word dat het geen pretje is......ik denk dat je dat zelf moet onder vinden. Ik ben ingeleid en teken ervoor om bij hopelijk en 2e weer zo'n bevalling te mogen hebben! Heb een super bevalling gehad (niet iets om iedere dag te doen natuurlijk).

17. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Er is door de gyn niet gezegd dat onze baby in gevaar is. Ik weet niks van een verhoogde kans op overlijden..... Toch maar eens even navragen bij de gyn.
    alleen dat hij nu zo groot is dat er er wel nog uit moet komen...
    dus inderdaad liever inleiden dan een keizersnede.
    Maar een natuurlijke bevalling heeft nog altijd de voorkeur.

18. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik begrijp je dilemma want ik heb het ook gehad.
    Mijn zoontje werd ook erg groot geschat en mijn suikerwaarden waren vlgs de gyn ook wat aan de hoge kant.
    Internist vond ze echter prima dus blijf het vreemd vinden...;)..maar dat terzijde. ;)

Ik ben van mijn zoontje met 41 weken ingeleid op eigen verzoek omdat ik erg bang was geworden van alle groei-echos...:)
    Toen ik 's ochtends in het ziekenhuis kwam bleek ik al 2 cm ontsluiting te hebben en zijn meteen m'n vliezen gebroken.
    Ongeveer 14 uur later is mijn zoon geboren en het gewicht bleek wel mee te vallen, "slechts" 4100 gram.

Dit kindje ligt ook weer voor op groei maar ik hoop nu eigenlijk ook gewoon natuurlijk te bevallen.
    Bij mijn vorige inleiding heb ik een infuusje gekregen en hierdoor kreeg ik echt urenlang een weeenstorm terwijl de ontsluiting in het begin voor geen meter vorderde...
    Voor mijn gevoel was een natuurlijk bevalling sneller gegaan en waren de weeen mss ook beter op te vangen.
    Nu lag ik aan een CTG en kon ik niet van het bed af.

Laat je in elk geval goed informeren door de gyn van alle voor-en nadelen!
    Succes met je keuze meid, is ook niet makkelijk voor je. :cool:

19. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Wist niet dat de inleiding vrijblijvend was.. De gyn zei bij m'n eerste dat ik gewoon ingeleid zou worden en dat ze de afspraak had neergezet op maandagmorgen 7 uur... Of ik dat nou leuk vond of niet. Ze zei dat het noodzakelijk was omdat het op dat moment nog goed ging met mij en de kleine en wilde juist voorkomen dat het mis zou gaan door af te wachten..

Maar een inleiding gebeurt toch ook niet zomaar?? Dat doen ze toch alleen wanneer het echt nodig is lijkt mij want een inleiding zijn ook allerlei risico's aan verbonden.

20. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Hoe ging je gesprek? Ben je al wat wijzer geworden?

Ik heb dinsdag weer een groeiecho en daarna een afspraak met de gyn. Van de afspraak gister ben ik niet veel wijzer geworden, gyn was en bleef geen echte uitspraken doen... nog maar even afwachten dus tot volgende dinsdag.

Deel Deze Pagina