Ik ben wel benieuwd wat je allemaal nog moet aanschaffen dan. Hier is alleen om een kraampakket, klossen, vuilniszakken en emmers gevraagd. Ik ben al sinds week 35 voornemens soda in huis te halen (voor de was), maar ik vergeet het steeds. Was ook geen vereiste. De rest is allemaal in huis. Oh ja, hydrofielen stond niet op het lijstje maar ze vinden het wel erg handig om er veel van te hebben (voor het afdrogen etc.) Ze liggen gewoon in de commode en heb ze niet speciaal klaar gelegd. De spullen al wel optijd in huis gehaald en stond verspreid in het huis. Pas een week geleden alles klaar gezet onder het bed.
die emmers heb je idd echt nodig! De ondersteek is niet voor de placenta, dan kunnen ze m niet goed verpakken en t ding ruikt niet fris. Daarbij is een ondersteek vrij krap voor placenta en vliezen hoor! De hydrodoeken zijn voor je kindje en voor jou! Hier moet ik er ook 12 heet gewassen, gedroogd en gestreken en daarna verpakt klaar hebben liggen! Tip: doe ze niet in een vuilniszak maar in een pedaalemmerzak. Vuilniszak stinkt zo.. bij de action heb je 2 emmers voor 2 euro dus dat is de kostenpost niet...
Bij mij werd de ondersteek gebruikt om het vruchtwater op te vangen nadat vk de vliezen gebroken had. En sommige vrouwen kunnen echt niet van hun bed om te plassen na de bevalling, en dan is-ie daar ook voor nodig. Die ondersteek leen je bij hetzelfde bedrijf waar je de klossen van leent, kost allemaal niks. Wat ze precies met die placenta deed weet ik niet meer (volgens mij in vuilniszak die opengevouwen in een emmer stond?), ik lag toen helemaal in de 7e hemel met m'n baby.
Emmers zijn inderdaad voor het afval/placenta en voor de was. Die doeken moet je je niet zo'n zorgen over maken. Geloof me dat de kraamverzorgster zorgt dat alles in orde is voor tijdens de bevalling, mits jij alles in huis hebt! Ben zelf kraamverzorgster en heb er nog nóóit van gehoord dat de hydrofiele in een zak bewaard moeten worden.... Op het moment dat het kindje aangepakt wordt door de vk bevindt het zich al op een "niet steriele" plek.... Succes met de laatste loodjes en daarna hopelijk een voorspoedige thuisbevalling!